پیام آذری
برگزاری همایش آموزش علوم‌پزشکی با هدف شناسایی و معرفی تجربیات دانشگاه‌ها
شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 8:22:08 AM
ایسنا

پیام آذری- دکتر آیین محمدی  با بیان اینکه همایش‌های علوم‌پزشکی به صورت سالانه برگزار می‌شوند، خاطرنشان کرد: بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم‌پزشکی از 13 تا 15 اردیبهشت ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود. همچنین شانزدهمین جشنواره آموزشی «شهید مطهری» و پنجمین جشنواره «ایده‌های نوآورانه دانشجویی» به طور همزمان با همایش آموزش علوم‌پزشکی برگزار می‌شوند. 

وی در ادامه با بیان اینکه همایش آموزش علوم‌پزشکی به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به حساب می‌آید و امور اجرایی این همایش از حدود 6 ماه پیش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بیست‌وچهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی، بخش بین‌الملل هم دارد که در این بخش، 20 نفر از اساتید و دانشمندان بنام آموزش پزشکی از سراسر دنیا به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت می‌کنند. کارگاه‌های آموزشی، سمپوزیوم‌های علمی و سخنرانی‌های کلیدی توسط افراد سرشناسی که به صورت حضوری در این جشنواره شرکت می‌کنند، برگزار می‌شود. همچنین افرادی که به صورت غیرحضوری در همایش شرکت می‌کنند، سخنرانی‌های خود را به صورت مجازی ارائه می‌دهند. 

دکتر محمدی گفت: یکی از نقاط عطف بیست‌وچهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی این است که تعداد زیادی شرکت‌کننده خارجی صرفا برای شرکت در  این همایش اقدام کرده‌اند و با هزینه شخصی به ایران سفر می‌کنند. وزارت بهداشت فقط اقداماتی برای گرفتن ویزای این افراد انجام داده و مابقی امور بر عهده آنها است. یک لاین از همایش برای شرکت‌کنندگان خارجی و علاقمندان ایرانی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. 

دانشجویان، نقش پررنگی در جشنواره سال جاری دارند

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی گفت: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در بیست و چهارمین دوره همایش 16 کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند که شامل 2 کارگاه بین‌المللی، 2 کارگاه دانشجویی و 12 کارگاه به زبان فارسی می‌شود. دانشجویان در همایش سال جاری نقش پررنگی دارند و بسیار فعال هستند. سمپوزیوم‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، مناظره‌ها برای دانشجویان برگزار می‌شود. نمایندگان کمیته‌های توسعه آموزشی دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور علاوه بر شرکت در همایش، در دومین روز از همایش یک نشست دانشجویی با دکتر ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهند داشت. در این جلسه،آنها گزارشی از عملکرد سال گذشته خود و برنامه‌های آینده خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه بیست و چهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی کشور نهایی شده و روی سایت همایش بارگذاری شده است، تصریح کرد: تا به این لحظه، حدود 2000 نفر متقاضی شرکت در این همایش هستند اما بیشترین میزان نام‌نویسی‌ها در 5 یا 6 روز مانده به برگزاری همایش انجام می‌شود. کارهای اجرایی و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این جشنواره به طول کامل انجام شده است. بلیت مهمانان خارجی تهیه شده و اقامت لازم برای اسکان این افراد انجام شده است.

دکتر محمدی با بیان اینکه حدود 700 مقاله برای جشنواره ارسال شد، خاطرنشان کرد: از میان مقاله‌های ارسال شده، 100 مقاله برای ارائه سخنرانی  و 200 مقاله برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند. کارگاه‌ها، سمپوزیوم‌ها، مشاوره‌های آموزشی و رویدادهای متنوع  در بیست‌وچهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی برگزار می‌شود. 10 رویداد آموزشی به صورت همزمان و موازی در هر لحظه برگزار خواهد شد.  

افزایش تعداد طرح‌های نوآور دانشجویی

وی با بیان اینکه حدود 600 فرایند دانش‌پژوهشی آموزشی در جشنواره شرکت کرده‌اند که از میان 18 فرایند دانش‌پژوهی به عنوان فرایندهای برتر شناخته شده‌اند، گفت: این فرایندها در روز اول همایش ارائه داده می‌شوند و به افراد برگزیده جوایزی اهدا می‌شود. همچنین جایزه «توسعه دانش‌پژوهشی آموزشی و مدیریت آن» (تداوم) در مدت زمان جشنواره برگزار می‌شود. فرایندهای دانش‌پژوهی که طی سال‌های گذشته موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند و پس از دریافت جایزه به مدت 5 سال ادامه داشته‌اند این جایزه را دریافت می‌کنند.  33 عنوان فرایند انتخاب شده‌اند و جوایز آن از سوی وزیر بهداشت به برگزیدگان اهداء می‌شود. 

دکتر محمدی ادامه داد: در این همایش، دانشجویان برتر سراسر کشور در زمینه پژوهش در آموزش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی و دستیاری معرفی می‌شوند. داوری‌های فشرده‌ای برای انتخاب این افراد انجام شده است.

وی درباره پنجمین جشنواره ایده‌های نوآور دانشجویی گفت: این جشنواره از منظر آماری از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. در 2 سال گذشته، حدود 60 ایده دانشجویی به جشنواره ایده‌های نوآور دانشجویی ارائه می‌شد اما قریب به 500 ایده  در سال جاری به دست ما رسیده‌است.  6 ایده برتر طی داوری‌های کاملا شفاف و فشرده انتخاب شدند و در همایش ارائه خواهند شد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی درباره تاثیر برگزاری همایش علوم‌پزشکی بر توسعه آموزش علوم‌پزشکی گفت: علوم و به ویژه علوم‌پزشکی به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. مهم‌ترین دستاورد برگزاری بیست و چهارمین همایش آموزش علوم‌پزشکی،  شناسایی  و معرفی تجربیات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به یکدیگر است. بخش‌های برای ارائه تجربیات کلان مناطق آموزشی در همایش درنظر گرفته شده است.  دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با فرایندهای دانش‌پژوهی آموزشی که در همایش ارائه می‌شود، آشنا می‌شوند و از تجربیات موفق آگاهی کسب می‌کنند. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نسبت به تجربیات موفق آگاه می‌شوند و تجربه برتر را با توجه به پتانسیل و ظرفیت خود، اصلاح و پیاده‌سازی می‌کنند.  

دکتر محمدی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی همچنین با آخرین یافته‌های علم آموزش پزشکی آشنا خواهند شد. موضوع‌های متنوعی طی یک سال گذشته از زمان آخرین همایش آموزش علوم‌پزشکی تا به امروز در عرصه‌های فناوری، تکنولوژی‌های آموزشی، هوش مصنوعی و حوزه‌های دیگر مطرح شده است که در این همایش ارائه می‌شود. این همایش برای تمام گروه‌ها برگزار می‌شود که یک موقعیت آموزشی خوب به حساب می‌آید. این همایش، یک نقطه شروع برای مدیران در زمینه برنامه‌ریزی برای یک سال آینده به حساب می‌آید. 

وی افزود: برگزاری همایش آموزش علوم‌پزشکی برای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور یک موقعیت بی‌نظیر بحساب می‌آید و سبب آشنایی آنها با آخرین یافته‌های علم آموزش‌پزشکی در زمینه روش‌های آموزشی، پژوهش و مدیریت می‌شود.


http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/560304/برگزاری-همایش-آموزش-علوم‌پزشکی-با-هدف-شناسایی-و-معرفی-تجربیات-دانشگاه‌ها
بستن   چاپ