پیام آذری

آخرين مطالب

ریتم تحقق شعار سال در صنعت شیشه آذربایجان شرقی مقالات

ریتم تحقق شعار سال در صنعت شیشه آذربایجان شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت شیشه در کشور نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی در رونق تولید و تحقق شعار سال دارد و فعالان این عرصه برای این موضوع تلاش می کنند.

 بخش تولید در دستیابی به رشد و توسعه اقتصاد هر کشوری نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی دارد چرا که افزایش تولید منجربه ایجاد اشتغال، درآمدزایی، افزایش رفاه عمومی و مهار تورم می‌شود.
با این تفاسیر اهمیت بخش تولید بر کسی پوشیده نیست. بخش تولید برای هر کشوری موجب عزت، غرور و سرافرازی است اگر چرخ اقتصاد بچرخد یعنی چرخ زندگی مردم می چرخد و این یعنی جامعه در یک رفاه نسبی در حال طی مسیر پیشرفت است.
ابتدای سال بود که مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید»، تولید را به عنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی عنوان کردند. در سال‌های اخیر تحریم‌های متعددی به منظور فشار حداکثری بر اقتصاد ایران اعمال شده است. جنگی نابرابر و ظالمانه که قلب اقتصاد را هدف گرفته است. جنگی که تولیدکنندگان در خط مقدم این میدان قرار دارند و با انواع سختی‌ها و مشکلات در این عرصه مواجه هستند ولی با این وجود صنعتگران توانمند و پرتلاش کشور، عرصه را برای دشمن خالی نکردند و همچنان به گونه‌ای بر مدار توسعه قرار گرفتند که در بسیاری از زمینه‌ها تحریم‌ها دیگر اثر خود را از دست داده است.
آذربایجان شرقی به عنوان یک استان صنعتی همواره در حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور پیشتاز بوده است و اکنون نیز با وجود چهار هزار و 239 واحد فعال صنعتی در استان هر گونه تغییر در میزان تولید به خوبی قابل لمس خواهد بود.
برای اطلاع از وضعیت تولید در بخش صنعت این بار به سراغ صنایع شیشه استان می‌رویم صنعتی که با وجود تمام تحریم‌ها و مسائل متعدد اکنون با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا توانسته است سهم قابل توجهی در رشد تولید را در استان داشته باشد.

پیام آذری


وارد شهرک تخصصی شیشه که می‌شویم یکی از مهندسان شرکت به عنوان راهنما به پیشوازمان می‌آید. در طول مسیر آقای صفایی راهنمای شرکت، توضیحاتی از فعالیت‌هایی که در شهرک انجام می‌شود می‌دهد تا ذهنیتی از ابعاد گسترده فعالیت واحدهای موجود در این شهرک را داشته باشیم. در مسیر از واحدهای صنعتی بسیاری می‌گذریم برخی از ساختمان‌ها در حال ساخت هستند و هنوز تکمیل نشده اند.
راننده در مقابل یکی از ساختمان‌های بزرگ توقف می‌کند، از خودرو پیاده می‌شویم. ساختمان مجهز به دو دودکش بسیار بزرگ است و دود ناشی از این دودکش‌ها فعالیت بخش تولید را تداعی می‌کند. وارد کارخانه که می‌شویم کوره بزرگ مواد مذاب شیشه اولین بخشی است که توجهمان را به خود جلب می‌کند. آقای صفایی در حین بازدید، فعالیت تمام بخش‌های کارخانه را توضیح می‌دهد. مواد اولیه مورد نیاز محصول شیشه از طریق کانال‌هایی وارد مخزن ذوب می‌شود که پس از طی فرایندی در سایر بخش‌های کارخانه، در نهایت محصول نهایی تولید می‌شود.
بهبود معیشت کارگران با رشد تولید
در این میان کارگران در کارخانه مشغول به کار هستند. علی علیزاده که یکی از کارگران کارخانه است، در مورد کارش به خبرنگار مهر می‌گوید: این کارخانه شرایط مناسبی را برای فعالیت کارگران مهیا کرده است و خوشبختانه ما دیگر نگرانی از بابت اشتغال نداریم.
وی می‌افزاید: هر کاری شرایط خاص خود را دارد که البته برای تداوم فعالیت باید خود را با آن وفق داد در هر صورت در این مجموعه صنعتی از لحاظ دریافت حقوق و مزایا مشکلی نداریم.
وی ادامه می‌دهد: هر کدام از کارگران نان آور خانواده هستند امیدواریم با توسعه بخش تولید دیگر کارگری دغدغه اشتغال نداشته باشد چرا که در این شرایط می‌دانیم که معیشت خانواده خود را تأمین خواهیم کرد.

پیام آذری


صنعت شیشه در مدار توسعه
در ادامه بازدید وحیدی مدیر عامل این مجموعه صنعتی نیز به ما ملحق می‌شود.
مدیر عامل این شرکت صنعتی با اشاره به اینکه 12 نوع محصول شیشه در این شرکت تولید می‌شود، به خبرنگار مهر می‌گوید: پس از تولید شیشه خام در مراحل بعدی با فرآوری‌های مختلف محصولاتی مانند شیشه‌های نشکن، شیشه بخاری، شیشه رفلکس لمینت و … تولید می‌شود.
تولید پنل‌های خورشیدی برای اولین بار در ایران
علی وحیدی با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی موفق به تولید صفحات خورشیدی شده ایم، می‌افزاید: با توسعه فعالیت شرکت، محصول اولترا کلیر پنل‌های خورشیدی برای اولین بار در ایران تولید می‌شود.
وی از تولید شیشه‌های خودرو برای نخستین بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: واحد تولید شیشه‌های خودرو با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور امسال به بهره برداری می‌رسد که با راه اندازی از این واحد تولیدی از واردات این محصولات بی نیاز خواهیم شد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در حال حاضر شیشه‌های مورد استفاده در خودروها، وارداتی است، می‌افزاید: میزان سرمایه گذاری در دو خط تولید جدید صفحات خورشیدی و شیشه خودرو به ارزش چهار هزار میلیارد تومان است که با بهره برداری از این خطوط برای هزار و 500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

پیام آذری


صادرات محصولات شیشه به کشورهای اروپایی
وحیدی با بیان اینکه 92 درصد محصولات این مجموعه صنعتی به کشورهای خارجی صادر می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر محصولات این مجموعه صنعتی به ایتالیا، کشورهای منطقه قفقاز و کشورهای همسایه صادر می‌شود که در این زمینه برای چندمین سال پیاپی به عنوان واحد نمونه صادراتی کشور انتخاب شده ایم.
مدیر عامل این شرکت صنعتی تاکید می‌کند: سال گذشته با واردات محصولات شیشه ارز قابل توجهی از کشور خارج شده بود که در این زمینه با راه اندازی خطوط تولید شیشه خودرو علاوه بر جلوگیری از واردات، این محصولات به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.
تولید روزانه دو هزار و 400 تن محصول شیشه
وحیدی با بیان اینکه از 15 واحد تولیدی این مجموعه صنعتی در حال حاضر هفت واحد فعال هستند، می‌گوید: در حال حاضر روزانه دو هزار و 400 تن محصول تولید می‌شود که بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام شده بعد از چهار سال این میزان به هفت هزار تن خواهد رسید.
وی اضافه می‌کند: تا جایی که امکان دارد تلاش کرده ایم روی پای خودمان بایستیم و با برنامه‌های دقیق مشکلات را رفع کنیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان می‌گوید: می‌خواهیم شش فاز تولید را به این مجموعه صنعتی اضافه کنیم ولی به دلیل اینکه زمین‌های این شهرک صنعتی اشباع شده است به فکر احداث یک شهرک صنعتی دیگر هستیم تا در آینده فعالیت خود را توسعه دهیم.
وحیدی می‌افزاید: در آینده طرح‌های دیگری برای بهره برداری در نظر داریم برای مثال با توجه به ویژگی‌های بطری‌های پلاستیکی در حال حاضر در کشورهای اروپایی استفاده از بطری‌های سبک شیشه‌ای رواج یافته است که در این زمینه اقدامات لازم را آغاز کرده ایم.

پیام آذری


تولید ماشین‌آلات صنعتی با بهره‌گیری از مهندسی معکوس
وی در خصوص واردات ماشین آلات صنعتی مورد نیاز و استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید محصولاتی با مزیت رقابتی بالا می‌گوید: این مجموعه صنعتی با تمرکز بر روی توانمندی‌ها و استفاده از نیروی متخصص توانسته است ماشین آلات صنعتی مورد نیاز خود را در واحد ماشین سازی خود با مهندسی معکوس تولید کند و از واردات ماشین آلات خارجی نیز بی نیاز شود.
مدیر عامل این شرکت صنعتی ادامه می‌دهد: قبل از شروع به فعالیت، منابع مواد معدنی خود را تأمین کرده ایم به طوری که در حال حاضر هفت معدن داریم که صد درصد مواد اولیه مورد نیاز را خودمان تأمین می‌کنیم.
وی در خصوص سوخت مورد نیاز این مجموعه صنعتی می‌افزاید: با توجه به قطعی گاز صنایع در فصل زمستان، انرژی‌های جایگزینی مانند سوخت گازوئیل برای تأمین انرژی در نظر گرفته ایم و در رابطه با تأمین انرژی برق نیز همکاری لازم با شرکت توزیع برق انجام شده تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
جهش تولید در صنعت شیشه
در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر می‌گوید: ما در دهه‌های گذشته واردکننده شیشه بودیم ولی اکنون با پیشرفت‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده است به صادرکننده انواع محصولات شیشه تبدیل شده ایم.
صابر پرنیان می‌افزاید: با دستیابی به توان تولید محصولات منحصر بفرد و متنوع شیشه در استان علاوه بر اینکه از واردات محصولات شیشه بی نیاز شده ایم، محصولات تولیدی ما به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.
وی تاکید می‌کند: مجموعه دانش بنیان شیشه در استان با تمرکز بر توانمندی ساخت داخل و بهره گیری از نیروی فنی متخصص در سه سال آینده ظرفیت تولید محصولات شیشه را به سه برابر افزایش خواهد داد.
وی به تحول چشمگیر و گسترده صنعت شیشه در خصوص ارتقای کمی و کیفی محصولات اشاره می‌کند و می‌گوید: با توسعه و پیشرفت روز افزون واحدهای صنعتی علاوه بر ممانعت از خام فروشی مواد معدنی، ارزش افزوده قابل توجهی در بخش صنعت ایجاد می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری اظهار می‌کند: صنعت شیشه استان به عنوان یک صنعت پیشران می‌تواند رشته صنعت‌های زیادی را پشتیبانی کند.
پرنیان با اشاره به اهمیت ایجاد فازهای توسعه در افزایش تولید ادامه می‌دهد: مجموعه‌های صنعتی با تولید محصولات با کیفیت به عنوان نمادی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی غروری برای مردم آذربایجان هستند.

پیام آذری


داخلی سازی تکنولوژی و ماشین‌آلات صنعتی
وی صنایع شیشه استان را مصداق کامل اقتصاد مقاومتی و اقتصادی متکی بر مردم توصیف می‌کند و می‌گوید: تمام ماشین آلات و تکنولوژی مورد نیاز در این مجموعه دانش بنیان و پویا بومی سازی می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه می‌کند: امیدواریم صنایع دانش بنیان شیشه استان به عنوان پیشران‌های مهم کشور در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید کشور عمل کنند.
جلوگیری از خروج ارز با تولید محصولات مورد نیاز شیشه کشور
پرنیان با تاکید بر اینکه صنایع شیشه استان معادن ما را تبدیل به ثروت می‌کنند، می‌افزاید: صنایع شیشه استان علاوه بر اینکه کشور را از محصولات وارداتی بی نیاز می‌کنند و مانع خروج ارز می‌شوند، نیروی فنی و متخصص را در کشور پرورش می‌دهند.
وی ادامه می‌دهد: امیدواریم به زودی شاهد تکمیل زنجیره شیشه و مشتقات و فرآوری انواع شیشه و تولید محصولاتی که برای کشور تولید ثروت کند باشیم.
شاید دشمنان به خیال خود می‌خواهند با تشدید تحریم‌ها خون تولیدکنندگان را به اصطلاح در شیشه کنند ولی تجربه سال‌ها مقاومت و ایستادگی ملت ایران نشان داده است تولیدکنندگان این مرز و بوم همواره راهی برای دور زدن تحریم‌ها خواهند یافت و قوی‌تر و مصمم‌تر از گذشته مسیر توسعه را طی خواهند کرد.
ورود به دنیای شگفت انگیز تولید، انسان را با هر دیدگاهی متحول می‌کند اصلاً دیدن بخش تولید از نزدیک حس خاصی دارد حسی توأم با غرور و افتخار، چراکه چرخ تولید که بچرخد اشتغال ایجاد می‌شود اشتغال یعنی درآمدزایی و درآمدزایی یعنی بهبود معیشت و رنگین شدن سفره مردم و رونق کسب و کارها. موضوعی که مقام معظم رهبری بارها بر روی این موضوع تاکید کرده اند.
آنچه که مسلم است این است که بخش خصوصی دست بردار توسعه نیست و مانند یک کابوس تمام رشته‌های تحریم را پنبه می‌کند و با اتخاذ بهترین تصمیمات راه میانبری برای رشد و توسعه فعالیت خود خواهند یافت. ولی در نهایت باید این موضوع را نیز در نظر داشت که تحقق شعار سال مستلزم رعایت مسائلی مانند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، حذف بروکراسی‌های زائد اداری، جلوگیری از قوانین خلق الساعه و نشستن پای صحبت فعالان بخش خصوصی است که از سوی مسئولان متولی باید جدی گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/562711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در60 هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

خط کشی 250 کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان نقده

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در آذربایجان شرقی

درگذشت پدر شهید سلطانی در مراغه

بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل

2224 میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به اردبیل تخصیص یافت