دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

تشریح آخرین فعالیت‌ها و اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با اسفندیار صادقی، مدیرکل

تشریح آخرین فعالیت‌ها و اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با اسفندیار صادقی، مدیرکل
پیام آذری -
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

همزمان با برگزاری سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش؛ کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی این اجلاس اقدام به گفت‌وگو با مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی نموده است که در این بخش، اسفندیار صادقی، مدیر آموزش و پرورش استان به تشریح آخرین فعالیت‌ها و اقدامات در استان می‌پردازد:
1_ اقدامات انجام شده و میزان آمادگی برای سال تحصیلی 1405_1404 را تبیین کنید:
فعالیت‌های مربوط به آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر سال تحصیلی 1405_1404 با شعاری متفاوت و بر محور عدالت آموزشی با تاکید بر فضاها و کیفیت‌ آموزشی، مورد تاکید ریاست محترم جمهوری از اواخر خرداد ماه به طور رسمی آغاز شده و بر همین اساس کارگروه‌های مربوطه تشکیل و جلسات هماهنگی برگزار شده است. جواربندی مناطق چهل گانه استان آذربایجان شرقی و تعیین هر یک از معاونت‌ها و مناطق بزرگ به عنوان معین مسئول پیگیری روند پیشبرد اهداف پروژه بازگشایی مدارس در این راستا صورت گرفته است.
انجام بازدیدهای مختلف توسط اعضای کارگروه‌ها و بازدید از نواحی پنجگانه تبریز و برگزاری جلسات توجیهی با اعضای شورای معاونین اداره کل و نواحی نیز راهکاری موثر بود که سبب تسریع در روند ثبت نام‌ها به ویژه در پایه‌های ورودی ثبت کتب درسی و سازماندهی نیروی انسانی در نواحی و مناطق متعدد استان آذربایجان شرقی شد و در زمینه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
2_ پیشنهادتان جهت اصلاح روش‌های آموزشی و تربیتی برای ارتقا کیفیت آموزش و پرورش در دوره‌ها‌ی ابتدائی و متوسطه چیست؟
اصلاح روش‌های آموزشی و تربیتی در مدرسه و اینکه ذهن دانش آموزان را به منزله لیوان خالی جهت پر کردن با مفاهیم یک طرفه از سوی معلم و مفاهیم نظری در نظر نگیریم، از اهمیت بسیار زیادی در تربیت دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده برخوردار است. در دوره ابتدایی که بنای شخصیت دانش آموزان دانش آموزان پایه‌گذاری می‌شود، آموزش مهارت‌های زندگی و روش‌های یادگیری فعال پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت تقویت انواع سواد مانند سواد عاطفی، مالی و اجتماعی و تنوع در ارزشیابی با توجه به توصیفی بودن ارزشیابی در این دوره راهکارهای خوبی به نظر می‌رسند.
در دوره متوسطه نیز این توصیه‌ها نباید از چشم معلمان دور مانده و همچنان بر آموزش مسئله محور و حل مسئله، آموزش تلفیقی و بین رشته‌ای و روش‌های متنوع مشارکتی توجه به شخصیت‌های فردی دانش‌آموزان و تربیت اخلاقی و سلامت روان آنان در کنار آموزش مفاهیم نظری مورد توجه قرار گیرد. در مجموع در تمامی پایه‌ها هرچه بیشتر از سمت حافظ حافظه محوری بر مهارت محوری و مشارکت و کارهای عملی پیش برویم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
3_ تبیین اقدامات انجام شده در راستای نهضت عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضاها و تجهیزات آموزشی و تربیتی:
در سطح کشور، اقداماتی در این راستا انجام می‌شود و در استان ما نیز 231 پروژه در فاز اول در قالب 1130 کلاس درس شروع شده است که هم اکنون، پیشرفت فیزیکی 70 درصدی فیزیکی دارند و 50 درصد آن‌ها تا پایان شهریور ماه شامل 600 کلاس درس، تحویل دانش‌آموزان عزیز داده خواهد شد و در کنار موارد مذکور، هر روز پروژه‌ای جدید، افزوده می‌شود.
تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شامل انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی سپاه عاشورا و تعهد ساخت شش مدرسه، تعهد ساخت سه مدرسه توسط پالایشگاه تبریز، تعهد احداث 14 باب مدرسه دوازده کلاسه توسط شهرداری تبریز بوده و افزون بر این، سایر پروژه‌های مردمی و تمامی 231 پروژه با مشارکت مردم در حال اجرا است و طبق انعقاد قرارداد با خیر محترم، جناب آقای اسماعیل برزگر، تفاهنامه مشترکی بین آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان، منعقد شده و مقرر گردیده است تا این خیر بزرگوار، 12 باب مدرسه احداث کند که تعدادی در تبریز و مابقی در شهرهای اطراف نیازمند استان، احداث می‌گردد که در این صورت، نزدیک به 144 کلاس درس به سرانه آموزشی شهر تبریز، افزوده خواهد شد.
همچنین نظر به تاکید اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه بر توسعه هنرستان‌های جوار صنعت و توسعه متوازن رشته‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی جهت احداث هنرستان و امکان استفاده هنرجویان از کارگاه‌های مراکز همکاری کننده از جمله اداره کل فنی و حرفه‌ای، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اداره غله و گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، فراهم می‌گردد.
4_ تبیین دیدگاه و تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود مدیریت آموزشگاهی استقرار مدرسه تراز ‌سند تحول بنیادین و تحول در برنامه درسی:
الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 10 درصد مدارس دولتی استان اجرا شده و با توجه به هدفگذاری 50 درصدی، این الگو در سال تحصیلی آتی در 40 درصد باقیمانده مدارس نیز اجرا می‌شود. پیاده‌سازی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 50 درصد مدارس خاص به اتمام رسیده و اجرای این الگو در 50 درصد مابقی این مدارس در سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود. الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین در 30 درصد مدارس غیردولتی اجرایی گردیده و در سال تحصیلی آتی نیز در 30 درصد دیگر اجرا خواهد شد.
الگوی مدارس تراز برای رسیدن به درک مشترک از سیاست‌های سند تحول و اهداف تعلیم و تربیت، طراحی شده است و از ایجاد تفرق جلوگیری کرده و سبب تحقق کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و تربیتی می‌گردد.
5_ آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای سازماندهی منابع انسانی را تبیین کنید:
موتور محرکه و بنیان توسعه هر جامعه‌ای، نیروی انسانی بوده و بر همین اساس سعی شده است تا ساماندهی بر اساس نیاز و در اولویت قرار دادن آسایش خاطر همکاران انجام گیرد و بر همین اساس؛ در مجموع 6557 درخواست نقل‌ و انتقال از سوی فرهنگیان شامل درخواست‌های درون‌استانی و برون استانی ثبت شده است. از این تعداد، 4942 درخواست مربوط به انتقال درون‌استانی بوده که پس از بررسی‌های کارشناسی، 1129 نفر موفق به دریافت تأیید نهایی شده‌اند. در حوزه درخواست‌های ورود به استان،714 متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، 350 نفر با انتقال به استان آذربایجان شرقی، موافقت شده است.
در بخش درخواست‌های خروج از استان نیز 896 نفر متقاضی بودند که از این تعداد،541 نفر مجوز نهایی انتقال دریافت کرده‌اند. فرآیند نقل‌ و انتقالات سال جاری با رعایت ضوابط و اصول عدالت‌ محور و با مشارکت گسترده مناطق، نواحی و کارشناسان حوزه منابع انسانی انجام شده و مرحله کارتابلی نیز از 18 تا 31 مردادماه در حال پیگیری است.
6_ اقدامات انجام شده در خصوص کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت فعالیت‌های پرورشی‌و فرهنگی و فعالیت‌های حوزه ورزش و سلامت را تبیین کنید:
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان با همکاری شرکای ائتلاف نماد میسر بوده و دستگاه تعلیم و تربیت تنها یکی از متولیان این امر است. به منظور پیشبرد اهداف نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، باید تمامی اعضای ائتلاف نماد، در قبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، احساس مسئولیت کنند. بر همین اساس و در راستای طرح نماد؛ 87.97 درصد دانش‌آموزان، یعنی از 438667 دانش‌آموز در این دو مقطع، 385902 نفر مورد غربالگری روانشناختی قرار گرفته‌اند.
انجام مصاحبه‌های تشخیصی غربالگری و اجرای برنامه همیار مشاور، فعالیت خط ملی نماد 1570، آموزش والدین پیشگام، توانمندسازی رابطه مشاوره جهت مداخلات روانی، اجتماعی و درمانی و برگزاری اردوهای آموزشی هدفمند ویژه دانش‌آموزان و همکاران و آموزش دوره‌های خود مراقبتی به دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، از جمله برنامه‌های حوزه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان بوده و طرح یاریگران زندگی در 94 مدرسه استان در این راستا اجرا شده است‌.
انتهای پیام


نظرات شما