پیام آذری

آخرين مطالب

بلندترین شب سال با کوتاه قدترین مرد جهان مقالات

بلندترین شب سال با کوتاه قدترین مرد جهان
  بزرگنمايي:

پیام آذری- افشین قادرزاده که خودش دوست دارد «محمد» صدایش کنند، متولد 2 تیر ماه 1381 در روستای خورخوره بوکان، تنها فرزند خانواده است و هنگام تولد 800 گرم وزن داشت و اکنون وزن او حدود 6 کیلوگرم است.

«محمد» با معلولیت جسمی - حرکتی شدید و با تلاش خانواده اکنون در آستانه 21 سالگی با 65.24 سانتی‌متر قد در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان کوتاه قدترین مرد زنده شناخته شد و قرار است گواهی گینس یکشنبه هفته آینده در یک کنفرانس خبری در برج آزادی تهران رونمایی شود.

«افشین قادرزاده» از دارنده قبلی این عنوان، یعنی «ادوارد هرناندز» کلمبیایی که برای نخستین بار در سال 2010 تا سال 2020 قدش 70.21 سانتی‌متر بود، پیشی گرفت و چهارمین مرد کوتاه قدی است که تاکنون توسط رکوردهای جهانی گینس تأیید شده است.

از مدتی قبل که گزارشی در مورد «افشین قادرزاده» در رسانه‌ها منتشر شد بدنبال فرصتی بودم که برای تهیه گزارشی از این مرد کوتاه قد به محل زندگی‌اش بروم، تا اینکه از یکی از دوستان شنیدم که با همت چند نفر خیَر پروسه ثبت گینس او آغاز شده است.

یک روز با جوان 64 سانتی متری

نوجوان 64 سانتی متری بوکانی آرزوی تحصیل دارد

در نخستین تماسی که با پدر «افشین» یعنی کاک اسماعیل قادرزاده داشتم، عنوان کرد این پروسه در شهر دُبی در حال انجام است و آنان به زودی به کشور باز می‌گردند و قرار شد در اولین حضور آنان در داخل کشور میزبان این خانواده شوم.

سفر از دُبی به تهران و سپس به بوکان کمی به طول انجامید و سرانجام قرار این ملاقات به شب یلدا رسید البته به میزبانی خانواده قادرزاده، با همراهی مدیر توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان بوکان شامگاه چهارشنبه در روستای «شیخ‌لر» در نزدیکی بوکان مهمان این خانواده شدیم.

خانواده «افشین قادرزاده» تا 2 سال قبل در زادگاه افشین و در روستایی سخت گذر و کوهستانی «خورخوره» زندگی می‌کردند اما با توجه به اینکه پدر و مادر این خانواده نیز معلولیت دارند و رفت و آمدها برای آنان سخت بود، هم اکنون در روستای «شیخ لر» ساکن هستند.

خانه کرایه‌ای این خانواده در حاشیه روستا و شامل یک هال و یک اتاق کوچک و مساحتی 50 متری دارد به همین خاطر چند نفر از دوستان هم که قرار بود شب یلدا به جمع ما ملحق شوند بخاطر نبود فضا از این کار صرف‌نظر کردند.
بخاری نفتی در گوشه بالایی هال که کتری فیروزه‌ای در بالان آن خودنمایی می‌کرد، گرمابخش جمع شده و سینی چای که «خاتون محمدی» مادر افشین زحمت آن را کشید و پدرش آن را بین مهمانان تعارف می‌کرد وسیله پذیرایی از مهمانان بود.

در گوشه از اتاق تصویری بزرگی از افشین با لباس محلی کُردی و بدون قاب برروی دیوار نصب شده بود که چندین برابر قیافه واقعی او بود و نشان از آرزو و علاقه این خانواده برای بزرگ شدن فرزندشان داشت و در گوشه دیگر قسمتی از یک روزنامه که مصاحبه و درد دل‌های این خانواده را بیان کرده بود به دیوار چسپیده بود.


افشین هم هر از گاهی از روی صندلی پلاستیکی آبی‌رنگش پایین و در گوشه‌ای از هال که چند دفتر و جعبه مداد قرار داشت، می‌آمد و پس از مکثی دوباره فنجان چای را بر می‌داشت به محل سابق بر می‌گشت.
مسوول توانخشی اداره بهزیستی بوکان در ابتدا به شرح وضعیت افشین پرداخت و گفت: افشین از سال 1388 با توجه به معلولیت شدید جسمی - حرکتی تحت پوشش بهزیستی قرار دارد و از سال 1391 مستمری بگیر این نهاد است.

کمال خانه‌خواه افزود: پدر افشین نیز دارای معلولیت جسمی خفیف و مادرش هم دارای معلویت جسمی متوسط هستند و هر سه نفر آنان مددجوی بهزیستی و تحت حمایت قرار دارند.

وی اضافه کرد: از چند سال قبل مکاتباتی برای احداث مسکن برای این خانواده شروع شده و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک قطعه زمین در روستای شیخ لر به آنان واگذار شد و 300 میلیون ریال وام بلاعوض این بنیاد و 300 میلیون ریال وام بلاعوض بهزیستی به صورت مرحله به مرحله برای ساخت مسکن به آنها تعلق خواهد گرفت.

خانه‌خواه با بیان اینکه این خانواده دارای سه معلول هستند، هزینه پرستاری در منزل نیز به آنها داده می‌شود، افزود: این خانواده به همراه 510 خانواده دیگر در لیست نوبت انتظار دریافت مستمری مراقبت در منزل هستند.

وی یادآور شد: هم اکنون بهزیستی بوکان دارای پنج هزار و 500 پرونده توانبخشی است که از این تعداد چهار هزار و 500 نفر مستمری بیگیر هستند و یک هزار نفر نیز در لیست انتظار قرار دارند.

آقای خانه‌خواه و دیگر همکارش در بهزیستی بوکان کمی هم با «افشین» خوش و بش کردند و از پدر خواستند دوباره روند احداث منزل نیمه کاره را از سر بگیرد و با توجه به شرایط و در پیش بودن شب یلدا از خانواده قادرزاده خداحافظی کرده و رفتند.
با رفتن همکاران بهزیستی جوی خانه کمی هم صمیمی تر شد و برای برپایی یلدا و مراسم‌های آن آماده شدند، روانداز سنتی (جاجیم) را روی میز کوچکی قرار داده و در وسط صندلی آبی رنگ افشین و در 2 طرف هم جایی برای پدر و مادر و سایر مهمانان در نظر گرفتند.

هندوانه، انار و آجیل و شیرینی به رسم سفره یلدا روی میز قرار گرفت و برای هر کدام ظروف شیشه‌ای همراه با کارد و چنگال فراهم شده بود.
«افشین» این مراسم را بسیار دوست دارد، بنابراین از قسمت پایین هال بلند شد و با قدم‌های نچندان استوارش به سمت جایی که برای او تعیین شده بود راه افتاد اما قبل از آن دوست داشت با گواهی ثبت گینس هم عکسی از وی گرفته شود که با کمال میل این کار انجام شد.

در ادامه برنامه آن شب، ضرب کوچک و مخصوص «افشین» هم به میدان آمد و کوچکترین مرد جهان با نواخت چند ریتم کوچک همانند خودش و با بیان خاص خود گفت: «یلدای سال 1401 مبارک».

این صدا کم و وارد کردن چند ضربه هر چند کوتاه بر روی ضرب برای خانواده قادرزاده دنیای بزرگ بود و برای من هم که در این لحضه‌های شاد در میان این خانواده هستم بسیار خوشایند بود.

در ادامه هم پدر افشین رشته کلام را در دست گرفت و چگونگی سفر به دبی که نخستین سفر برون مرزی آنان بود را تشریح کرد و اینکه جمعی از خیرین حامی آنان برای این سفر بودند که از همه تقدیر کرد.

کاک اسماعیل گفت: این سفر علاوه بر اینکه خاطرات خوبی برای ما داشت ما را با چند انسان نیکوکار هم آشنا کرد که هزینه سفر و این ثبت را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به علاقه زیاد افشین برای فراگیری علم و خواندن و نوشتن افزود: من و مادرش تمام زندگی خود را صرف کمک به او کرده و در این راه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرییم.

در این میان افشین به حرف‌های پدرش گوش داده و هر کجا واژه‌ای جابجا یا اشتباه تلفظ می‌شد آن را اصلاح می‌کرد و اصرار داشت با مادرش هم مصاحبه انجام شود.

مادر افشین که خاتون محمدی نام داشت، زیاد تمایل به بیان مشکلات نداشت اما سرانجام سفره دل را باز کرد و گفت: افشین در طول 21 سال گذشته شب و روز نیاز به مراقبت داشته و ما برای درمان و مداوای او هزینه‌های زیادی کردیم.

وی افزود: من هم دوست داشتم اکنون پسر 21 ساله من مانند فرزند دیگران وقت سربازی و ازدواجش می‌شد اما باز هم خدا را شکر می‌کنم که این فرزند را به ما هدیه داده است.

دوست داشتم که اکنون پسر 21 ساله من مانند فرزند دیگران وقت سربازی و ازدواجش می‌شد اما باز هم خدا را شکر می‌کنم که این فرزند را به ما هدیه داده است

بخش دیگری از حرف‌های مادر افشین بسیار سخت بود و واژه‌ها نیز توان بازگو کردن آن را نداشتند او هم خواست این بخش به اصطلاح خودمانی باقی بماند و منتشر نشود.

مشغول پذیرایی از خود و گوش دادن به درد دل‌های این خانواده بودم که گوشی پدر افشین زنگ خورد و کاک اسمایل گفت: حالا آقای رضایی پشت خط است و می‌خواهد در خصوص آخرین وضعیت افیشن سوال بپرسد.

از فرصت استفاده کردم و درخواست مصاحبه با اقای رضایی کردم و فهمیدم که ایشان رییس کمیته رکوردهای ملی ایران است و از سال قبل که نام افشین را در رکوردهای ملی ایران ثبت کرده در تلاش برای ثبت جهانی آن است.

گواهی ثبت گینس در تهران رونمایی می‌شود

رییس کمیته رکوردهای ملی ایران در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از ثبت افشین به عنوان کوتاه قدترین مرد جهان در گینس این گواهی در یک کنفرانس خبری در برج آزادی تهران رونمایی و این ثبت اطلاع رسانی خواهد شد.

هادی رضایی در خصوص روند ثبت نیز افزود: پس از ثبت ملی افشین، مکاتباتی برای ثبت جهانی آن هم انجام و هفته گذشته با حضور نماینده گینس این رکورد در دبی کشور امارات متحده عربی انجام شد.

وی اضافه کرد: ثبت رکورد شرایط خاصی لازم داشت و هر روز سه نوبت و در حالت‌های نشسته، ایستاد و درازکش انجام شد.

رییس کمیته رکوردهای ملی ایران گفت: در یکی از بیمارستان‌ها در دبی آزمایش‌های کاملی از افشین گرفته شده که خوشبختانه سالم بود اما باز هم لازم است بیمارستانی در داخل کشور وی را تحت نظر داشته باشد.

پس از پایان این مصاحبه حال و هوای مجلس به حالت اول برگشت و تا پاسی شب، بحث‌های متداول شب یلدا که در این منطقه به شب چله مشهور است تدام داشت و چند نفر از مهمانان و همسایه‌ها هم به جمع ما اضافه شدند.

شنیدن و دیدن حرکات و رفتارهای افشین بسیار دلنشین و نگاه و گوش مهمانان به سمت او بود و هر چند صدایش در ابتدا برای من زیاد مفهوم نبود اما به مرور من هم گفته‌های او را می‌فهمیدم و با میکروفون و لوگوی ایرنا صدا می‌زد «ئیرنا به خییر بیت» (ایرنا خوشامدی).

 

کم‌کم عقربه‌های ساعت به بامداد نزدیک می‌شد و ناچار بودم که از این محفل خداحافظی کنم و هنگام خروج از خانه افشین با دستان کوچک و کم رمقش بابای می‌کرد و پس از اینکه به سر کوچه آنان رسیدم پدر افشین در حالیکه دستانش را محکم داخل دستانم گذاشته بود از من خواست صدای رنج‌ها و سختی‌های آنان را با گزارشم به گوش مسوولان برسانم.

حال زندگی افشین قادرزاده به عنوان کسی که نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده باید در مقایسه با دوران قبل تغییراتی پیدا کند و در نخستین گام باید مسکن این خانواده با داشتن سه عضو معلول تامین شود و از حالت اجاره نشینی خارج شوند.
مسکن آنها نیز باید با شرایط اعضای این خانواده سازگاری بیشتری داشته باشد تا آنان در انجام کارهای روزانه با مشکلات کنونی روبرو نشوند و از طرفی دیگر برای علاقمندان و کسانی که می‌خواهند کوتاه قدترین فرد جهان را ببیند، آدرس دقیقی ثبت شود.

از طرفی دیگر افشین به عنوان یک انسان متفاوت نیازهای خاص از جمله هزینه‌های تامین زندگی، ادامه تحصیل، نظارت‌های پزشکی و درمانی داشته و مسوولان و متولیان امر نباید وی را به مانند یک انسان معلول جسمی - حرکتی ساده بدانند.

واقعیت امر این است که شاید بهزیستی به تنهایی نتواند از عهده تمام مسوولیت تامین هزینه‌های افشین برآید و در برخی مواقع قوانین و مقررات نیز اجازه برخی کارها را هم نمی‌دهد و لازم است سایر ارگان‌ها و نهادهای دیگر هم علاوه بر خیرین و حامیان در این زمینه وارد عمل شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/508875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه چیز درباره دوران پیشاکلمبی

پیچیدگی‌ها و رویاهای قدرت: دودمان آنتیگونی در تاریخ باستان

نبرد متاروس و نقش آن در تحول تاریخی جهانی

زندگینامه انوشیروان دادگر و شکوه و افتخار انوشیروان دادگر در تاریخ ایران

پرده برداری از گنج‌های ایران: سرنوشت افسانه‌ای ثروت‌های باستانی

کمبوجیه دوم و نقش او در امپراتوری هخامنشی

آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران

سفر به عمق تاریخ: کاوش در زندگی و فرهنگ انسان‌های عصر سنگ

هیولاهایی که تهرانی های قدیم آنها را باور داشتند!!

علت خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت + تصاویری از جوانی او

عجایب بارگاه خسرو پرویز !

دختران ایران باستان چگونه همسرانتخاب می‌کردند؟!

تصاویر کمتر دیده‌شده از جنگ ویتنام

زندگی رزم‌آرا از تولد تا ترور!

سروش و جشن سروشگان

10 خانواده قدرتمند در طول تاریخ (+عکس)

پوشیدن چادر در این دانشگاه ممنوع شد!!

دندانساز اتابک و دندانپزشک احمدشاه

بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر

وضعیت اجتماعی زن در ایران باستان

اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا

تصویر کلید خانه خدا را دیده اید؟

سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی

بیوگرافی هیفا وهبی + تصاویر هیفا وهبی

بیوگرافی و عکس های محسن ابراهیم زاده

اشعار روز عرفه (3)

اولین خیابان‌های تهران کی ساخته شدند؟

بیوگرافی علی اصحابی

اشعار روز عاشورا

بیوگرافی کاوه آفاق خواننده راک به زبان فارسی و انگلیسی

هنر و صنایع دستی ایران (نخ ریسی)

اشعار ویژه محرم (4)

اشعار رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) -3

آشنایی با آواز افشاری

گلیم بافی در ایران

تیزر تبلیغاتی و عکاسی صنعتی

بیوگرافی علی جلالی + عکس

آموزش آنلاین موسیقی در آی نواز

طرح فرش سرمه ای و طوسی در طراحی دکوراسیون جدید

آشنایی با ساز جنبش: صدایی از گذشته تا امروز

آشنایی با جذابیت و اصول سریال‌های صابونی

گنجینه‌ای از اصطلاحات سینمایی: کلید باز کردن دروازه‌های هنر سینما

کمدی بزن بکوب: هنر اسلپ استیک در تئاتر و سینما

ساز آرخو: آوای تاریخ و فرهنگ چین

جلوه‌های ویژه در صنعت فیلمسازی به چه معناست؟

ساز بیوا : راوی قصه های سرزمین آفتاب

خرید فرش ماشینی 700 شانه کاشان

خرید فرش کرم کاشان از قالی کاشان

گذشته تاریخی هنر قالیبافی ایران در عهد مفرغ

نکات مهم برای انتخاب صحیح ابعاد و سایز فرش ماشینی کاشان