پیام آذری

آخرين مطالب

معابر تبریز در تسخیر وانت بارها مقالات

معابر تبریز در تسخیر وانت بارها
  بزرگنمايي:

پیام آذری- اگر چه ترافیک‌های ممتد و وقت و بی وقت در تبریز به یکی از چالش‌های شهری تبدیل شده، ولی شاید با تغییر در برخی رویکردها و اتخاذ تصمیم‌های جدید بتوان از حجم این موضوع کاهش داد تا تردد شهروندان اندکی تسهیل یابد که ساماندهی تعداد پرشمار وانت بارهای فروش میوه و صیفی جات از مهم ترین آنهاست.

تجمع وانت بارها که حالا در هر نقطه از شهر دیده می‌شود، یکی از دلایل این ترافیک‌های طولانی است؛ سر چهارراهی شلوغ باشد یا کنار خیابانی باریک. در گوشه میدانی باشد یا سر کوچه ای. آنها همه جا بساط خود را پهن می کنند و انگار تمام شهر در تسخیر آنان است.

تجمع وانت بارها که حالا در هر نقطه از شهر دیده می‌شود، یکی از دلایل این ترافیک‌های طولانی است؛ سر چهارراهی شلوغ باشد یا کنار خیابانی باریک. در گوشه میدانی باشد یا سر کوچه ای. آنها همه جا بساط خود را پهن می کنند و انگار تمام شهر در تسخیر آنان است.

شاید در نگاه اول ازدحام وانت بارها و رشد قارچ وار آنها همراه با نگاهی ترحم آمیز باشد و نانی که از پس آن برای خانواده‌ای فراهم می‌شود ولی در واقعیت داستان خیلی متفاوت تر این ساده انگاری هاست. مافیای حضور آنها برای یک کف نان نبوده و ابعاد موضوع گسترده تر است.

همین موضوع حالا تبدیل به مطالبه شهروندان از مدیریت شهری شده است تا با برنامه ای مدون، بالاخره طرح ساماندهی وانت بارها را اجرا کند. طرحی که می تواند ضمن برچیدن بساط این مافیای گسترده از سطح شهر، از بار ترافیکی تبریز هم بکاهد.

جلال صادقی، شهروند تبریزی در این خصوص می‌گوید: محل زندگی ما در خیابان زبردست یا همان سالاری است و حالا چند سالی شده که وانت ها و طبق های فروش میوه و .... انگار به یکی از ارکان این خیابان تبدیل شده است. این در حالی بوده که خیابان های قدیمی و کم عرض شهر به دشواری می توانند انبوه خودروهایی که تردد می کنند را تحمل کنند و در این بین تسخیر بخشی از خیابان توسط وانت بارها مشکلات ترافیکی را دو چندان می کند.

او ادامه می‌دهد: مدیریت شهری تبریز باید برای برچیدن این خودروها وارد عمل شده و به طور جدی با این موضوع مقابله کند چرا که پایان دادن به این وضعیت عزم راسخی را طلب می کند.

معابر تبریز در تسخیر وانت بارها



300 خودرو وانت در انحصار 18 نفر

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز چندی پیش در اظهار نظری قابل تامل گفت: طبق بررسی‌های دقیق در شهر تبریز بالغ بر 500 دستگاه وانت‌بار در سدمعبر خودرویی وجود دارد که از این تعداد 300 دستگاه متعلق به حدود 18 نفر است.

جواد صدیقی در خصوص سدمعبر خودرویی در سطح شهر گفت: شهرداری تنها یکی از ارگان‌های دخیل در معضل شهری سدمعبر است. هماهنگی بیشتر صداوسیما، پلیس راهور، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه در موفقیت هرچه بیشتر حل سدمعبر موثر و الزامی است.

وقتی از موضوع مافیا و ابعاد گسترده چالش حضور وانت بارها در تبریز حرف می زنیم دقیقا از چه چیزی سخن می گوییم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از این خودروها تنها یک اتاقک بی حرکت هستند و این خودروهای بدون موتور توان حرکت ندارند. آنها شبیه مغازه هایی کوچک خودرویی با چهار چرخ هستند که ثابت و بی حرکت در گوشه و کنار شهر دیده می شوند.

وقتی از موضوع مافیا و ابعاد گسترده چالش حضور وانت بارها در تبریز حرف می زنیم دقیقا از چه چیزی سخن می گوییم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از این خودروها تنها یک اتاقک بی حرکت هستند و این خودروهای بدون موتور توان حرکت ندارند. آنها شبیه مغازه هایی کوچک خودرویی با چهار چرخ هستند که ثابت و بی حرکت در گوشه و کنار شهر دیده می شوند.

لیلا مهدوی از شهروندان خیابان حجتی تبریز است. او با بیان اینکه عمده خرید شهروندان این منطقه از همین وانت بارهاست، می‌گوید: سبزی و میوه و مایحتاج روزانه خود را از همین وانتی ها تهیه می کنیم چرا که دسترسی آنها راحت تر است و محصولات خود را با قیمتی پایین تر عرضه می کنند. در همه کوچه و خیابان های این منطقه حضور دارند.

مهدوی هم به موضوع ترافیک ناشی از این موضوع اشاره کرده و ادامه می‌دهد: مثلا غروب‌ها در میدان معلم باید ساعت‌های طولانی ترافیک را تحمل کنیم تا از سد وانت بارها عبور کنیم. شهرداری باید برای این موضوع تصمیمی جدی گرفته و اقدامی واقعی انجام دهد. باید صحبت های پراکنده و وعده های گاه و بی گاه به شکلی جدی و عملیاتی در سطح شهر دیده شود.

ارم یا عباسی فرقی ندارد هرجا که جمعیت زیاد باشد و قدرت خرید مردم پایین‌تر تعداد وانتی‌ها بیشتر می‌شود و برخی از مردم و ساکنان این محله‌ها نیز به این وضعیت عادت کرده‌اند.

در کنار این مردم اما بسیاری نیز از دست سد معبر و ایجاد آلودگی صوتی توسط وانت بارها ذله شده‌اند اما صدایشان به جایی نمی‌رسد. ایجاد ترافیک مشکل دیگری است که این وانت بارها باعث آن شده‌اند و بدون اهمیت به وضعیت خیابان‌ها به صورت دوبله وانت‌هایشان را نگه داشته‌اند و کسی هم نیست که بگوید بالای چشمتان ابروست.

جالب اینجاست بسیاری از همین سدمعبرکنندگان منطقه و خیابان خاصی را قرق کرده‌اند که اگر کسی به محدوده آنها وارد شود قطعا نزاع بزرگی رخ خواهد داد و کسی حق ورود به محدوده آنها را ندارد.

برخورد و ساماندهی با کسانی که نظم خیابان‌ها را به هم می‌ریزند یکی از درخواست‌های اصلی مردم است و راه‌اندازی مکان‌هایی که دستفروشان و وانت بارها بتوانند آنجا فعالیت کنند قطعا می‌تواند این مشکل را حل کند.

وعده شهردار برای ساماندهی وانت بارهای تبریز

شهردار تبریز چندی پیش در جلسه شورای شهر از آماده سازی طرح ساماندهی وانت بارها و اجرای آن در آینده نزدیک خبر داده بود.

یعقوب هوشیار در این خصوص گفت: از اولین روز فعالیت مدیریت شهری جدید، بنا به مطالبات شهروندان اقدام به بررسی کارشناسی معضل وانت‌بارها کرده و طرح آن را از شهریور آماده کردیم. شهرداری با مصادیق و فرد خاصی کاری ندارد و یک طرح کلی برای ساماندهی را اجرا خواهد کرد چون بنا داریم این معضل ریشه‌ای و زیربنایی حل شود.

به گفته او، با اجرای طرح ساماندهی وانت بارها، بخش اعظمی از معضل وانت‌بارها در شهر تبریز که خواسته شهروندان است، حل می‌شود.

حالا همه منتظر آغاز اجرای طرحی هستند که شاید یکبار برای همیشه پرونده این چالش شهری را ببندد و بساط مافیای وانت بارها را جمع کند. طرحی که امروز یکی از مطالبات شهروندانی است که از این موضوع به ستوه آمده اند.

معابر تبریز در تسخیر وانت بارها

وانت بارها به زیبایی بصری تبریز ضربه می‌زنند

البته معضل سد معبر وانت بارها در تبریز و تلاش برای رفع آن، محدود به شهرداری نیست و صدای تشکیلات قضایی استان را نیز درآورده است، به گونه ای که رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی به تازگی اعلام کرد موضوع سد معبر و گسترش وانت بارها برای همه ما دغدغه است چراکه از نظر بصری وانت بارها به شهر ضربه می‌زنند و اکثر آنها فرد نیازمندی نیستند و در این زمینه باید جلسه‌ای با پلیس راهور و یگان امداد برگزار کنیم.

موسی خلیل اللهی بیان کرد: شهرداری ظرفیت بزرگی است و از تولد تا مرگ به طور ناخواسته ارتباط ما با شهرداری آغاز شده است و بنابراین همه در هر جایگاهی با خدمات شهرداری در ارتباط هستند، این ارتباط از طرفی فرصت است و از سوی دیگر تهدید که اگر اشتباهی داشته باشیم در قضاوت عمومی دچار چالش هستیم.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل بیان کرد: آذربایجان‌شرقی از حیث تصادفات فوتی و جرحی دارای رتبه نخست است که باید شهرداری، پلیس، بیمه و دادگستری برای کاهش این مشکلات و آمار طی جلسه مشترک برنامه ریزی داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/504438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرپرست ریاست آموزش و پرورش منطقه صوفیان معرفی شد

به رسم قدرشناسی؛ محمد کبیری از همراهان پویش همدلی کیش تقدیر کرد

خدمت به خانواده های معزز شهدا و ایثارگران یک موهبت الهی است

دیدار استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران با خانواده دانشمند هسته ای شهید دکتر باکویی در ساری

دیدار استاندار و مدیر کل بنیاد مازندران با خانواده دانشمند هسته ای شهید دکتر باکویی در ساری

جمهوری اسلامی ایران پرچم حق را در جهان بر افراشته است/ اگر عاشورا نبود باطل بر حق غلبه پیدا می‌کرد

خدمات فیزیوتراپی در منزل؛ تجربه‌ای امن، آسان و مقرون‌به‌صرفه با ویزیت اول

مواد شیمیایی و دخانیات عامل افزایش سرطان ریه در ایران

نزدیک شدن دانشمندان به درمان فلج

آمادگی کامل پایانه مرزی تمرچین برای جابجایی زائران اربعین حسینی

آلودگی هوا در سردشت به 7 برابر حدمجاز رسید

معرفی لاین‌های جدید در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

تولیدکنندگان ما حتی در جنگ 12 روزه هم پای کار بودند

دیدار با خانواده کودکان هفت ساله شهید در تبریز

قدردانی فرمانده سپاه عاشورا از هلال احمر در جنگ 12 روزه

حذف 150هزار چراغ‌ پرمصرف از معابر تبریز

واژگونی تندر 90 در محور تسوج - سلماس

تصویب کلیات طرح تفصیلی سلماس در کمیسیون ماده 5 آذربایجان‌غربی

بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از ورزشگاه 15 هزار نفری شهید باکری ارومیه

بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از روند فعالیت نانوایی سیار در ارومیه

روزنامه کیهان: به‌دلیل ملاحظات امنیتی، نام جانشین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام نمی‌شود

سخنگوی دولت: مسیر مذاکرات را ترک نمی‌کنیم | اگر قانون حجاب ابلاغ می‌شد آیا همبستگی‌ای که در جنگ دیدیم را شاهد بودیم؟

آغاز روکش آسفالت 13 کیلومتری جاده هشترود-مراغه

تشدید نظارت‌های بهداشتی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در آذربایجان‌غربی

نظارت بر 20 طرح واگذاری در اراضی ملی میاندوآب

تعزیر قاچاقچی پوشاک در ارومیه

جریمه و نصب پارچه، تاوان گرانفروشی مبل

لزوم تسریع در بهره برداری ورزشگاه 15 هزار نفری شهید باکری ارومیه

ثبت 70 میلیارد ریال تخلف صنفی در جنگ تحمیلی در اردبیل

پرداخت هفت هزار و 900 میلیارد ریال برای طرح‌های اقتصادی اردبیل

زارعان پارس‌آباد 5 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

ادای دین به شهدا وظیفه همگانی است

شهدای حمله تروریستی؛ نماد اخلاص و سخاوتمندی هستند

مهران، کربلای کوچک ایران؛ قهرمانی که خدا آزادش کرد!

ارائه گزارشی از سیاست‌های پژوهشی دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

تامین خودرو ویژه جانبازان در اولویت تخصیص ارز قرار دارد

دیدار مشاوران ایثارگران دستگاه‌های اجرایی با معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران/ امیدآفرینی و باور به آینده در امتداد فرهنگ ایثار و شهادت است

انفجار کنترل‌ شده در سمت پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز

اجتماع ضد‌صهیونی دستجات و هیئات در تبریز

تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران نیازمند محکومیت جامعه جهانی است

قدردانی فرمانده سپاه عاشورا از امدادرسانی هلال احمر در جنگ 12 روزه

تداوم وزش بادهای جنوب شرقی در آب‌های شرقی هرمزگان

آیین بزرگداشت شهدای اقتدار و امنیت در کیش برگزار شد

عدالت می‌تواند هم پای توسعه حرکت کند/ در شرایط کنونی موظفیم با جدیت مضاعف به امور مردم بپردازیم

16 قرارداد راکد در شهرک‌های صنعتی اردبیل فسخ می‌شود

پیش‌بینی تولید 570 هزار تن گندم در استان اردبیل

به روز رسانی جدول زمان‌بندی خاموشی‌های استان آذربایجان غربی

کاهش 35 درصدی مصرف آب در کشت دانه‌های آجیلی

هوای سردشت در وضعیت خطرناک قرار گرفت

خریداری 35 هزارتن گندم از گندمکاران آذربایجان غربی