سه شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۴

اجتماعی

ایجاد زیرساخت برای توسعه نقشه راه دولت در آذربایجان‌غربی

ایجاد زیرساخت برای توسعه نقشه راه دولت در آذربایجان‌غربی
پیام آذری - استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری از وظایف مهم دولت در این استان پرظرفیت است، تاکید کرد: ترسیم یک نقشه راه مشخص برای این امر ضروری به نظر می‌رسد.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری از وظایف مهم دولت در این استان پرظرفیت است، تاکید کرد: ترسیم یک نقشه راه مشخص برای این امر ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی، رضا رحمانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، بزرگ‌ترین ضعف استان آذربایجان‌غربی را در حوزه زیرساختی به ویژه راه‌ها دانست و گفت: طبق بررسی و مطالعات تخصصی کارشناسان و متخصصان دانشگاهی، این حوزه به عنوان بزرگ‌ترین ضعف شناسایی شده و رفع آن در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: از روزهای نخست ورود خود به آذربایجان‌غربی، تشکیل سه ستاد «ستاد عالی سرمایه‌گذاری»، «احیای دریاچه ارومیه» و «توسعه فرصت‌های اقتصادی مرز» با مسئولیت استاندار به منظور رفع محرومیت‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام عالی استان یادآور شد: آذربایجان‌غربی یک استان منحصر بفرد در بحث سرمایه‌گذاری است، به سه کشور همسایه مرز دارد و تنها استانی است که دروازه ورود به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین بزرگ‌ترین پایانه مرزی کشور در آذربایجان‌غربی واقع شده و سال گذشته بیش از 19 میلیارد دلار ترانزیت از 6 پایانه مرزی آن انجام شده است که نشان‌دهنده اهمیت این استان است.
رحمانی همچنین از تشکیل گذرگاه‌ها و بازارچه‌های جدید مرزی در آذربایجان‌غربی خبر داد و افزود: در سفر امروز وزیر محترم کشور عراق، این موارد نیز مطرح شد و ما به طور جد پیگیر آن هستیم.
وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی از نظر زیرساخت بعنوان یکی از استان‌هایی شناخته می‌شود که آزادراه ندارد. البته یک خط راه‌آهن قدیمی وجود دارد که از مسیر سلماس- خوی به ترکیه می‌رود و همچنین مسیر کریدور شرق به غرب یک مسیر جداگانه است که به دریاچه وان می‌رسد.
استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در دولت چهاردهم و با عنایت رئیس‌جمهور، چند مسیر راه‌آهن به عنوان اولویت کشور شناسایی شده‌اند و این مسیر نیز به آن‌ها اضافه شده است.
وی افزود: چشمه سریا تقریباً تلاقی چهار کشور ترکیه، ایران، آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می‌دهد و موقعیت سوق‌الجیشی دارد. این مسیر ریلی به گارس و دریای سیاه متصل می‌شود و همچنین می‌تواند در درون شبکه راه‌آهن ترکیه به دریای مدیترانه و کشورهای دیگر برود.
رحمانی اضافه کرد: این مسیر که از کشور چین آغاز می‌شود، در ایران وارد شهر سرخس شده و شهرهای تهران و تبریز را طی می‌کند و ادامه پیدا می‌کند. این مسیر ظرفیت بسیار بالایی در حمل و نقل ریلی دارد و برای چینی‌ها بسیار قابل اهمیت است. در واقع، این مسیر یکی از کریدورهای اصلی دنیا محسوب می‌شود
وی گفت: آذربایجان‌غربی در حوزه کریدورها از یک موقعیت استثنایی برخوردار است. جمهوری اسلامی سیاست‌هایی را در این زمینه اتخاذ کرده که چهار منطقه به عنوان اولویت انتخاب شده‌اند. این سیاست‌ها با استقبال خوبی مواجه شده و کشور ترکیه نیز به صورت جدی به دنبال همکاری در این زمینه است. همچنین، شرکت‌های چینی آمادگی سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در این پروژه‌ها را دارند.
استاندر آذربایجان‌غربی توضیح داد: در حال حاضر، چینی‌ها بر روی انتقال کالا از چین به اروپا حساب باز کرده‌اند. این کریدور به سمت شرق و غرب است و همچنین کریدورهای شمال به جنوب و دیگر کریدورهای منطقه‌ای نیز در دست بررسی و توسعه هستند.
وی با اشاره به زیرساخت‌های حمل و نقل، ادامه داد: اکنون کلنگ‌زنی آزادراه از ارومیه به تبریز انجام شده است و حدود 45 کیلومتر از این آزادراه در حوزه سرزمینی آذربایجان‌غربی واقع شده که به عنوان اولین آزادراه در این استان محسوب می‌شود.
منبع: ایرنا


نظرات شما