پیام آذری

آخرين مطالب

حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ به دنبال شور و نشاط اجتماعی و بهبود فضای فرهنگی ورزشي

حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ به دنبال شور و نشاط اجتماعی و بهبود فضای فرهنگی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- از سال 1362 به این طرف درهای ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان، به چند بازی ملی در سال‌های اخیر محدود بود که بسیاری آن را اقدامی گزینشی و نمایشی در برابر فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) می‌دانستند اما اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به تدریج در حال عمومی شدن است.

شادی فراوان زنان طرفدار استقلال برای بازی با مس کرمان در هفته دوم لیگ برتر که برای نخستین‌بار در ورزشگاه آزادی حضور پیدا می‌کردند سوژه عکاسان شد. فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از حضور هواداران زن در ورزشگاه تمجید کرد. «از شنیدن این‌که به برخی از زنان اجازه حضور در یک بازی لیگ فوتبال در تهران داده شد، خرسند است و از مسئولان فوتبال و دولت برای این اقدام در مسیر درست تقدیر می‌کند.»

رفتار مثبت تماشاگران زن استقلالی موجب شد تا «سینا کلهر»، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در صفحه توئیترش بنویسد: «اتفاق مثبت حضور بانوان در ورزشگاه آزادی، بهبود چشم‌گیر فضای فرهنگی به خصوص شعارهای هواداران بود. باشد که حضور و حرمت بانوان در فرهنگ ایرانی بتواند شوک مثبت فرهنگی برای سکوها و فرهنگ هواداری باشد. شعارهای بانوان خوب بود و به آقایان نشان دادند چگونه می‌شود هوادار بود. کسی بی‌ادبی نکرد و امیدوارم این بازی نمونه‌ای برای بازی‌های بعد شود. بانوان کار ما را در فرهنگی شدن ورزشگاه‌ها راحت‌تر کردند.»

معاون فرهنگی وزیر ورزش: شعارهای بانوان خوب بود و به آقایان نشان دادند چگونه می‌شود هوادار بود. کسی بی‌ادبی نکرد و امیدوارم این بازی نمونه‌ای برای بازی‌های بعد شود. بانوان کار ما را در فرهنگی شدن ورزشگاه‌ها راحت‌تر کردند«عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با انتشار توئیتی، از حضور زنان در ورزشگاه آزادی ابراز خوشحالی کرد. «دیروز از شادی زنان و دختران جوان در استادیوم آزادی لذت بردم. اولین بار است که آنان برای مسابقات لیگ برتر به استادیوم می‌آیند. تولید شادی و دلخوشی چقدر راحت است! شادی آبی‌ها برایم زیبا و دلچسب است. وزیر ورزش، ممنون!»

به دنبال انسجام، وحدت، یکدلی و شور و نشاط اجتماعی
پیش از حضور زنان در ورزشگاه آزادی، قضاوت و پیش‌داوری‌هایی نسبت به این مساله صورت می‌گرفت اما تاثیر حضور اخیر زنان در ورزشگاه‌ها موجب شد تا قضاوت‌های نابه‌جا رنگ واقعیت به خود نگیرد. بدون تردید نفس حضور زنان می‌تواند بر روند مثبت‌بودن بازی اثرگذار باشد.

گرچه ورزش فوتبال خود می‌تواند موجب انسجام و وحدت ملی باشد اما حضور زنان در ورزشگاه نیز می‌تواند این انسجام و وحدت را محکم‌تر کند. تا پیش از این، در بازی‌های داخل سالنی مانند والیبال، شاهد حضور خانواده‌ها بودیم این‌جا مساله مهم بحث حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها و ورزشگاه آزادی بود که اتفاق اخیر موجب شد برای همه مشخص شود که حضور خانواده‌ها و بانوان هیچ‌مشکلی را پدید نمی‌آورد بلکه موجب انسجام، یکدلی و شور و نشاط اجتماعی خواهد شد.

ورزش زنان، مسائل و چالش‌های آن‌ها
حضور تماشاگران زن طرفدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بهانه‌ای شد تا ورزش زنان، مسائل و چالش‌های آن‌ها، قهرمانی‌ها و بودجه‌شان را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر، باید به این نکته مهم اشاره کرد که همه افراد برای داشتن سلامتی در طول هفته حداقل باید 2.5 ساعت فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند اما بیشتر این افراد به‌ ویژه زنان از انجام آن سر باز می‌زنند.

امروزه زنان زیادی در سطح جهان به ورزش‌های مختلف اشتغال دارند. گروهی ورزشکار حرفه‌ای هستند و تعدادی ورزشکار آماتور؛ گروهی به ورزش‌های سبک می‌پردازند و برخی به ورزش‌های سنگین و خشن؛ گروهی از آنان برای رسیدن به قهرمانی تلاش می‌کنند و برخی برای حفظ سلامتی و یا تناسب اندام. اکنون می‌خواهیم بدانیم، کار کدام‌یک از این گروه زنان درست بوده و برای آنها زیان‌آور نیست. در واقع باید گفت امروز ورزش به یکی از مهم‌ترین وسایل و ابزار رشد فکری و جسمی جامعه تبدیل شده است‌. پس بنابراین در زنان و دختران، باید علاقه به ورزش را ایجاد کنیم.

پیش از حضور زنان در ورزشگاه آزادی، قضاوت و پیش‌داوری‌هایی نسبت به این مساله صورت می‌گرفت اما تاثیر حضور اخیر زنان در ورزشگاه‌ها موجب شد تا قضاوت‌های نابه‌جا رنگ واقعیت به خود نگیردچگونگی ورود زنان به ورزش
برای ورزش زنان در دوران باستان، تاریخ مشخصی پیدا نکردیم و به ظاهر در آن زمان چیزی به نام ورزش بانوان وجود نداشته است. در یونان باستان که ورزش به‌عنوان آیین و رسم مذهبی و اجتماعی در بین مردم رواج داشت و برای نخستین بار هر چهار سال یک‌بار مسابقات ورزشی به نام المپیک برگزار می‌شد، زنان در این عرصه حتی برای دیدن مسابقات، ممنوعیت داشتند. نظام برده‌داری و سیستم طبقاتی در دوره پیشین تنها به زنان اشراف این امتیاز را می‌داد که در مراسم ورزشی برای تماشا یا انجام مسابقات شرکت کنند و زنان طبقات پایین از این حق محروم بودند.

با رشد نظام برده‌داری و تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، موقعیت زنان در همه صحنه‌ها و از جمله ورزش تغییر کرد. «هیپو هریا» نخستین زنی بود که سنت‌های دوران برده‌داری را در یونان باستان در هم شکست، مسابقاتی با عنوان «هریا» را بدون حضور مردان انجام داد که در آن مسابقات جوایزی از «تاج گل» و «شاخه‌های زیتون» که مظهری از خدایان یونان بود، به برندگان اهدا می‌شد.
با آغاز قرن بیستم و با تشکیل نخستین مسابقات المپیک نوین، زنان هم در این مسابقات شرکت یافتند. در نخستین المپیکی که در عصر جدید برگزار شد، تعداد اندکی زن شرکت کردند اما سال به سال تعداد زنانی شرکت کننده در این مسابقات، افزایش پیدا کرد.

جایگاه ورزش زنان در ایران
عرصه ورزش بانوان در کشور از گذشته نه چندان دور شاهد تحولات مختلفی بوده که در این مسیر با موانع مختلفی نیز مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی ورزش زنان، نگاه نادرست جامعه و خود زنان به پدیده ورزش بود. با وجود آن‌که بر ضرورت ورزش بسیار تاکید می‌شد، زنان همچنان به ورزش تمایل نداشتند و از آن طفره می‌رفتند. آن‌ها می‌پرسیدند آیا با وجود کارهای خانه‌داری باز هم ورزش کردن ضرورت دارد؟ در واقع بیشتر زنان، ورزش را امری ضروری نمی‌دانستند و فکر می‌کردند همان نشست و برخاست و قدم‌زدن و کارهای خانه را انجام دادن ورزش است.

نشریه «عالم نسوان» در واکنش به چنین نگرش‌هایی می‌نوشت: آشپزی و گردگیری و فعالیت‌هایی از این دست در مقایسه با بازی تنیس و سایر بازی‌ها، فعالیت‌های ملایمی به شمار می‌آیند، و بسیار به‌ندرت پیش می‌آید که زنان در هنگام انجام دادن کارهای خانه عرق کنند و بنابراین، ورزش را برای زنان ضروری می‌دانست. چنین رویکردی نشان می‌دهد مفهوم ورزش برای زنان ایرانی غریب و تعریف نشده بود. شاید در این زمان، تنها کانال و رسانه برای تبلیغ ورزش زنان و آگاه ساختن آنان از اهمیت و ضرورت ورزش، مطبوعات بودند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/497558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جابه‌جایی 252 هزار تن کالا از استان اردبیل

بهره‌برداری از 240 پروژه عمران روستایی در استان اردبیل

تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد

قطعی برق برخی از مناطق ارومیه

پیشرفت 70 درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع 16 روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو

اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران

برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک

تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری

بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان

بررسی آخرین وضعیت روستاهای برده میش و کپه‌کند بخش مرکزی مهاباد

پلیس فتا حق170میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت

شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

بلیت فروشی دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن

رسمی: مطهری در تبریز معارفه شد!

همدان استانی ممنوعه برای اشتغال اتباع

بررسی 15 پرونده در کمیسیون ماده 5 آذربایجان غربی

دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد

دیدار فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با مادر و خانواده طلبه مجاهد مرحوم حاجی حسینلو در خوی

افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

روند طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی

سرگرمی پرهیجان برای بزرگسالان

مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»

احقاق حق 170 میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا

هکر حرفه ای حساب‌های بانکی اشنویه دستگیر شد

تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است

برگزاری طرح ارتقای فرهنگ ترافیکی در مرند

امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف

بررسی و تعیین تکلیف 15 پرونده در کمیسیون ماده 5 استان آذربایجان‌غربی

افزایش 38 درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

قتل یک مرد به دست همسر سابقش در اردبیل

دستگیری زنی که شوهر خود را با سلاح سرد به قتل رساند

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی در پارس آباد

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید