پیام آذری
اولین جلسه‌ی کارگروه آمایش آموزش عالی آذربایجان شرقی برگزار شد
جمعه 31 شهريور 1402 - 15:46:38
پیام آذری -

پیام آذری

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از دانشگاه تبریز، معاون آموزشی وزیر علوم در جلسه این کارگروه گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری حرکت کنند
وی افزود: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب این طرح، اختیارات را به استان‌‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.
کشورهای بزرگ دنیا به حقیقت حدیث «العلم سلطان» پی برده‌اند
دکتر قاسم عمو عابدینی ادامه داد: آیا واقعا دانشگاه‌های ما به‌صورت 100 درصدی منطبق با تمدن ایرانی- اسلامی هستند؟ امام علی (ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.
وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.
هنر و حکمت هدیه‌ی ایرانی‌ها به دنیا است
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: باوجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق داده‌اند؛ در حالیکه هنر و حکمت هدیه‌ی ایرانی‌ها به دنیا است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالیکه اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است. لذا تحول یک امر ضروری می‌باشد.
ضرورت کاهش تعداد واحدهای آموزشی
دکتر عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه‌ی دانشگاه تبریز در دنیا بین 800 و 700 است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به100 تا 200 خواهد رسید. کشور ما باید 32 دانشگاه باز داشته باشد در حالیکه اکنون دو هزار و 160واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید کاهش یابد.
بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی مشمول طرح آمایش نیستند
وی ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و 100رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا بحث آمایش در آموزش عالی اعمال و دانشگاه‌ها تجمیع خواهند شد. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.
قرار نیست همه مأموریت‌ها برای همه دانشگاه‌‌ها تعریف شود
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند اما قرار نیست همه‌ی دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.
وی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفا برروی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.
کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است
دکتر عمو عابدینی در خاتمه تاکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.
باید بدون تعصب و با هدف حل مشکلات کشور، طرح آمایش را به سرانجام برسانیم
دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه بعد از استقرار دولت سیزدهم، تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ی آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.
وی در خصوص طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان گفت: این طرح یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان حرکت کنیم و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.
رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: طبیعتا این کار چالش‌هایی را خواهد داشت ولی ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.
وی یادآور شد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سوال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟ ما باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم و هیچ یک از ما دغدغه‌ای جز حل مشکلات نداشته باشیم.
براساس این گزارش، در ادامه‌ی این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/609795/اولین-جلسه‌ی-کارگروه-آمایش-آموزش-عالی-آذربایجان-شرقی-برگزار-شد
بستن   چاپ