پیام آذری

آخرين مطالب

اندروید 13 یکی از ضعیف ترین بروزرسانی های تاریخ اندروید علمي

اندروید 13 یکی از ضعیف ترین بروزرسانی های تاریخ اندروید
  بزرگنمايي:

پیام آذری - گجت نیوز / قابلیت های جدید بروزرسانی اندروید 13 بسیار جزئی بوده و اصلا مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار نگرفته‌اند. به همین جهت بسیاری این نسخه را به‌جای Android 13، اندروید 12.1 نامگذاری کرده‌اند!
حدود چندین ماه از انتشار سیستم عامل اندروید 13 برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌گذرد و بسیاری افراد فرصت تجربه این سیستم عامل را پیدا کرده‌اند.‌ تغییرات مشاهده شده در این سیستم عامل به‌طور کلی جزیی هستند و به همین جهت بسیاری کاربران حس تجربه یک نسخه کاملا جدید اندروید را از این سیستم عامل نگرفته‌اند.
بر همین اساس، بسیاری کاربران گوشی های اندرویدی معتقدند این نسخه از سیستم عامل گوگل در حقیقت نسخه 12.1 است تا 13!
سیستم عامل Android 13 بیشتر دنباله‌روی همان مسیری بوده که گوگل با اندروید 12 آغاز کرده است. به همین جهت، دسته بزرگی از صاحبان دستگاه‌های اندرویدی معتقدند این نسخه یکی از ضعیف‌ترین و کسل‌کننده ترین بروزرسانی گوگل در تاریخ است.
در نسخه قبلی سیستم عامل گوگل شاهد معرفی زبان طراحی Material Design بودیم؛ در حالی که در نسخه سیزدهم، شاهد پیشرفت و پختگی بیشتر این قابلیت هستیم.
به‌طور کلی، سیستم عامل اندروید در سال‌های گذشته به سطح قابل قبولی از پختگی رسیده است. به همین گوگل هر سال کار سخت‌تری برای ارائه قابلیت‌های انقلابی و شگفت‌زده کردن کاربران دارد.
قابلیت‌های اصلی بروزرسانی اندروید 13
شخصی‌سازی عمیق‌تر با Material You
شخصی‌سازی، در محوریت قابلیت‌های جدید اندروید 13 قرار دارد. طراحان این سیستم عامل آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که انگار به‌طور سفارشی برای هر کاربر ساخته شده است. زبان طراحی Material You باعث دستیابی به این مهم شده است و با تغییر رنگ، تم و زبان برنامه، به شخصی‌سازی تجربه کاربری این سیستم عامل برای هر کاربر می‌پردازد.

پیام آذری

البته این قابلیت پیش‌تر به‌طور مختصر در اندروید 12 معرفی شده بود و قرار بود در این سیستم عامل جدید به اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم کشیده شود. با این وجود، علیرغم این که برخی از این برنامه‌ها قادر به تغییر تم رنگی برای هماهنگی بیشتر با تم انتخاب کاربر هستند، اما هیچ گام بزرگی از سوی اپلیکیشن‌های توسعه داده شده توسط کمپانی‌های غیر از گوگل برای استفاده از این قابلیت برداشته نشده است!
از سوی دیگر، قابلیت تغییر رنگ‌بندی آیکون برنامه‌های مختلف متناسب با تم انتخاب‌شده توسط کاربر نیز ویژگی دیگری است که به اندروید 13 اضافه شده است. به واسطه این قابلیت، تم رنگی آیکون برنامه‌های ساخت خود گوگل و دیگر برنامه‌های مطرح مثل فیسبوک، فایرفاکس و واتساپ می‌تواند بسته به تم انتخابی شما تغییر کرده و ظاهر یکدست‌تری به دستگاه شما بدهند.
همچنین تغییر خودکار زبان برنامه‌ها هم دیگر موردی است که در اندروید 13 به این سیستم عامل اضافه شده است. گوگل در نسل جدید Android تنظیمات زبان برنامه‌های مختلف را با تنظیمات سیستمی اندروید ادغام کرده؛ به‌طوری که زبان برنامه‌های مختلف اندرویدی با زبان انتخاب شده برای دستگاه یکسان خواهد بود؛ حتی اگر کاربر مایل باشد برنامه‌ای را با زبانی غیر از زبان اصلی اندروید تجربه کند!
سیستم جدید کنترل دسترسی
سیستم جدید کنترل دسترسی اعلان‌های بروزرسانی اندروید 13 هم یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این سیستم عامل است. از این طریق کاربران این نسخه از اندروید می‌توانند بلافاصله پس از نصب و اجرای یک اپلیکیشن، اعلان‌های ارسال شده توسط آن را فعال یا غیرفعال کنند. این قابلیت اندروید 13 به‌طور کلی به کاربر اجازه می‌دهد که مدیریت بهتر و سریع‌تری بر روی نوتیفیکیشن‌های دستگاه خود داشته باشند.
از سوی دیگر، نسخه جدید اندروید همچنین دسترسی‌های دقیق‌تری برای محتوای چندرسانه‌ای تعریف می‌کند. در Android 13 چندین سطح مختلف دسترسی تعریف شده که محتوای تصویری مثل ویدیو و عکس را از محتوای صوتی مثل موزیک و قطعه‌های صوتی جدا می‌کند.

پیام آذری

در نسخه‌های پیشین اندروید، یک اپلیکیشن می‌توانست با تنها یک درخواست به تمامی محتوای چندرسانه‌ای کاربر دسترسی داشته باشد. این در حالی‌ست که در نسخه جدید، درخواست دسترسی به فایل‌های صوتی و تصویری جداگانه داده می‌شود. به این ترتیب، به عنوان مثال، یک اپلیکیشن پخش موسیقی قادر به دسترسی به گالری تصاویر کاربر نخواهد بود.
این قابلیت البته در ظاهر جذاب به نظر می‌رسد؛ اما در تجربه کاربری روزمره چندان تاثیرگذار نیست.
در این میان، یکی دیگر از قابلیت‌های جدید اندروید 13 که توجه کمتری به آن می‌شود، ارائه دسترسی به تصویر یا ویدیوی خاص است. به این ترتیب، نیازی نیست به یک اپلیکیشن دسترسی کامل به گالری داده شود و می‌توان دسترسی آن را به تنها تعدادی فایل ویدیویی یا تصویری محدود کرد.
البته توسعه‌دهندگان تا کنون استقبال چندان پرشوری از این قابلیت نکرده‌اند؛ چرا که اکثر اپلیکیشن‌های شخص ثالث اندرویدی همچنان درخواست دسترسی به تمامی گالری را طلب می‌کنند!
سایر تغییرات جزیی به روز رسانی اندروید 13
قابلیت مشاهده فعالیت‌ها و اپلیکیشن‌ها فعال پس‌زمینه و امکان بستن آن‌ها در نوار جدید تنظیمات نیز یکی از قابلیت‌ها جدید و جذاب اندروید 13 است که تا پیش از این در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار نداشت.
همچنین کلیپ‌بورد جدید اندروید 13 هم شاید جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت افزوده شده به این سیستم عامل باشد که کاربری آن را به‌طور چشمگیری ارتقا داده است.

پیام آذری

زمانی که یک متن را کپی می‌کنید، ناحیه شناور کلیپ بورد برای چندین ثانیه بر روی صفحه نمایش ظاهر شده و محتوای کپی شده را نمایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که فایل مربوطه به‌طور کامل و صحیح کپی شده است. در این قسمت همچنین امکان چسباندن (Paste) سریع هم تعبیه شده است.
بعلاوه، به منظور حفظ امنیت کاربر، اطلاعات کلیپ بورد پس از چندین ثانیه به‌طور خودکار پاک می‌شود. این قابلیت البته هنوز چندان بهینه نیست؛ چرا که در برخی اوقات زمان پاک شدن اطلاعات کمی زودتر از حد معمول است!
آپدیت جدید سیستم عامل گوگل؛ اندروید 12.1 یا اندروید 13؟
بر اساس آن چه در این متن گفته شد، آپدیت جدید سیستم عامل اندروید را نمی‌توان چیزی بیشتر از اندروید 12.1 خواند! چرا که بسیاری قابلیت‌های جدید آن مانند ادغام کامل Material You یا دسترسی‌های جداگانه هنوز با استقبال گسترده توسعه‌دهندگان روبرو نشده و چندان قابل اتکا نیست.

پیام آذری

با مقایسه اندروید 13 با به روز رسانی های قبلی این سیستم عامل می‌توان متوجه تغییرات جزیی آن شد؛ به‌طوری که برخی کاربران حتی متوجه این که نسخه‌ای کاملا جدید از اندروید را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کرده‌اند، نخواهند شد. همچنین انتظار می‌رود وضعیت مشابهی نیز در انتظار اندروید 14 باشد.
به‌طور کلی تا زمانی که سیستم عامل تغییرات بزرگی را در قابلیت‌های گرافیکی یا رابط کاربری ایجاد نکند، تغییرات آن چندان به چشم نخواهند آمد.‌ از سوی دیگر، گوگل هم پیش از این به‌خوبی توانسته سیستم عامل موبایلی خود را از این حیث به اعتلا برساند. بنابراین همان طور که پیش از این اشاره شد، بسیار سخت است که بتوان قابلیت‌های جدید و شگفت‌انگیزی را به این سیستم عامل اضافه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/526015/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی است

رکود در بزرگترین میدان خشکبار خاورمیانه

هزینه‌کرد 200 میلیاردتومانی شهرداری ارومیه برای نصب علائم و ایمن‌سازی ترافیکی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه انتخاب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

متنی که پدر رضا داوودنژاد منتشر کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها

رژه نیرو‌های مسلح قدرت نمایی حقیقی از اراده ملت است

برگزاری دوره مهارتی سرویس و نگهداری تراکتور در مهاباد

کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه

61 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در آذربایجان‌غربی محقق شد

خوشحالی ملت ایران و همه آزادی خواهان جهان از اقدام مقتدرانه موشکی و پهبادی سپاه

بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه

نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده

هزینه‌کرد 200 میلیاردتومانی شهرداری ارومیه بابت نصب علائم و ایمن‌سازی ترافیکی

تکمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه

با وجود حضور در لیست فروش، سرژ گنابری تمایلی به ترک بایرن مونیخ ندارد

هشدار سیلابی شدن رودخانه‌ ها در آذربایجان‌شرقی

«محمد نصرتی» سرمربی تیم فوتبال تراکتور تا پایان فصل شد

اعمال محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اردبیل

دعوت از یازده بازیکن آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی والیبال

برگزاری اولین یادواره شهدای هنرمند مرند

رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

رژه نیروهای مسلح قدرت نمایی حقیقی از اراده ملت است

سازه اصلی پل انجیرلو به اتمام رسیده است

دیدگاه فرهنگی فرزندآوری باید در جامعه اصلاح شود

حل اختلافات قبل از ارجاع به دیوان عدالت اداری ضروری است

برگزاری یادواره شهدای امدادگر استان اردبیل

تجهیز بیش از 1000 هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار

واگذاری 780 انشعاب گاز رایگان به جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی اردبیل

نتانیاهو در تیررس

روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی

پایان فعالیت صید و صیادی در دریاچه پشت سدارس

کارزار جهانی نور قرمز در خوی

رژه نیروهای مسلح یگان های تیپ 264ارتش در سلماس

پر شدن بیش از یکهزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

اقدام مقتدرانه موشکی و پهبادی سپاه، کام ملت را شیرین ساخت

قهرمانی تیم امید در مسابقات لیگ برتر فوتسال شاهین دژ

تحقق 61 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در آذربایجان‌غربی

فردا؛ بسته شدن جاده دیلم به زیدون

فردا؛حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی در سامانه سامد

تصمیم عجیب: ستاره لیورپول فروخته می‌شود

کاهش 6 درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی