- نوشته شده توسط:
پیام آذری
-
جمعه ۲۱ شهريور ۱۴۰۴
پیام آذری - دیوارهای کهنه، حالا بوی امید میدهند و کلاسهای فرسوده، با رنگهای شاد به استقبال مهر میروند. شما روایت من را از مدرسه شفق روستای چنار عجبشیر میخوانید؛ جایی که دانشآموزان مدرسه، قلممو به دست گرفتند و با همراهی اولیا و معلمان، «خانه دوم» خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کردند. روایتی از همدلی که بر دیوارهای مدرسه نقش بست.
پیام آذری - دیوارهای کهنه، حالا بوی امید میدهند و کلاسهای فرسوده، با رنگهای شاد به استقبال مهر میروند. شما روایت من را از مدرسه شفق روستای چنار عجبشیر میخوانید؛ جایی که دانشآموزان مدرسه، قلممو به دست گرفتند و با همراهی اولیا و معلمان، «خانه دوم» خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کردند. روایتی از همدلی که بر دیوارهای مدرسه نقش بست.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، آنجا در دل روستای چنار، صحنهای از یک همکاری پرشور در جریان بود؛ نه از روی اجبار، که از سر عشق به مکانی که بخشی از زندگی آنهاست. دانشآموزان مدرسه شفق، از کوچک تا بزرگ، در اقدامی خودجوش و تحسینبرانگیز، پیش از به صدا درآمدن زنگ مدرسه، خودشان دست به کار شدند.
تصویر آن روز، تصویر یک خانواده بزرگ بود. پدران و مادران، کنار معلمان و گروههای جهادی، چرخهای عمران مدرسه را به حرکت درآوردند. برخی با گچ و سیمان، زخمهای کهنه بر دیوارهای کلاسها را التیام بخشیدند؛ گروهی دیگر نیز، با قلمموهایی که در دستان کوچکشان کمی سنگین بود، بر بوم دیوارهای خاکستری، نقش امید و نشاط کشیدند. رنگهای آبی آسمان و زرد آفتابی، فضایی کهنه را به تابلویی زنده تبدیل کرد.
در حیاط مدرسه، زندگی جریان داشت و دانشآموزی با جارو، خاکِ خاطرات سال گذشته را کنار میزد و دیگری با آبپاش، زمین را برای خاطرات سال جدید آماده میکرد. باغچهها سیراب شدند و شیشههای پنجره، آنقدر تمیز شدند که گویی آسمان به داخل کلاسها آمده است.
این اتفاق، بسیار فراتر از یک کار زیباسازی می باشد، بلکه اینجا درسی عملی در مسئولیتپذیری، همدلی و عشق به محیط آموزشی را به نمایش در آمده است. هر دانشآموز با رنگ زدن به دیوار، بخشی از وجود خود را بر مدرسهاش نقش میزد. آنها با دستان کوچک اما ارادهای بزرگ، ثابت کردند که مدرسه تنها یک ساختمان نیست، بلکه خانه مشترک آنهاست که باید در آبادانی آن کوشید.
این حرکت زیبا در چارچوب طرح شهید عجمیان و با هدف شادابسازی و ایجاد عدالت آموزشی در مناطق کمبرخوردار به مرحله اجرا درآمد.
اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با قدردانی از این مشارکت مردمی گفت: «مدرسه شاد، کانون یادگیری است. وقتی دانشآموزان خود در ساختن این فضای شاد مشارکت میکنند، نه تنها انگیزهای مضاعف برای تحصیل پیدا میکنند، بلکه درسِ بزرگِ همکاری و مشارکت اجتماعی را میآموزند.
وی افزود: اولویت ما در این طرح، مدارس شبانهروزی و ارتقای استانداردهای بهداشتی بود تا تمامی دانشآموزان استان، سال تحصیلی را در محیطی امن، سالم و بانشاط آغاز کنند.
اکنون مدرسۀ شفق، با رنگهای تازه و نشاطی دوچندان، نفسهایش را برای شنیدن صدای پای دانشآموزان و نوای زنگ مهر، که این بار معنایی عمیقتر دارد، حبس کرده است.
انتهای پیام



تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...