پیام آذری
گفت‌وگو با معلمان نمونه_احمد قهرمانی از منطقه بستان‌ آباد
يکشنبه 14 ارديبهشت 1404 - 00:05:56
پیام آذری - در رویداد انتخاب معلم نمونه سال تحصیلی 1404_1403، ده نفر از معلمان استان آذربایجان شرقی از بین 132 نفر راه یافته به مرحله منطقه‌ای به مرحله استانی راه یافتند. اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بنابه رسالت ذاتی خود و همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم، گفت‌وگویی را با این معلمان ترتیب داده است.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در این بخش از سلسله گفت‌وگوها با معلمان نمونه استانی، گفت‌وگو با آقای احمد قهرمانی، دبیر دوره متوسطه از منطقه بستان آباد را می‌خوانید:
فلسفه آموزشی شما چیست؟
فلسفه آموزشی بنده صرفا تدریس مطالب درسی کتاب نیست؛ بلکه تلاش می‌کنم با توجه به موضوعات مربوط به درس، زندگی اجتماعی و اقتصادی را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهم و سعی می‌کنم تدریسم، دانش‌آموز محور باشد.
چگونه روش‌های تدریس خود را با نیازهای متنوع دانش‌آموزان (از نظر سطح یادگیری، فرهنگ، یا ویژگی‌های فردی) سازگار می‌کنید؟
هر سال در آغاز سال تحصیلی، سعی می‌کنم ابتدا با کمک مدیر و اولیا، شناخت کلی از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان پیدا کنم تا در طول سال بهتر بتوانم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.
3) مثالی از یک درس یا پروژه‌ای را که طراحی کرده‌اید و یا به شکلی خلاقانه مفاهیم پیچیده را به دانش‌آموزان آموزش داده‌اید، بیان کنید.
برای دروسی مثل علوم و کار و فناوری که درس‌های مشابهی دارند، سعی در طراحی و تولید ابزار آموزشی و نرم افزارهای موبایلی داشتم و توانستم تعدادی از ابزارها و نرم‌افزارها را برای دانش‌آموزان طراحی کرده و بسازم.
4)چگونه فناوری را در فرآیند تدریس خود ادغام می‌کنید تا یادگیری را بهبود بخشید؟
با توجه به اینکه دانش‌آموزان امروزی، دانش‌آموزان عصر تکنولوژی هستند، سعی می‌کنم از انواع تکنولوژی به ویژه نرم افزارها و هوش مصنوعی در تدریس استفاده کنم. البته با بیان و گوشزد نکات مثبت و منفی هر تکنولوژی.
5)استراتژی شما برای ایجاد محیطی منظم، امن و محترمانه در کلاس درس چیست؟
اگر در ابتدای کلاس سعی در برخورد دوستانه به همراه رعایت شخصیت و جایگاه معلمی داشته باشیم، خود به خود ، محیطی منظم و محترمانه در کلاس ایجاد می‌شود.
6)چگونه با دانش‌آموزانی که رفتارهای چالش‌برانگیز (مانند بی‌علاقگی یا اختلال در کلاس) نشان می‌دهند برخورد می‌کنید؟
بعد از ایجاد رابطه دوستانه با دانش‌آموزان به صورت گروهی و فردی با این دانش‌آموزان صحبت کرده و با راهنمایی و همچنین دادن مسئولیت به این دانش‌آموزان، سعی می‌کنم این دانش‌آموزان را کنترل کنم. گاهی همین دانش‌آموزان، بهترین کمک برای معلم در جهت کنترل کلاس می‌شوند.
7)چگونه علاقه و مشارکت دانش‌آموزان در موضوعات درسی را افزایش می‌دهید؟
اگر بتوانیم دانش‌آموزان را در ابتدای درس، نسبت به موضوع تدریس کنجکاو کنیم و در طول تدریس از روش‌های جدید که جذاب‌تر است، استفاده کنیم، دانش ‌موزان با علاقه بیشتری به درس توجه خواهند کرد.
8) چه فعالیت‌های خارج از برنامه یا پروژه‌های گروهی را برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان طراحی کرده‌اید؟
اگر به دانش‌آموزان، تکالیفی بدهیم که کنجکاوی آن‌ها را تحریک کند، برای مثال استفاده از هوش مصنوعی در برنامه نویسی و بازی‌سازی، دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند که این تکالیف را به نحو احسن انجام دهند. باید تکالیفی به دانش‌آموزان داد که در زندگی روزانه با آن سر و کار دارند.
9)چگونه به دانش‌آموزانی که اعتماد به‌ نفس پایینی دارند یا در یادگیری، عقب مانده‌اند کمک می‌کنید؟
اگر به دانش‌آموزان با اعتماد به نفس کم، مسئولیت داده شود و در بعضی موارد قبل از کلاس در رابطه با درس و پرسش، با این دانش‌آموزان هماهنگ شود، رفته رفته اعتماد به نفس خود را به دست می‌آورند. البته در مواردی می‌توان برای تدریس از روش ایفای نقش و استفاده از این دانش‌آموزان به عنوان نقش اول استفاده کرد.
10) چگونه دانش و مهارت‌های حرفه‌ای خود را به‌روز نگه می‌دارید؟
با مطالعه و استفاده از ابزارهای روز سعی در استفاده از تکنولوژی‌های به روز و ارزان را دارم. علاوه بر آن سعی می‌کنم در کارگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با دروسی که تدریس می‌کنم، شرکت فعال داشته باشم یا خودآموز نرم افزارهای جدید را یاد بگیرم.
11)تجربه‌ی همکاری با سایر معلمان یا اعضای جامعه‌ی آموزشی برای بهبود کیفیت تدریس را دارید؟
در هر مدرسه‌ای که حضور داشته باشم، سعی می‌کنم با همکاران محترم جلساتی برگزار کرده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. به ویژه برای تدریس تلفیقی و استیم، نیاز به همکاری دبیران دروس مختلف می‌باشد.
12)اگر به عنوان مربی به یک معلم تازه‌کار، مشاوره دهید، مهم‌ترین نصیحت شما چه خواهد بود؟
سعی کنید دانش خود را به روز نگه دارید. خصوصیات فردی دانش آموزان را بشناسید. ضمن رعایت شخصیت معلمی و احترام متقابل، با دانش‌آموزان به صورت دوستانه برخورد کنید. تکالیف خسته کننده ندهید و تدریس دانش‌آموز محور داشته و تعهد در کار داشته باشید.
13) چگونه ارتباط مؤثری با والدین دانش‌آموزان برقرار می‌کنید و آن‌ها را در فرآیند آموزشی مشارکت می‌دهید؟
با توجه به اینکه بستر شاد برای ارتباط بهتر فراهم شده، روزهایی از هفته را برای اولیای محترم جهت تبادل نظر ، در نظر بگیریم. البته این علاوه بر جلساتی باشد که از طرف مدرسه در نظر گرفته می‌شود.
14)چگونه پیشرفت دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کنید و از چه ابزارهایی برای سنجش یادگیری استفاده می‌کنید؟
علاوه بر ابزارهای سنجش معمول که همان آزمون‌ها می‌باشند، بهتر است به روش عملی نیز دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرند. برای مثال یک نرم افزار مرتبط با درس را فراگیرند و در کلاس به عنوان تکلیف به دوستان خود، همان را آموزش دهند. یا موضوع درس را با هم گروهی‌های خود به صورت نمایش به دوستان خود آموزش دهند.
15) اگر متوجه شوید یک روش تدریس خاص نتیجه‌ی مطلوبی نداشته است، چگونه رویکرد خود را اصلاح می‌کنید؟
در اسرع وقت، روش خود را تغییر داده و با با روش‌های مناسب‌تر، ادغام می‌کنم. البته با توجه به اینکه در طول این سال‌ها روش‌های مختلف را استفاده کرده‌ام، به مرور زمان ترکیبی از بهترین روش‌ها را انتخاب کرده و هر سال سعی در بهبود این روش دارم.
16)معیارهای شما برای "موفقیت" در نقش یک معلم چیست؟
استفاده از تجربه با ارزش همکاران، استفاده از تکنولوژی‌های روز، مطالعه روش‌های جدید و شرکت در کارگاه‌ها با بهره وری زیاد، تلاش و پشتکار و ایمان داشتن به اینکه در هر کاری با تلاش می‌توانم به بهترین نسخه از خود تبدیل شوم.
17)چه تأثیری می‌خواهید در طول دوران تدریس خود بر دانش‌آموزان و جامعه‌ی آموزشی بگذارید؟
دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشور هستند. تاثیر مثبت معلم به صورت غیر مستقیم باعث پیشرفت کشور و تاثیر منفی معلم، باعث کاستی‌ها در آینده خواهد شد. پس دوست دارم دانش‌آموزانی تربیت کنم که باعث پیشرفت کشور در تمامی زمینه‌ها شوند. معلمی بیشتر از هر شغلی در آینده کشور تاثیر دارد.
انتهای پیام

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/821067/گفت‌وگو-با-معلمان-نمونه_احمد-قهرمانی-از-منطقه-بستان‌-آباد
بستن   چاپ