سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

اقتصادی

درسی که اجرای طرح زوج و فرد داد؛ تبریز گنجایش نصف خودروهایش را دارد

درسی که اجرای طرح زوج و فرد داد؛ تبریز گنجایش نصف خودروهایش را دارد
پیام آذری - ایرنا / تعطیلات مدارس و اجرای طرح زوج و فرد در روزهای گذشته یک درس خیلی مهم به مردم و مسئولان این شهر داد که تبریز فقط گنجایش نصف خودروهایش را دارد. امروز بحث ...
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایرنا / تعطیلات مدارس و اجرای طرح زوج و فرد در روزهای گذشته یک درس خیلی مهم به مردم و مسئولان این شهر داد که تبریز فقط گنجایش نصف خودروهایش را دارد.
امروز بحث آلودگی دیگر به یک موضوع تکراری سالانه تبدیل شده است. هوا که اندکی سرد می‌شود، همهمه‌ی آلودگی هوا، مازوت سوزی و تنگ شدن نفس‌ها در این شهر که تاریخ در وجب به وجب محلات آن نهفته و نشانه‌های انسان‌های نخستین در بطن آن پیدا شده است، شنیده می‌شود.
وقتی چتر آلودگی بر سر شهر می‌گسترد، چهره تاریخ و کهن این شهر رنگ می‌بازد و گرد سیاه و خاکستری و دودآلود روی آن‌ها می‌نشیند و نشان حیات را تیره تر از همیشه می‌سازد.
هوای سرد و آلودگی هوا را می‌توان به 2 برادر ناتنی تشبیه کرد که با فاصله اندکی از یکدیگر میهمان شهر می‌شوند، البته دیگر نباید به آن‌ها میهمان گفت چرا که مهمان تکراری هر ساله، برای خود میزبان است که لنگر می‌اندازد و خیال رفتن هم ندارد.
حدود 12 روزی می‌شود که هوای تبریز از شدت آلایندگی، مجال نفس کشیدن را نمی‌دهد و شرایط زندگی را در جامعه مختل کرده است چرا که مردم بین رسیدگی به برنامه‌های روزمره و به خطر افتادن سلامت بدن باید یکی را برگزینند.
امسال هم به رسم سال‌های گذشته و به صورت اجباری، مدارس برخی از شهرهای استان به خصوص تبریز، چند روزی به خاطر آلودگی هوا تعطیل شد. کاری به تاثیر این اقدام در وضعیت آلایندگی هوا نداریم، چرا که تقریبا ثمری نداشت و شاخص آلایندگی چندانی تغییری نکرد و همچنان برای گروه‌های حساس و گاه برای تمامی مردم خطرناک است. این اقدام بیشتر از نظر سلامت دانش آموزان و دانشجویان در روزهای خطرناک آلایندگی هوا بود.
دومین اقدام مهم در شهر تبریز در روزهای تشدید آلودگی هوا، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل بود. برخلاف سال‌های گذشته که این طرح در محدوده مرکزی و پرترافیک شهر اجرا می‌شد، این بار موضوع عمیق تر بود و از درب منازل اجرا شد.
اجرای این طرح که باز هم توجهی به تاثیر آن بر روی تشدید آلودگی هوا نداریم، به گفته سرهنگ جهانگیری رئیس پلیس راهور تبریز با همراهی 80 درصدی شهروندان مواجه شد و یک درس بسیار مهم برای شهر تبریز داشت.
بر اساس آنچه که مشهود بود و با چشم بصری هم می‌توانستیم مشاهده کنیم، راننده‌های تاکسی و حتی خود مردم نیز به آن اذعان داشتند، این بود که در روزهای اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، خیابان‌های شهر تبریز در فراغ بال و برخی شاهراه‌های آن به دور از ترافیک سنگین همیشگی بود و «ایکاش همیشه اینگونه بود» را بر زبان جاری می‌ساخت.
مسیرهای بسیاری در تبریز هستند که در ساعات مشخصی از روز و شب مملو از خودرو و ترافیک سنگین می‌شوند و همشهریان حتی در شب‌های عادی طول هفته و به طور ویژه آخر هفته، از زمان ورود به خیابان اصلی و فرعی با حجم بالای خودرو و ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند.
با گردشی از شرق تا غرب تبریز می‌توان متوجه شد که این خیابان‌ها در روزهای اجرای طرح زوج و فرد که شاید بتوان گفت بر اساس آن، حدود نیمی از خودروها اجازه خروج از پارک ندارند، عاری از ترافیک سنگین و فقط در محدوده‌های خاصی با ترافیک سبک مواجه بودند که این موضوع نشان داد، خیابان‌های شهر گنجایش تقریبا نیمی از 950 هزار خودرو پلاک تبریز را دارد. البته این آمار قطعی نیست زیرا هیچ آماری را نمی‌توان با حساب سرانگشتی و به صورت دقیق بیان کرد اما شواهد و قرائن چنین حقیقتی را نشان می‌دهد.
مسئولان فرمانداری تبریز نیز اذعان داشته‌اند که طبق آمارها در طول 45 سال گذشته جمعیت، مساحت شهر و خیابان‌های تبریز سه برابر اما تعداد خودروهای این شهر بیش از بیست برابر شده است.
در سال‌های گذشته که تعداد خودرو و خیابان‌های تبریز در حال رشد متناسب با جمعیت شهر بود، در یک نقطه‌ با رشد فزاینده خودرو مواجه شد درحالی که مساحت خیابان‌ها در حالت ایستایی قرار گرفت و رشد آن در حد مویرگی بود و جوابگوی این حجم از خودرو نبوده و هنوز هم نیست با این حال تعداد خودروها همچنان درحال افزایش است.
با تداوم چنین روندی، باید در سال‌های آتی شاهد وجود ترافیک سنگین از درب منازل باشیم .
اما راهکار چیست؟ قطعا نمی‌توان مساحت خیابان‌های یک کلانشهر را به یکباره 20 برابر کرد بنابراین گزینه بعدی یعنی تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باید مدنظر باشد.
شهرداری تبریز، تعدادی اتوبوس جدید خریداری کرده و درحال خریداری است و یه گفته یعقوب هوشیار شهردار این شهر سالانه 100 اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اضافه می شود اما همچنان کمبود احساس می شود و هنوز با استاندارد مسافر و ناوگان عمومی فاصله زیادی داریم.
طرح متروی تبریز نیز در مقایسه با همتای خود در اصفهان با سرعت لاک پشتی درحال اجرا است و با یک خط فعال سهم چندانی در حمل و نقل عمومی این شهر ندارد.
قطعا اگر کمیت و کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر شود و یک شهروند بداند که در صورت استفاده از آن می‌تواند در زمان مشخص شده و مناسب به مقصد برسد، به جای خودروی تک سرنشین از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند.
اگر امروز برای ترافیک شهر تبریز که هر روز سنگین تر شده و داد مردم را درآورده است، چاره‌ای اندیشیده نشود، شاهد مختل شدن زندگی شهری در کلانشهر تبریز در سال‌های آتی خواهیم بود.
طرح ترافیکی زوج و فرد ترد خودرو از درب منزل در روزهای 4 تا 6 آذر بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان در تبریز اجرا شد.
بازار


نظرات شما