پیام آذری

آخرين مطالب

نجوای 3400 عرش‌نشین در موزه شهدای اردبیل مقالات

نجوای 3400 عرش‌نشین در موزه شهدای اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری- بیا که عطر شهادت صفا دهد دل را / ز چشمه‌سار حق آب بقا دهد دل را

اینجا پیراهن کهنه حرف می‌زند، کلاه تیر خورده سخن‌ها دارد، قمقمه ترکیده حکایت علمدار کربلا را بازگو می‌کند و تاریخ، تصویر بوسه مادر بر پیشانی فرزند را قاب گرفته و بر لحظه‌های بی تکرار دل دادن و دل بریدن آنها فخر می‌فروشد؛ اینجا موزه شهدای استان اردبیل است که تماشای هر غرفه آن، مو بر تن آدمی راست می‌گرداند و بازدیدکننده را به احترام و تفکر وا می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، موزه شهدای استان اردبیل در سال 1390 در خانه تاریخی خاندان رضازاده در محله قدیمی اوچ‌دکان شهر اردبیل دایر شده و با 2 طبقه دارای سالن‌های راست قامتان، افلاکیان، عرشیان، سبکبالان، عارفان، یادیاران و طلایه داران است و 77 ویترین دیواری، 19 ویترین وسطی، 60 گالری، 120 بوفه تصاویر شهدا و تابلوهای هنری و آثار مکتوب سه هزار و 400 شهید انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سایر شهدای استان اردبیل در آن گنجانده شده است.

به گفته مدیر موزه شهدای استان اردبیل، خانه تاریخی رضازاده با 901 متر مربع مساحت و 888 متر مربع زیربنا در 2 طبقه در اواخر دوره قاجار احداث و در بهمن ماه 78 با شماره 2579 در فهرست آثار فرهنگی کشور ثبت شده است و کاربری اولیه آن مسکونی بوده و پس از مرمت، مدتی به عنوان ساختمان مرکزی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل استفاده شده و بعد به موزه شهدا تبدیل شده است.

سید سعید اطهر نیاری افزود: سر در ورودی این خانه تاریخی از ضلع جنوب شرقی در مقابل میدانچه قرار دارد و با راهرویی به محوطه حیاط وارد می‌شود و طبقه اول دارای 2 گوشواره با یک راهروی میانه و یک راهروی عمود بر آن است و با دو دسته پله به هم مرتبط می‌شود و طبقه دوم نیز دارای 2 گوشواره با یک تالار در وسط است و فضای داخلی موزه با ابزارهای معماری سبک یا ترکیبی از رنگ‌های مختلف و با رعایت معماری اسلامی و حفظ بافت سنتی به شکل مدرن طراحی شده است.

هزار قطعه ز یاران رفته اینجا هست / که هر یک آینه ای از دفاع جانانه است

لباس و دست خط و چفیه و کتاب و کلاه / نشانه هایی از آن شاهدان فرزانه است

استان اردبیل به داشتن سه هزار و 400 شهید آسمانی از جمله شهیدان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و سایر شهدا افتخار می‌کند و مدیر موزه شهدای این استان درباره اشیا بجای مانده از این شهدا می‌گوید: آثار موزه‌ای 120 شهید، تصاویر مستند 85 شهید، 40 وصیت کتابت شده به خط نستعلیق و 20 تابلو هنری نقاشان برجسته استانی و کشوری در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

سید سعید اطهر نیاری ادامه داد: تصاویر، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، جانماز، تسبیح، مهر، انگشتر، اثر هنری، عینک، نوار سخنرانی، پلاک شناسایی، پیشانی بند، کلاه آهنی، پوتین، مقالات، کتاب‌ها و آثار شهدای فرمانده و شاخص استان اردبیل همچون داور یسری، شاپور برزگر، خلبان شهید غفور جّدی و ابوالفضل پیرزاده و شهید دانش‌آموز مرحمت بالازاده نیز در موزه نگهداری می‌شود.

به گفته او یکی از زیبایی‌های موزه شهدای استان اردبیل این است که در بخش ورودی موزه به منظور پاسداشت پیشینه معنوی و مذهبی استان اردبیل و ترویج فرهنگ عاشورایی، نمادی از آئین طشت‌گذاری ماه محرم که میراث معنوی استان به شمار می‌آید،قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اتاق مدیریت امور اداری موزه نیز در این بخش در ضلع غربی ساختمان و جدا از محوطه داخلی قرار دارد و اعضای بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برای راهنمایی بازدیدکنندگان فعالیت می‌کنند.

به تازگی محافل ادبی شعرای اردبیل نیز در موزه شهدای این استان برگزار می‌شود و شاعران، ابتدا از بخش‌های مختلف موزه بازدید می‌کنند و سپس در یکی از سالن‌های موزه گردهم آمده و به خوانش و نقدش شعر می‌پردازند و با اینکه موضوع و مضمون سروده‌ها آزاد است اما شعرهایی همچون شیره جان در وصف شهدا بر زبان‌ها جاری می‌شود و این نیز از برکات تقرب به لاله‌های خونین دل است.

حلال باد تو را شیر مادر ای فرزند / که دل ز مادر خود بهر میهنت کَندی

سزد قیام نمودن به پای شیرزنان / که زاده اند چنان شیر بیشه فرزندی

مدیر موزه شهدای استان اردبیل گفت: کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت مشتمل بر مخزن و سالن مطالعه در آن کتاب‌های متعلق به شهدای استان و کتاب‌های تالیف شده محققان و دانشجویان درباره شهدا در آن موجود است و طبقه دوم موزه شامل سالن طلایه داران و علمداران است که سالن طلایه داران شامل تصاویر شهدای انقلاب، خلبان شهید غفور جدی، شهدای عضو جنگ های نامنظم نظیر دکتر چمران به نمایش گذاشته شده است و مشاهده کتیبه اسامی 3400 شهید استان بر اساس سال شهادت آنها از این سالن آغاز می‌شود.

اطهر نیاری اظهار کرد: سالن علمداران در تالار اصلی طبقه قرار گرفته و مختص آثار سرداران و فرماندهان شاخص است و آثار و تصاویر به جا مانده از آنان و فرماندهان رده‌های پایین نیز به شیوه هنری نگهداری شده و در سالن راست قامتان نیز آثار به جا مانده از شهدای ورزشکار نظیر جام و مدال‌ها و تصاویر حضورشان در عرصه‌های ورزشی به نمایش گذاشته شده است.

به گفته وی، در گالری یا سالن هنری موزه در طبقه اول نیز آثار نقاشی، خوشنویسی، مینیاتور و سایر رشته‌های تجسمی با موضوع شهادت و از خود گذشتگی در راهروها یا بین سالن‌ها قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 16 از موزه شهدای استان اردبیل واقع در محله اوچ دکان ، کوچه رضازاده بازدید کنند و شماره تلفن 04533257216 موزه جوابگوی تماس‌هاست.

نمی رود ز دل و دیده ام سلیمانی / رشید قامت و دشمن شکار و طوفانی

بزرگ بود و عزیز است یاد و خاطره اش / کند مفاخره با نام او هر ایرانی

سردیس سردار دل‌ها نیز زینت‌بخش یکی از سالن‌های موزه شهدای استان اردبیل است؛ او که در قاب قلب‌ها جا گرفته و مهرش بر دل‌ها نشسته است؛ آری سیدالشهدای مقاومت و نماد ایستادگی جنبش‌ها و جریان‌های مقاومت در برابر استکبار، فقط به کرمان و دیار کریمان اختصاص ندارد بلکه عطر یادش در همه یادواره‌های شهدا می‌پیچد و نام و یادش در دفترها و کتاب‌ها نقش می‌بندد.

این روزها استان اردبیل برای برگزاری کنگره ملی بزرگداشت سه هزار و 400 شهید خود آماده می‌شود و به گفته دبیر اجرایی این کنگره در این راستا، انجمن نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در قالب ستاد کنگره به منظور آموزش نویسندگی به نوآموزان و نشر آثار مرتبط تشکیل شده است.

سرهنگ پاسدار علیرضا حسن‌زاده گفت: اجلاسیه نهایی کنگره یاد شده در 26 مرداد سال 1402 با سخنرانی یکی از سران قوا در اردبیل برگزار خواهد شد و این رویداد ملی قبل از اجرا نیز برکاتی دارد و از ثمرات و برکات آن می‌توان به برنامه‌ریزی برای چاپ و نشر 340 عنوان کتاب مرتبط با موضوع کنگره اشاره کرد که 60 مورد آن در مرحله چاپ است.

اکنون میدان برای چاپ و نشر آثار مکتوب و تولید محتواهای باارزش با مضامین ایثار و شهادت برای صاحبان قلم و اندیشه فراهم است و موزه شهدای استان اردبیل که به عطر و یاد سه هزار و 400 شهید استان متبرک است، به عنوان مجموعه‌ای نفیس و معنوی برای بهره برداری‌های ادبی و هنری، چشم انتظار بازدید شعرا، نویسندگان، هنرمندان و دیگر علاقه‌مندان است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/523216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش دمای هوا در استان اردبیل

مقاوم سازی بیش از 4 هزار واحد مسکن روستایی

دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر

پرداخت 35000میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

میلان و از سرگیری مذاکرات برای جذب سرو گیراسی

سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب

یک کودک ارومیه‌ای با غرق شدن در استخر آب باغ جان خود را از دست داد

اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری

دستگیری سارقان مسلح طلا و جواهرات در اهر

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به 20 کشور جهان

پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه

رقابت بیش از 52 هزار داوطلب در کنکور سراسری آذربایجان غربی

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته

مقاوم سازی 350 هزار واحد روستایی در سطح کشور

9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی در ترکیب تیم ملی والیبال قرار گرفتند

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

استوری ویژه و متفاوت «امیر جعفری» برای «علیرضا جعفری»/ عکس

استایل متفاوت و جذاب «شاهزادۀ ناکرانگ» در یک قرارداد عاشقانه

تشکیل982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

11 هزار متقاضی در اردبیل تسهیلات فرزندآوری دریافت کرده اند

هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

شاهد آخرین نفسِ پدرم در دنیا

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

ثبت‌نام 8000 شهروند تبریزی در سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب

پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی

پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد

برگزاری 210 برنامه ویژه هفته کار و کارگر در گلستان

به همه بزرگان باختی و دوست داری برگردی؟ | اینجا هم دوستت دارند یا نه!

اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال

آقای استاندار؛حل مشکل آزادراه زنجان_تبریز کار یک مدیرکل نیست

اولین سهمیه تاریخ ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به المپیک رسید / استقبال از بدو ورود به ارومیه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

تیپ و چهره تازه «جمیله زن تقی» سریال پایتخت در 49 سالگی/ تصاویر

باندهای سازمان‌یافته قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟

کودک ارومیه‌ای در استخر آب باغ غرق شد

افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

بررسی مسائل و وضعیت فاضلاب معابر شهر سلماس

دیدار کارگران با رهبر انقلاب آغاز شد

اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور؛ یحیی گل محمدی به زودی در تبریز

توزیع 8500 تن آسفالت در 61 معبر شهری تبریز

حضور زنان در ورزشگاه تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

پلمب 5 مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز