پیام آذری
تصادفات جاده‌ای؛ نقش عامل انسانی را نادیده نگیریم
دوشنبه 28 آذر 1401 - 8:53:26 AM
ایرنا
پیام آذری- عصر شنبه تصادف یک دستگاه کامیونت ایسوزو و یک دستگاه سواری سمند در مسیر اردبیل – پارس آباد در روستای بران شب گذشته منجر به جان باختن هفت نفر از هم استانی‌ها شد و خانواده‌هایی را داغدار کرد. این نخستین تصادف در این مسیر پرتصادف و پرتلفات نیست و احتمالا آخرین مورد هم نخواهد بود. اما این اتفاق تلخ بهانه‌ای است برای تلنگر به مسئولان و صد البته مردم و رانندگانی که از این مسیرها تردد می‌کنند.

معمولا در واکاوی علل تصادفات جاده‌ای سه عامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده هر کدام سهمی را به خود اختصاص می‌دهند. تا آنجا که به استان اردبیل مربوط است این استان در زمینه زیرساخت‌های جاده ای جزو استان‌های محروم کشور به شمار می رود به طوری که اردبیل تنها مرکز استان کشور است که برای ارتباط با پایتخت بزرگراه ندارد. از سوی دیگر از مرکز استان به سمت شمال هم که به واسطه مرزی بودن و قرار گرفتن مجتمع های کشت و صنعت حائز اهمیت است، شبکه بزرگراهی احداث نشده است.دوبانده بودن راه‌های ارتباطی استان اردبیل و عدم جداسازی این مسیرها باعث شده بخش زیادی از تصادفات و تلفات ناشی از آن تصادف‌های رخ به رخ باشد

در حال حاضر 300 کیلومتر شبکه بزرگراهی در استان در دست اجراست و طبق اظهارات مسئولین استان هر سال با تعریض و ارتقای شبکه‌های موجود جاده ای، حدود 50 تا 75 کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می‌شود. در خوشبینان ترین حالت دست کم سه تا چهار سال طول می کشد تا راه‌های ارتباطی استان اردبیل از جنوب تا شمال تبدیل به شبکه بزرگراهی شود.

از سوی دیگر ایمنی خودروهایی هم که در راه‌های ارتباطی کشور و استان تردد می کنند چندان مطلوب نیست و واضح است که ایمنی خودروها هم موضوعی نیست که به این زودی‌ها برطرف شود.در چنین شرایطی عامل انسانی و رانندگان، و 27 دستگاهی که هر کدام مسئولیتی در ارتقای ایمنی جاده ای دارند، برای جلوگیری از تصادفات و تلفات ناشی از آن باید با احساس مسئولیت بیشتر به وظایف خود عمل کنند. در این بین پلیس راه راهنمایی و رانندگی به واسطه حضور مستقیم در جاده‌ها بااستفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی که در اختیار دارد، نقش اصلی و مهمی در کنترل تردد در راه‌های ارتباطی و کاهش تصادفات ایفا می‌کند.

افزایش هفت درصدی تصادفات منجر به فوت در راه‌های ارتباطی اردبیل

سرهنگ سید محمد صفوی در خصوص آمار تصادفات و تلفات جاده ای استان اظهار کرد: در 6 ماه اول امسال 25 درصد کاهش تصادفات منجر به فوت داشتیم اما در بازه زمانی 8 ماه و 27 روز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تصادفات منجر به فوت در استان هفت درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین علت و در واقع علت تامه تصادفات در استان سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ وسایل نقلیه است، گفت: از سوی دیگر دو بانده بودن راه‌های ارتباطی استان و عدم جداسازی مسیرهای رفت و برگشت باعث افزایش تصادفات شاخ به شاخ شده است.

به گفته فرمانده پلیس راه استان اردبیل، حدود 30 الی 40 درصد تصادفات استان مربوط به راه‌های فرعی و روستایی است که باید نسبت به افزایش علائم ایمنی، اصلاح تقاطع، نصب تابلوهای آموزشی و خط کشی راه‌ها در این مسیرها اقدام شود.

68 درصد تصادفات استان در مسیرهای شمالی است

سرهنگ صفوی با بیان اینکه 68 درصد تصادفات در محورهای شمالی استان و مسیرهای منتهی به مشگین ‌شهر، پارس آباد، اصلاندوز و گرمی رخ می‌دهد، ادامه داد: عمده علت تصادفات در این مسیر عوامل انسانی است هرچند وضعیت جاده و نقش خودروها را نباید فراموش کرد.

وی یادآورشد: اگر جاده‌ها تعریض شده و چهار بانده شود، حتماً تلفات ناشی از تخلفات تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز کاهش می‌یابد اما در عین حال با توجه به افزایش سرعت خودروها و عدم رعایت سرعت مطمئنه احتمالا میزان واژگونی خودروها افزایش خواهد یافت.

اگر جاده‌ها تعریض شده و چهار بانده شود، حتماً تلفات ناشی از تخلفات تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز کاهش می‌یابد اما در عین حال با توجه به افزایش سرعت خودروها و عدم رعایت سرعت مطمئنه احتمالا میزان واژگونی خودروها افزایش خواهد یافت.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل یادآور شد: در حال حاضر راه‌های ارتباطی استان با دوربین‌های هوشمند کنترل می‌شود ولی با توجه به وضعیت جغرافیایی استان و کوهستانی بودن آن و در نتیجه حادثه‌خیز بودن راه‌های ارتباطی باید تعداد دوربین ها افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر در راه‌های ارتباطی استان 54 دستگاه دوربین ثبت تخلف مستقر است که هم سرعت لحظه‌ای و هم سرعت موقت در آن ثبت شده و ظرف 5 دقیقه به فرد متخلف اطلاع داده می‌شود.

اقدامات پلیس بازدارنده است؛ اما نهادهای مسئول هم برای فرهنگ‌سازی پای کار باشند

سرهنگ صفوی در پاسخ به این سوال که اقدامات پلیس چقدر بازدارندگی داشته است، گفت: اقدامات پلیس و کنترل ترددها با دوربین‌های هوشمند حدود 40 درصد در کاهش وقوع تصادفات تاثیرگذار بوده است اما در عین حال ارتقای راه‌های اصلی به بزرگراه، افزایش تعداد دوربین‌های نظارتی، نصب علائم عمودی و افقی در محورهای برون شهری منجر به کاهش تخلفات و تصادفات خواهد شد.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل با بیان اینکه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با استفاده از سیستم سخت افزار به صورت هوشمند تخلفات را ثبت می‌کنند،گفت: بیش از 95 درصد مردم استان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند و تنها 5 درصد به مقررات راهنمایی بی‌توجه هستند که آن هم باید با فرهنگ سازی بهبود یابد.

وی با بیان اینکه نقش پلیس در کنترل تردد و ارتقای ایمنی جاده‌ای کمتر از 19 درصد است، گفت: 27 دستگاه مختلف هر کدام وظایفی در این زمینه دارند و همه باید پای کار باشند تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.

آشکارسازی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز

سرهنگ صفوی در ادامه در خصوص وضعیت جاده ها و نقاط حادثه خیز در راههای ارتباطی استان اردبیل گفت:42 نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد که اقدامات اولیه برای آشکارسازی و ایمن‌سازی آن انجام شده است. از این تعداد 20 نقطه نیازمند اصلاح هندسی است که از این تعداد 13 نقطه اصلاح و مابقی هم آشکارسازی شده است.

وی در ادامه افزایش تعداد خودرو در مسیرهای ارتباطی استان، فرسودگی خودروها و وضعیت جاده‌ها و رانندگان جدیدالورود را از دیگر عوامل تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: اغلب افرادی که در راه‌های ارتباطی استان تصادف کرده و جان خود را از دست می‌دهند، بین 20 تا 40 سال سن دارند که نیروی مولد جامعه هستند و حتماً باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم جامعه را از تلفات و آسیب‌های تصادفات جامعه جاده‌ای ایمن کنیم.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل به رانندگان توصیه کرد در شرایط خستگی و خواب آلودگی مطلقا رانندگی نکنند، در فاصله هر دو ساعت رانندگی یک ربع استراحت کنند و در رانندگی حتما کشش جاده و وسیله نقلیه را مد نظر قرار دهند.

هر ماه 45 هزار تخلف در راه‌های اردبیل ثبت می‌شود/ 12 سامانه ثبت تخلفات در راه‌های ارتباطی شمال استان نصب شد

شیوع کرونا در سال‌های اخیر، بخش‌های مختلف از جمله سفر و ترددهای جاده ای را کاهش داد با این حال در سال جاری و با مهار این ویروس شاهد افزایش تردد در راه‌های ارتباطی هستیم. به گفته رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل میزان تردد در راه‌های استان اردبیل در سال جاری 39 درصدی افزایش یافته است.

امید نسیمی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعال بودن 186 سامانه هوشمند در محورهای مواصلاتی استان، گفت: هم اکنون 74 سامانه تردد شمار برخط، 41 دوربین نظارت تصویری، 66 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت،2سامانه توزین حین حرکت (WIM) و سه تابلوی پیام متغیر در جاده‌های استان اردبیل فعال است.

وی با بیان اینکه 66 سامانه ثبت تخلفات در راه‌های ارتباطی استان نصب شده و فعال است، گفت: در سال جاری 12 سامانه جدید عمدتا در محورهای ارتباطی شمال استان نصب شده است.

به گفته نسیمی هر ماه 45 هزار تخلف سرعت در راه‌های ارتباطی استان ثبت می‌شود که از این تعداد 41 هزار مورد منجر به اعمال قانون می‌شود و در هشت ماه سال جاری در مجموع 320 هزار مورد تخلف اعمال قانون شده است.ثبت 320 هزار تخلف از ابتدای سال جاری به خودی خود گویای وضعیت رانندگی در راه‌های ارتباطی استان است.با فرض پذیرش ایرادات موجود در وسایل نقلیه ای که در راه‌های استان تردد می‌کند، و نیز با پذیرش این نکته که دوبانده بودن راه‌های ارتباطی استان یکی از علل اصلی تصادفات بوده است، نمی‌توان نقش عامل انسانی را در بروز تصادفات و پیامدهای تلخ ناشی از آن نادیده گرفت.

سالهاست که از راه‌های ارتباطی شمال استان به عنوان قتلگاه یاد می شود طبعا هر راننده ای با علم به وضعیت جاده و نیز کیفیت ایمنی وسایل نقلیه وارد این مسیر می‌شود. بدیهی است که برای حفظ جان خود و سرنشینان بیش از هر کس دیگری مسئولیت دارد. احتمالا مسیرهای دیگری در استان و یا سایر نقاط کشور هستند که از نظر خطرناک بودن وضعیتی بهتر از این مسیر ندارند ولی به علت احتیاط رانندگان تصادفات کمتری در این مسیرها رخ می دهد.

اگر قرار باشد رانندگانی که در این مسیر تردد می کنند همچنان به رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی بی تفاوت و بی‌توجه باشند حتی در صورت تعریض و چهاربانده شدن مسیر احتمالا همچنان در این مسیر شاهد تصادفات خواهیم بود و به گفته سرهنگ صفوی ممکن است تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز منجر به واژگونی خودروها افزایش یابد.


http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/508356/تصادفات-جاده‌ای؛-نقش-عامل-انسانی-را-نادیده-نگیریم
بستن   چاپ