دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

دوره رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری و یادگیری ویژه، افتتاح و سامانه اختلالات یادگیری ویژه، رونمایی شد

دوره رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری و یادگیری ویژه، افتتاح و سامانه اختلالات یادگیری ویژه، رونمایی شد
پیام آذری - دوره رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری و یادگیری ویژه، افتتاح و سامانه اختلالات یادگیری ویژه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و معاون آموزش و پرورش استثنائی کشور، رونمایی شد.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - دوره رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری و یادگیری ویژه، افتتاح و سامانه اختلالات یادگیری ویژه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و معاون آموزش و پرورش استثنائی کشور، رونمایی شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، محمد مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی، صبح یکشنبه، بیست و ششم مرداد ماه در این افتتاحیه با ابراز خرسندی از رونمایی از سامانه اختلالات یادگیری، به روند پیچیده و دشوار پیاده‌سازی آن اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد تا رونمایی از این سامانه در جهت تسهیل فرایند تشخیص و مداخلات اختلالات یادگیری ویژه، موثر واقع شود.
وی، مداخلات را ترکیبی از مداخلات والدین و معلمان دانست و با بیان اینکه این روش در کل کشور این اجرا خواهد شد، افزود: در حوزه توانبخشی در چند سال گذشته تلاش کردیم که مدارس استثنائی از بن بست نداشتن نیروهای توانبخشی خارج شود. در سال 1401 تقریبا حدود 600 نفر در این حوزه داشتیم و تلاش‌ها بر تخصصی شدن مداخلات و توانمندی نیروها بوده و شاید تنها وجه افتراق بین مدارس عادی و استثنائی همین توانبخشی باشد. 
وی، آموختن رشد فردی، استقلال شخصی، مهارت‌آموزی و رسیدن به اشتغال‌ را از مولفه‌های ضروری و مورد نیاز برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و خاطرنشان کرد: مدارس ما باید این سه مهارت را به دانش‌آموزان بیاموزند و در خصوص اینکه این دانش‌آموزان باید کتاب آموزشی داشته باشند یا نه هم جای بحث بسیار است.
مصطفوی با تاکید بر نقش مدارس در 
مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان و لزوم تجهیز مدارس استثنائی به کارگاه‌های مجهز گفت: مدارس نیازهای ویژه ما باید 
تقویت شده و برنامه محور باشند و برنامه درسی در مدرسه اجرا شود؛ به طوری که اولیا از تحصیل فرزندان خود در این مدارس، استقبال کنند.
وی ادامه داد: باید زمینه برای معرفی و فروش محصولات و دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم شود و این بستر در سامانه سیرت 2 وجود دارد و مدرسه درآمدزا مورد توجه است. 
معاون پیشگیری تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه امکان تشخیص و مداخله به هنگام و زود هنگام، پیش از بدو ورود باید مورد توجه قرار گیرد و سنجش تنها بخشی از وظایف مراکز جامع است، ارزیابی از بدو تولد، پیگیری مداخلات و بهره‌مندی از ظرفیت اولیا در این خصوص را مورد تاکید قرار داد و گفت: در هر ارزیابی دنبال مداخله باشید.
فریبا سردارپور، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این افتتاحیه با بیان اینکه از سال تحصیلیه 1401 1402 41 مرکز جامع سنجش آموزش توانبخشی مداخله به هنگام رشدی تربیتی در فرایند سنجش نوآموزان بدو ورود و مداخلات مربوط به اختلالات یادگیری و نیز توانبخشی در سطح استا ن آذربایجان شرقی به فعالیت پرداختند و در سال تحصیلی جدید نیز اقدام به دریافت کد برای 7 مرکز جدید شده است.
وی در ادامه تعداد نوبت‌های گرفته شده به منظور سنجش بدو ورود را 53886 نوبت و تعداد ارزیابی‌های انجام گرفته را 53529 ارزیابی عنوان کرد و از ارزیابی 481 نفر به منظور جهش تحصیلی خبر داد.
انتهای پیام

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری


نظرات شما