پیام آذری

آخرين مطالب

خیران مدرسه‌ساز مروجان «عدالت آموزشی» مقالات

خیران مدرسه‌ساز مروجان «عدالت آموزشی»
  بزرگنمايي:

پیام آذری- دست اندرکاران آموزش و پرورش سال‌هاست که برای بسط توسعه عدالت آموزشی تلاش می کنند؛ مفهومی انسانی، اخلاقی و البته دینی که در صورت محقق نشدن آن، نمی‌توان انتظار رسیدن به وضعیت مناسب در آموزش‌ و پرورش داشت.

عدالت آموزشی، «دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش» است، یکی از الزامات تحقق عدالت آموزشی وجود مراکز آموزشی مناسب از جمله مدارس است مقوله ای که دولت به تنهایی از ایجاد آن برنمی آید و این موضوع مستلزم کمک خیران است.

یکی از مهم‌ترین و البته راهبردی ترین موضوع نظام جمهوری اسلامی، عدالت آموزشی است، موضوع مهمی که در سند تحول نیز یکی از راهبردهای اصلی را به خود اختصاص داده و درباره راهکارهای رسیدن به آن شرح و بسط فراوانی رفته است، مقدمه‌ای که در اسناد بالادستی و طرح‌های کلان این عرصه به آن اشاره شده این طور می‌گوید که در واقع یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه یافته دستیابی به عدالت، هم به معنای عام آن و هم به معنای خاص آن است.

متصدیان امر بر این باورند که این عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند، پس عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان مسائل نظام است.

کارشناسان امور تعلیم و تربیت معتقدند آموزش با کیفیت، زمانی حاصل می‌شود که عدالت آموزشی در ایران به درستی اجرا شود و هر دانش‌آموز در هر مدرسه‌ای فرصتی برابر برای یادگیری و پیشرفت داشته باشد و در محیط آموزشی ‌او عناصر چهارگانه‌ کیفیت معلم، کیفیت همکلاسی‌ها، کیفیت منابع یادگیری و شرایط تراکم کلاس به شکلی مطلوب فراهم شده باشد.

مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، به دنبال سال ها فعالیت افراد خیر در منطقه، با هدف جلب مشارکت و کمک های مردمی در موضوع ساخت و نوسازی مدارس به همت جمعی از خیران فعال استان در سال 1378 تاسیس شد.
این مجمع تاکنون علاوه بر ساخت ده ها باب مدرسه در آذربایجان شرقی، چندین مدرسه نیز در استان های محروم سراسر کشور احداث کرده است.

ایرنا مرکز تبریز با رویکرد تشریح دستاوردهای مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، گفت و گوی صمیمی با حضور جمعی از فعالان این عرصه برگزار کرده است.

آنچه در پی می آید گفتگو با خیرانی است که در مسیر عدالت آموزشی گام بر می دارند:

 

خیران مدرسه ساز فقط با خدا معامله می کنند

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیران مدرسه ساز به هیچ جناح و گروهی وابسته نبوده و در این کار فقط خدا را در نظر می گیرند. اظهار کرد: در طول چند سالی که در خدمت افراد خیر هستم با انسان هایی مواجه ام که علاقه شان به مادیات را کاسته اند و در جهت رضایت همنوعان شان تلاش می کنند.
مناف کسایی افزود: از سال 1387 که مجمع خیران مدرساز کشور تاسیس شد، سال ها در خدمت آقای مجموعه بودم و می دیدم که چگونه با خلوص نیت در امر خیر پیشقدم می شوند.
کسایی، با بیان اینکه خیران معمولا بر سر سه راهی بیمارستان سازی، مسجدسازی یا مدرسه سازی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: استفتایی که از آیت الله مشکینی شد، با صراحت گفت در حال حاضر نیاز به مدرسه سازی است.

وی ادامه داد: تعدادی از خیران ما عرق مذهبی داشه و تمایل به ساخت مسجد دارند در حالی که راه مسجد از مدرسه می گذرد؛ یک مسجد باکیفیت مستلزم مدرسه خوب و دانش آموز، آموزش دیده است.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ذهن خیران مدرسه ساز بسیار روشن است و آنها زیربنایی می اندیشند، خاطرنشان کرد: خیران مدرسه ساز آینده کشور را در گرو تربیت نسلی آگاه و با دانش می دانند به همین جهت ساخت مدرسه اولویت آنهاست.

320 مدرسه خیرساز نیمه تمام در آذربایجان شرقی وجود دارد

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه 320 مدرسه نیمه تمام خیرساز در استان وجود دارد، گفت: تکمیل آنها منوط به تامین هزینه از سوی دولت است چون طبق بخشنامه دولتی، اگر خیری 50 درصد هزینه ساخت مدرسه را تقبل کند، بقیه آن را دولت تکمیل می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 65 مدرسه نیمه تمام در استان وجود دارد، اظهار کرد: پیشنهاد ما به خیران این است که قبل از شروع پروژه جدید، مدارس نیمه تمام را تکمیل کند.

کسایی، شاخص های مدرسه سازی در مناطق را براساس اعلام نظر کارشناسان فنی و آموزشی، آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: بیشتر خیران خواهان ساخت مدرسه در شهر و روستای زادگاه خود هستند، اما معیار آموزش و پرورش براساس تعداد دانش آموز یک منطقه و نیاز آن به مدرسه است .

مدرسه سازی تنها عمل خیر ماندگار و نسلی است

رییس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیران استان پیشگام مدرسه سازی از نظر ساخت تعداد مدرسه در ایران هستند، گفت: فردی به نام «حاج جلیل خسروشاهی» بالای 500 مدرسه در ایران احداث کرده که رکورددار مدرسه سازی است و اجازه نداده حتی اسمش هم بر روی مدارس گذاشته شود.

سعید جلالی از تعهد 650 میلیارد تومانی خیران آذربایجان شرقی و مقیم تهران در سال جاری خبر داد و افزود: این رقم نسبت به سال 200 درصد افزایش یافته است.

وی از اسکان دایم 66 مدرسه کانکس مستقل (بالای 10 دانش آموز) در روستاهای استان خبر داد و گفت: تنها سه کانکس مانده که منتظر مکان یابی هستیم و این یک موفقیت بزرگ برای مجمع خیران آذربایجان شرقی است.

رییس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه خیران مدرسه ساز به دنبال بسط توسعه فرهنگی و آموزش هستند، خاطرنشان کرد: کودک فقیر چند مشکل دارد که بخش اعظم آن فقر آموزشی و فضای آموزشی است که خیران به دنبال رفع این مشکل هستند و پیام ما

به مردم این است که مدرسه سازی تنها خیر ماندگار و نسلی است.کودک فقیر چند مشکل دارد که بخش اعظم آن فقر آموزشی و فضای آموزشی است که خیران به دنبال رفع این مشکل هستند و پیام ما به مردم این است که مدرسه سازی تنها خیر ماندگار و نسلی است.

جلالی با بیان اینکه طبق تجربیات کشورهای پیشرفته اموزش خشک هیچ بازدهی ندارد بلکه باید قبل از آموزش بازی و شادی در مدارس باشد، گفت: خیران مدرسه ساز علاوه بر مدرسه سازی به فکر ایجاد فضاهای آموزشی فرهنگی و مفرح در مدارس هستند از این رو ساخت و تجهیز کتابخانه در مدارس نیز جزو اولویت های ما می باشد.

آرزویم این بود نام مادرم همیشه گفته شود

حاج خلیل استادی، جوانمرد 86 ساله ای که به گفته خودش اصلا ثروت چندانی نداشته بلکه مدرسه را با عشق به ماندگاری نام مادرش و عشق به آموزش و موفقیت دانش آموزان روستایش که همگی را فرزندان خود می داند بیان کرد و گفت: شاید فکر کنید برای ساخت مدرسه حتما باید پول کلانی داشته باشید در حالی که من یک نجار ساده هستم و پول زیادی نداشتم.

وی با بیان اینکه چون مادرم زحمت زیادی برای من کشیده بود و همیشه مدیون زحمت های این بزرگوار بودم، آرزو می کردم کاری کنم تا نام مادرم «شوکت» همیشه سرزبان ها باشد، افزود: از این رو با اندک پولی که داشتم تصمیم گرفتم یک مدرسه سه کلاسه در روستای «سراسکند» هشترود محل تولدم بسازم و نام مادرم را بر روی مدرسه بگذارم که با تشویق مدیران آموزش و پرورش و اعلام اینکه به مدرسه 6 کلاسه در آنجا نیاز هست؛ با یاری خدا مدرسه را 6 کلاسه ساخته و تحویل دادم.

حاج خلیل با بیان اینکه از دیدن 120 دانش آموز در این مدرسه همیشه حس شادی به من دست می دهد، خاطرنشان کرد: هنوز هم ارتباطم را با این مدرسه حفظ کرده ام و هر ساله اول مهر بسته های آموزشی برای بچه ها می فرستم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/539800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

پیگیری و اجرای پروژه‌های شهرستان خلخال در اولویت مدیران باشد

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

سهمیه یک‌هزار و 700 واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن

تاکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز

2 نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

اجرای آبیاری 2200 هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

امحای 1539 کیلو گرم مواد عذایی غیر بهداشتی در هشترود

برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

تجلیل از فعالان و سفیران سلامت دانش آموزی آذربایجان غربی

دعوت 9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی به تیم ملی والیبال

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در 261 هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری