پیام آذری - مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان سنندج در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: دوره ابتدایی پنجره طلایی رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز و در نشست روسای آموزش و پرورش کشور هیرش رضایی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان سنندج به عنوان نماینده روسای آموزش و پرورش قطب دوم کشور به ایراد سخن در حوزه ارتقا کیفیت آموزشی تحت عنوان اصلاح روشهای آموزشی و تربیتی در دوره ابتدایی پرداخت.
وی در این اجلاس عنوان کرد: دوره ابتدایی دوره ای است که بهحق میتوان آن را پنجره طلایی رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک دانست. در این سالهای حساس، پایههای هویتی و اخلاقی فرد شکل میگیرد و نگرشهای بنیادین او نسبت به خود، جامعه و جهان تثبیت میشود.
مدیر آموزش وپرورش ناحیه یک سنندج ادامه داد: بنابراین، آموزش در این دوره نباید صرفاً انتقال اطلاعات باشد، بلکه باید متناسب با رشد همهجانبه کودک طراحی شود. توجه به تفاوتهای فردی، نیازهای روانی و ظرفیتهای شناختی کودکان از اصولی است که نباید نادیده گرفته شود. هر کودک دنیایی منحصر بهفرد دارد و وظیفه ماست که با روشهای تربیتی متنوع، این دنیا را کشف و شکوفا کنیم.
نماینده روسای آموزش و پرورش قطب دوم کشور افزود: در مسیر اصلاح روشهای آموزشی، یکی از مهمترین اصول، برقراری عدالت آموزشی میان مناطق برخوردار و کمبرخوردار است. اگر این عدالت برقرار شود، نهتنها فرصتهای برابر برای رشد فراهم میگردد، بلکه از بسیاری هزینههای اجتماعی در آینده نیز جلوگیری خواهد شد.
رضایی اشاره کرد: در همین راستا، اقدامات ارزشمندی در سطح کشور صورت گرفته است. تشکیل بیش از 23,244 اجتماع یادگیری، با سهم 2,216 اجتماع در قطب دوم کشور و مشارکت 340 هزار نفر، نشان از عزم جدی برای تحول در آموزش ابتدایی دارد. همچنین، تولید بیش از 44,919 محتوای یادگیری، با سهم 2,000 هزار محتوا در قطب دوم کشور، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت آموزش و دسترسی عادلانه به منابع یادگیری بوده است.
وی در پایان سخنانش عنوان کرد: ما باید از همه ظرفیتهای موجود بهره ببریم؛ از نیروی انسانی متخصص گرفته تا فناوریهای نوین، از تجربیات بومی تا دانش جهانی. اصلاح روشهای آموزشی و تربیتی، نه یک پروژه کوتاهمدت، بلکه یک مسیر تحولساز است که آینده فرزندان این سرزمین را رقم خواهد زد.