پیام آذری

آخرين مطالب

آخرین اخبار از مناطق زلزله زده خوی اجتماعي

آخرین اخبار از مناطق زلزله زده خوی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - پس از گذشت پنج روز از زلزله خوی اقدامات و امدادرسانی ها شتاب بیشتری گرفته و باعث رضایت مردم شده است اما هنوز مشکلات و نیازهای وجود دارد.
به گزارش مشرق، زلزله 5.9 ریشتری در ساعت 21:44 هشتم بهمن‌ماه در بخش فیرورق شهرستان خوی رخ داد که 261 هزار و 387 نفر، 2 شهر و 86 روستا را متاثر کرد. 1174 نفر بر اثر این زلزله مصدوم شدند و سه نفر هم جان خود را از دست دادند .
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
پس از گذشت پنج روز از زلزله 5.9ریشتری خوی، به بررسی آخرین اخبار اقدامات و نیازهای این مناطق پرداخته ایم.
اسکان اضطراری بیش از 76هزار نفر
حمید محبوبی روز پنجشنبه با بیان اینکه 43 مکان در قالب اردوگاه اسکان اضطراری در مدارس و نقاط ایمن سطح شهرستان خوی دایر شده است، افزود: علاوه بر این اردوگاه‌ها، 21 هزار دستگاه چادر نیز در اختیار مردم زلزله زده مناطق روستایی و شهری که در اردوگاه‌ها اسکان ندارند، قرار داده شده است.
وی از توزیع هشت هزار و 600 دستگاه وسایله گرمایشی، 28 هزار و 340 تخته پتو، 21 هزار تخته موکت میان زلزله زدگان 2 شهر و 72 روستای تابعه خوی خبر داد و اظهار کرد: یک هزار نیروی امداد جمعیت هلال احمر در این شهرستان مضغول خدمات رسانی به مردم هستند.
محبوبی ادامه داد: پس از وقوع زمین لرزه تاکنون از 20 استان کشور بیش از 37 هزار دستگاه چادر، 240 تُن بسته غذایی 72 ساعته و 150 تُن اقلام زیستی به منطقه زلزله زده خوی ارسال شده است.
آسیب به بیش از 9هزار واحد مسکونی
محمدصادق معتمدیان از راه اندازی بیش از 50 اردوگاه با تمامی امکانات برای اسکان اضطراری زلزله زدگان خوی خبر داده و افزود: ظرفیت این اردوگاه‌ها حدود 90 هزار نفر بوده و تاکنون بیش از28هزار هزار چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است.
وی همچنین گستردگی زلزله اخیر و پس لرزه های متعدد را عامل نگرانی مردم منطقه معرفی کرده و ادامه داد: با راه اندازی اردوگاههای جدید به دنبال اسکان حداکثری مردم در مناطق زلزله زده هستیم.
استاندار آذربایجان غربی به تامین مواد غذایی توسط هلال احمر و نهادهای مختلف نیز اشاره کرده و افزود: 25 هزار بسته غذایی توسط هلال احمر در 72 ساعت گذشته توزیع شده و 50 هزار پرس غذا نیز به صورت روزانه توسط موکب داران پخش می شود.
معتمدیان همچنین بر گسترش خدمات رسانی و اهمیت بازسازی و نوسازی اماکن تخریب شده اشاره کرده و گفت: 130 تیم کارشناس بنیاد مسکن به مناطق روستایی و شهری اعزام شده اند و براساس ارزیابی ها از 12245 واحد مسکونی، 9250 واحد خسارت دیدن که 7500 واحد تعمیری و 1750 واحد نیز تخریب کامل شده اند.
وی در پایان از اتمام ارزیابی ها در 24 ساعت آینده و آغاز آواربرداری از فردا خبر داده و افزود: با تامین اعتبار لازم توسط هیات دولت در هفته آینده، در اسرع وقت احداث و نوسازی واحدهای خسارت دیده آغاز خواهد شد.
بازدید مستمر سردار شهسواری فرمانده سپاه استان از روند امدادرسانی
سردار شهسواری فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی در ادامه حضور مستمر و سرکشی از وضعیت اسکان و امدادرسانی به زلزله زدگان پای درد دل مردم نشست و دستورات لازم را صادر کرد.
سردار سرتیپ دوم حبیب شهسواری در این باره اظهارداشت: 12 اردوگاه و کمپ برای اسکان و استقرار زلزله زدگان در خوی آماده است، بنابراین از مردم دعوت می‌کنیم، چنانچه مشکل اسکان دارند، به این مکان ها مراجعه کنند، همچنین در سلماس امکانات برای اسکان اضطراری تدارک دیده شده است.
حبیب شهسواری بیان کرد: یک اکیپ سیار از بیمارستان عارفیان ارومیه به منطقه اعزام شده، که همه امکانات موردنیاز اعم از اتاق عمل، ارتوپدی و مغز و اعصاب در منطقه مستقر است.
فرمانده سپاه شهداء آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: روز گذشته سه هزار بخاری برقی دریافت و بارگیری شده است، که امروز در بین مردم توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین توزیع نان خشک شروع می‌شود، دو اکیپ نانوایی سیار در منطقه توسط ستاد پشتیبانی شمال غرب فعال شده است، تا به صورت شبانه‌روزی نان پخت و توزیع کند، این اکیپ‌های سیار توسط مرکز پشتیبانی شمال غرب راه‌اندازی شده است
سردار شهسواری تصریح کرد: همچنین هیئت‌های مذهبی به ویژه هیئت مذهبی حسینیه ثارالله ارومیه آشپزخانه سیار راه‌اندازی کرده‌اند.
فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی ادامه داد: یک هزار تخته پتو امروز دریافت شده و توزیع می‌شود، روز گذشته 2 هزار چادر توسط گروه جهادی تهیه و توزیع شد، همچنین 300 چادر توسط کارکنان سپاه خوی توزیع شد.
این مقام مسئول افزود: 60 گروه جهادی از سلماس و خوی به منطقه اعزام شده‌اند، همچنین 8 کمپرسی، 2 لودر، یک بیل مکانیکی در منطقه است.
وی بیان کرد: از دیروز چهار هزار پرس غذای گرم توسط گروه‌های جهادی در منطقه توزیع می‌شد، از امروز هم روزانه پنج هزار پرس غذای گرم توسط مرکز پشتیبانی شمال غرب قرارگاه حمزه توزیع می‌شود.
سردار شهسواری گفت: از همان لحظه نخست، 60 گروه جهادی در خوی مستقر شده است، کارهای آواربرداری، خدمات رسانی، باز کردن مسیرهای مسدود را انجام می دهند، تا راه‌ها برای خدمات‌رسانی باز شود و ارزیابی‌ها انجام شود.

پیام آذری

بازدید سردار شهسواری از امدادرسانی
خدمات گروه های جهادی بسیج سازندگی در خوی
خانواده چهار قلوهای خویی در ارومیه اسکان داده شدند
نیر الهامی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده مستمر از وضعیت چهارقلوهای خویی که پیش‌تر طبق برنامه حمایت از جوانی جمعیت مورد حمایت قرار داشتند بعد از زلزله و حضور خانواده آنان در ارومیه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و هماهنگی امور بانوان و خانواده استانداری به مکانی مجزا منتقل شدند.
وی ادامه داد: یک بانوی باردار خویی نیز که بعد از زلزله در بیمارستانی در شهر ارومیه زایمان کرده بود با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به یک خانه سازمانی متعلق به دانشگاه برای اسکان موقت منتقل شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: امور بانوان استانداری با اخذ لیست مساجدی که محل اسکان شهروندان خویی است لیست بانوان باردار و بیمار را استخراج کرده و پایش وضعیت عمومی آنان به صورت ویژه انجام می‌شود.
الهامی یادآور شد: با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی لازم برای حضور مستمر روانشناسان در این مساجد انجام شده و در صورت نیاز، خدمات درمانی رایگان به آسیب دیدگان زلزله ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: مقرر شده تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی توام با نشاط آفرینی برای کودکان حاضر در این مکان‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی، با حمایت‌های ویژه استاندار، هماهنگی و همراهی فرماندار ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و همه دستگاه‌های خدمات رسان و خیرین استان اقلام مورد نیاز روزانه تهیه و میان زلزله زدگان مستقر در مساجد ارومیه توزیع می‌شود.

پیام آذری

فراهم شدن بستری برای انتقال مشکلات به مسوولان
علی رزازی سخنگوی مدیریت بحران استان روز پنجشنبه با اشاره به فراهم شدن بسترهای لازم برای اعلام‌ نیازهای زلزله زدگان شهرستان خوی با دستور ویژه استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: مردم متاثر از زلزله می‌توانند مسایل، مشکلات و نیازهای خود را از طریق سامانه‌های تعیین شده مطرح کنند.
وی با اشاره به شتاب بخشیدن به روند امداد رسانی به زلزله زدگان خوی اظهار کرد: مردم این شهرستان می‌توانند از طریق وب سایت 111.ir، سامانه پیام کوتاه 30008088، سامانه تلفنی 111 و 118 نظرات، پیشنهادات و درخواست‌ها برای کمک رسانی، اسکان اضطراری، تغذیه و کمک‌های درمانی را اعلام کنند.
رزازی ادامه داد: به درخواست‌های مطرح شده در سریعترین زمان پاسخ داده می‌شود.
افزایش 150 تنی سهمیه آرد و گندم در شهرستان زلزله‌زده خوی
سعید پازوکی که به عنوان نماینده وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان خوی آذربایجان غربی سفر کرده است، گفت: حدود 150 تن سهمیه آرد و گندم شهرستان افزایش یافته، به غیر از دو نانوایی که بر اثر زلزله تخریب شده است سهمیه نانوایی های دیگر افزایش یافته است. ️
سهمیه آرد به خوبی تخصیص یافته و مشکل ازدحام و صف در شهرستان نداریم. مکان هایی در شهرستان را برای زایش دام های آبستن تجهیز کرده ایم تا آسیبی به بره ها نرسد که بسیج وزارت جهاد کشاورزی با جدیت این مسئله را پیگیری می کند. یکی از مشکلات در شهرستان خوی تعدد پس لرزه ها است، همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی خوی خانواده های خود را از مرکزیت زلزله دور کرده اند و حدود 80 درصد از کارمندان به سر کار خود بازگشته اند.
برخورد با کسانی که دست به غارت اقلام امدادی مردم می کنند
سردار محمد باقر علائی فرمانده سپاه خوی اظهار داشت : پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه خوی با تلاش های شبانه روزی و اشرافیت اطلاعاتی پاسداران غیور مقادیر قابل توجهی اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده خوی از جمله چادر اسکان اضطراری، چادر 6 نفری و بسته های غذایی 72 ساعته کشف و ضبط کرده اند.
فرمانده سپاه خوی افزود: در همین راستا یک نفر نیز دستگیر و جهت امورات قضایی تحویل مراجع قضایی شده است.
وی گفت : در پی زلزله 5.9 ریشتری 8 بهمن ماه در شهرستان خوی و ضرورت استفاده از اقلام اسکان موقت و بسته های غذایی، سودجویان و قاچاقچیان به قاچاق این اقلام روی آورده اند که با رصد و سد محکم نیروهای اطلاعاتی مواجه هستند.
اعطای مرخصی به زندانیان شهرستان خوی
ناصر عتباتی صبح روز چهارشنبه با حضور در انبارهای سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی، از این انبارها بازدید و دستور ارسال مایحتاج زلزله زدگان که در این انبارها و سایر انبارهای سازمان در مرکز استان وجود داشت را صادر کرد.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: برابر هماهنگی به عمل آمده مقدار 10 تن البسه گرم از سازمان جمع آوری اموال تملیکی تهران و 5 هزار تخته پتو از تبریز و 3 تن مواد غذایی از ارومیه به شهرستان خوی ارسال می شود.
همچنین در بازدید عتباتی مرخصی به زندانیان خوی اعطا شد.
کمک های مردمی به صورت مستمر و هماهنگ شده به دست زلزله زدگان می‌رسد
برخلاف شایعات برخی رسانه مبنی بر عدم اجازه مسوولان برای ورود کمک های مردمی به خوی طبق مشاهدات و مصاحبه با اهالی و افرادی که از شهرهای مختلف برای کمک در خوی بودند کمک های مردمی به صورت مستمر و هماهنگ به دست مردم می رسد.
کمک های مردمی به زلزله زدگان خوی
نیازهای مهم زلزله زدگان؛ غذای گرم، سرویس بهداشتی، وکمک به پاکسازی و آواربرداری
طبق بررسی های انجام گرفته عمده نیاز این مناطق طبخ و توزیع غذای گرم است. با وجود برپایی آشپزخانه‌های متعدد توسط سپاه دولت، گروه‌های جهادی، ارتش و آستان قدس، باتوجه به اسکان بیش از 76هزار نفر در کمپ‌های اضطراری نیاز به غذا از اساسی ترین مشکلات منطقه است و لازم است گروه‌های جهادی و مواکب اربعین و خیریه ها در خوی مستقر شوند.
کمبود سرویس های بهداشتی و حمام نیز از دیگر مشکلات و درخواست های مردم مناطق زلزله زده است.
تعدادی از مردم خوی هم که پس از زلزله در مساجد شهرهای همجوار مانند ارومیه و سلماس اسکان داده شده اند خواهان رسیدگی فوری و ساماندهی در شهر خوی هستند. برخی روستاهای دورافتاده و صعب العبور خوی نیز انتظار رسیدگی بیشتری دارند.
گفتنی است، از دیروز روند امدادرسانی و توزیع اقلام شدت بیشتری گرفته و مردم از این موضوع اعلام رضایت می‌کنند اما از نحوه توزیع کماکان گلایه دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/526632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس