پیام آذری
پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط رئیسی، شکاف قیمت کوییک 13 برابر شد!
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 - 21:31:40
بیتوته - خودرو
پیام آذری - ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دو ماه پیش از رسیدن به این مسند و در خرداد ماه 1400 گفت: خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. این در حالی است که پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط وی، شکاف قیمت خودرویی همچون کوییک 13 برابر شد. به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی، در دوران نامزدی برای ریاست جمهوری دولت سیزدهم و پیش از آن‌که بر مسند فوق برسد، وعده‌های بسیاری در حوزه اجرایی داشت. غافل از آن‌که پس از چند ماه باید سکان هدایت قوه مجریه را به دست می‌گرفت و انتظار می‌رفت که حداقل بخشی از وعده‌های وی، فاز اجرایی به خود بگیرد. رئیسی در خرداد ماه 1400 و دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. وی در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم ذکر کرد و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست. اختلاف 468 میلیونی پژو پارس از کارخانه تا بازار با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودروی ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خرداد ماه 1400، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU5 از 146 میلیون تومان به 402 میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از 269 میلیون تومان به رقم باورنکردنی 870 میلیون تومان دست پیدا کرده است. مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال 1400 با قیمت 141 میلیون تومان از درب کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار 152 میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف 11 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به 144 میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش 13 برابر آن طی تنها سه سال است. اختلاف قیمت فوق تقریباً در تمامی خودروهای داخلی دیده می‌شود و دلیل آن علاوه‌بر افزایش عجیب‌وغریب نرخ ارز، کنترل قیمت‌های درب کارخانه محصولات داخلی، خصوصاً برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا است. کارت قرمز دولت رئیسی در صنعت خودرو دولت سیزدهم با ادعای فراوان وارد میدان شد و حداقل در بخش ساماندهی صنعت خودروسازی، یک کارت قرمز بزرگ نصیب خود کرد و این موضوع را می‌توان از استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت متوجه شد. وی با وعده آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی این بازار روی کار آمد و با گذشت دو سال، علاوه‌بر اینکه موفق به واردات حتی یک خودرو نشد، شرایط بازار خودرو نیز حادتر شد. عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر دوم صمت از حدود یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، اما این مقام دولتی نیز موفق به واردات گسترده خودرو نشده است. علی‌آبادی از سوی دیگر وعده برقی‌سازی صنعت خودرو و ناوگان حمل‌ونقل کشور را داد که باز هم می‌توان سرعت لاک‌پشتی آن را متوجه شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دو ماه پیش از رسیدن به این مسند و در خرداد ماه 1400 گفت: خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. این در حالی است که پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط وی، شکاف قیمت خودرویی همچون کوییک 13 برابر شد.
به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی، در دوران نامزدی برای ریاست جمهوری دولت سیزدهم و پیش از آن‌که بر مسند فوق برسد، وعده‌های بسیاری در حوزه اجرایی داشت. غافل از آن‌که پس از چند ماه باید سکان هدایت قوه مجریه را به دست می‌گرفت و انتظار می‌رفت که حداقل بخشی از وعده‌های وی، فاز اجرایی به خود بگیرد.
رئیسی در خرداد ماه 1400 و دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. وی در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم ذکر کرد و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.
اختلاف 468 میلیونی پژو پارس از کارخانه تا بازار
با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودروی ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خرداد ماه 1400، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU5 از 146 میلیون تومان به 402 میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از 269 میلیون تومان به رقم باورنکردنی 870 میلیون تومان دست پیدا کرده است.
مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال 1400 با قیمت 141 میلیون تومان از درب کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار 152 میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف 11 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به 144 میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش 13 برابر آن طی تنها سه سال است.
اختلاف قیمت فوق تقریباً در تمامی خودروهای داخلی دیده می‌شود و دلیل آن علاوه‌بر افزایش عجیب‌وغریب نرخ ارز، کنترل قیمت‌های درب کارخانه محصولات داخلی، خصوصاً برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا است.
کارت قرمز دولت رئیسی در صنعت خودرو
دولت سیزدهم با ادعای فراوان وارد میدان شد و حداقل در بخش ساماندهی صنعت خودروسازی، یک کارت قرمز بزرگ نصیب خود کرد و این موضوع را می‌توان از استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت متوجه شد. وی با وعده آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی این بازار روی کار آمد و با گذشت دو سال، علاوه‌بر اینکه موفق به واردات حتی یک خودرو نشد، شرایط بازار خودرو نیز حادتر شد.
عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر دوم صمت از حدود یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، اما این مقام دولتی نیز موفق به واردات گسترده خودرو نشده است. علی‌آبادی از سوی دیگر وعده برقی‌سازی صنعت خودرو و ناوگان حمل‌ونقل کشور را داد که باز هم می‌توان سرعت لاک‌پشتی آن را متوجه شد.

http://www.Azari-Online.ir/Fa/News/675335/پس-از-وعده-عادلانه-کردن-قیمت‌ها-توسط-رئیسی،-شکاف-قیمت-کوییک-13-برابر-شد!
بستن   چاپ