پیام آذری

آخرين مطالب

یک سال، یک استان، 7 گره‌گشایی سياسي

یک سال، یک استان، 7 گره‌گشایی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - درحالی که یک سال از نخستین سفر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی می‌گذرد و تأکید رئیس جمهور در آن سفر بر اتمام پروژه های نیمه تمام بود، بررسی آمارها نشان می‌دهد در یک سال گذشته، گام بزرگی در این استان برای تکمیل پروژه‌های استراتژیک برداشته شده است.
به گزارش ایران اکونومیست، مجموع اعتبارات مصوب سفر نخست رییس‌جمهور به آذربایجان شرقی حدود 19 هزار میلیارد تومان بود که به این میزان 2800 میلیارد تومان تسهیلات دستگاهی نیز اضافه شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از این میزان اعتبار، برای سال اول، یعنی سال 1401، اعتبارات مربوط به سازمان برنامه 5 هزار میلیارد تومان و اعتبارات سایر منابع 3500 میلیارد تومان تخصیص داده شد؛ یعنی در سال 1401 برای عمران تبریز 8500 میلیارد تومان تخصیص داده شد.
مهم‌ترین پروژه های دولت در آذربایجان شرقی
1- پروژه احداث راه آهن میانه تبریز : که یکی از طرح های مهم ملی و به جهت تأثیر ترانزیتی آن فرامنطقه ای است، از مهم‌ترین زیرساخت‌های ریلی کشور است که تأثیر قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصاد شمال غرب خواهد داشت. فاز دوم آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول 44 کیلومتر در سفر رئیس جمهور افتتاح می‌شود. تاکنون 3800 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده که 773 میلیارد تومان آن در سال 1401 بوده است. با افتتاح این فاز، زمان سفر از تهران به تبریز حدود 4 ساعت کمتر خواهد شد. این پروژه از 22 سال پیش آغاز شده و تکمیل آن جزو آرزوهای بزرگ مردم تبریز بوده است.
2- پروژه های آب استان : این پروژه‌ها شامل تکمیل مخزن 100 هزار مترمکعبی و 10 هزار رینگ آبرسانی جنوب تبریز در سال 1401 با اعتبار 700 میلیارد تومان، تعویض لوله 2000 بتنی با فولادی به منظور پایداری آب شرب تبریز (به طول 26 کیلومتر) آبگیری اضطراری سد گرمی چای میانه تصفیه خانه میانه و 50 کیلومتر خط انتقال تا شهر میانه با اعتبار به روز شده هزار میلیارد تومان، افزایش حجم آبگیری سد خداآفرین از 250 میلیون مترمکعب به 700 میلیون مترمکعب با اعتبار 100 میلیارد تومان و شبکه پایاب سدهای آیدوغموش، سهند، قلعه چای و حاشیه ارس به مساحت 4 هزار هکتار با اعتبار 800 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی و مردمی بوده است.
نکته قابل توجه اینکه در بخش آب، جذب منابع برای اجرای پروژه ها در یک سال 1401 به اندازه 3 سال انجام شده است و پیشرفت پروژه ها قابل توجه است.
3.مس سونگون: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به استان، رئیس جمهور موافقت خود را با مستقل شدن مس سونگون اعلام کرد. این مسئله مطالبه دیرینه مردم منطقه بود. مردم گله داشتند که از معدن مس (ورزقان) ماده خام استخراج می‌شود و با تریلی به کرمان می رود و پایین دست معدن در استان وجود ندارد. با دستور رئیس جمهور مراحل استقلال طی شده و در این سفر استقلال مس سونگون اعلام می‌شود. با این اتفاق صنایع پایین دست در خود استان تقویت خواهد شد که اتفاق مهمی برای اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و مردم است. هم استقبال کارگری و هم استقبال مردم از این قضیه بسیار زیاد است.
4. ماشین سازی تبریز: کارخانه ماشین سازی تبریز جزو کارخانه هایی است که بر اثر خصوصی سازی غلط به فردی فاقد اهلیت واگذار شده بود. وی که کارخانه را با قیمتی بسیار نازل خریده بود، در سال 97 و در جریان ارزپاشی رانتی، چند صد میلیون به عنوان تأمین تجهیزات و ماشین آلات گرفته بود اما آن ارز را وارد بازار آزاد کرده و یا کالای دیگری وارد کرده بود. رسیدگی به اتهامات وی در سال 98 و در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه رسیدگی و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد. در همان سال رئیسی از کارخانه ماشین سازی بازدید کرد و با مشاهده وضعیت نابسامان کارخانه، کارگران بیکار شده و چندین ماه حقوق معوق، دستور بررسی سلب مالکیت به علت نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک را داد. کار طبق روال قانونی پیش رفت و سلب مالکیت انجام شد. امروز کارگران ماشین سازی از حدود 800 نفر در سال 98 به 2100 نفر رسیده. حقوق عقب مانده در کارخانه وجود ندارد و تولید در حال جان گرفتن و رونق گرفتن است.
5. حوزه حمل و نقل: در حوزه حمل و نقل اجرای 307 کیلومتر روکش راه روستایی، اجرای 350 کیلومتر روکش راه اصلی، بهره برداری از 56 کیلومتر بزرگراه شامل 6 پروژه: "اجرای 12 کیلومتر راه سراب- بستان آباد"، "اجرای 6 کیلومتر راه مرند- جلفا"، "اجرای 10 کیلومتر راه شبستر- سلماس"، "اجرای 10 کیلومتر راه مرند- ایواوغلو"، "اجرای 13 کیلومتر راه خواجه- ورزقان"، "اجرای 7 کیلومتر راه اهر- تبریز"، 17 کیلومتر آسفالت آزادراه تبریز- مرند و 20 کیلومتر آسفاللت آزادراه مراغه- هشترود از دستاوردهای دولت در این مدت به شمار می‌رود.
6. نهضت ملی مسکن: ثبت نام 285 هزار متقاضی در استان که 45 هزار نفر از آنها حائز شرایط بودند و تأیید شدند از نکات بارز عملکردی دولت در بخش مسکن است. همچنین 7522 هکتار زمین تأیید شده شهری و 10960 پروانه ساختمانی صادر شده است و تعداد واحدهای در حال ساخت 20 هزار و 539 واحد است.
7. گازرسانی به روستاها: عملیات گازرسانی به 105 روستا در استان (3600 خانوار) در سال 1401 انجام شد؛ این درحالی است که در آغاز دولت 204 روستا با 4309 خانوار گاز داشتند.
ماموریت دولت، حمایت از شرکت‌های تولیدی است
سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، در جشن احیای 220 واحد راکد صنعتی و تولیدی در آذربایجان شرقی با بیان این که مأموریت دولت سیزدهم حمایت مالی، حمایت حقوقی و قضائی از شرکت‌های تولیدی است، تاکید کرد: شرکت‌های تولیدی را مجهز کنید و نگران آینده نباشید که چه خواهد شد. دولت پشتیبان تولید و شرکت‌های تولیدی است. تلاش می‌کنیم حقوق کارگران و تولیدکنندگان ضایع نشود. مهار تورم را با رشد تولید دنبال می‌کنیم نه مهار رکود.
رییس جمهور در تبریز و در امتداد برنامه بازدید از واحدهای اقتصادی که عمدتا در دهه 90، راکد شده بودند و با آغاز دولت سیزدهم در مسیر احیاء قرار گرفته‌اند در جمع کار آفرینان حاضر شد و با آنان گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایران اکونومیست، رئیس جمهوری در دور دوم سفرهای استانی صبح امروز وارد استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز شد. این دومین سفر رئیسی به استان در طول یک‌ سال گذشته است.
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آذربایجان شرقی ، سفر رئیسی به آذربایجان شرقی ، ماشین سازی تبریز

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/576892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه قدیمی است

خانم گلی در 4 دقیقه!

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

پاکستان: سفر «رئیسی» به اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

شاه ماهی 300 کیلویی به رود ارس برگشت

توزیع بیش از سه هزار و 500 تن کود یارانه‌ای در شهرستان پلدشت در سال 1402

طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه

سقوط سواری سمند به دره در محور چالدران _ خوی

پیمایش کاربری ها و فعالیت های پرآب بر غیرخانگی در آذربایجان غربی

تعویض و جایگزینی 152 دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی

اجرایی شدن 81 درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و یکشنبه‌های تولید در استان آذربایجان غربی

دیدار با خانواده شهید سلامت در تکاب

درگیری لفظی خواهر وبرادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

تیم اقدمی تبریزبر صدر بسکتبال زیر 14 سال دختران آذربایجان شرقی

جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

تغییر چهرۀ بازیگر نقش «امپراتور یوری» در جدیدترین سریالش

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

دستگیری عامل تنش در ورزشگاه سه هزار نفری ارومیه

جنجال فرودگاه تبریز، مربی خارجی تراکتور را فراری داد

تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی

واکنش باشگاه تراکتور به حمله هواداران به بازیکنان

بیانیه باشگاه تراکتور درباره اتفاقات رخ داده در فرودگاه تبریز

حمایت تمام قد بازیکن پرتغالی تراکتور از شجاع خلیل زاده + عکس

ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه

محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود

اطلاعیه باشگاه تراکتور؛ اتفاقات فرودگاه تبریز باعث تاسف است

بیانیه هیأت مدیره باشگاه تراکتور/ مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری

واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز/ ادامه مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

اولین واکنش تراکتور به اتفاقات جنجالی فرودگاه

ادامه حواشی «مست عشق»؛ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

آذربایجان شرقی جایگاه اول صادرات شیرینی و شکلات

ضرورت تکمیل پروژه‌های راه‌سازی مرند

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن