پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴

مقالات

واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین

واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین
پیام آذری - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست مصوبه سه‌نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت پلکانی آن باعث واکنش بسیاری از فعالان ...
  بزرگنمايي:

پیام آذری - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مصوبه سه‌نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت پلکانی آن باعث واکنش بسیاری از فعالان سیاسی در صفحات اجتماعی شد. برخی از این افراد افزایش قیمت بنزین را مصوبه‌ای غیرعادلانه دانستند. آنها عقیده دارند که این افزایش قیمت بنزین عادلانه نیست، بر اساس قیمت بنزین باید حقوق‌ها نیز افزایش یابد. اما در مقابل بسیاری نیز از این تصمیم حمایت کردند و اعلام نمودند که افزایش آرام‌آرام می‌تواند به نفع کشور باشد. سیدیاسر جبرائیلی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «می‌گویند انرژی را هم مانند فولاد و پتروشیمی دلاری به ملت بفروشیم و در ازای آن «یارانه ریالی» یا «کالابرگ» بدهیم. ملت ایران صدقه نمی‌خواهد.
به همان شکلی که هزینه‌ها را دلاری کرده‌اید، دستمزدها را هم دلاری کنید. با دستمزد دلاری نه یارانه می‌خواهیم، نه تثبیت، نه دلارزدایی.» علی رجبی، در واکنش به همین موضوع نوشت: «مصوبه بنزینی دولت به‌وضوح ضد عدالت و علیه خانوارهایی است که الان خودرو ندارند. بند 3 این مصوبه می‌گوید: نو شماره، سهمیه ندارد! یعنی کسی که سال‌ها پول جمع کرده تا یک پراید/تیبا و... بخرد، سهمیه نخواهد داشت؛ اما اگر یک خانواده چند ماشین داشته باشد، می‌تواند برای هر کدام سهمیه بگیرد.» سیداحسان حسینی، در صفحه توئیتر خود در خصوص افزایش قیمت بنزین نوشت: «یعنی حذف یارانه بنزین برای خودروهای لوکس که روزانه 2 الی 3 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
این اقدام دولت، باعث بازگشت 500 میلیون دلار یارانه، از جیب مرفهان‌ به خزانه می‌شود‌. آدرس غلط کمپین تثبیت، برخی رفقای حزب‌اللهی با چفیه، حامی لکسوس‌‌سوارها شده‌اند.» سیدامیر سیاح در توئیتی در خصوص نرخ بنزین نوشت: «از تصمیم بنزینی دولت حمایت کنید، حتی اگر بخشی‌اش را نمی‌پسندید. در این باره مردم را توجیه و دلگرم کنید. همه به دولت کمک‌کنیم در این کار موفق‌شود تا تصمیم‌های بعدی را با اعتمادبه‌نفس قوی‌تری بگیرد.»
علی‌اصغر محرم‌زاده، در توئیتی نوشت: «باید از افزایش قیمت بنزین استقبال و حمایت کرد؛ گرچه این تصمیم خلاف ادعاهای قبلی رئیس‌جمهور است. قیمت بنزین به دلیل فاجعه آبان 98، شش سال دست‌نخورده مانده بود و ادامه این روند عاقبت خوشی نداشت. اقدام دولت، اگر بتواند این تابو را بشکند، حتماً به نفع کشور خواهد بود.»
شوک قیمت بنزین به مردم
اما افزایش قیمت بنزین در هر شرایطی به مردم شوک وارد می‌کند. درست است که سال 1398 تا به امروز نرخ بنزین افزایش نیافته و باتوجه به افزایش نرخ سایر کالاهای اساسی و فرآورده‌ها پیش‌بینی ‌می‌شد که قیمت بنزین افزایش پیدا کند، اما باتوجه به شرایط کاری و اقتصاد کشور این افزایش با واکنشی نیز همراه بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم برای تأمین مایحتاج روزانه خود مجبور هستند در شیفت دوم کاری در تاکسی‌های اینترنتی یا شخصی مشغول به کار شوند. این نوع تاکسی‌ها هیچ نوع سهمیه خاصی ندارند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که باتوجه‌به میزان مصرف خودرو‌ها 160 لیتر بنزین در ماه عدد پایینی است و برای خودروها کافی نیست.
استاندارد پیمایش خودروها در دنیا بین 20 تا 25 هزار کیلومتر در سال است. اگر مصرف سوخت هر 100 کیلومتر حدود 7/5 تا 8 لیتر در نظر گرفته شود، میانگین مصرف ماهانه یک خودرو حدود 166 لیتر است. اما مصرف واقعی خودروهای داخلی اغلب بسیار بالاتر از میانگین جهانی است و در بسیاری از موارد به 11 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. در نتیجه با این شرایط بسیاری از مردم مجبور هستند نیمی از ماه‌ را با بنزین سهمیه دوم بگذرانند. حال از نیمه آذرماه این رانندگان ملزم هستند بنزین لیتری 5 هزار تومان استفاه کنند.
این افزایش قیمت بنزین، هم فشار مضاعف برای رانندگان و هم مسافران ایجاد می‌کند. در وهله نخست که قیمت تاکسی‌ها و به طور کلی حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع در میان مدت باعث می‌‌شود که مردم کمتر از تاکسی استفاده کنند و به مترو و بی‌آر‌تی (حمل و تقل عمومی) بروند که در نهایت بازهم فشار این مسئله به رانندگان وارد می‌شود.
بازار
رقیه ندایی


نظرات شما