پیام آذری - ایرنا / رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل از اختصاص هفت هزار و 900 میلیارد ریال برای تکمیل راه آهن اردبیل - میانه خبر داد.
داود شایقی روز دوشنبه اظهار کرد: اولین تخصیص به ارزش 12 هزار میلیارد ریال برای راه آهن اردبیل در نظر گرفته شد که از این مبلغ تاکنون هفت هزار و 900 میلیارد ریال اختصاص داده شده و تلاش داریم بقیه مبلغ را هم به زودی دریافت کنیم.
بازار
![]()
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل از اجرای 48 طرح ملی در استان خبر داد و گفت: از محل اوراق اسلامی جذب اعتبارات بر اساس تبصرههای قانونی بودجه 1404 در حال انجام است و تلاش بر این است تا 48 طرح ملی در استان هر چه سریعتر به سرانجام برسد.
شایقی با بیان اینکه طرحهای توسعه استان امسال در دستور کار مدیران دستگاههای اجرایی است و انتظار میرود روند مطلوبی را در این بخش شاهد باشیم، افزود: علاوه بر تکمیل طرحها با پیشرفت 70 درصد و تحقق شعار سال، اولویت امسال تکمیل واحدهای آموزشی و اجرای طرحهای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر به ویژه راهاندازی پنلهای خورشیدی است که در این زمینه نیز اولویت اختصاص اعتبارات مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به تبصرههای قانونی بودجه 1404 در استان بیان کرد: در تبصره سه قانون بودجه 1404 بیش از 250 هزار میلیارد ریال منابع از طریق فروش نفت برای اختصاص قیر به دستگاههای متولی در نظر گرفته شده که امیدواریم راه و شهرسازی، راهداری، نوسازی مدارس و سایر دستگاههای عمرانی با جذب این اعتبارات بتوانند آسفالتریزی را جزو برنامهریزیهای خود قرار دهند.
شایقی دیگر ظرفیت تبصره بودجه را اختصاص 15 درصد حقوق دولتی معادن برای توسعه طرحهای استانی اعلام کرد و گفت: در بخش کشاورزی با هدف گسترش آبیاری مدرن 85 درصد منابع از طریق دولت و 15 درصد از طریق زارعان تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: برای توسعه طرحهای آبرسانی و اجرای طرحهای فاضلاب نیز منابع خوبی در نظر گرفته شده و در کنار آن برای توسعه حمل و نقل و ساخت مسکن در تبصره بودجه 1404 ظرفیتهای خوبی وجود دارد که قطعاً با ابلاغ آن به دستگاههای متولی میتوان پیگیریهای لازم را در این زمینه انجام داد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: در تبصره 17 قانون بودجه 1404 باید اطلاعات تمام کارکنان دولت در سامانه سینا ثبت و پرداختی حقوق و مزایا به صورت مشخص و شفاف از طریق این سامانه انجام شده و جذب و بهکارگیری نیرو نیز شرایط خاص ابلاغی را خواهد داشت.
تکمیل و افتتاح پروژه راهآهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، از جمله آرزوهای مردم استان اردبیل به شمار می رود با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفته و تلاش گستردهای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آمادهسازی آن برای افتتاح انجام شده است.
مشخصات فنی و اجرایی راه آهن اردبیل ـ میانه
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول 175 کیلومتر از سال 1384 آغاز شد اما سالها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.
تکمیل ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن آغاز شده است.
بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تاکنون 135 کیلومتر از پروژه 175 کیلومتری راهآهن اردبیل ـ میانه به صورت 110 کیلومتر از سمت اردبیل و 25 کیلومتر از سمت میانه ریلگذاری شده است.
این خط ریلی پس از نزدیک 2 دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.
مشخصات این پروژه ریلی کشور که در 12 قطعه در حال اجرا است، شامل 35 درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع 81 متر، 27 کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار میرود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای عمرانی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود 35 هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود 220 هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که 15 هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال 94 با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در 12 قطعه در حال اجرا است، شامل 35 درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت است.
استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر بهویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه سرعت گرفتهاست.
مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارسآباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.
نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارسآباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژههای مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.
http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/834174/7900-میلیارد-ریال-برای-تکمیل-راه-آهن-اردبیل-اختصاص-یافت