بزرگنمايي:
پیام آذری- جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه اظهار کرد: باید توجه داشت که توسعه راه ها و بسط صنعت ترانزیت(حمل و نقل)
یکی از مهمترین و بزرگترین راهکارهای توسعه پایدار است که این موضوع با
توجه به شرایط عمومی و اختصاصی آذربایجان شرقی باید در اولویت برنامه های
اقتصادی قرار بگیرد.
وی آذربایجان شرقی را به علت همجواری با چند کشور و نزدیکی به اروپا و
قفقاز یکی از منحصر به فردترین مناطق کشور برای توسعه راه ها قلمداد و
اظهار کرد: همین موضوع موجب شده است در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به اجرا و
تکمیل آزاد راه ها در استان شود.
ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر حدود یازده درصد آزاد راه های ایران در
آذربایجان شرقی قرار دارد، یادآور شد: اجرای چند طرح مهم آزادراهی می
تواند این میزان سهم را افزایش داده و جایگاه استان را در اقتصاد ترانزیت
(حمل و نقل) محور ارتقا دهد.
وی آزاد راه تبریز- مرند - بازرگان را یکی از طرح های سه گانه مهم حوزه راه و ترابری استان برشمرد و افزود: این طرح با سرمایه گذاری 50 به 50 توسط دولت و سرمایه گذاری خصوصی در دست اجراست.
ذاکری مجموع سرمایه گذاری طرح یاد شده را 150 هزار میلیارد ریال اعلام و
اضافه کرد: فاز اول این طرح از تبریز تا صوفیان با هزینه 15 هزار میلیارد
ریال قابل بهره برداری است.
وی اجرای فاز بعدی آزادراه تبریز- مرند - بازرگان
از صوفیان تا مرند را نیازمند سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی اعلام
کرد و ادامه داد: بقیه این طرح نیز باید توسط سرمایه گذاران ادامه یابد.
وی اجرای فاز بعدی آزادراه تبریز-
مرند - بازرگان از صوفیان تا مرند را نیازمند سرمایه گذاری 30 هزار
میلیارد ریالی اعلام کرد و ادامه داد: بقیه این طرح نیز باید توسط سرمایه
گذاران ادامه یابد.
ذاکری آزاد راه تبریز - ارومیه را از دیگر طرح های مهم آذربایجان شرقی
نام برد و گفت: این طرح در تعداد 6 قطعه تقسیم بندی شده است که تاکنون
قطعه های یک و سه به اتمام رسیده و قطعه ششم نیز در دست عملیات اجرایی است.
به گفته وی برای اجرای قطعه ششم آزاد راه فوق 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ذاکری ادامه داد: برای اجرای قطعات 2، چهار و پنج آزاد راه تبریز- ارومیه 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است.
وی آزاد راه مراغه - هشترود را
سومین طرح مهم و اثرگذار اقتصادی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: این طرح
نیز به صورت 50؛50 توسط دولت و بخش خصوصی طراحی شده است که فاز اول آن به
طول 32 کیلومتر امسال به پایان می رسد.
ذاکری اعتبار مورد نیاز برای فاز اول این طرح را چهار هزار و 400
میلیارد ریال اعلام و از اینکه این طرح بسیار دیر آغاز شد، ابزار گلایه و
تاسف کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت سرمایه گذار فاز دوم آزاد راه مراغه - هشترود مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با به بهره برداری
رسیدن طرح های آزادراهی یاد شده این استان موقعیت ژئوپلتیک(جغرافیای سیاسی)
خود در منطقه را احیا کرده و در اقتصاد ایران، قفقاز و نقطه اتصال به
اروپا نقش کلیدی خواهد داشت.
ذاکری ادامه داد: بدین ترتیب آذربایجان شرقی در کریدور شرق به غرب و شمال - جنوب نقش آفرین می شود.