پیام آذری

آخرين مطالب

احسان نراقی و سرابِ بومی‌گرایی مقالات

احسان نراقی و سرابِ بومی‌گرایی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - او در دارالفنون دیپلم گرفت و برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. در سوربون مدرک دکتری خود را گرفت و با ژان پیاژه معروف به تدوین رساله خود مشغول شد. او در سالی که علیه دولت محمد مصدق کودتا شد به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد و پنج سال بعد با کمک علی اکبر سیاسی و یحیی مهدوی پایه های نهاد جدیدی را در کنار دانشگاه تهران گذاشت که خود دوازده سال مدیریت آن را تحت نظارت غلامحسین صدیقی بر عهده داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی که تا به امروز نیز پابرجاست و باقیات صالحات احسان نراقی برای آموزش عالی ایران به شمار می رود، بر اساس الگوبرداری از مؤسسه مطالعات ملی جمعیت‌شناسی پاریس پایه گذاری شده است. پاریس به مثابه پایگاه سازمان یونسکو و از آن مهمتر دانشگاه سوربن همواره منبع الهامی برای احسان نراقی به شمار می رفت. او نه تنها به عضویت یونسکو درآمد و از این راه کمک های فراوان مادی و معنوی برای وسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی گرفت، بلکه در دوره ریاست فدریکو مایور در یونسکو جزء مشاوران ارشد و تاثیرگذار او قرار گرفت و توانست از نفوذش برای معرفی فرهنگ و هنر و برخی از هنرمندان نامی ایران استفاده کند که از جمله آنها دادن جایزه پیکاسو به محمدرضا شجریان بود.
اخذ نشان لژیون دونور از دستان شارل دوگل و فرانسوا میتران، دو رئیس جمهور فرانسه، نشان دیگری از در هم تنیدگی هویتی و قرابت فرهنگی بود که نراقی با حضور در فضای پاریس برای خودش ایجاد کرده بود و آمیزه ای از فکر فرانسوی و روح ایرانی را در وجود خویش فراهم آورده بود. فرانسه به عنوان موضوع علاقه مشترک میان نراقی و فرح دیبا که ارتباط خانوادگی نیز با یکدیگر داشتند باعث شد تا او همزمان با حفظ شان روشنفکری، با لایه هایی از قدرت و دربار نیز مراوده داشته باشد. احسان نراقی علاوه بر مدیریت موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی و تصدی «اداره جوانان» سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو به ریاست موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی کشور نیز رسید و حتی در سال 1356 در جایگاهی قرار گرفت که سمت غیررسمی مشاور محمدرضا شاه را داشت. ظاهرا او در هشت جلسه مخاطرات راهی که شاه پیش روی خود داشت و راه رهایی از مخمصه را به او گوشزد کرده بود. جلساتی که هیچ ثمری نداشت و با وقوع انقلاب اسلامی رژیم سلطنتی فرور ریخت. رژیمی که نراقی با آن نسبتی دوگانه داشت. هم در شانی روشنفکرمآبانه به انتقاد از برخی رویه های آن می پرداخت و هم در شانی کارمندمآبانه با برخی عناصر دربار رفت و آمد داشت و در برخی از جایگاه های دولتی صاحب سمت بود.
ابراهیم نبوی با تاسی از کارل مارکس در مورد احسان نراقی گفته است: «او یک بورژوای تمام عیار بود، نیمی از وقت او به سلطنت و نیم دیگر وقتش به تحقیقات اجتماعی میگذشت.» از یک سو بسیاری از بازیگران سیاسی انقلاب اسلامی از حسن حبیبی و ابوالحسن بنی‌صدر و صادق قطب‌زاده گرفته تا غلامعلی حداد عادل شاگردان درس او بودند و با چهره های منتقدی نظیر شریعتی و مطهری نشست و برخاست داشت. از سوی دیگر با شخصیت های نسبتا تاثیرگذاری در رژیم شاه رفت و آمد داشت. گزارش ساواک درباره شخصیت احسان نراقی نیز گویای نسبت دوگانه او با رژیم شاه است. در یکی از گزارش های ساواک آمده است: «نامبرده فردی است شهرت‌طلب که دارای زیربنای فکری متمایل به چپ بوده و احتمالاً از طرف یکی از کشورهای غربی تقویت و مورد استفاده واقع می‌شود و تلاش دارد برای به دست آوردن مشاغل بهتر در آینده، خود را به مقامات مؤثر کشور نزدیک کند.» در ادامه این گزارش می‌افزاید که «تمجید از نامبرده زیانی نخواهد داشت و می‌تواند بلندگوی تبلیغاتی موافق باشد.» هر چند پژوهشگرانی نظیر رسول جعفریان از احسان نراقی با عنوان روشنفکر وابسته به دربار شاهی و کارچاق کن دربار نام می برند، اما پس از انقلاب و در چند نوبت بازداشت و بازجویی که بیشترین آنها 15 ماه طول کشید، هیچ سندی دال بر همکاری او با ارگان های سیاسی و امنیتی رژیم شاه نظیر ساواک به دست نیامد. پیش از این بازداشت واپسین که 15 ماه به طول انجامید نیز، مرحوم مطهری با گواهی دادن به سلامت نفس نراقی در کار دانشگاهی و فرهنگی قبل از انقلاب اسلامی، زمینه مزاحمت های کمیته انقلاب برای نراقی را مسدود کرده بود. هر چند که بعدها آنطور که نراقی می گوید به واسطه دخالت ابراهیم یزدی دوباره به زندان می افتد. اما در سال 1362 او زندان آزاد می شود و خاطراتی تحت عنوان «از کاخ شاه تا زندان اوین» را تدوین می کند و آن را به سیاهه آثار خود که پیش از انقلاب اسلامی منتشر شده بود می افزاید.
اما همانطور که ذکر شد احسان نراقی در عرصه آموزش عالی کشور باقیات صالحات نظیر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی را از خود به یادگار گذاشته است . هر چند که او در پهنه تاریخ اندیشه معاصر ایران نه تنها میراثی درخور از خویش به جای نگذاشت، بلکه راهی کج را پیمود و از اصحاب اصلی حلقه جامعه شناسان اهل ایدئولوژی شد. حلقه ای که با پیوند یافتن با نویسندگانی نظیرجلال آل احمد و متفکرانی نظیر داریوش شایگان، به جای تامل درباره سرشت اندیشه در ایران، به سرنوشت سنت در ایران پرداختند و رساله هایی مثل «غرب زدگی»، «آسیا در برابر غرب» و «آنچه خود داشت» را صادر کردند. پرپیدا است که تمسک بی بنیاد به سنت و تکرار کلیشه هایی نظیر آنچه خود داشت اگر در دهه 40 طنینی داشت و در دهه 50 موجب حمایت های شاهانه نیز می شد، امروز چیزی جز گزاره های تو خالی نمی تواند باشد. اتحاد نامعقول روشنفکرانی نظیر علی شریعتی، جلال آل احمد، داریوش شایگان و احسان نراقی در مواجهه مقلدانه با غرب و توجه غیر مجتهدانه به سنت راهی به جایی جز سراب نمی جست. سراب آنچه خود داشتی که نراقی یکی از اسرای آن بود.
6565
کد خبر 1702227

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/506116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز