پیام آذری

آخرين مطالب

پاییز امسال و سخاوت کم آسمان مقالات

پاییز امسال و سخاوت کم آسمان
  بزرگنمايي:

پیام آذری- بارش‌های پاییزی در آذربایجان غربی از این لحاظ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این فصل رودخانه های خشک و کم آب (فصلی و دایمی)، پس از بارش‌های پاییزی جان دوباره گرفته و در بستر خود و به پایین دست جاری می‌شوند و در نهایت به دامن سدها و تالاب‌های این منطقه می‌ریزند.

تامین آب 14 سد مهم شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس 2، شهرچای ارومیه، سنجاق و سد مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده و رودخانه‌های زاب (کلوی)، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز و چندین رودخانه فصلی دیگر به بارش باران و برف بستگی دارد.

علاوه بر دریاچه ارومیه، آب 45 تالاب فصلی و دایمی آذربایجان غربی از جمله تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه، تالاب های سولدوز و دورگه سنگی و حسنلو در نقده، کانی برازان و قوپی باباعلی و یوسفکند در مهاباد، نوروزلوی در میاندوآب، شیب لو در پلدشت و بورالان در ماکو که مامن پرندگان بومی و مهاجر هستند نیز از آب رودخانه ها و چشمه‌های تامین می‌شود که بخش زیادی از آنها وابسته به بارش است.

از طرفی دیگر این استان با داشتن بیش از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی که بخش عمده آن را دیمزار تشکیل می‌دهد، بیشتر از سایر مناطق نیازمند سخاوت آسمان و بارش‌های پاییزی و زمستانی است.

نگاهی به وضعیت بارش‌های سالیانه در آذربایجان غربی نشان می‌دهد که هر سال مقدار بارش‌ها در این استان در مقایسه با سال قبل کاهش پیدا می‌کند و امیدها برای احیای دوباره دریاچه ارومیه نگین آبی شمالغرب کشور کم‌رنگ تر می‌شود.

در مورد بارش‌های آذربایجان غربی بیشتر بخوانیم:

حالِ ناخوش آب در آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی تشنه بارش نزولات آسمانی

بارش‌های پاییزی در آذربایجان غربی 25 درصد کاهش یافت

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: پاییز امسال در مجموع 60.5 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که این مقدار در مقایسه 80.7 میلی‌متر بارندگی سال قبل 25 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز 31 درصد کاهش یافته است.

سردشت با میانگین 167.2 میلی‌متر بارندگی پربارش شهر آذربایجان غربی بود که بارش ها در این شهرستان در مقایسه با سال قبل پنج درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 20 درصد کاهش یافته استاردلان محمدپور افزود: در بین شهرستان‌های استان سردشت با میانگین 167.2 میلی‌متر بارندگی پربارش شهر آذربایجان غربی بود که بارش‌ها در این شهرستان نیز در مقایسه با سال قبل پنج درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 20 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در پاییز امسال ماکو نیز با 29.6 میلی‌متر بارندگی کم بارش‌ترین شهر استان بود که بارش‌ها در ماکو نیز در مقایسه با سال قبل 23 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 46 درصد کاهش پیدا کرده است.

محمدپور گفت: در این مدت 42 میلی متر بارندگی در ارومیه ثبت شد که بارش‌های مرکز استان در مقایسه با 86.7 میلی متر سال قبل 52 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 55 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان بارندگی مهاباد نیز در سه ماه پاییز با کاهش 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 64 میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز 43 درصد کاهش یافته است.

محمدپور ادامه داد: همچنین بارش برای سه ماهه زمستان برای منطقه در حد نرمال پیش بینی شده و برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده نیز انتظار داریم بارش‌ها از حد میانگین تا پنج درصد بیشتر باشد.

پاییز امسال 1.2 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از سال قبل بود

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: پاییز امسال میانگین دمای هوای آذربایجان غربی 11 درجه سانتی‌گراد بود که در مقایسه با میانگین سال قبل 1.2 درجه و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز 1.7 درجه افزایش یافته است.

اردلان محمدپور افزود: در بین شهرستان های استان چالدران با میانگین دمای 6.9 درجه سانتی‌گراد سردترین شهر استان و سردشت با دمای 13.2 درجه گرم‌ترین شهر آذربایجان غربی در طول پاییز ثبت شد.

وی اضافه کرد: در پاییز امسال میانگین دمای هوای مهاباد 12.5 درجه سانتی‌گراد بود که در مقایسه با سال قبل 1.1 درجه و در مقایسه با میانگین بلند مدت 2.9 درجه افزایش یافته است.

اما نکته مهم در زمینه آب در آذربایجان‌غربی مدیریت آب ذخیره شده در پشت سدهای استان است که آن هم تابعی از میزان بارش‌ها است و به همین دلیل حجم آب ذخیره شده در پشت سدها در مقایسه با پاییز پارسال بیشتر است.


590 میلیون مترمکعب آب در سدهای آذربایجان‌غربی ذخیره شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: امسال 590 میلیون مترمکعب آب در سدهای آذربایجان‌غربی ذخیره شده که این مقدار در مقایسه با 541 میلیون مترمکعب سال گذشته 9 درصد بیشتر است.

مجید رستگاری افزود: هم اکنون سد شهیدکاظم بوکان با 192 میلیون مترمکعب بیشترین ذخیره آب در استان را دارد و ذخیره آب سد آغ‌چای 91 میلیون مترمکعب، شهرچای 73 میلیون مترمکعب، مهاباد 63 میلیون مترمکعب، سیلوه 48 میلیون مترمکب، حسنلو 22 میلیون مترمکعب، کرم آباد 21 میلیون مترمکعب است.

وی تاکید کرد: کمترین میزان آب نیز در سدهای اردس 2 و قیقاج پنج میلیون مترمکعب، دریک 6 میلیون مترمکعب، شهید قنبری 12 میلیون مترمکعب، ماکو 15 میلیون مترمکعب و زولا 17 میلیون مترمکعب ذخیره شده است.

مردم آذربایجان غربی در حالی وارد فصل زمستان شدند که تاکنون بارش برف تنها در مناطق مرتفع استان اتفاق افتاده و برفروبی در جاده‌های آذربایجان‌غربی انجام نشده است و برای جبران بارش‌های امسال انتظار می‌رود که در فصل زمستان و بهار پیش رو سخاوت آسمان بیشتر شود و دوباره شاهد خروش رودخانه‌های پر آب در این استان باشیم.

سال آبی گذشته (1401 - 1400) به طور میانگین 275.2 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که در مقایسه با 260 میلی‌متر میانگین سال قبل از آن 6 درصد افزایش و در مقایسه با میانگین بلندمدت 22 درصد کاهش یافته بود.

سال آبی گذشته سردشت و پلدشت به ترتیب با ثبت 611.1 میلی‌متر و 132.8 میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین و کم بارش‌ترین شهرهای آذربایجان غربی بودند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/511511/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت

معایب دستگاه جوش لیزر

همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید

اظهارنظر جالب پاکو خمس درباره احساس امنیت در ایران | سرمربی صاحب‌نام دوباره به ایران برمی‌گردد؟

علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است

تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت

آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان

مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

هماهنگی عملیات حج تمتع ایستگاه «هما» در آذربایجان غربی

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

سد مهاباد در آستانه سرریز

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

هزار و 61 کیلوگرم موادغذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان امحاء شد

افزایش 85 درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه

تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

◄ نرخ جدید عوارض آزادراه ها در سال 1403 منتشر شد + جدول

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + نامه

فعالیت 4761 نانوایی در آذربایجان غربی

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام

بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند

قطعی گاز؛ فردا در ارومیه

الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

حضور کشتی‌گیران 3 کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

احداث بیش از 560 مسکن خیرساز در استان اردبیل

سرانه 600 گرمی تولید زباله شهروندان یزدی

حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد

تخصیص 8 میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه

بعد از گل‌محمدی، کدام مربی گزینه هدایت تراکتور است؟

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد + تصویر نامه

مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه 60 است

حضور زنان در ورزشگاه تبریز ممنوع شد

نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب

ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع

علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم

تغییر چهرۀ باورنکردنی «علی صبوری» سریال فاصله‌ها بعد از 15 سال/ تصاویر

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

ذخیره‌سازی 52 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای مهم اردبیل

رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند