پیام آذری

آخرين مطالب

آغاز بکار همایش معرفی خدمات مراکز تجاری ایران در حوزه اورآسیا سياسي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - همایش معرفی خدمات مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در کشورهای حوزه آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، نمایندگان ارشد دستگاههای دولتی و بخش خصوصی و مجریان مراکز تجاری در آن کشورها آغاز بکار کرد. خرمالی مدیر کل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با حضور در برنامه سلام خبرنگار، با اشاره به رشد 20 درصدی تجارت با این حوزه گفت که در این سازمان بدنبال یک نقشه راه توسعه مراکز تجاری ویژه در پایتخت و شهرهای مهم تجاری این کشورها هستیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
آقای حسینی مجری: کشورمان در تجارت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه از چه توانمندی هایی برخوردار است و چه ظرفیت هایی دارد؟
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: ابتدا کشورهای حوزه آسیای میانه مشتمل بر دوازده کشور است که در حوزه آسیای میانه و پنج کشور حوزه قفقاز که کشورهای آذربایجان، گرجستان و ارمنستان و حوزه روسیه، اوکراین و مولداوی به اضافه بلاروس است. در این ده ماهه بیش از 20 درصد صادرات ایران به این کشورها را شاهد بودیم؛ حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات انواع محصولات صنعتی، محصولات کشاورزی، محصولات معدنی، محصولات پایه و دیگر محصولات حوزه پتروشیمی، پلیمر، رنگ و ریزن و در حوزه خودرو و قطعات خودرو صادرات داشتیم.
آقای حسینی مجری: باتوجه به امضای توافق نامه تجارت آزادی که صورت گرفته در اواخر دی ماه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه آمادگی هایی در این زمینه کسب شده و چه آمادگی های دیگری باید کسب بشود برای این که این توافق به اجرا برسد؟
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: با حضور آقای اسپتنیف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آقای مهندس پیمان پاک و نمایندگان دستگاه ها مذاکرات مربوط به نهایی سازی سند تجارت آزاد با این اتحادیه تمام شده؛ لیست اقلامی که باید بین دو کشور تعرفه ها به مرور زمان که تا 90 درصد اقلام تعرفه های کشورمان به صفر برسد نهایی شده و در اتحادیه هم بایستی بررسی بشود؛ با خود پنج کشور عضو و لیست اقلامی که نهایی کردیم بررسی می کنند و بعد می رود برای تصویب به اتحادیه و تصویب در مجالس کشور. مقداری از نظر زمانی پروسه اش زمانبر خواهد بود بعد از آن با حضور وزیر صمت و وزرای این کشورها نهایی می شود که بایستی صبر بکنیم تا فکر کنم تا شهریورماه تا در مجالس هم به تصویب برسد.
آقای حسینی مجری: این روندی که اشاره کردید که اتفاق بیفتد و روند قانونی است که باید طی بشود طبیعتا فرصتی است که توانمندی ها در داخل تقویت بشود برای این که این توافق نامه به صورت کامل اجرایی بشود چه توانمندی هایی باید کسب بشود تا به صورت کامل از این فرصت استفاده بشود.
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: عمده توانمندی هایی که اشاره شد با حجم بالایی از رشد صادرات مواجه شدیم ولی ظرفیت این اتحادیه و این کشورها بسیار بیشتر از این است و چند تا برنامه پیش بینی کردیم اعم از این که اطلاع رسانی بکنیم به استان ها، استان هایی توانمندند در لیست اقلامی که است، در قالب همایش ها و معرفی تعرفه های گمرکی و تعرفه های گمرکی که از سمت اتحادیه ایران دریافت کرده که تعرفه هایشان به صفر میل بکند؛ این ها را باید در قالب ها در قالب بروشورهایی که به مرور زمان می خواهیم در سازمان توسعه تجارت انجام بدهیم.
آقای حسینی مجری: در همایش امروز در منطقه آسیای میانه، قفقاز و روسیه چه تعداد مرکز تجاری فعال داریم.
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: 9 مرکز فعال در این کشورهایی که اشاره کردید داریم در کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان فعال است.
آقای حسینی مجری: افزایش مراکز تجاری را در کشورهای دیگر و در منطقه دنبال می کنید.
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: بله، در سازمان برآنیم که یک نقشه راه توسعه مراکز تجاری ویژه در پایتخت آن کشورها و همچنین شهرهای تجاری که لحاظ کردیم این را در حال نهایی کردنیم و در فراخوانی که به شرکت های توانمندی که در آن بازار فعالیت دارند یا شرکت های مشترک با شرکت های کشور هدف مان است این را فراخوان می زنیم اطلاع رسانی که انجام شد در قالب رویه ای که وجود دارد مراکزی ایجاد می کنیم. عمده هدف مان این است که مراکز تجاری به عنوان بازوی سازمان توسعه تجارت در کنار رایزن بازرگانی فرصت های تجارت در کشورمان مشخص بکند. همچنین در قالب رویدادهای تجاری مثل اعزام، پذیرش هیات ها و همچنین برگزاری نمایشگاه ها، برگزاری پاویون ها در کشورهای هدف و هدف های دیگری که داریم بحث خدمات کسب و کار یعنی این که بیاید نحوه ورود به آن بازار چگونه است قوانین جاری در این کشور اعم از استاندارد، اعم از گمرک اعم از قرنطینه که وجود دارد به نوعی خدمات مربوط به اطلاعات تجاری را کسب کنیم . در حوزه های دیگری که برای این مراکز تجاری ترسیم کردیم حدود 50 قلم شرح وظیفه است که حوزه خدمات حقوقی، مالکیت فکری، بحث ثبت علایم تجاری که در آن کشور باید انجام بشود. در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات یکی از فرصت های خوبی که در این چند ماه اخیر کشور هدف مان ارمنستان صورت گرفته، اعلام مناقصاتی که در آن کشور است یعنی این ظرفیتی که می توانیم از مراکز تجاری در کنار رایزن بازرگانی استفاده کنیم و بتوانیم در آن خدمات فنی مهندسی شرکت کنیم که شرکت های ایرانی موفق شدند و فکر می کنم که از اوایل سال 2023 این پروژه هم اجرایی بشود.
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: دو نکته دیگری است که از مراکزمان انتظار داریم که در حوزه خدمات پگشتیبانی در حوزه لجستیک هم به شرکت های ایرانی به فعالیت اقتصادی به شرکت های تولیدی صادرات محور کمک بکنند و بیایند که در حوزه حمل و نقل در حوزه انبارداری در حوزه این که در حوزه بیمه هم بتوانند کمک حال تجار و فعالیت اقتصادی مان باشد تفاهم نامه هایی بین صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ضمانت صادرات آن کشورها انجام شده و آن هم کمک حال است. به عنوان نماینده صندوق ضمانت، ایران می تواند در آن شهرها و کشورها فعالیت بکند و حوزه دیگری هم که است این که بعضی از کشورها دارای تکنولوژی و فناوریند این مراکز می توانند بیایند نیازهای شرکت های ایرانی را شناسایی کنند و از آن نیازها بتوانند استفاده کنند و انتقال فناوری و همچنین در حوزه جذب سرمایه گذاری هم به ما کمک کنند.
آقای حسینی مجری: باتوجه به آنچه توضیح دادید و برنامه هایی که دارید دنبال می کنید و تحولاتی که در عرصه منطقه ای شاهدیم در مراکز تجاری و در تعاملات تجاری با کشورهای منطقه، هدف تان در سال آینده رسیدن به چه عدد و رقمی است؟
آقای رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت: هدفی که تا حوزه اورسیا ترسیم شده در افق 1404 به چهار میلیارد دلار برای کشورهای حوزه خودمان است باتوجه به تدوین برنامه هفتم هم این درحال نهایی سازی است ولی با رشد خوبی این را ترسیم می کنیم.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
­

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/524470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

تمرینات کاتابولیک و آنابولیک: راهکارهای موثر برای افزایش عضلات و کاهش وزن

سارم در بدنسازی: معجزه یا فاجعه؟

همه چیز درباره حجم کثیف: مزایا، معایب و جایگزین های آن

سوپرست‌های چالش‌برانگیز سرشانه: راهی برای عضله‌سازی انفجاری

مراسم چهارشنبه سوری

آداب مسلمانان کشورهای مختلف درماه رمضان

آشنایی با فلسفه عیدی دادن در عید نوروز؛ زیباترین رسوم ایرانی ها

آشنایی با مراسم نوروز در هشت کشور جهان

آشنایی با آیین‌های سیزده به در (سیزدهمین روز نوروز)

سفر رنگارنگ به دنیای غذاهای سنتی سمنان: تجربه‌ای اصیل و به یاد ماندنی

چگونه باکلاس غذا بخوریم؟: راهنمای داشتن رفتاری آراسته سر میز غذا

رموز و اسرار سلسله شانگ

پایتخت های باشکوه هخامنشیان : سفری به دوران امپراتوری هخامنشیان

نگاهی عمیق به ایران میانه‌: از تحولات اجتماعی تا رونق فرهنگی

نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب

عجایب هفتگانهٔ جمشید: رازهایی از دنیای باستانی ایران

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

رازهای نهفته در دل عصر آهن

فروش حواله خودرو وارد فاز جدید شد/ 4.5 میلیارد بده تانک بگیر!

بحرین مک لارن را خرید؛ خودروساز معروف انگلیسی در مالکیت کشور کوچک حاشیه خلیج فارس

آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد

رکورد قیمت حواله خودروهای جانبازان در 1403؛ 13 میلیارد بده مرسدس 22 میلیاردی بگیر!

خودروهای برقی در پیچ‌وخم واردات/ سرنوشت واردات خودروهای برقی در سال جدید چه می‌شود؟

قیمت جدید خودرو محاسبه شد؛ خودروی کارخانه‌ای گران می‌شود؟

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد؛ یک درصد برای مازاد 3 و نیم میلیارد تومان

اورژانس هوایی ارومیه بیمار 74 ساله را نجات داد

واکسیناسیون چهار هزار زائر بیت‌الله الحرام در آذربایجان شرقی آغاز شد

مالیات خودرو در سال 1403 اعلام شد

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد+ جدول

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین 47میلیون تومان بود

پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط رئیسی، شکاف قیمت کوییک 13 برابر شد!

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس/ چه کسی قیمت را بالا برد؟

اینفوگرافیک| با بودجه 500 میلیون تومان چه خودروهایی در بازار ایران می‌توان خرید؟

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان

رقابت بیش از 21 هزار نفر در استان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج

تأکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

تصادف زنجیره‌ای 9 خودرو در ارومیه/ 11 نفر مصدوم شدند

اوقات شرعی جمعه   7  اردیبهشت به افق ارومیه

ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

فردا ؛ قطعی برق درارومیه

ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری 4 روستا به جمهوری آذربایجان

افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی