پیام آذری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد: اکثر شکایات ثبت شده در مراجع حل اختلاف کار استان مربوط به اصناف است
يکشنبه 21 اسفند 1401 - 11:06:45
وزارت رفاه
پیام آذری - طبق عارضه یابی که صورت گرفته عدم آشنایی کارفرما و کارگر در واحد صنفی با قوانین و مقررات کار منجر به این شده که پس از مدتی با بروز مشکل بین آنها کار به شکایت کشیده شده و حجم پرونده های ورودی به مراجع بالا برود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد ، نشست اعضای مراجع حل اختلاف کار استان یزد با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارفرما و کارگر در این مراجع برگزار شد.
محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد در این نشست گفت: در سال های اخیر با بررسی هایی که صورت گرفته شکایت هایی که به مراجع ارجاع داده می شود بیشتر صنفی است و در حوزه واحدهای تولیدی خیلی کم با مسائل کارگری روبرو هستیم چرا که شرکت های بزرگ ساز و کارشان نظامند است و مباحث مالی و حضور و غیاب کارگران روشن است.
وی افزود: طبق عارضه یابی که صورت گرفته عدم آشنایی کارفرما و کارگر در واحد صنفی با قوانین و مقررات کار منجر به این شده که پس از مدتی با بروز مشکل بین آنها کار به شکایت کشیده شده و حجم پرونده های ورودی به مراجع بالا برود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با تاکید بر برقراری تعامل این اداره با اتاق اصناف گفت: ارتباط و تعامل با اتاق اصناف، کارشناسان این حوزه و جامعه کارگری که در این بخش مشغول هستند باید برقرار شود تا آموزش های لازم در حوزه قوانین کار به کارفرمایان و کارگران داده، تا از حجم شکایات کاسته شود، چرا که صنوف قطعا سازمان نظامندی که واحدهای تولیدی دارند در آنها رعایت نمی شود و اکثرا براساس حرف و رضایت طرفین شخص مشغول به کار می شود.
فلاحتی خاطرنشان کرد: اعضای مراجع باید به صورت مداوم مطالعه داشته باشند و بر تمامی امور مشرف باشند. متاسفانه با حجم زیاد پرونده به خصوص در شهرستان یزد اعضا تمام وقتشان را در جلسات می گذرانند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مراجع حل اختلاف کار در استان حضور نمایندگان کارگر در ساعات صبح است، گفت: بعضا مشاهده می شود که برخی از کارفرمایان در این زمینه همراهی لازم را با کارگر نمی کنند و نماینده کارگر که باید دغدغه اش دفاع از کارگر در جلسه باشد، انرژی اش صرف گرفتن مرخصی یا ماموریت از کارفرما برای شرکت در جلسه می شود. گرچه بسیاری از کارفرمایان فهیم استان همکاری لازم را با نمایندگان کارگر دارند که در این جا از آنها تقدیر و تشکر می کنم؛ لازم است همکاران این اداره کل تعامل لازم را با کارفرمایان داشته باشند و این مشکل را رفع کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در پایان با اشاره به بحث مشاغل سخت و زیان آور تصریح کرد: یکی از دغدغه های جامعه کارگری استان طولانی شدن فرآیند رسیدگی مشاغل سخت و زیان آور در برهه ای از سال جاری بود که با تامین بودجه ای که صورت گرفته، سامانه مشاغل سخت و زیان آور تا پایان اردیبهشت به بهره برداری می رسد و فرآیند درخواست کارگران تماما الکترونیکی می شود.
21 اسفند 1401 11:01
کد خبر : 261,278
کلیدواژه ها: محمدرضا فلاحتی, مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد, تشکلات کارگری و کارفرمایی, اعضای مراجع حل اختلاف
نظرات بینندگان

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/543046/مدیرکل-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی-یزد--اکثر-شکایات-ثبت-شده-در-مراجع-حل-اختلاف-کار-استان-مربوط-به-اصناف-است
بستن   چاپ