پیام آذری

آخرين مطالب

شبکه ریلی غرب کشور به روایت مهر-14

توقف راه آهن ارومیه درایستگاه وعده‌ها/ تزریق اعتبار راه رفع موانع مقالات

توقف راه آهن ارومیه درایستگاه وعده‌ها/ تزریق اعتبار راه رفع موانع
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تکمیل راه آهن ارومیه - مراغه به عنوان‌مهمترین زیرساخت توسعه اقتصادی با گذشت 5 سال از اتصال به خط سراسری، نیازمند تزریق اعتبارات ویژه است.

 راه آهن ارومیه – مراغه با گذشت 6 سال از اتصال به شبکه سراسری راه آهن به دلیل عدم تکمیل ایستگاه‌های آن تاکنون نقشی در توسعه استان نداشته، موضوعی که سال هاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
خط راه آهن ارومیه – مراغه از سال 80 به طول 185 کیلومتر به بهره برداری رسید تا شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست اقتصادی و ریلی خارج شود اما نبود اداره کل راه آهن مستقل، عدم تکمیل ایستگاه‌های راه آهن موجب شده تاکنون با گذشت 6 سال از افتتاح این طرح نقشی در توسعه اقتصادی نداشته باشد.
راه‌آهن مراغه - ارومیه 2 استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده ، میاندوآب و مهاباد عبور کرده، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن 185 کیلومتر است.
کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار می‌رود.
در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
در این مدت با وجود تزریق اعتبارات ویژه در جریان سفر هیئت دولت و رئیس جمهور اردیبهشت ماه امسال به آذربایجان غربی هم تاکنون نتوانسته گره‌ی از موانع رفع مشکلات و توسعه‌ای این استان بردارید.
2,000 میلیارد ریال برای توسعه کل و نقل باری در ارومیه جذب شده است
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه- مراغه اظهارکرد : تکمیل بخش باری ایستگاه راه‌آهن ارومیه یکی از برنامه‌های راهبردی در توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی استان تعریف شده است.
سیدمحسن حمزه‌لو در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: راه آهن ارومیه ظرفیت مناسبی برای حمل‌ونقل باری دارد و می‌توان از این فرصت برای استفاده حداکثری از شبکه ریلی بهره برد.

پیام آذری


وی ادامه داد: فراهم‌سازی زمینه حمل‌ونقل باری در ایستگاه راه‌آهن ارومیه در توسعه پایانه‌های مرزی استان و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نقش ویژه‌ای دارد، محوطه این ایستگاه در حال بازسازی است تا فضاهای موجود ساماندهی شود.
حمزه لو با اشاره به اینکه 3,500 میلیارد ریال از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری در خرداد سال جاری به آذربایجان‌غربی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل باری در ایستگاه‌های راه‌آهن این استان تخصیص یافته است، اظهارکرد : تاکنون 2 هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه حمل‌ونقل باری در ایستگاه‌های راه‌آهن مرحله نخست جذب اعتبار را داشتیم.
اداره کل مستقل راه آهن ارومیه باید راه اندازی شود
وی ادامه داد: در جهت سهولت مبادلات مرزی باید هماهنگی بیشتری در راستای راه‌اندازی اداره‌کل راه آهن آذربایجان 2 به مرکزیت ارومیه انجام گیرد که این امر تسهیل مبادلات مرزی بین ایران و ترکیه را فراهم می‌کند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تکمیل ایستگاه باری راه‌آهن ارومیه پیشرفت بالای 98 درصدی دارد و با توسعه بخش ریلی فعالیت شرکت‌های خصوصی در خصوص حمل بار و مسافر افزایش می‌یابد که این خود امر خود زمینه اشتغال هزاران نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.
به پیش‌بینی کارشناسان در حوزه حمل بار ریلی، سالانه می‌توان بیش از یک میلیون تن بار از طریق بخش ریلی آذربایجان‌غربی صادر کرد. حمزه‌لو اظهار کرد: به پیش‌بینی کارشناسان در حوزه حمل بار ریلی، سالانه می‌توان بیش از یک میلیون تن بار از طریق بخش ریلی آذربایجان‌غربی صادر کرد.
وی تاکید کرد: ظرفیت‌های ایستگاه باری راه‌آهن نقده و میاندوآب با راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن آذربایجان در ارومیه به نحو احسنت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که می‌توان از این ظرفیت برای صادرات به شمال عراق بهره‌برداری لازم را کرد و با این امر از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود به طوری که ایستگاه میاندوآب سالانه بیش از 250 هزار تن ظرفیت حمل چغندرقند را وجود دارد.
وی ادامه داد: ایستگاه باری ارومیه پتانسیل بالایی برای حمل محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان ارومیه را دارد و همچنین می‌توان از آن برای رونق بخشی به حمل محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی استفاده کرد و هزینه صادرات این نوع محصولات را 30 درصد کاهش داد.
اقدامات لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت ریلی راه آهن ارومیه تسریع شود
استاندار آذربایجان‌غربی نیز روز گذشته سه شنبه در دیدار با مدیرعامل راه آهن کشور خواستار سرعت بخشی به اقدامات توسعه‌ای راه آهن ارومیه برای بهره مندی از ظرفیت حمل و نقل در جابجایی کالا شد.
محمدصادق معتمدیان با تاکید بر ضرورت اتمام نواقصات ایستگاه راه آهن ارومیه و تبدیل شدن این ایستگاه به ایستگاه باری و مسافری گفت: به سرعت باید اقدامات لازم برای بهره‌مندی از خط ریلی جهت حمل و نقل کالاهای اساسی به استان از طریق ظرفیت راه آهن ارومیه انجام شود.
وی استفاده نکردن از ظرفیت اقتصادی خط ریلی در استان را یک ضعف دانست و اظهار کرد: اقدامات و کارهای عمرانی برای استفاده از خط ریلی باری ایستگاه راه ارومیه در حال انجام است و ضروری است، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سریع‌ترین زمان نواقصات موجود را رفع کند.

پیام آذری


استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت اقتصادی خط ریلی عهم ایمنی بالا و هم هزینه حمل و نقل کالا به استان را کاهش می‌دهد.
معتمدیان همچنین خواستار مطالعه اجرای خط راه آهن سریع السیر ارومیه - تبریز شد.
وی ادامه داد: هزینه‌های بالای حمل و نقل جاده‌ای سبب تحمیل فشار به بخش تولید، افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت رقابتی می‌شود و بهره مندی از خط ترانزیتی ریلی کمک شایانی به توسعه اقتصادی می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/539232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز