پیام آذری
طرح شفاف سازی قیمت کالا گامی به سوی کنترل بازار لوازم خانگی!
شنبه 27 فروردين 1401 - 08:14:58
ایسنا - اقتصادی - آذربایجان غربی
پیام آذری - ایسنا/آذربایجان غربی در بیشتر مواقع با گشتی در بازار می توان عینه دید که قیمت مصرف کننده درج شده در روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه ها و فروشگاه گذاشته می شود که در این راستا اجرای طرح شفاف سازی قیمت لوازم خانگی گامی به سوی کنترل بازار بوده و اقدام مثبت و سازنده ای به شمار می‌رود، که از دی ماه سال گذشته اجرای آن آغاز شده است.

این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی و تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان است.
برچسب تخفیف روی کالاها برای فریب مشتری است
ک.رحمتی استاد دانشگاه و اقتصاددان ضمن اشاره به آثار مثبت این طرح، بر لزوم همکاری همه جانبه برای اجرای موفق آن ابراز امیدوار کرد و گفت: به تدریج فروشگاه‌های زنجیره ای، سوپرمارکت‌های بزرگ و صاحب نام مجبور خواهند شد، برچسب تخفیف‌ها را از روی قفسه ها حذف کنند.
وی با بیان اینکه در بیشتر مواقع و شاید بتوان اذعان کرد در همه موارد این برچسب تخفیف‌ها غیرواقعی بوده و برای فریب مشتریان و وسوسه کردن آنهاست، ادامه داد: شفافیت در اطلاعات، کاهش قیمت تمام شده کالا در بین صنوف مختلف، حذف دلال‌ها و سوداگران اقتصادی از دیگر مزایای اجرای موفق این طرح است.
طرح شفاف سازی درج قیمت گامی برای مقابله با گران فروشی است
ایرج مرندی معاون نظارت و بازرسی سامان صمت آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا به اجرای طرح پایش درج قیمت تولید کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای درست و کامل طرح فوق تا اندازه زیادی با گران فروشی و قیمت گذاری‌های سلیقه ای و متنوع جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه، هر گونه اقدام در این زمینه باعث می شود مصرف کننده نهایی از قیمت واقعی بخش تولید مطلع شود، اضافه کرد: هزینه هایی که باید به قیمت نهایی تولید اضافه شود، توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در هر گروه کالایی ابلاغ می‌شود، در نهایت مصرف کننده آگاه می‌شود، کالا با چه قیمتی خریداری خواهد شد.
این مسئول ضمن اشاره به اینکه در گذشته، فرآیند به این شکل بود که قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شد و در نهایت فاکتور فروش براساس قیمت مصرف کننده صادر می شد، خاطرنشان کرد: در این طرح قیمتی که بر روی کالا توسط تولیدکننده درج می شود با احتساب سود خرده فروش و باقی هزینه ها در فاکتور فروش لحاظ می شود، که مبنای محاسبات امور مالیاتی قرار می گیرد.
همکاری تولیدکننده در کنترل قیمت‌ها تاثیر دارد
محمدرضا خدرلو مسئول سامانه یکپارچه پاسخگویی صمت آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالایی نظیر محصولات شیمیایی، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت، محصولات کاغذی، محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها و لوازم خانگی در آذربایجان غربی مشمول آن شده اند و از واحدهای تولید کننده و واحدهای صنفی عرضه کننده در سطح عمده و خرده فروشی بازدید لازم به عمل آمده است.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح شفاف سازی قیمت و درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولید داخل و قیمت وارد کننده بر روی کالاهای وارداتی، تولیدکنندگان و وارد کنندگان موظف هستند، قیمت تولید یا واردات را که به معنای قیمت فاکتور است، بر روی کالا درج کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: براساس این طرح مدیران فروشگاه‌ها نیز موظف هستند قیمت فروش یا همان مصرف را بر روی کالا یا بر قفسه مخصوص آن محصول نصب کرده و آن را در معرض دید مشتری قرار دهند.
خدرلو به تبعات عدم توجه به این طرح توسط تولیدکننده ها اشاره کرد و افزود: چنانچه موردی مبنی بر این مشاهده شود که قیمت بر روی کالاهای مشمول درج قیمت تولید کننده/ وارد کننده در سطح عرضه و فروشگاه ها درج نشده است، به طور قطع مطابق قانون نظام صنفی با افراد قانون گریز رفتار می‌شود.
به گزارش ایسنا، امید می‌رود، اجرای موفق و کامل طرح فوق، همچنین رفع نقاط قوت و تقویت نقاط ضعف آن در کنترل بازار تاثیر بسزایی داشته باشد و با یکه تازی و افسارگسیخته تورم تا اندازه زیادی مقابله شود. با اجرای این طرح به احتمال زیاد تولیدکننده‌ها، واردکننده‌ها و دارندگان برندهای بزرگ و شاخص مخالفت کنند، ولی چنانچه شرایط به گونه‌ای پیش رود که متضمن منافع آن نیز باشد، با دولت همراه خواهند شد.
انتهای پیام

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/475718/طرح-شفاف-سازی-قیمت-کالا-گامی-به-سوی-کنترل-بازار-لوازم-خانگی!
بستن   چاپ