پیام آذری

آخرين مطالب

«تبریز- میانه»؛ ابرپروژه ریلی اقتصاد محور سياسي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - با این که سه رئیس‌جمهور در شش دولت برای تکمیل این پروژه قول‌هایی داده بودند اما رئیس دولت سیزدهم در اولین سفرش به آذربایجان شرقی به تبریزی‌ها گفت منتظر اتفاق خوبی باشند و امروز در دومین سفرش به این استان قرار است راه‌آهن تبریز- میانه را افتتاح کرده و بلیت‌فروشی هم آغاز شود.
22 سال پیش بود که کلنگ راه‌آهن تبریز- میانه به زمین خورد و اگر این پروژه بعد از دو دهه به اتمام نرسید اما بهانه خوبی برای افراد زیادی شد تا با تبلیغ روی آن رای جمع کنند و به پست و جایگاه‌های بالاتر برسند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از پروژه‌هایی که به آذری‌ها قول پایان آن داده شد، راه‌آهن تبریز - میانه بود که حالا با حضور رئیس‌جمهور قرار است به بهره‌برداری برسد.
عمر دولت‌ها کفاف نداد
وقتی در سال 79 کلنگ مهم‌ترین پروژه ریلی شمال‌غرب از میانه به تبریز با دستان وزیر راه دولت وقت به زمین زده شد، علاوه بر تبریزی‌ها که رفت و آمد خود را سهل و مطمئن می‌دیدند، بسیاری از ایرانی‌ها نیز از شنیدن این خبر خوشحال شدند، چون می‌توانستند به راحتی به آذربایجان غربی سفر کنند.در کمال تاسف، عمر خیلی‌ها کفاف نداد تا صدای سوت این قطار را بشنوند و راه‌آهن تبریز - میانه وعده‌های سه رئیس‌جمهور و شش دولت و هشت وزیر راه را شنید و عمر دولت آنها هم قد نداد تا به حرف‌های‌شان جامه عمل بپوشانند تا این که دولت سیزدهم روی کار آمد. آذر98 زمانی که رئیس دولت دوازدهم به تبریز رفته بود، راه‌آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد. اما این کار، یک نمایش بی‌معنی بود، چرا که به خاطر بن‌بست‌بودن محورریلی، هیچ قطاری نمی‌توانست در این مسیر تردد کند.ولی دولت سیزدهم عزمش را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام جذب کرده بود بر اساس آخرین قول‌ها امروز و با حضور رئیس‌جمهور در آذربایجان غربی راه‌آهن تبریز - میانه به صورت رسمی افتتاح و سپس ایستگاه خاوران به راه‌آهن تبریز متصل خواهد شد.
کاهش 5 ساعته رفت‌وآمد
پروژه راه‌آهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع و راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه تبریز متصل می‌شود.این پروژه 203 کیلومتر طول دارد و با کم‌کردن 130 کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون حدود 13 ساعت است، نزدیک به پنج ساعت کاهش می‌دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه‌جویی 1.5میلیارد لیتر در مصرف سوخت می‌شود. استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرده که در سفر رئیس‌جمهور به استان، پروژه راه‌آهن بستان آباد- تبریز به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. عابدین خرم با بیان این که پس از افتتاح این طرح بلیت‌فروشی آغاز می‌شود، ​تاکید کرد: «عملیات اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز نیز در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بوده و فاینانس آن هماهنگ شده که بعد از تکمیل می‌تواند حمل مسافر و بار را تسهیل کند.»
تقسیم پروژه‌های زمین‌مانده
با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا، این پروژه می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابه‌جایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند. بنابراین پروژه ریلی «میانه- بستان‌آباد- تبریز» را باید یک ابرپروژه برای کشور دانست. خطوطی که توانایی ایجاد یک انقلاب اقتصادی در حمل و نقل را دارد. در دور اول سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی هدف اصلی این بود که نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ایجاد شود. براساس گزارش‌ها نزدیک به 2000 پروژه نیمه‌تمام در این استان وجود داشت و برخی از لحاظ ابعاد ملی مهم بوده و برخی در حد استانی و شهرستان.
در همین رابطه استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بعضی از این پروژه‌ها بیش از 20 سال بود زمین مانده و برای اتمام برخی از آنها هم 20 سال زمان لازم است، می‌گوید: « در سفر خرداد سال گذشته ریاست جمهوری پروژه‌ها در سه قسمت بخش‌بندی ش که پروژه‌های ملی با پیشرفت 70 درصد به بالا اولویت‌دار اعلام شدند.»
خرم ادامه می‌دهد: «باتوجه به وضعیت اقتصادی که از لحاظ مبلغ تغییرات زیادی به وجود آمده و ارقام بالا بود، با کارشناسی اساسی صورت‌گرفته، 188 پروژه در مقیاس متفاوت مصوب شدند که پروژه راه‌آهن تبریز - میانه هم جزو آنها بود. پروژه‌ای که 22 سال نیمه‌تمام مانده و 550 میلیارد تومان برای تأمین بدهی قبلی و هزار میلیارد تومان برای اتمام آن لازم بود که زیرساخت‌ها، روسازی‌ها، ایستگاه‌ها و کارهای فنی انجام شد و به صورت آزمایشی به راه افتاد و اسفند سال‌گذشته تمام و اکنون تکمیل‌تر شده و آماده بهره‌برداری است.»
به گفته این مسئول، از همین امروز و بعد از افتتاح پروژه، قطار حرکت می‌کند که چهار ساعت و نیم مسیر تبریز به تهران را کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/576878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت صمت بازار را رها کرده؛ مردم خودرو نخرند

پژو ٢٠6 نرفته، برگشت!

تا دولت نخواهد، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد/ چرا قیمت خودرو رقابتی نمی‌شود؟

پیش‌فروش خودروهای وارداتی؛ وزارت صمت رویا می‌فروشد

هفته 7درصدی بازار خودرو

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی/ 500 میلیون بلوکه کنید

100هزار خودروی وارداتی عرضه می‌شود/ تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو نداریم

ثبت‌نام خودروهای وارداتی چطور و چگونه؟

خالی‌فروشی در واردات خودرو

سراب وعده فروش اینترنتی مدیران خودرو/ دلار بالا کشید، سایت فروش اینترنتی از کار افتاد

جزئیات طرح فروش یکپارچه بدون قرعه‌کشی خودرو/ همه متقاضیان خودرو می گیرند؟

نماینده مجلس: کسی که خودروی 100 میلیونی خریده و امروز 4 میلیارد تومان شده، چه گناهی کرده؟

مخالفت مجلس با اخذ مالیات از خودروهای با قیمت بیشتر از 3 میلیارد تومان

قالیباف: به خاطر تحریم‌ها نمی‌توان اطلاعات را شفاف اعلام کرد اما نگران نباشید/عرضه 2 مدل چانگان قطعی است

اولین فروش خودرو "بدون قرعه‌کشی" برای همه خودروها/ تحویل سه ماه تا یکسال

مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد/ عظیمی جایگزین خطیبی شد

تله خودروهای وارداتی

روش عجیب ثبت‌نام خودروهای وارداتی/ مانور بر واردات خودروها بیشتر کار تبلیغاتی است

هفت ابهام خودروی 1402

نیسان آبی نیم میلیاردی شد

نامه صداوسیما برای دریافت ماشین رانتی!

سود چند هزار میلیارد تومانی خودروسازان ازقرعه‌کشی/ ایران خودرو 84هزارو 588میلیارد تومان به جیب زد!

رقابت جدید بانک‌ها برای مسدود کردن پول‌های مردم/ ترفندی که می‌تواند 50 هزار میلیارد تومان را بلوکه کند

هفته تغییر قیمت خودرو

مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تمدید شد

فرجام هشت فرمان خودرو

اعلام قیمت های جدید در هفته جاری | قیمت‌های کذایی از بین می‌رود؟

سواری‌های تولید 10 اسفند به بعد پلاک 1402 دریافت می‌کنند

قرعه کشی خودروهای وارداتی سه شنبه انجام می‌شود

مجوز واردات خودروهای کارکرده صادر شد

شارژ سریع قیمت خودرو

لاستیک در آستانه نوروز گران شد

فروش لاستیک با قیمت مصوب از فردا

پشت پرده «فروش آبشاری» خودرو

چرا خودروهای خارجی مبنای قیمت‌گذاری قیمت پایه خودروهای داخلی شدند؟

افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت قطعات خودرو در سال آینده

کف و سقف قیمت‌گذاری خودرو

زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی عقب افتاد/ چطور بانک‌ها 60 هزار میلیارد تومان مردم را گروگان گرفتند؟

وزارت صمت: قرعه‌کشی خودروهای وارداتی به خاطر بررسی دقیق استعلامات به تعویق افتاد/ «عرضه خودرو در بورس» از لایحه بودجه حذف شد

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو برای سه گروه متقاضیان

عرضه خودرو در بورس به دولت واگذار شد

قمار بازی دولت با پول مردم/ هدف از بلوکه کردن پول پیش پرداخت خودرو چیست؟

قرعه کشی خودروهای وارداتی 21 اسفندماه انجام می‌شود

اطلاعیه جدید ایران خودرو برای فروش فوق العاده/ تمدید ثبت نام تا فردا

خودروهای عرضه شده در طرح جدید سامانه یکپارچه مشخص شد + اسامی

بخت‌آزمایی در «نوبت‌دهی» خودرو

زمان قرعه‌کشی نوبت‌دهی خودروهای وارداتی

خودرو ارزان شد/ کاهش 10 تا 50 میلیون تومانی قیمت خودروها در یک روز

اسامی برندگان قرعه کشی محصولات ایران خودرو مشخص شد

لامبورگینی هم با پلاک ملی به خیابان‌های تهران می‌رسد؟ / عکس