پیام آذری
وقتی هزینه مجالس ختم، آجر به آجر مدرسه را می‌سازد
سه شنبه 13 خرداد 1404 - 10:04:16
پیام آذری - کار که برای خدا باشد، همه چیز خود به خود و معجزه‌آسا جفت و جور می‌شود، مثل ساخت مدرسه با مشارکت مردم یک روستا در تبریز، شهری که به تعبیر مولانا از هر خانه‌اش صد آفتاب بیرون می‌آید و مردم روستای خلجان تبریز هر یک آفتابی شده و آجر به آجر مدرسه روستا را روی هم چیده‌اند. یکی آجر می‌آورد و نجاری که سال‌ها از حرفه‌اش دوری کرده بود، در و پنجره‌ها را می‌سازد تا این روستا به الگویی در مردمی‌سازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تبدیل شود.

ایسنا// آذربایجان شرقی همواره جزو استان‌های برتر در زمینه جلب مشارکت خیران مدرسه یار و مدرسه ساز بوده و به دیار کریمان در این زمینه شهرت دارد؛ اما این استان با جمعیت دانش‌آموزی بیش از 750 هزار نفری و بالغ بر 6000 مدرسه با کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی مواجه است و نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی یکی از بهترین فرصت‌ها برای جبران کمبود در این حوزه به شمار می‌آید. این استان در انجام کارهای خیر خلاقانه پیشگام بوده و در همین راستا سنت حسنه اهدای هزینه مراسمات و مجالس، پای تشریفات را از این استان بریده و به رویه‌ای مرسوم تبدیل شده است؛ به طوری که این امر خیر به نهضت مدرسه‌سازی هم رسیده و اقشار مختلف مردم از کارگر گرفته تا اولیا و معلمان همگی دست به دست هم داده‌اند تا توصیه رئیس جمهور بر زمین نماند و فضاهای آموزشی با مردمی‌سازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی توسعه یابد. 
مسائل آموزشی و پرورشی از همان ابتدای روی کار آمدن رئیس دولت چهاردهم، مورد تاکید و توجه و نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی در راس قرار گرفت؛ نهضتی که روند اجرا و پیشرفت آن به گفته رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، توسط 7200 گروه ایجاد شده در شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) پیگیری می‌شود و هدف عمده آن، برچیدن مدارس سنگی و کانکسی در مناطق مختلف کشور و نوسازی آن‌ها است و در استان آذربایجان شرقی هم مدارسی با بیش از 10 دانش‌آموز در اولویت قرار گرفته‌اند.
در همین راستا؛ 231 پروژه آموزشی در قالب 1104 کلاس درس در استان آذربایجان شرقی اجرایی می‌شود که برای تمامی این پروژه‌ها مسئولان مردمی تعیین شده است، نمایندگانی از دل مردم که مدرسه را به جد خانه‌ی دوم فرزندان این مرز و بوم و آغازگر تحول می‌دانند. 
مسئول یکی از پروژه‌های نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، دست به اقداماتی خیرخواهانه و بدیع در روستای خلجان منطقه 7 تبریز زده است، جایی که الگویی مناسب برای مردمی کردن این نهضت است و کوچه به کوچه این روستا به دعوت آقای جواد پورنوری خلجان، هزینه مراسمات ختم عزیزانشان را برای امر مدرسه‌سازی در این روستا، صرف می‌کنند و هر کسی هر مهارتی را که بلد است برای تکمیل مدرسه روستا به کار می‌گیرد.
پورنوری که پدر یکی از دانش‌آموزان روستا است، می‌گوید: فرزندم از دوره ابتدایی فارغ‌التحصیل و وارد مدرسه راهنمایی شده بود، اما مدرسه از نظر فیزیکی در موقعیت بسیار بدی قرار داشت و همین امر موجب شد تا به فکر چاره‌اندیشی و کمک بیفتم. ناگفته نماند که یک خیر سال‌ها قبل ساختمان مدرسه را به قصد بازسازی، تخریب کرده و نیمه کاره رها کرده بود.
به گفته او، انتشار تصویر وضعیت فیزیکی مدرسه در فضای مجازی باعث شده است تا مسئولان اداره نوسازی بلافاصله در مدرسه روستا حضور، پیدا کرده و آن‌ها را راهنمایی کنند و سپس، یک خانواده پیدا شده است که هزینه احسان امام حسین (ع) را در دوران کرونا به مبلغ 100 میلیون تومان، جهت شروع بازسازی این مدرسه، صرف کند و همین اقدام، شروعی شده است برای کمک گرفتن از ریش سفیدان محل تا مبالغ صرف شده برای اهدای تابلو تسلیت و خرید گل و ضیافت‌ها و مراسم‌های ختم، صرف مدرسه‌سازی شود.

پیام آذری

پیام آذری


تلاش‌های و دوندگی‌های آقای پورنوری سبب شده است تا پای برخی از افراد دارای مهارت که سال‌ها بود دست از حرفه خود کشیده بودند هم به این پروژه باز شود. نجاری که بیش از یک دهه بود، حرفه خود را تعطیل کرده بود، حالا شرکت در امر مدرسه‌سازی را به عنوان باقیات‌الصالحات دانسته و ساخت و نصب در و پنجره‌های مدرسه را متقبل شده و در ادامه همین فعالیت‌های کوچک و سلسله‌وار، یک خیاط هم کار دوخت پرده‌ها را عهده‌دار شده و آجرپزها هم بخشی از آجرهای مورد نیاز جهت احداث بنا را اهدا کرده‌اند و تخریب بنای قبلی این مدرسه هم توسط مردم و با لودر و بیل مکانیکی بدون دریافت هزینه انجام شده است. سیل اهدای مصالح و کمک به تکمیل مدرسه با جریانی باور نکردنی ادامه یافته و انگار که نان قلبت را بخوری، خدا هم پشت این پروژه کاملا مردمی ایستاده، چنین صحنه‌هایی را فقط در تبریز می‌توان دید، شهری که به تعبیر مولانا، از هر خانه‌اش صد آفتاب بیرون می‌آید.
او معتقد است که مسئول مردمی باید مورد اعتماد و امین مردم باشد، می‌گوید: در مسجد روستای ما بیش از 80 درصد هزینه‌های مراسم‌های ختم صرف مدرسه‌سازی و امور خیریه می‌شود. اغلب اوقات ما دنبال مردم می‌رویم، چرا که در بیشتر موارد، مردم، اطلاعی در این مورد ندارند و نمی‌دانند هزینه‌هایشان را صرف چه امر خیری کنند، اما بعد از کمی صحبت، از پیشنهاد کمک به مدرسه‌سازی استقبال می‌کنند.
مدرسه نهضت ملی روستای خلجان تبریز با همین گام‌های کوچک توسط یکی از اهالی روستا با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در سراشیبی افتتاح قرار گرفته است تا فرزندان این روستا از فضای آموزشی استاندارد، محروم نمانند. این مدرسه پس از اتمام رنگ‌آمیزی، آماده تحویل به دانش‌آموزان خلجان است‌ و این مسئول مردمی نهضت مدرسه‌سازی از مردم استان آذربایجان شرقی دعوت می‌کند با نهادینه کردن این فرهنگ و سنت حسنه و حذف تشریفات اضافی، در راستای توسعه آموزشی گام بردارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا از تشکیل تیم‌های مردمی برای تمامی پروژه‌های نهضت مدرسه‌سازی استان آذربایجان شرقی خبر داده و می‌گوید: مسئولان پروژه‌ها توسط اداره کل آموزش و پرورش به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان معرفی شده و تیم‌های سه الی پنج نفره به این منظور تشکیل و هر یک از اعضا امور مختلف مربوط به پروژه را پیگیری می‌کنند. مبتکر این نهضت، ریاست جمهوری بوده و ایشان در هر دو سفر غیررسمی به تبریز، طی جلسات سه ساعته به ارائه نکته نظرات خود در زمینه مسائل آموزشی و پرورشی پرداخته‌اند؛ از این رو ما نیز متعهد شده‌ایم نه تنها پروژه‌های متعهد شده استان را به سرانجام برسانیم، بلکه سرآمد کل کشور شویم و این مهم مگر با تلاش و همراهی حاضران در این جمع، محقق نمی‌شود.
به گفته اسفندیار صادقی، آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، 231 پروژه را در قالب 1104 کلاس درس در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی متعهد شده‌ و هدف این است که تا این پروژه‌ها به کمک و همراهی مردم و امکانات دولتی و دستگاه‌های مختلف به اتمام برسند. او در این خصوص می‌افزاید: اغلب پروژه‌های مناطق استان آذربایجان شرقی، بزرگ مقیاس نیستند و مدارس سنگی و کانکسی دارای هشت الی 10 نفر دانش‌آموز و بالاتر در اولویت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به کمبود فضای آموزشی در تبریز از تحویل زمین پروژه بزرگ مقیاس 36 کلاسه‌ای در این شهر به خیر این پروژه خبر داده و می‌گوید: این پروژه مجتمع آموزشی و پرورشی شامل دوره ابتدایی تا متوسطه و تمام خیرساز خواهد بود و مشابه همین پروژه بزرگ مقیاس در شهر جدید سهند اسکو توسط یکی از خیران نیک‌اندیش، احداث می‌گردد. خوشبختانه استان آذربایجان شرقی، رتبه دوم جذب خیر را در سایه زحمات روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، دارا بوده و این رتبه نشاگر فرهنگ دوست بودن مردم این استان است که علاقه خاصی به احداث مدرسه و تعلیم و تربیت دارند.
او همچنین با اشاره به احداث 14 مدرسه با بیش از 12 کلاس با مشارکت شهرداری تبریز، خاطرنشان می‌کند: در مناطق دارای تراکم بالا یا با سرانه آموزشی کم مانند شهرک خاوران تبریز، ساخت مدرسه از ضروریات است؛ این آمادگی از طرف آموزش و پرورش وجود دارد در 50 مدرسه، به صورت مشارکتی زمین چمن مصنوعی ایجاد شود.

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی همچنین با تبیین آخرین وضعیت سرانه فضای ورزشی این استان، جذب 40 میلیارد تومان اعتبار در حوزه ورزشی و مشارکت مردم در ایجاد 87 فضای ورزشی جدید را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد که سرانه فضای آموزشی در چهار ماه اخیر از 47 صدم به 54 صدم افزایش یافته و ابراز امیدواری کرد با همت و تلاش بیشتر، میانگین سرانه فضای ورزشی به یک متر برای هر دانش‌آموز برسد.
بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی، در حال حاضر 316 مدرسه کانکسی در سطح این استان وجود دارد که 74 مورد آن دارای بیش از 10 دانش آموز هستند و 67 پروژه از این تعداد تا دهه فجر سال گذشته به اتمام رسیده و مابقی باید در طول یک سال آینده، برچیده یا ساماندهی شوند.
بر همین اساس؛ تعداد مدارس سنگی در استان آذربایجان شرقی 147 باب بوده و 62 مورد از این تعداد فعال و مابقی غیر فعال و خالی از دانش آموز هستند همچنین 44 مدرسه از این تعداد دارای بیش از 10 دانش آموز هستند که باید در طول یک سال اول برنامه عملیاتی نهضت مدرسه‌سازی حتما ساماندهی شوند.
انتهای پیام

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/828882/وقتی-هزینه-مجالس-ختم،-آجر-به-آجر-مدرسه-را-می‌سازد
بستن   چاپ