پیام آذری

آخرين مطالب

بخش خصوصی شاه کلید تولید در آذربایجان شرقی اقتصادي

بخش خصوصی شاه کلید تولید در آذربایجان شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- نامگذاری امسال با عنوان "مهار تورم، رشد تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب بار دیگر اهمیت مقوله اقتصاد برای ساختن ایرانی آباد و سرآمد در منطقه را برهمگان روشن ساخت به گونه ای که با مروری به عناوین سال های گذشته نیز می توان به این امر پی برد.

اندیشمندان اقتصادی بر این باورند که رونق بخشی اقتصاد نیازمند ورود جدی تر بخش خصوصی است و خوشبختانه مدیران متولی آذربایجان شرقی اهتمام ویژه ای در این راستا داشته اند به گونه ای که صنایع بزرگ کشوری در این استان توسط بخش غیردولتی اداره می شوند و حتی به دفعات نیز به عنوان کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شده اند.

نقش بخش خصوصی در اقتصاد استان آذربایجان شرقی بارز و ستُرگ است و نمی توان از آن چشم پوشی و گذر کرد، به گونه ای که می تواند به عنوان الگو و نمادی برای تحقق "مهار تورم، رشد تولید" برای سایر استان های کشور بشمار رود.

اقتصاد آذربایجان شرقی بدون بخش خصوصی معنا ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اقتصاد استان بدون بخش خصوصی معنایی ندارد، گفت: بیش از 90 درصد اقتصاد آذربایجان شرقی مبتنی بر بخش خصوصی است به طوری که تنها در بخش صنعت بیش از 35 هزار فرصت شغلی توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی : بیش از 90 درصد اقتصاد آذربایجان شرقی مبتنی بر بخش خصوصی است به طوری که تنها در بخش صنعت بیش از 35 هزار فرصت شغلی توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

محمد کلامی با اشاره به نقش پررنگ بخش خصوصی در تولید و صادرات، خاطرنشان کرد: برخی از نمادهای آذربایجان در حوزه صادرات به نماد منطقه ای تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه تمام واحدهای بزرگ ایجادی چندین سال اخیر در آذربایجان شرقی مجموعه های بخش خصوصی است، گفت: در دولت سیزدهم تلاش شده است تا بیشترین تعامل و همکاری با بخش خصوصی شکل بگیرد که دستاوردهای این تعامل در استان به خوبی دیده می شود.

کلامی اظهار کرد: در نتیجه تعامل و حمایت دولت سیزدهم از بخش خصوصی و ایجاد احساس امنیت آذربایجان شرقی در حوزه سرمایه گذاری جزء سه استان برتر کشور است و در حوزه واحدهای در حال تاسیس، توسعه ای و ایجادی نیز رتبه های یک تا سه کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین ادامه داد: ستاد تسهیل آذربایجان شرقی در حوزه رفع و حل مشکلات واحدهای تولیدی در کنار بخش خصوصی است به طوری که نزدیک به 100 واحد صنعتی و 45 واحد معدنی در سال 1401 احیا شدند و جزء سه استان برتر کشور در زمینه احیای واحدهای راکد هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در ستاد تسهیل علاوه بر بررسی مشکلات راکد و نیمه فعال مشکلات واحدهای فعال نیز بررسی و رفع می شود، گفت: تا آخرین روزهای سال 1401 ستاد تسهیل دایر بود تا واحدی به واسطه تعطیلی ستاد دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: به دنبال تحریم ها و مشکلات ناشی از آن دولت و بخش خصوصی با برخی مشکلات اقتصادی روبرو شد، با این وجود بخش خصوصی استان وفادارانه در کنار دولت برای رفع مشکلات اقتصادی تلاش می کند.

کلامی افزود: در سالهای گذشته در روزهای پایانی سال شاهد تجمع کارگران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدها بودیم، در حالی که با تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی در اسفند ماه سال گذشته با وجود نوسانات قیمت ارز، تورم و افزایش دستمزدها تجمع کارگری نداشتیم.

وی اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری بخش دولتی، خصوصی، نیمه خصوصی در استان بیش از 180 هزار میلیارد تومان است و از این میزان 100 هزار میلیارد تومان مربوط به مجتمع مس سونگون است و 10 هزار میلیارد تومان آن برای ایجاد بزرگترین مجموعه مرغداری کشور سرمایه گذاری شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: سیستم بانکی استان در سال گذشته با وجود اینکه سیاست بانک مرکزی برای کنترل تورم و تکانه های ارزی انقباضی بوده، میزان تسهیلات اعطایی نسبت به سال 1400 شمسی 130 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات سفر استانی رییس جمهور که 12 هزار میلیارد تومان بود، افزود: مقرر بود این اعتبارات در مدت 2 سال به واحدهای تولیدی پرداخت شود که در 9 ماه گذشته چهار هزار و 500 میلیارد تومان از این اعتبارات برای حمایت از بخش تولید پرداخت شد.

کلامی گفت: آذربایجان مهد مردمان تلاشگر، خوشفکر و نواندیش است و باید جایگاه اقتصادی آن در کشور ارتقا یابد و این امر با همکاری دولت و بخش خصوصی با تسهیل گری و مانع زدایی توسط دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی هم با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب و جذب شده سال گذشته در استان گفت: میزان جلب سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته بیش از 155 میلیون دلار برای 10 پروژه مصوب سرمایه گذاری است که تاکنون 27 میلیون دلار آن تحقق یافته است.

واقف بهروزی با تاکید بر اینکه توسعه بدون مشارکت بخش خصوصی اتفاق نمی افتد، افزود: بخش خصوصی در آذربایجان شرقی بسیار فعال بوده و 90 درصد اشتغال استان از قبل بخش خصوصی است.

وی با اشاره به حمایت های ساختاری دولت سیزدهم از بخش خصوصی، افزود: در راستای توسعه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی اقدامات اساسی وجهت گیری جدید جهت بسترسازی و اصلاح فرآیندها در استان انجام شده است.

بهروزی با اشاره به تهیه و تدوین 10 فرصت سرمایه‌گذاری در استان، گفت: سه فرصت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، چهار فرصت در بخش خدمات و گردشگری، 2 فرصت در بخش صنعت و معدن و یک فرصت نیز در بخش زیربنایی شناسایی شده است.

وی همچنین با اشاره به شناسایی و تعیین 28 اولویت سرمایه گذاری استان، افزود: 10 اولویت سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی، 10 اولویت در بخش صنعت و معدن، سه اولویت در بخش کشاورزی، سه اولویت در حوزه خدمات و گردشگری و 2 اولویت در حوزه عمران شهری بررسی و شناسایی شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی از محل تبصره 18 قانون بودجه، اظهار کرد: سهم استان از این محل 10 هزار و 756 میلیارد ریال بود که 17 هزار میلیارد ریال جذب و پرداخت شده است .

وی با اشاره به تاکید مدیریت ارشد آذربایجان شرقی نسبت به موضوع ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت، افزود: پیش از این به ماده 56 توجهی نشده بود و هیچ پرونده ای نیز در استان برای سرمایه گذاری داخلی تشکیل نشده بود.

وی ادامه داد: 400 میلیارد تومان برای پروژه آزاد راه مراغه- هشترود از محل ماده 56 قانون الحاق پرداخت شد و پنج پروژه در مرحله تضمین است که پیش بینی می شود ظرف 2 ماه آینده از این محل بودجه بیش از یکهزار میلیارد تومانی پرداخت شود.

رییس اتاق بازرگانی تبریزظرفیت های بسیار بالای اقتصادی ایران را در جهان بی مانند خواند و گفت: گشایش های خوبی در عرصه اقتصادی کشور قابل پیش بینی است و با توجه به شرایط موجود کشور، سال جاری شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

یونس ژائله با اشاره به توانمندی های تجاری، تولیدی و صنعتی کشور، افزود: با وجود انواع مشکلات بیرونی و درونی در حوزه های مختلف اقتصاد، فعالیت های بسیار چشم گیری در عرصه های مختلف به ویژه توسط بخش خصوصی در حال انجام است که می تواند مشکلات ناشی از تحریم ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به تعامل و همراهی بسیار خوب دولت و بخش خصوصی در آذربایجان شرقی، گفت: بخش خصوصی استان در سال جدید با همدلی و همکاری بیشتر برای رشد و اعتلای اقتصاد، رفع چالش‌ها و مسائل موجود، کاهش بیکاری و افزایش تولید استان تلاش خواهد کرد.

ژائله با بیان اینکه فضای بسیار خوبی در حوزه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت ها و واحدهای تولیدی استان و تبریز اکنون به نام های تجاری منطقه و جهانی تبدیل شده اند .

وی رشد 40 درصدی صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی در سال گذشته نسبت به سال 1399 را نمونه ای موفق از فعالیت های بخش خصوصی دانست و گفت: بیش از 90 درصد اقتصاد این استان در دست بخش خصوصی است و به همین دلیل باید سهم افزون تری از حمایت های دولتی را پشت خود داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز همچنین تاکید کرد: وجود یک برنامه جامع و شفاف برای فعالیت های اقتصادی ضروری است و بدون تدوین یک نقشه راه نمی توان انتظار موفقیت را داشت.

وی تامین مالی را یکی از مهم ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان عنوان کرد و گفت: بانک های خصوصی، منابع خود را به استان اختصاص نمی دهند که این روند باید اصلاح شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/552713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟