پیام آذری

آخرين مطالب

پیشگامی مردم تبریز در مبارزات ضد استبدادی در طول تاریخ مقالات

پیشگامی مردم تبریز در مبارزات ضد استبدادی در طول تاریخ
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مردم تبریز در طول تاریخ همواره پیشگام مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی بوده‌اند. پیشگامی مردم تبریز در مبارزه علیه قرارداد انحصاری توتون و تنباکو ، حرکت مردم تبریز در نهضت مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان، نقش شیخ محمد خیابانی در اعتراض به قرارداد استعماری 1919 و قیام مردم تبریز در چهلم شهدای قم، نشان از پیشگامی مردم تبریز در امر مبارزه دارد.
  پیشگامی مردم تبریز در قیام علیه قرارداد استعماری توتون و تنباکو ناصرالدین شاه قاجار بعد از سومین سفر خود به اروپا طی قراردادی، امتیاز انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو در سراسر ایران را به مدت 50 سال به تالبوت واگذار کرد و در عوض صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ 15 هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
این قرار داد استعماری موجی از مخالفت‌ها را در میان مردم بوجود آورد. تبریز یکی از نخستین شهر‌هایی بود که به رهبری میرزا جواد آقا تبریزی علیه این قرارداد استعماری دست به قیام زد.
چنانکه مشخص است، بیشترین حساسیت مردم تبریز، به دلیل تسلط بیگانگان بر کشور از دریچه این قبیل قرارداد‌های استعماری بود. از این رو آن‌ها طی تلگرافی به ناصرالدین شاه یادآور شدند که از واگذاشتن منافع مسلمین به عیسویان که مخالف قرآن است خودداری کند، در غیر این‌صورت خودشان وارد عمل می‌شوند.
به گزارش منابع و اسناد تاریخی، خیزش مردم تبریز، برای حاکمان و درباریان بسیار نگران کننده بود به طوری که امیر نظام، حاکم تبریز از ترس، خانواده خود را نزد کنسول روس فرستاد.
علاوه بر این، مردم تبریز، با تجمع در مقابل عمارت ولیعهد، خواستار رعایت احکام دینی شدند. این حرکت مردم تبریز دولت را به شدت نگران کرد و شاه که کنترل امور از دستش خارج شده بود، حاکم تبریز را عزل کرد. اما این کار شاه هم نتوانست سدی در مقابل قیام مردم باشد.
دولت که در برابر اعتراضات مردم تبریز خود را باخته بود ناچار دست به دامان سفارت روس شده و از سفیر روس درخواست کرد با مداخله در اوضاع تبریز اعتراضات مردم را سرکوب کند. شرکت انگلیسی نیز، طی امتیازی به مردم تبریز اعلام کرد به جای استفاده از کارکنان انگلیسی از کارکنان ایرانی در آذربایجان استفاده می‌کند؛ اما هیچ کدام از این‌ها خشم مردم را فروننشاند. به مردم قول داده شد که عملیات شرکت انحصار دخانیات در آذربایجان شروع نخواهد شد؛ باز مردم قانع نشدند و مبارزه را ادامه دادند. قیام مردم تبریز چنان گسترش یافت که به زودی دولت متوجه شد این قیام جنبه عمومی پیدا کرده است. بدین ترتیب انتشار اخبار مقاومت مردم تبریز در برابر این قرارداد استعماری، دامنه گسترش اعتراضات را به شهر‌های مختلف ایران نیز کشاند.
سرانجام شاه و امین‌السلطان از ترس شورش مردم و اعلام جهاد عمومی توسط علما، امتیاز این قرارداد را در در روز 24 اردیبهشت 1270 هجری شمسی لغو کرده و امین‌السلطان طی تلگرافی به ولایات، الغای قرارداد تنباکو را اعلام کرد.
پیشگامی مردم تبریز در مواجه با استبداد محمدعلی شاه محمدعلی شاه که از زمان مرگ پدرش (مظفرالدین شاه) مایل به هیچگونه سازش و مماشات با رهبران نهضت مشروطه نبود، پس از 2 سال مقاومت در برابر مشروطه، سرانجام در خرداد 1287 با به توپ بستن مجلس برنامه خود را برای سرکوب مشروطه‌خواهان به اجرا درآورد. این اقدام محمدعلی شاه و سرکوب مشروطه‌خواهان موجی از اعتراضات را در کشور بوجود آورد.
تبریز یکی از نخستین شهر‌هایی بود که با رهبری ستارخان علیه استبداد محمد علی‌شاه به پا خاست.
قیام ستارخان و باقرخان و مقاومت آن‌ها در برابر استبداد نه فقط در سرتاسر ایران جنب و جوش تازه‌ای برای حفظ اساس مشروطیت ایران بوجود آورد. بلکه انعکاس این اخبار به خارج از مرز‌های کشور، باعث شد که بعضی از خوانین و رجال ایرانی مقیم خارج نیز علیه استبداد محمدعلی‌شاه وارد عمل شوند تا قیام علیه استمعار ابعاد گسترده‌تری به خود گیرد.
بعد از مدتی به دلیل بالاگرفتن قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان و گسترش آن به سایر نقاط کشور، محمدعلی شاه به ناچار فرمان مشروطیت و اعلان انتخابات و افتتاح مجلس شورای ملی را در کلیه ایالات و ولایات ایران صادر کرد و سرانجام این قیام همگانی با برکناری محمدعلی‌شاه از سلطنت و تعیین فرزند دوازده‌ساله او احمدشاه به سلطنت پایان یافت.
مبارزات مردم تبریز با قرارداد 1919 پس از پایان جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها برای تثبیت نفوذ خود در ایران، در مرداد 1298، قراردادی با نخست وزیر وقت ایران ـ وثوق الدوله ـ امضاء کردند.
به موجب قرارداد 1919، امتیاز راه‌آهن و راه‌های شوسه در سراسر کشور به انگلیس واگذار شد و ارتش و دستگاه مالیه ایران زیر نظر مستشاران سیاسی و اقتصادی بریتانیا قرار گرفت.
پس از امضای این قرارداد، انگلستان منتظر تصویب قرارداد از طرف مجلس ایران نشد و یک هیئت نظامی به ریاست ژنرال دیکسون و یک هیئت مالی به سرپرستک آرمیتاژ اسمیت برای تشکیل سازمان جدید ارتش و اداره امور مالیه اعزام کرد.
در این میان، مردم تبریز به رهبری شیخ محمد خیابانی که پس از تعطیلی مجلس دوم برای سازماندهی مجدد مبارزات سیاسی خود به تبریز برگشته بود، علیه این قرارداد دست به قیام زدند.
خیابانی قرارداد 1919 را ناقض حاکمیت ملی و استقلال ایران دانست و در تهران با وعظ، خطابه و نگارش مقاله به تشریح ابعاد خطرناک این پیمان پرداخت. او برای واداشتن وثوق‌الدوله به لغو معاهده، در بهار 1299شمسی به مبارزه مسلحانه روی آورد و در روز‌های میانی فروردین همان سال تمامی ادارات و مراکز دولتی تبریز را تصرف کرد. با گسترش این قیام به دیگر شهر‌های آذربایجان، این منطقه از حاکمیت دولت وثوق‌الدوله خارج شد.
انتشار اخبار قیام مردم تبریز به رهبری شیخ محمد خیابانی موج تازه‌ای از مخالفت‌های عمومی را در میان اقشار مختلف مردم بوجود آورد. به طوری که احمدشاه قاجار نیز تحت تأثیر مخالفت‌های گسترده مردم، حاضر نشد این قرارداد را تایید کند.
سرانجام در پی گسترش مخالفت‌های مردم، به ویژه تبریزی‌ها، وثوق‌الدوله در چهارم تیر 1299 استعفا داد و روز 8 اسفند 1299 سیدضیاءالدین طباطبایی رئیس‌الوزراء طی اعلامیه‌ای رسمی قرارداد 1919 را غیرقابل اجرا اعلام کرد.
قیام خونین 29 بهمن تبریز در سال 1356 در بهمن 56، روحانیون مبارز تبریز به رهبری آیت‌الله قاضی طباطبایی تصمیم گرفتند چهلم شهدای 19 دی قم را با عظمتی درخور شأن شهدا برگزار کنند. از چند روز قبل روحانیون انقلابی در مساجد خود منبر رفتند و با انتقاد از رژیم پهلوی، مردم را برای مراسم آماده کردند. چند روز قبل از 29 بهمن روحانیون بزرگ و مبارز تبریز آیت‌الله قاضی، سیدحسن انگجی، جعفر اشراقی، سیدیوسف هاشمی، عبدالحمید شربیانی، عبدالمجید واعظی، عبدالحسین غروی، کاظم دینوری و عبدالله سرابی اطلاعیه‌ای را با امضاء صادر کردند و از مردم خواستند تا از ساعت 10 تا 12 صبح 29 بهمن در مجلس ختمی که در مسجد حاجی میرزایوسف معروف به قزلّی در سر بازار اول خیابان فردوسی برگزار می‌شد شرکت کنند.
از صبح زود همان روز اقشار مختلف مردم از سرتاسر تبریز به سوی مسجد روانه شدند. هنوز ساعت 9 بود که نیروهای انتظامی به فرماندهی سرگرد حق‌شناس در جلوی مسجد تجمع کردند و از ورود مردم ممانعت می‌کردند.
سرگرد حق‌شناس دستور داد تا اطلاعیه علمای تبریز را از دیوار مسجد بکنند. او همچنین با کلمات ناپسندی به مسجد توهین کرده و باعث خشم مردم شد. این موضوع باعث ایجاد درگیری بین مردم و نیرو‌های امنیتی شد و در این میان یک جوان به شهادت رسید.
مردم جنازه را روی دست‌ها گرفتند و با شعار مرگ بر شاه و درود بر خمینی به طرف خیابان حرکت کردند. خبر درگیری به سرعت در شهر پیچید و در مدت کوتاهی تمام شهر به قیام برخاست. در این میان ارتش وارد شهر شد و با سرکوب مردم و اعلام حکومت نظامی، بر شهر مسلط شدند.
قیام 29 بهمن تبریز ابعاد گسترده‌ای داشت، حتی رژیم پهلوی هم نتوانست عمق وسعت را نادیده بگیرد. روزنامه اطلاعات زیر نظر ساواک اعلام کرد: در این تظاهرات شش کشته و 125 نفر مجروح شده‌اند. اما کیهان تعداد کشته‌شدگان را 12 نفر اعلام کرد.
قیام 29 بهمن تبریز برای رژیم شاه سخت تکان‌دهنده و وحشت‌انگیز بود. موقعیت استراتژیک تبریز، نقش تاریخی تبریزیان در قیام مشروطه و ابعاد وسیع قیام، رژیم را به تکاپو انداخت. هنوز تظاهرات در تبریز ادامه داشت که محمدرضا پهلوی هیئتی را مأمور رسیدگی به آن کرد و بعد از چند روز سپهبد اسکندر آزموده را از استانداری عزل و ارتشبد شفقت را به عنوان استاندار منصوب کرد.
تظاهرات تبریز و کشتار مردم بی‌دفاع آن شهر، بازتاب وسیعی در شهر‌های ایران داشت. سایر علما و روحانیون قم، تهران و مشهد با صدور اعلامیه‌هایی چهلم شهدای تبریز را عزای عمومی اعلام کردند. به همین مناسبت در شهر‌های تهران، اصفهان، آبادان، آباده، قزوین، کاشان، بابل، تبریز، جهرم و یزد تظاهرات ضد شاه صورت گرفت.
بدین ترتیب تبریز به عنوان پیشگام برپایی اربعین‌های شهدا، سنتی را در کشور به راه انداخت که تا آخرین روز حیات رژیم پهلوی ادامه داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/532518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت ملی 25 اثر تاریخی استان اردبیل

علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند

انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی

عامل تیراندازی مصدومیت یک شهروند در بوکان دستگیر شد

بازیکن استقلال در آستانه جدایی

هشدار مکزیک به شهروندانش؛ اسرائیل را ترک کنید

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

روایتی دلنشین از دوستی پایدار خانم بازیگر با تام کروز/ عکس

گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است

فعالیت غیرحضوری مدارس نیکشهر،مهرستان،زرآباد ودلگان

جبران خسارت 340 میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه

یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند 1402، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

ثبت نام 840 خانواده برای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل

تزریق سالانه حداقل 5 هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل

افزایش 32 درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار

کشت سماق در اهر

همسران امیر حسین مدرس از گذشته تا امروز/ تصاویر

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند

نرخ بیکاری زمستانی هم در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد

دستگیری عامل تیراندازی در بوکان

ارتش در حراست از مرز‌های ایران امادگی کامل دارد

حادثه رانندگی در محور ارومیه _ سرو

شاخ به شاخ شدن یک دستگاه سواری پژو 206 با پراید در محوراشنویه - ارومیه

واگذاری نزدیک به 5 هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب در شهرستان خوی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی پاسخگوی مردم در سامانه سامد

معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند

توزیع بیش از یک هزار و 200 تن کود یارانه‌ای در شهرستان شوط در سال 1402

جلسه بررسی تخصصی هوشمند سازی کنتور‌های آب مشترکین آذربایجان غربی

مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد

تردد نزدیک به 105هزار ناوگان ترانزیتی از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی

اجرای 12٠طرح هادی روستایی در مناطق مختلف اذربایجان غربی

کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید

تجمع دانشگاهیان سلماس در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغال گر

دانه‌های آجیلی خوی به نام کشاورز و‌به کام واسطه

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

ایجاد و تامین شبکه برق مستقل برای واحد‌های صنعتی شهرستان تبریز

استقبال عجیب مردم از بدل داریوش اقبالی!/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

امواج ناپایدار بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

زمینه اشتغال 382 نفر در معادن آذربایجان‌غربی فراهم شد

خروجی سد مهاباد به 32 مترمکعب بر ثانیه رسید

اردوی تیم ملی گلبال ایران در اردبیل

خسارت 1500 میلیارد تومانی بارندگی به زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تاکید رسانه‌های پاکستان بر اهمیت سفر آتی رئیس جمهور ایران به اسلام آباد