پیام آذری

آخرين مطالب

آمادگی‌های مهاباد برای استقبال از فصل سرما مقالات

آمادگی‌های مهاباد برای استقبال از فصل سرما
  بزرگنمايي:

پیام آذری- هر چند بارش باران در مهاباد از آبان شروع می‌شود و نیمه دوم پاییز در این شهرستان، با سرمای هوا و سفیدپوش شدن مناطق کوهستانی همراه است، اما در آذر ماه که در زبان محلی به «سه‌رماوه‌ز» (وزش سرما) مشهور است، با کوتاه شدن طول روزها، کم‌کم چهره زمستان نمایان می‌شود.

در این فصل کشاورزان و دامداران خود را برای شروع فصل سرما آماده کرده و هر آنچه را که فکر می‌کنند، سرما و یخبندان به آن آسیب می‌رساند را با عایق‌کار و حتی پوشاندن با گل، مهیای ورود به فصل زمستان می‌کنند.

کشاورزان دریچه های استخرها و آبراه‌ها را باز کرده تا از آب حال از بارش برف و باران و سیلاب آنها را تخریب نکند، تراکتور و ادوات کشاورزی را در مکان‌های ایمن نگهداری می‌کنند و دامداران پنجره‌ها و درب محل نگهداری دام‌ها و علوفه زمستانی را می‌پوشانند و ضمن اینکه ذخیره لازم را از قبل برای ورود به زمستان انجام داده‌اند.

بسیاری از خانواده‌های روستایی و حتی شهری هم اقدام به خرید آذوقه زمستانی کرده و وسایل گرمایشی را تعمیر و سرویس می‌کنند و برخی نیز سوخت اضافی را برای روزهای خاص ذخیره سازی می‌کنند.

زنبورداران هم کلنی‌های زنبور عسل خود را به انبارهای ایمن منتقل کرده و برخی نیز برای استفاده بیشتر، کندوهای زنبور عسل را به مناطق گرم جنوب کوچ می‌دهند و از این تنوع فصل برای خود استفاده بیشتری می‌برند.

در بسیاری از مناطق از جمله روستاها قهوه‌خانه و چایخانه‌ها دوباره دایر می‌شود و جوانان تا پاسی از شب در این اماکن مشغول انجام بازی‌های بومی محلی از جمله جورابین، دامه و دومینو می‌شوند و حتی‌ها تیم‌های روستایی با هم مسابقه می‌دهند.

خانواده‌های روستایی هم در این فصل پس از انجام کارهای روزانه، در شب‌ها دور هم جمع می‌شوند و به شب‌نشینی و عیادت از همدیگر مشغول شده و با میوه‌های مخصوص این فصل از جمله گردو و بادام و سیب از یکدیگر پذیرایی می‌کنند.

مردم این دیار زمستان های سخت و پر برف زیادی را تجربه کرده‌اند و نمونه آن زمستان سال 1400 بود که بارش بیش از 50 سانتی‌متری مهاباد علاوه بر قطع کردن راه دسترسی بسیاری از روستاها چند جاده بین شهری و حتی برخی محلات این شهر رانیز مسدود کرد و بر اثر برف سنگین برق برخی مناطق نیز قطع شده بود.

زمستان با همه زیبایی‌های خود در راه است اما علاوه بر آن ورود به این فصل زیبا نیازمند آمادگی و ایجاد تمهیداتی لازم برای آن است و مهمترین مشکل مردم بویژه در مناطق روستایی و فاقد گاز طبیعی مساله تامین سوخت است.

سوخت زمستانی روستاییان منطقه به موقع تامین شود

فرماندار مهاباد با تاکید به دستگاه‌های متولی تامین سوخت مناطق روستایی گفت: سوخت زمستانی مورد نیاز اهالی روستاهای این شهرستان قبل از شروع فصل سرما و به موقع باید تامین شود.

سوخت رسانی به روستاهای تابعه به ویژه مناطق سخت گذر و کوهستانی جهت ذخیره سازی سوخت مورد نیاز فصل زمستان در اسرع وقت انجام شودامیر قادری اظهار کرد: سوخت رسانی به روستاهای تابعه به ویژه مناطق سخت گذر و کوهستانی جهت ذخیره سازی سوخت مورد نیاز فصل زمستان در اسرع وقت انجام شود.

فرماندار مهاباد ادامه داد: همچنین سوخت لازم برای نانوایی‌های دوگانه سوز برای مواقع ضروری با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مهاباد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با شروع فصل سرما و بارش برف در محورهای کوهستانی تامین سوخت بسیار مشکل است و برای همین منظور قبل از بارش‌ها باید سوخت رسانی انجام شد و این امر باعث دلگرمی اهالی روستاها نیز می‌شود.

سوخت زمستانی در 70 درصد روستاها توزیع شد

رییس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه مهاباد نیز گفت: تمهیدات لازم برای تأمین سوخت عشایر و روستاهای شهرستان اندیشیده شده و تاکنون سوخت‌رسانی زمستانی به 70 درصد روستاهای به ویژه مناطق سخت گذر انجام شده و مابقی نیز در حال پخش است.

محمود تیردادی افزود: روستاهای سخت گذر این شهرستان در بخش‌های منگور شرقی و خلیفان واقع شده است و 2 فروشندگی در روستاهای سیلم و میرسه کار توزیع نفت سفید این مناطق را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه سوخت خانوارهای روستایی به تعداد خانوار بستگی دارد، اظهار کرد: سهمیه سالانه سوخت خانوارهای یک و 2 نفره یک هزار و 600 لیتر نفت سفید، سه و چهار نفره 2 هزار و 200 لیتر، پنج و 6 نفره 2 هزار و 600 لیتر و هفت نفره و بیشتر 2 هزار و 800 لیتر است.

تیردادی اضافه کرد: در بخش مرکزی مهاباد گازرسانی به تعداد زیادی از روستاها انجام شده و نیاز اهالی روستاهای این بخش به نفت سفید بسیار کم است و در مجموع 16 تعاونی نفت سفید کار توزیع این فراورده نفتی را در روستاهای مهاباد بر عهده دارند.

بعد از مساله سوخت مساله راه در فصل زمستان یکی از مسایل مهم است که با توجه به اینکه بسیاری از محورهای مهاباد برفگیرو گردنه های سخت گذری مانند «زمزیران» و «جواله ره‌شان» در محور مهاباد سردشت و «قه‌ره‌بلاغ» در محور مهاباد بوکان در این فصل تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند.

دایر کردن راهدارخانه‌ها، تجهیز آنها با ادوات راهداری و برفروبی و انباشت نمک و ماسه در آنها از جمله اقدامات مهم اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد در خصوص آماده سازی برای فصل زمستان است.

ذخیره بیش از 6 هزار تن نمک و ماسه طرح زمستانی راهداری در مهاباد

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج هزار تُن ماسه و یک هزار و 200 تُن نمک برای طرح زمستانی در راهدارخانه‌های این شهرستان ذخیره شد.

رحمت نویدنیا گفت: از این مقدار نمک و ماسه، سه هزار تُن در راهدارخانه مرکزی ذخیره و مابقی در بین راهدارخانه‌های این شهرستان برای استفاده در فصل زمستان تقسیم شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح زمستانی راهداری، پنج راهدارخانه ثابت و 2 راهدار خانه سیار در این شهرستان فعال می‌شود، افزود: هم‌اکنون علاوه بر راهدارخانه مرکزی، چهار راهداری در روستاهای کیتکه (گردنه جواله ره شان)، کله گاوی(گردنه زمزیران) و گردنه قره بلاغ (مسیر مهاباد - بوکان) فعال است و راهدارخانه دارلک (مسیر مهاباد ارومیه) نیز بزودی فعال می‌شود.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: در بخش روستایی نیز 2 راهدارخانه سیار در مسیرهای روستاهای آفان و سیاقول، کار برفروبی و بازگشایی محورهای روستایی این شهرستان را بر عهده دارند.

ماشین‌آلات راهداری از جمله ماشین‌های برف‌روب و نمک‌پاش نیز در آستانه شروع طرح زمستانی راهداری در مهاباد تعمیر و آماده‌سازی شده استوی با اشاره به اینکه طرح زمستانی راهداری از 15 آذر شروع می‌شود، اظهار کرد: ماشین‌آلات راهداری از جمله ماشین‌های برف‌روب و نمک‌پاش نیز در آستانه شروع طرح زمستانی راهداری در این شهرستان بازسازی و آماده‌سازی شده است.

نویدنیا گفت: هم‌اکنون 55 مامور راهداری در راهدارخانه‌های این شهرستان فعال است و 15 دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین نیز در اختیار این واحدها قرار دارد؛ ضمن آنکه 10 دستگاه نیز به عنوان پشتیبان در راهدارخانه مرکزی نگهداری می‌شود.

وی از مسافرانی که مهاباد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند خواست قبل از سفر به این شهرستان در فصل زمستان از وضعیت جاده‌ها با شماره‌ تلفن گویای 141 و یا شماره ثابت 42422559 آگاهی پیدا کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: این شهرستان دارای 835 کیلومتر راه شامل 35 کیلومتر بزرگراه، 117 کیلومتر راه اصلی 71 کیلومتر راه فرعی و 612 راه روستایی آسفالت و شوسه است.

پیش‌بینی زمستان پربارش برای مهاباد

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: برای آذرماه جاری و سه ماهه زمستان بارش‌ها در این شهرستان بین 10 تا 12 درصد بیشتر از حد نرمال پیش بینی شده است.

اردلان محمدپور اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از 35 میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که نسبت به سال قبل 55 درصد افزایش و نسبت به میانگین نرمال 54 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال میانگین بارندگی در استان حدود 42 میلی متر ثبت شده است. اضافه کرد: انتظار داریم بارش‌ها در زمستان تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده برای مهاباد نسبت به نرمال افزایش یابد.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال 1335 به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال 1364 به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

اواخر هفته قبل بود که جلسه کمیته بحران مهاباد به منظور بررسی مشکلات و کمبودهای این شهرستان در زمینه کنترل بحران های طبیعی و غیرطبیعی و آمادگی دستگاه های اجرایی شهرستان قبل از شروع فصل زمستان تشکیل جلسه دارد تا در چند روز باقی مانده نواقص احتمالی را نیز برطرف کنند.

این جلسه ضمن امیدواری مسوولان برای بسیج همه امکانات موجود، خود بانک اطلاعاتی از تجهیزات و توانمندی های این شهرستان در زمینه مدیریت بحران در اختیار مدیران قرار داد تا قبل از بروز حوادث، مسوولان از میزان آمادگی و توان خود برای مهار آن اطلاع داشته باشند.

اما زمستان مهاباد آن گونه که بیشتر مردم فکر می کنند؛ زیباست، سفید پوش شدن مناطق کوهستانی و جلوه‌های ویژه طبیعت زمستانه در مهاباد از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراموش شده به شمار می‌رود که لازم است توجه بیشتری برای احیا و فراهم آوردن زیرساخت‌های این ظرفیت بالقوه صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/506294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت جدید محصولات سایپا در سال 1402 رسما ابلاغ شد (+ جدول)

وزیر صمت: دیروز از مراجع حاکمیتی مصوبه‌ای گرفتیم که مانع واردات خودرو را برطرف می‌کند

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

کمبود خودروی صفر در بازار/ عرضه زیاد نشود قیمت خودرو رکورد می زند

شورای رقابت: پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده خودروسازان مشمول تورم نیست، اما باقی مانده پول مشمول می شود

از کره جنوبی پول خودمان را نمی‌توانیم بگیریم چگونه ماشین بیاوریم؟

اولویت‌بندی تحویل خودروهای داخلی مشخص شد/ متقاضیان از امروز به سامانه مراجعه کنند

چهار پیامد «اصلاح ناقص قیمت خودرو»

خرید و فروش این خودروها ممنوع اعلام شد

آغاز فرایند تحویل خودرو از امروز /16 اردیبهشت مرحله دوم ثبت‌نام خودرو

نماینده مجلس: چطور می شود قیمت پراید در کمتر از دو ماه به 400 میلیون برسد؟

نمایندگی‌ها جلوی فروش خودروهای مونتاژی‌ را گرفته‌اند/ خیز نمایندگی‌ها برای گرانی خودرو‌

دکترین آینده قیمت خودرو

رفع مسدودی پول های بلوکه شده برای خرید خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان: در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم

جزئیات واردات خودرو کارکرده اعلام شد

زمان تحویل تعدادی از محصولات پُر تقاضای ایران خودرو به 1403 موکول شد

وزیر صمت: خودرو تحویلی1403 به قیمت روز خواهد بود

طرح جدید برای واردات خودرو/ چه کسانی می‌توانند خودروی دست‌دوم به ایران بیاورند؟

توضیحات جدید سخنگوی وزارت صمت درباره آزادسازی پولها از حساب وکالتی

ایران‌خودرو عقب‌نشینی کرد/ طلب مردم پرداخت می‌شود

سود 26 هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو در سال گذشته/ شیرین عسل هم خودروساز می شود!

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران: از فروردین 97 تا امروز قیمت خودروهای داخلی 18 تا 19 برابر شده است

موتورسیکلت وسپا میلیاردی شد

مهلت ویرایش ثبت‌نام خودرو از 5 اردیبهشت به‌مدت 5 روز

جزئیات اصلاح ثبت‌نام خودروهای داخلی/ از ساعت 18 وارد سامانه شوید

عقب نشینی وزیر صمت از وعده اش برای کاهش قیمت خودرو: اشتباه فهمیده شد!

٢٩ خودرو جایگزین در طرح فروش یکپارچه مشخص شد

خودروی ایرانی کیلویی یک میلیون تومان!

قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا فردا تعیین تکلیف می‌شود

موج کاهش قیمت خودروها در پی استیضاح وزیر صمت/ سقوط 70 میلیون تومانی قیمت دنا

لایحه واردات خودرو‌های کارکرده؛ هر شخص حقیقی می‌تواند خودرو وارد کند

وزیر صمت: مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند!

قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به تعویق افتاد

یک خودروی الکتریکی ارزان شد

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان

از میان 15 هزار خودروی بهمن موتور، تنها 5 هزار خودرو شفاف عرضه شده

پورشه گران شد

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات

متقضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا بخوانند؛ جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه

شورای رقابت: راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است