پیام آذری

آخرين مطالب

عضو شورای اطلاع رسانی دولت: جهاد تبیین، گفتن ناگفته‌ها و پیگیری ترک فعل‌ها و مطالبات مردم و نظام است سياسي

عضو شورای اطلاع رسانی دولت: جهاد تبیین، گفتن ناگفته‌ها و پیگیری ترک فعل‌ها و مطالبات مردم و نظام است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جهاد تبیین ، جهاد توجیه و تطهیر نیست بلکه علاوه بر گفتن درست خدمات ، "گفتن ناگفته‌ها"، ترک فعل ها و مطالبات مردم و نظام و تاباندن نورافکن بر سونامی اخبار دروغ لشگر رسانه ای غرب است.
دکتر اکبر نصراللهی در جمع استادان خانم دانشگاه شهید بهشتی همچنین با اشاره به جنگ شناختی بی‌سابقه لشکر رسانه ای دشمن در ناآرامی های اخیر افزود : با تدبیر مردم و خویشتن داری بخش های مختلف ، اهداف عادی سازی و آرام سازی محقق شده‌است اما بازنگری،بازسازی، اقناع سازی و همراه سازی از جمله راهبردهایی مهم است که مسئولان ، دانشگاه ها و رسانه ها باید با جدیت در دستور کار داشته باشند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با بیان اینکه یکی از ابربحران‌های ایران، درس نگرفتن از بحران‌های قبلی و تکرار همون بحران ها با شدت و گستردگی بیشتر است، گفت : راه حل خروج از بحران و جلوگیری از وقوع مجدد آن ، در خود بحران است ؛ بنابراین راه حل بحران‌ها از جمله بحران اخیر را از آنجایی پیدا شود که شروع شد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد ناآرامی ها و اغتشاشات اخیر جمع شده اما حل نشده است و بخش های مختلف بویژه دانشگاه و رسانه باید هم غفلت ها ، درس ها و تجربیات حوادث اخیر را جمع آوری، تدوین و در اختیار مسئولان قرار دهند و هم اینکه به مردم بگویند دشمن با جنگ شناختی چند لایه و پیچیده با افکار عمومی چه کرده است و مردم چگونه با صبر و مقاومت نقشه های آنان را نقش بر آب کرده اند؟
دکتر نصراللهی گفت پیروزی در جنگ شناختی هدف است و رسیدن به آن با راهبردهای جهاد تبیین و سواد رسانه ای در سه بخش مردم و کاربران ، رسانه ها و مسئولان امکان پذیر است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای تصریح کرد : لشکر رسانه ای دشمن با تمام ظرفیت های خود روزها و حوادث تلخی را از 23 شهریور بر مردم ایران تحمیل کرده است اما این حوادث اطلاعات بسیار راهبردی و جدیدی برای افزایش تاب آوری نظام و تدوین مدل جدید حکمرانی در اختیار محققان و مسئولان قرار داده است که بهره برداری نکردن فوری و حداکثری از آنان می تواند بحران جدیدی را در ماه‌های آینده بدنبال داشته باشد.
موضوع سخنرانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه در در جمع استادان خانم دانشگاه شهید بهشتی که با حضور دکتر محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام علیرضا رجالی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ «نقش سواد رسانه ای و جهاد تبیین در جنگ شناختی» بود .
دکتر نصراللهی در بخش اول سخنان خود گفت : سواد رسانه ای توانایی و مهارت برخورد فعال و انتقادی با پیام ها و استفاده هوشمندانه، به موقع و اندازه از محتوای رسانه ها ، شناخت تولید و توزیع کنندگان پیام و مهارت فهم انگیزه های اعلامی و اعمالی ، رویکردها، راهبردها و تاکتیک هاِ تولید و توزیع کندگان پیام است ؛ نیاز به سواد رسانه خاص کاربران و مخاطبان (مردم) نیست. مسئولان و رسانه ها بیشتر به سواد رسانه ای نیازمندند.
نویسنده کتاب را هنمای پوشش خبری با آسیب شناسی فقدان یا سواد رسانه ای پایین مسئولان گفت : به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای مسئولان نه تنها از ظرفیت رسانه ها برای جهاد تبیین استفاده کافی نشده است بلکه در بسیاری مواقع ، یا جلوی کار رسانه ها گرفته می شود و یا اینکه مطالبی گفته و منتشر می شود که به مثابه "پاس گل به دشمن " است .
عضو شورای اطلاع رسانی دولت همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقاء سواد رسانه‌ای رسانه‌ها در آرایش جدید رسانه‌ای گفت : در صورتی که سواد رسانه ای رسانه ها تقویت شود با اقدامات بموقع ، حرفه ای ، هوشمندانه و مسئولانه رسانه ها هم جلوی تعرض بیشتر رسانه های معارض گرفته و یا پیام های آنان بی اثر و کم اثر می شود و هم اینکه مرجعیت رسانه ای ، اعتماد و امید به رسانه های داخلی برمی‌گردد .
رئیس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه در بخش دوم سخنان خود با تبیین جنگ شناختی و مصادیق آن در ناآرامی های اخیر گفت : جنگ شناختی چند لایه، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته, پیشرفته‌تر, جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است ؛ آنچه غیرطبیعی است کم ‌توجهی مسئولان و بخش‌های مختلف بویژه رسانه ها ، دانشگاه‌ها, مراکز آموزشی به این جنگ‌ها و مارپیج سکوت حاکم بر این عرصه است.
وی افزود : گسترش تکنولوژی های ارتباطی موجب شده جنگ ها به سمت جنگ شناختی تغییر پیدا کنند. سوخت اصلی جنگ شناختی اطلاعات، اخبار و پیام هاست و میدان اصلی این جنگ و زمین اصلی آن رسانه ها و فضای مجازی است و موفقیت در این عرصه به شناخت دقیق آرایش جدید رسانه ها ، بازیگران ، عرصه و قواعد جدید بازی و داشتن سواد رسانه ای منوط است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه در بخش پایانی سخنان خود با تشریح تاریخچه و اهمیت جهاد تبیین در گفتمان مقام معظم رهبری گفت : راهبرد جهاد تبیین ، راهبرد جدید و مربوط به چند سال اخیر نیست و ایشان از دهه 90 تاکنون در مناسبت های مختلف بویژه در اربعین 1400، مراسم تحلیف رییس جمهور ، دیدار اعضای جدید دولت ، و اخیرا در 19 دی 1401 بر آن تاکید و تصریح داشتند.
دکتر نصراللهی افزود : جهاد تبیین، راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری برای خروج کشور از محاصره تبلیغاتی ، مقابله با جریان تحریف و جنگ شناختی ، بازگرداندن امید به مردم و تامین حق مردم به دانستن و تضمین امنیت روحی و روانی است .
وی نقش دانشگاه، مسئولان، حوزه ها و دانشگاه ها را در جهاد تبیین مهم توصیف کرد و افزود :پیروزی در جنگ شناختی ، مقدور نیست مگر اینکه کنشگران مختلف بویژه دانشگاه ها و رسانه ها با ارتقای سواد رسانه ای خود و مسئولان و استفاده از همه ظرفیت ها ، روایت اول ، درست ، مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور داشته باشند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت : با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی , کنشگری از انحصار حاکمیت بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشن بنابراین راهبرد مقابله با جنگ شناختی دشمن، سکوت و انکار نیست بلکه استفاده و حضور بهتر، موثرتر و بیشتر از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی ، ارتقاء قدرت شناختی ، رصد شناختی رشمنان ، تحلیل شناختی دشمنان ،طرح‌ریزی و عملیات شناسایی علیه دشمن است .
پایان پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/526198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است

دستورالعمل واردات خودروی کارکرده منتشر شد/ اسامی25 برند مجاز خودرو برای واردات

افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خودرو/ 30 درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند

سامانه فروش یکپارچه خودرو از 20 شهریور بار دیگر فعال می‌شود

میانگین قیمت خودروهای کارکرده در دنیا 27 هزار دلار است

سوال مهم از دولت درباره گرانی‌های بی‌منطق در بازار لاستیک خودرو

سامانه یکپارچه خودرو و مشکلات آن/ کلاه گشاد خودروسازان بر سر خریداران

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی

نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

وزارت صمت: اجازه ورود خودروهای کارکرده پنج هزار دلاری و غیراستاندارد را به ایران نمی‌دهیم

واردات خودرو مخصوص ماشین‌های چینی است؟ | چرا دولت به قانون واردات خودرو عمل نمی‌کند؟

تایر گران شد/ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر: کمبود ارز، تایر را گران کرد

طرح واردات خودروهای کارکرده منتفی می‌شود؟

فروش دستوری خودرو شکست خورد

سامانه یکپارچه خودرو حذف شد

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حذف نمی‌شود

شورای رقابت: خودروسازان منتظر مجوز افزایش قیمت نباشند

خودروسازان به جای خودرو، قیر و خشکبار صادر می کنند!

مردم مشغول تهیه پول و خودروسازان در حال احتکار!

چرا پارکینگ خودروسازان دوباره سنگین شد؟/ اظهارات متناقض در مورد دپوی خودرو

خودروهای وارداتی هفته آینده فروخته می‌شوند

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی

چرا خودروسازان دست به احتکار می زنند؟/ مقصر، قیمت گذاری دستوری است؟

جزییات تازه درباره زمان عرضه، قیمت و نوع خودروهای وارداتی اعلام شد

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟

کلاه گشاد خودروسازان بر سر مردم

وزیر صنعت: قیمت‌گذار خودرو باید وزارت صمت باشد

سامانه فروش یکپارچه برای 6 خودروی وارداتی باز شد اما امکان ثبت‌نام ندارد!

وعده پوچ دولت برای تحویل خودروهای وارداتی

لغو محدودیت های گارانتی خودرو به زیر 2 سال/ نحوه فروش خودرو تغییر کرد

موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 20 درصدی قیمت تایر

واکنش ها به نرخ‌گذاری 6 مدل خودروی وارداتی؛ این همه هیاهو برای واردات خودروی میلیاردی