پیام آذری

آخرين مطالب

در میانه‌ی قبول و انکار ایران سياسي

در میانه‌ی قبول و انکار ایران
  بزرگنمايي:

پیام آذری - برای نمونه، ممکن است به دلایل طبیعتی، در محل سکونت برخی از مردم، به علت سرازیر شدن سیل، تعدادی از مراکز تسویه آب دچار مشکل شوند و در نهایت آبِ گلالود در لوله‌کشی ساختمان وارد شود و با پر کردن لیوان آب، امکان نوشیدن سلب شود. همین مسئله محتمل است که برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته رخ دهد. ولی در کشوری که زیر فشار جنگ‌شناختی قرار دارد، این رخداد، که به نیروی قهری طبیعت مرتبط است، می‌تواند با روایت ساختگی، به گردن دولت و نهادهای زیر مجموعۀ آن انداخته شود تا بیش از پیش زیر فشار حملات جنگ‌شناختی کمر خم کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زمانی که این اتهام به طور ساختگی متوجه دولت یا نهادهای خاصی شد، واضح است که اعتبار دولت در اذهان عمومی خدشه‌دار می‌شود. حال فرض کنید که این نمونۀ کوچک در تمام ابعاد و لایه‌های اجتماعی و با موضوعات مختلف پیوسته رخ دهد و از قضا، تبدیل به آماجی برای جنگ‌شناختی شود. طبیعتاً اگر این روایت‌های دروغین، به طور دائم و روزانه به اذهان عموم وارد شود و عمومیت یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ آن روشن است؟ دولت در سطح گسترده‌ای اعتبار خود را از دست می‌دهد و در نتیجه، بحران آگاهی که پیشتر زمینه‌های آن وجود داشته، راه پذیرش روایت‌ها را از سوی دولت سلب می‌کند و راه را برای روایت بیگانگان هموار می‌سازد.
غالباً وقتی مجموعِ موضوعات کوچک و دروغین، به تدریج کنار هم انباشت می‌شوند، ممکن است بدل به مذابی شود تا در اولین بزنگاه، فوران ‌کند. در حالی که این نوع رخدادهای طبیعی در هر کشوری به وجود می‌آید، اما در کشوری که هدف جنگ‌شناختی است و زمینه‌های بحران آگاهی را در خود نهادینه دارد، بدل به بحران امنیت ملّی و در آخر به بی‌ثباتی و تزلزل نظم اجتماعی می‌انجامد. از قضا از آنجا که همیشه در هر کشوری فرصت‌طلبان در گوشه و کنار کشور به دنبال فرصتی برای سوداگری خود هستند، از بحران‌های به عمل آمده، فرصتی برای اغراض خود تدارک می‌بینند تا با کمک بیگانگان راه شکست کشورشان را هموار کنند. اما پرسش نخست این است که چه چیزی در درجۀ اول باعث می‌شود که روایت دروغ در جنگ شناختی، اعتباری به غایت حقیقی پیدا کند و مخاطبان، نتوانند شناخت راست را از دروغ تشخیص دهد؟ به گمان من ریشه‌های این مسئله را باید در بحث بحران آگاهی که مسبب جدایی دولت و ملت است جستجو کرد. البته دولت‌ها پیوسته در بحث - مهمات ذهنی- که در نبردهای پنهان علیه یکدیگر استفاده می‌کنند، در جای خود قابل درک است، اما ریشه‌های خودبیگانگی میان دولت و ملت در جای خود، بحثی است که نمی‌توان اهمیت ژرف آن را نادیده انگاشت.
چون دولتی که نتواند طبق مستندات تاریخی، خود و ملت را در تاریخ جانمایی کند و حتی به انکار و نفی گذشته دست بزند، طبیعتاً بذر بی‌اعتمادی میان خود و ملّت را کاشته است و محصول آن همانی می‌شود که ملّت گوشی به حقیقت‌گویی دولت نمی‌سپارد و در آخر هر دو نیرو (ملت و دولت) در جنگ‌شناختی، مغلوب روایت‌های دروغین می‌شوند. از این آتشِ ناپیدایی که مدت‌هاست به دامن ایران افتاده و هر دو نیرو را به صف آرایی علیه هم سوق داده، چه درسی می‌توان آموخت؟ به نظر من باید آموخت که ایران همچون یک کِشتی عظیم و پرافتخاری است که در طول تاریخ و توسط بزرگانی هدایت شده، که با خواست و ذهن ایرانیان در هماهنگی بوده است. هرگاه ناخدای این کشتی بخواهد در فصلی از تاریخ، کشتی را بر خلاف میل و وجدان جمعی مردم، در مسیر خودخواسته‌ای هدایت کند، حتی اگر این مسیر، افتخاراتی نیز به همراه داشته باشد، باز هم به علت اینکه با خواست و خاطرۀ جمعی ملّت در تضاد است، امکان ادامه مسیر را ناممکن می‌کند. زیرا کشتی حامل انبوهی از مسافرانی است که مسیر و مقصد کشتی را بر حسب ذهنیتِ تاریخی خود نمی‌پسندند، و در نتیجه تلاش می‌کنند، مسیر کشتی را تغییر دهند. از آنجایی که اختلاف نظر در میان مسافران و ناخدای کشتی (دولت) به وجود می‌آید، کشتی از حرکت خود باز می‌ایستد و در میان اقیانوس عظیمِ تاریخ، سرگردان خواهد شد. علت آن این است نقشۀ راهِ جدید برای ناخدای کشتی شناخته شده نیست و بیم دارد که بدون نقشه، در مسیرِ پرمخاطره‌ای حرکت کند. از این‌رو، چون مسافران از یک سو میلی به ادامه مسیر ندارند و از سوی دیگر، ناخدا بدون رضایت مسافران قادر به ادامه مسیر نیست، کشتی عظیم یعنی (ایران)، در میانۀ اقیانوس بزرگ می‌ایستد و در اثر تلاطم و امواجی که به سوی او می‌آید، پیوسته به این جهت و آن جهت سوق می‌یابد و نمی‌تواند مقصد درستی را برای خود ترسیم کند. در چنین لحظۀ تاریخی، بدیهی است که کشتی (ایران) با انبوهی از خطرات، مواجه خواهد شد.
باری، آنچه باید آموخت این است که نمی‌توان با جعل تاریخ و خیال‌بافی، مسافران این کشتی را که درک و علمی از مقاصد ناخدا (=دولت) ندارند و پذیرای آن نیستند، و همچنین، با مبانی تاریخی‌شان متعارض است، مجاب کرد که دست از مخالفت‌های خود بردارند تا این کشتی به مسیر خود ادامه دهد. آنچه بیش هر چیزی باید مهم تلقی شود این است که ناخدای کشتی ایران یعنی (دولت)، باید در درجۀ اول دریابد که آرمان و خواست جمعی ملّت در فواصل تاریخ، مبتنی بر کدام مقصود بوده، و اکنون نیز، بر حسب طبع و منطق زمانه، کدام مقصد با دنیای کنونی سازگارتر است. چون ما در تاریخ نظر و عمل ایران، از دو گونه مقصد نهایی بهره جسته‌ایم که هر کدام از این دو مقصد، سنّتی را به موازات تاریخ ایجاد کرده‌اند. یکی از این دو مقصد از طریق عزلت گزینی و قربانی کردن دنیا، به قصدِ رسیدن به ناکجاآباد به دست می‌آید و دیگری، ناشی از زندگی روی زمین است که معنویت و دانش را برای ساخت آثار دنیوی به کار می‌بندد. اکنون مسافران این کشتی بر اساس منطق دوران، یکی از این دو مقصد را بیشتر از دیگری می‌پسندند و برای آن تلاش و کوشش می‌کنند. اگر دولت نتواند به این درک باطنی برسد که مسافران این کشتی، کدام مقصد را برای زندگی خود برگزیده‌اند، قطعاً و بلاشک، تضادی که میان‌شان به وجود می‌آید و در اثر جنگ‌شناختی که از سوی بیگانگان متحمل می‌شوند، به توقف کشتی و سرگردانی آن منتهی خواهد شد. و این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد، زیرا در آن صورت، کشورهای بیگانه فرصت را غنیمت خواهند شمرد تا هدایت تاریخِ ایران را به نفع خودشان، ترسیم و دیکته کنند.
6565
کد خبر 1701987

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/506044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران

موج گرانی به لوازم یدکی رسید/ زمین‌گیری خودروها در نمایندگی‌ها

من هم می‌خواهم کارت ملی‌ام را اجاره دهم

قیمت شانس در بازار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود/ نباید خودرو در بورس عرضه می‌شد

تعلیق فروش خودروی بورسی

صف 9 میلیونی خرید خودرو

رئیس بورس: «قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی به تمام معناست» / ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس

کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون تومان قیمت پیدا کرد

فروش رنو برای چهارمین سال متوالی سقوط کرد

ورق واردات خودرو برگشت

سخنگوی وزارت صمت: آمار تقاضای اعلامی خودروها جای تأمل دارد/ موضع وزارت صمت و اقتصاد عرضه در بورس است

هزینه عجیب کم کردن کیلومتر خودرو / خریداران مدل‌های کارکرده مراقب باشند!

شرط جدید حضور در لاتاری اعلام شد/ ورود ممنوع قرعه‌کشی خودرو

واردات خودرو روزی کمتر از یک دستگاه

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

شورای رقابت خواستار توقف عرضه شاهین، پژو207 و دنا در بورس شد+ نامه