پیام آذری

آخرين مطالب

آزادراه تبریز - بازرگان حلقه اتصال ایران به قفقاز و ترکیه مقالات

آزادراه تبریز - بازرگان حلقه اتصال ایران به قفقاز و ترکیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه 20 هزار و 557 کیلومتری آسیا به شمار می‌رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می‌یابد.
  این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می‌شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول 64 کیلومتر از غرب تبریز شروع و پس از عبور از صوفیان به مرند می‌رسد.
آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول 253 کیلومتر از محور‌های پرتردد سفر‌های تجاری و تفریحی منطقه به شمار می‌رود که عملیات اجرایی آن در سال 86 آغاز شده است و اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده‌ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می‌شود.
توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویت‌های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن 2 هزار و 383 میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران - بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود 900 کیلومتری به شکل آزادراه فراهم می‌شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز - بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از 15 میلیون تن بار و 10 میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند.
آزادراه تبریز - مرند - بازرگان نیز از جمله طرح‌های نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در 12 خرداد سال گذشته بی بهره نماند و 6 هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی 2 ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد.
اجرای پروژه‌های حوزه راه مسیر توسعه آذربایجان شرقی را هموارتر می‌کند استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان از پروژه‌های ناتمام استان بوده و بهره برداری از آن مسیر توسعه استان را هموارتر می‌کند، می‌گوید: در این استان پروژه‌های ناتمام و راکد مربوط به سال‌های گذشته وجود دارد و اولویت مدیریت ارشد استان توجه به این طرح‌ها بوده و حوزه راه نیز جزو اولویت‌های نخست است.
عابدین خرم، با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های توسعه استان، ساخت و بهسازی راه‌های استان است، می‌افزاید: در این راستا کریدور‌هایی (دالان) که در حوزه‌های آزادراه، بزرگراه، راه بین شهری و راه روستایی در استان وجود دارد مورد توجه قرار گرفته و در حوزه آزاد راه و بزرگراه مسیر‌های بستان آباد - سراب و اهر - تبریز تکمیل و به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه پل‌های روگذر و نقاط خطرآفرین و مناطق حادثه خیز موجود در این مسیر‌ها نیز اصلاح مهندسی شد، اظهار کرد: با تلاش ادارات مربوطه، راه آسفالت روستایی استان به متوسط کشوری نزدیک شد و هم اکنون بیش از 51 درصد راه‌های روستایی آسفالت شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهسازی راه از نیاز‌های استان و از اهداف دولت در مناطق محروم است، می‌گوید: در سال 1401 حدود 785 کیلومتر جاده روستایی آسفالت و 200 کیلومتر راه روستایی احداث شد به طوری که در سال گذشته به اندازه 10 سال گذشته راه روستایی ساخت، بهسازی و آسفالت شده است.
خرم، ادامه می‌دهد: ساخت، اصلاح، مرمت و اتمام آزادراه‌های بستان آباد- سراب، اهر- تبریز، ورزقان- خواجه، فاز اول تبریز- ارومیه، تبریز- عجب شیر از جمله مهمترین پروژه‌های نیمه تمام سال‌های گذشته در استان بود که در یک سال گذشته اجرا شده است.
وی با اشاره به تعطیلی کامل 2 پروژه بزرگراهی آذربایجان شرقی شامل هشترود- مراغه و صوفیان - تبریز - بازرگان در سال‌های گذشته، یادآوری می‌کند: در سال گذشته دوباره عملیات اجرایی این پروژه‌ها شروع شد و اکنون این پروژه‌ها در دست ساخت بوده و بخشی از این مسیر‌ها تا سه ماه آینده آماده بهره برداری و افتتاح می‌شود.
دولت سیزدهم سهم خود را برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به موقع پرداخت می‌کند مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول حدود 253 کیلومتر به صورت مشارکت 50 درصدی وزارت راه و شهرسازی و 50 درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند در حال اجراست، می‌گوید: قطعه اول این پروژه به طول 64 کیلومتر شامل آزادراه تبریز - مرند در چهار قطعه شامل 25 پل بزرگ و 230 پل کوچک ساخته می‌شود.
امیر بخشی زاده، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازار‌های منطقه قفقاز و ترکیه، می‌افزاید: تاکنون حدود 13 کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند به بهره برداری رسیده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آن در بازه کیلومتر 13 تا 37 حدود 83 درصد و در بازه کیلومتر 37 تا 46 حدود 67 درصد است.
وی اظهار می‌کند: برای تکمیل و بهره برداری محدوده کیلومتر 13 تا 37 و محدوده کیلومتر 37 تا 46 مسیر برگشت آزادراه تبریز - مرند نیاز به 9 هزار و 965 میلیارد ریال است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود را به موقع برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان پرداخت می‌کند، می‌گوید: از این میزان اعتبار سهم وزارت راه و شهرسازی پنج هزار و 767 میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند چهار هزار و 198 میلیارد ریال است.
بخشی زاده، ادامه می‌دهد: برای بهره برداری از محدوده کیلومتر 13 تا 46 در مسیر رفت نیز نیاز به 21 هزار و 592 میلیارد ریال است که از این میزان سهم وزارت راه و شهرسازی 11 هزار و 235 میلیارد ریال است.
فرزین آقازاده پیشرفت فیزیکی کل پروژه را حدود 27 درصد اعلام کرده و می‌افزاید: این پروژه با برآورد اولیه 21 هزار و 289 میلیارد ریال در سال 1398 آغاز شده و قرار بود در سال گذشته به اتمام برسد که به علت عدم تامین مالی راکد ماند که در سال گذشته با تزریق اعتبار دوباره عملیات اجرایی آن شروع شد.
وی اظهار کرد: تجهیز کارگاه، ماشین آلات و نیروی انسانی این پروژه انجام شده است.
بخشی زاده ادامه داد: اکنون یک کارخانه آسفالت با ظرفیت 160 تن در ساعت، سه دستگاه سنگ شکن با ظرفیت تولید پنج هزار تن در شبانه روز، 2 دستگاه بچینگ پلانت هر کدام با ظرفیت اسمی 40 مترمکعب در ساعت، چهار دستگاه باسکول 60 تنی، 110 دستگاه ماشین آلات سنگین، 88 دستگاه ماشین آلات خدماتی و 450 نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/554928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز