پیام آذری

آخرين مطالب

سنگ مخاطب و بازاریابی پیش پای نویسندگان و ناشران آذربایجان غربی مقالات

سنگ مخاطب و بازاریابی پیش پای نویسندگان و ناشران آذربایجان غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- فضای نشر و چاپ کتاب در آذربایجان غربی همانند سایر استان‌های کشور سالهاست با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و این رکود در فضای نشر، کتاب و کتابخوانی را می‌توان به راحتی دید.

بروکراسی پرپیچ و خم گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در نهایت توزیع و پخش کتاب، بازاریابی، عدم چاپ کتاب متناسب با نیاز مخاطب به همراه هزینه‌های بالای حمل و نقل و گرفتن سهمیه کاغذ از پروسه‌های دشواری است که همه ناشران کتاب چه کسانی که سال‌ها در این زمینه فعالیت دارند و چه کسانی که تازه وارد حیطه نشر شده‌اند درگیر آنها هستند.

پر واضح است که شمارگان کتاب یکی از عوامل تعیین‌کننده و از مهمترین شاخصه‌های ارزیابی رشد و توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای است و پایین آمدن شمارگان کتاب در هر جامعه‌ای نشان از بی‌توجهی و بی‌علاقگی مردم آن جامعه به سرنوشت فرهنگی خود است.

آذربایجان غربی با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی و قرار گرفتن در هجمه‌های فرهنگی و مقابله با این هجمه برای مدیریت آن توجه به چاپ کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی به خصوص با توجه به فرهنگ بومی می‌تواند راهگشای این موضوع باشد موضوعی که باید مورد توجه دست اندرکاران این حوزه باشد.

سالانه بین 400 تا 500 عنوان کتاب در سطح آذربایجان غربی چاپ و توزیع می‌شود براساس اعلام کارشناسان و مسئولان حوزه کتاب و چاپ کتاب به اندازه کافی کتاب در استان آذربایجان غربی چاپ می‌شود اما عدم توجه به بازاریابی، چاپ و توزیع کتاب بدون توجه به مخاطب، عدم چاپ کتاب‌های تخصصی و عدم چاپ کتاب بر اساس موضوعات روز و نیاز مخاطبان، سنگ پیش پای ناشران، نویسندگان و توسعه صنعت چاپ و نشر کتاب در این استان به شمار می‌رود.

نبود مرکز پخش و توزیع کتاب، گران بودن کاغذ، پروسه بسیار طولانی گرفتن مجوز کتاب، تحمیل هزینه‌های اضافی بر ناشران از مشکلاتی است که نفس صنعت چاپ و نشر کتاب در آذربایجان غربی را به شماره انداخته است.

سنگ مخاطب و بازاریابی پیش پای نویسندگان و ناشران آذربایجان غربی

سالانه 400 تا 500 عنوان کتاب در آذربایجان غربی چاپ می‌شود

کارشناس ارشد و خبره کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خصوص وضعیت چاپ کتاب در استان گفت: سالانه 400 تا 500 عنوان کتاب در استان چاپ می‌شود، امسال تاکنون 280 عنوان کتاب در استان چاپ شده است.

بیشترین گونه‌های چاپ کتاب در استان مربوط به حوزه دفاع مقدس و کتاب‌های به زبان ترکی و کردی است باید در این زمینه به سمت کتاب‌های تخصصی با نیاز مخاطب و مسائل روز جامعه در استان برویم فرشید مرامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت 140 ناشر، 417 نویسنده در استان گفت: سال گذشته 376 عنوان، امسال تاکنون 280 عنوان کتاب و در مجموع سالانه بین 400 تا 500 عنوان کتاب در سطح استان چاپ و توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کتاب‌های چاپ شده در استان در حوزه دفاع مقدس و خاطره گویی این دوران، کتاب‌های زبان آذری و زبان کردی است، گفت: بیشترین گونه‌های چاپ کتاب در استان مربوط به حوزه دفاع مقدس و کتاب‌های به زبان ترکی و کردی است، باید در این زمینه به سمت کتاب‌های تخصصی با نیاز مخاطب و مسائل روز جامعه در استان برویم.

مرامی با بیان اینکه بر عکس تفکر قدیمی که سرانه کتابخوانی در استان و کشور کم است امروز کتاب خوان در کشور و استان زیاد داریم، عنوان کرد: متأسفانه ناشران و نویسندگان در استان و کشور به سمت کتاب‌های تخصصی رفته، به مسائل روز جامعه و نیاز مخاطب کم توجه هستند.

وی مخاطب شناسی، بازاریابی در حوزه چاپ کتاب را نه تنها مشکل آذربایجان غربی بلکه مشکل کشوری دانست و گفت: عدم فرهنگ سازی در جامعه و عدم اطلاع رسانی کتاب‌های چاپ شده در صدا و سیما و رسانه‌ها نیز نقش مهمی در مشکلات این حوزه به شمار می‌رود متأسفانه رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما به معرفی چاپ کتاب‌های جدید خوب عمل نکرده و نمی‌کنند.

سنگ مخاطب و بازاریابی پیش پای نویسندگان و ناشران آذربایجان غربی

ویراستار خوب در آذربایجان غربی نداریم

مرامی همچنین نبود ویراستار خوب در استان را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: بیشتر کتاب‌های چاپ شده در استان و کشور گردآوری و کمتر به سمت کتاب‌های تألیفی رفته ایم این موضوع به دلیل عدم توجه به مسائل روز و نیاز مخاطب است، و ویراستاری نامناسب نیز باعث شده در این بخش با مشکلات زیادی مواجه باشیم.

کارشناس ارشد کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یکی از دلایل کاهش چاپ کتاب در استان و کشور را بالا بودن هزینه حمل و نقل سهمیه کاغذ از مرکز کشور به استان‌ها به خصوص استان‌هایی چون آذربایجان غربی برشمرد و اضافه کرد: استان‌هایی که به مرکز نزدیک هستند مشکلی در تأمین هزینه حمل و نقل سهمیه کاغذ ندارند اما به دلیل بالا بودن این هزینه در استان‌هایی مثل آذربایجان غربی، نویسندگان و ناشران این حوزه تمایلی به دریافت سهمیه کاغذ از تهران به دلیل به صرفه بودن نداشته باشند.

کتاب‌های خوبی در استان و حتی برخی استان‌های کشور چاپ می‌شود اما به دلیل مشکلات بخش توزیع مخاطبان از این کتاب‌های خوب محروم می‌مانند مرامی توزیع نامناسب را از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت چاپ و کتاب برشمرد و گفت: کتاب‌های خوبی در استان و حتی برخی استان‌های کشور چاپ می‌شود اما به دلیل مشکلات بخش توزیع مخاطبان از این کتاب‌های خوب محروم می‌مانند هم اکنون در استان 140 ناشر خوب داریم اما مشکل توزیع موجب شده حتی اگر کتاب خوب هم منتشر کنید، جایی برای عرضه آن نیست.

کارشناس ارشد و خبره کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: عدم حمایت مسئولان، کمبود تسهیلات حمایتی از دست اندرکاران حوزه نویسندگی، چاپ و نشر از دیگر مشکلاتی است که آذربایجان غربی نیز همانند سایر استان‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت چاپ آذربایجان غربی قدمتی 200 ساله دارد و این استان در ردیف اولین‌های صنعت چاپ کشور است؛ چنان که شهرستان خوی پس از تبریز و ری سومین شهر و ارومیه ششمین شهر در صنعت چاپ کشور به شمار می‌رود.

نخستین چاپخانه در ارومیه را میسیون آمریکایی به نام «پرکینز» درسال 1840 میلادی با مدیریت فردی به نام «بریت» راه اندازی کرد و اولین کتابی که دراین چاپخانه منتشر شد، «در پیرامون لزوم قلب جدید» نام داشت؛ اما امروزه این قدمت به فراموشی سپرده شده و صنعت چاپ در محاق قرار دارد.

در استانی که قدمت بالایی در حوزه دارد توجه مسئولان حوزه فرهنگی به چاپ کتاب، مخاطب شناسی، بازاریابی، بسته‌های حمایتی از نویسندگان و ناشران می‌تواند گره گشایی مسائل زیادی در این بخش باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/511748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابهامات در مورد زمان واردات خودرو

جزئیات شروط سازمان ملی استاندارد برای شماره گذاری تیبا و سمند/ اسلام پناه: تولید 4 خودرو بی کیفیت را متوقف کردیم

اختلال در سامانه فروش یکپارچه خودرو/ وزارت صمت: مشتریان نگران نباشند

خودرو پس‌از خصوصی‌سازی

ثبت نام 5 میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو تا 7 صبح امروز 28 تیرماه

خودرو در پارکینگ بلاتکلیفی

وعده وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو به تدریج اتفاق خواهد افتاد

قرعه کشی مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه امروز انجام می‌شود

مشکل ثبت نام کنندگان تیبا تا قرعه کشی اردیبهشت حل می شود

60 ثانیه‌شمار زیان خودروسازان / میلیارد تومان زیان روزانه در خودروسازی

مرسدس بنز1995 گران‌ترین خودروی تاریخ

این خودرو یک میلیارد تومان گران شد/ افزایش نجومی قیمت خودروهای بی‌ام‌و در بازار

نتایج قرعه‌کشی خودروها مشخص شد

آئین نامه واردات خودرو محرمانه شد؟

هشدار ایران‌خودرو درباره ممنوعیت خرید و فروش حواله

قیمت باورنکردنی از سرویس و نگهداری پراید/ تعویض روغن و فیلتر چند؟

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس)

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه

قمه کشی در ارومیه ؛ وضعیت خیابان را ببینید | ویدئو

(ویدئو) قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند

قمه کشی باورنکردنی در ارومیه + فیلم

چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟

شناسایی و قطع 133 مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

قلب تبریز درد می کند/ روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!

تراکتور-ذوب‌آهن/ اولین برد سال با کنترل از راه دور یحیی؟!

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

آبیاری 2200 هکتار از اراضی پایاب سد سهند

امحای هزار و 539 کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

آیا ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

برای کاهش وزن سریع روز خود را چگونه سپری کنیم؟

7 نکته مهم در عضله سازی مردان لاغر اندام

ورزش‌هـای گـودی کـمـر

آیا برای عضله سازی باید استراحت کرد؟

چه سنی برای شروع بدنسازی مناسب است؟

تناسب اندام با 3 پیشنهاد عالی، مخصوص زوج های جوان

چند کیلو کاهش وزن در یک ماه صحیح است؟

نکات لازم و مهم در مورد تردمیل

حرکت پلانک چگونه انجام می‌شود و فواید آن چیست؟

4 تمرین ساده برای تقویت عضلات بازو و شانه + تصاویر

25 روش برای سوزاندن 500 کالری در یک روز

این 7 رفتار را قبل از خواب ترک کنید تا چاق نشوید!

درمان درد لگن با ورزش

ورزش های افزایش قد

سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز

افتتاح بیش از هشت هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

افتتاح 8404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد