پیام آذری

آخرين مطالب

از آوار زلزله تا دلهره ای که در دلها کاشته شد مقالات

از آوار زلزله تا دلهره ای که در دلها کاشته شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -   زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر ساعت 21:44 دقیقه، 8 بهمن ماه شهر خوی و فیرورق و چندین روستای اطراف این منطقه را لرزاند.
با وجود اینکه این زلزله در اوایل شب رخ داد خوشبختانه شاهد تلفات جانی کمتری بودیم اما موجب آسیب دیدگی و مجروح شدن صدها نفر و آسیب و تخریب هزاران خانه شهری و روستایی شد.
  در این روزهای سرد زمستان که سرما گاها به منفی 15درجه نیز می رسد تحمل این سوز و سرما با مصیب آوار شده بر سر مردم بسیار سخت است، زلزله اخیر موجب شده اهالی مردم خوی و روستاهای آن، شب و روز خود را در چادر و یا ماشین سپری کنند.
وقتی از ورودی شهر وارد می شوی از همان ابتدا و در کنار جاده روستاییانی را مشاهده می کنی که هر کدام از سر ناچاری در کنار درب خانه خود که اکثر ویران شده چادر زده و آتش روشن کرده اند و از ترس زلزله و پس لزره های آن در چادر زندگی می کنند. 
وقتی وارد شهر می شوی با گذشت دو هفته از وقوع زلزله هنوز در همه جای شهر نشانی از زلزله را خواهی دید در مناطق حاشیه شهر میزان تخریب نسبت به مرکز شهر و خانه های تازه ساخت بسیار زیاد است.درحاشیه شهر تعداد چادر ها بسیار زیاد است چند کمپ اسکان نیز توسط هلال احمر برپا شده است.
به گفته افراد محلی گروه های جهادی ، امدادی و نظامی از همان ابتدا وقوع زلزله در کنار مردم بودند و امداد رسانی ها بی وقفه در حال انجام بود، از فردای زمان حادثه نیز نیروهای جهادی ، مردم و خیرین برای کمک رسانی وارد میدان شدند و تا این لحظه از سراسر استان و کشور کمک های مادی و غیر مادی همچون چادر، پتو، بخاری ، مواد غذایی و بهداشتی ارسال و در بین زلزله زدگان توزیع می شود ، اما مردم به ویژه اهالی روستاها از توزیع نامناسب و مدیریت نشده اقلام و کمک ها ناراضی هستند.

پیام آذری

مشکلی در تامین مواد غذایی نداریم
یکی از اهالی روستای زاویه با اشاره به اینکه در روزهای اول امداد رسانی ضعیف بود و کمک ها دیر به دست مردم روستا رسید، اظهار کرد: اما با کمک دولت و مردم، در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تهیه مواد غذایی و بهداشتی نداریم اما از نظر تهیه وسایل گرمایشی بازهم به تعداد بیشتری وسیله گرمایشی نیازمند هستیم. 
یکی از اهالی روستای بدلان نیز در گفت وگو با ایسنا افزود: از مردم، دولت ، سپاه و بسیج و ارتش بخاطر کمک رسانی سپاسگذار هستیم، چند روز اول زلزله چادر و پتو کم بود ما خودمان چند خانواده در یک چادر بودیم و مشکل داشتیم.
وی با اشاره به اینکه مشکل برق روستا نیز سریعا رفع شد، ادامه داد: از روز سوم هر وعده غذای گرم توسط خیرین و دولت توزیع می شود.
درخواست افزایش وام بلاعوض برای ساخت خانه ها
این روستایی متاثر از زلزله اظهار کرد: مردم منطقه از قشر ضعیف هستند؛ خانه خود من طبق ارزیابی 60درصد تخریب اعلام شد، از دولت تقاضا داریم میزان وام بلاعوض رابرای تعمیر و ساخت دوباره خانه ها را افزایش دهد.
وی از تخریب آغل دامها گفت و خواستار افزایش کمکهای دولتی شد. 

در داخل شهر در یکی از کمپ های که در داخل حیاط یک دبیرستان برپا شده نیز چند صد خانوار اسکان داده شده بودند، یکی از خانم های که در آنجا بود در گفت وگو با ایسنا افزود: در روز اول که اصلا چادر نبود؛ یعنی چادر بود به دلیل توزیع نامناسب به ما چادر نرسید و ما در ماشین یک روز و شب را سَر کردیم.

وی گفت: هرچند خانه برخی از اهالی خسارت زیادی ندیده اما وقوع پس لرزه های متعدد ترس و دلهره ای در دلها کاشته که کسی جرات برگشت به خانه هایشان را ندارد. 
دو روز اول که هیچ نانوایی پخت نداشت ، اما بعد از اینکه در این کمپ اسکان داده شدیم وسایل گرمایشی و چادر و پتو گرفتیم و هر وعده، غذای گرم و وسایل موردنیاز در اختیار ما قرار دادند. 
یکی دیگر از افرادی که در این کمپ اسکان داشتند در گفت وگو با ایسنا افزود: امداد رسانی خوب است اما سرویس بهداشتی خیلی کم است و این یک مشکل بزرگ برای ساکنان این کمپ است.
وی اظهار کرد: از دولت تقاضا داریم هرچه زودتر برای ساخت دوباره خانه ها هایمان کمک کند تا بیش تراز این در بیرون و چادر نمانیم. 
کمک بلاعوض و تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت می شود
استاندار آذربایجان غربی از برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خوی در ساعات اولیه خبر داده و گفت: مقامات ارشد ملی به صورت مستمر در مناطق زلزله زده حضور یافته و در تدوین سیاست های کلی خدمات رسانی و تسریع روند ارائه خدمات دخیل بودند.
معتمدیان با اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق زلزله زده با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی، افزود: 24 ساعت پس از وقوع زمین لرزه اخیر، اسکان زلزله زدگان در اردوگاههای اضطراری انجام شده و در روستاها نیز چادر توزیع شد.
وی همچنین به توزیع چادر در 24 ساعت اول در 72 روستا اشاره کرده و یادآور شد: تاکنون 110 کمپ در شهرستان خوی ایجاد شده و 130 هزار نفر در این کمپ ها اسکان یافته اند.
استاندار آذربایجان غربی به توزیع 40 هزار دستگاه چادر در مناطق زلزله زده نیز اشاره کرده و افزود: تاکنون 160 هزار تخته پتو و 47 هزار زیرانداز در منطقه توزیع شده و 67 گروه جهادی به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند.
معتمدیان همچنین با اشاره به رفع قطعی برق در مناطق زلزله زده در کمتر از 2 ساعت توسط 80 اکیپ شرکت برق، خاطرنشان کرد: 130 اکیپ بنیاد مسکن نیز جهت ارزیابی خسارت ها در 72 روستا و 3 شهر شهرستان خوی حضور یافتند.
وی در ادامه به نتیجه ارزیابی های بنیاد مسکن اشاره کرده و افزود: به دنبال دو زمین لرزه اخیر شهرستان خوی، 2120 واحد تخریب کامل شده، 11 هزار و 100 واحد خسارت دیده و 1500 واحد دامی نیز تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.
استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از حضور و پیگیری رئیس جمهور و مسئولان ارشد ملی، اضافه کرد: در جلسات هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه، برای واحدهای مسکونی تخریب شده، 60 میلیون تومان کمک بلاعوض، 300 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای واحدهای شهری و 250 میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای روستایی اختصاص یافت.
معتمدیان همچنین از اختصاص 30 میلیون تومان کمک بلاعوض و 40 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده خبر داده و افزود: 20 میلیون تومان کمک بلاعوض و 30 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه نیز برای بازسازی واحدهای دامی تخریب شده اختصاص یافته است.
به گزارش ایسنا؛ هرچند شوک ساعات اولیه رخ دادن هرحادثه ای امری طبیعی است اما مدیریت بحران و سازمان های مسئول در این شرایط باید قبل از رخ دادن حادثه آماده باشند و بتوانند شرایط را طوری مدیریت کنند تا مردم آسیب دیده از حادثه، بیش از این دچار مشکل نشوند. از طرفی مقاوم سازی ساختمانها امر بسیار مهمی است که نه تنها در خوی که نزدیک گسل زلزله است و هرساله شاهد وقوع زلزله های متعدد هستیم بلکه در تمامی مناطق در دستور کار قرارگیرد که این امر هم جز با مساعدت دولت و تسهیلات کم بهره بانکی میسر نخواهد بود. 
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/531376/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است