پیام آذری

آخرين مطالب

تعداد خودروها در تبریز 20 برابر ولی معابر 3 برابر شده است سياسي

تعداد خودروها در تبریز 20 برابر ولی معابر 3 برابر شده است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد خودروهای تردد کننده در سطح شهر تبریز، گفت: از سال 57 تا به امروز تعداد خودروها در تبریز 20 برابر ولی معابر سه برابر شده است.
کمال عشقی در حاشیه سلسله نشست‌های هیات اندیشه ورزی شهید فخری زاده فرمانداری تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث ترافیک در ایران از سال 1300 و با واردات خودرو شروع شد و در سال 1326 که اولین کارخانه تولید خودرو در کشور شروع به کار کرد، افزایش یافت.
اولین نظام نامه یا آیین نامه رانندگی نیز حوالی سال 1298 در پی وقوع تصادف در تهران توسط وزارت کشور منتشر شده است.
وی افزود: با مطالعه این آیین نامه می‌توان مشاهده کرد که نخستین بحث در امر رانندگی که از همان ابتدا در کشورمان مطرح بوده، بحث آموزش است و این آموزش به عنوان رکن اصلی و عامل ترافیک شهری در ایران از همان ابتدا کم رنگ بوده که باید از سطوح ابتدایی آموزش بنیادی ترافیک مهم شمرده شود.
وی ادامه داد: بحث ترافیک مثل یک معادله تابع ریاضی است که متغیرهای مختلفی دارد. یکی از این متغیرها، نسبت تعداد خودروها به معابر شهری است. طبق آمار منتشر شده از سال 57 تا امروز تعداد خودروها در سطح شهر تبریز 20 برابر شده درحالی که معابر شهر تبریز طی این مدت تنها سه برابر افزایش یافته است.
عشقی گفت: متغیر دومی که بر ترافیک تاثیر می‌گذارد، کاربری‌های شهری و سیاست‌های شهرسازی اتخاذ شده توسط مدیران ارشد استانی است. به عنوان مثال در یک اقدام عجیب ولی واقعی، پل هوایی برای ایجاد تردد و ترافیک روان در یکی از معابر شهر با هزینه های سنگین احداث شده ولی همزمان مجوز یک مجتمع پزشکی نیز با 114 واحد مطب بدون پارکینگ در کنار همان معبر داده شده و ساخته می شود که قطعا منجر به تشدید وضعیت ترافیک شده است.
وی افزود: بنا به اعلام سازمان ترافیک شهرداری، روزانه حدود 133 هزار سفر در مرکز شهر تبریز انجام می‌گیرد که باید دلیل این سفرها مطالعه شود. یکی از دلایل این سفرها را می‌توان به تمرکز ادارات کل استان در مرکز شهر نسبت داد. به خاطر این‌که انواع خدمات در مرکز شهر ارائه می‌شود، پس مردم مجبور هستند تا به مرکز شهر بیایند. یا اینکه در مرکز شهر مجموعه ای که در گذشته ارائه خدمات اولیه پزشکی می نمود الان تبدیل به کلان بیمارستان بین المللی شده که نه تنها از اقصی نقاط شهر بلکه از سایر کشورهای همسایه نیز به این مرکز به ناچار مراجعه می‌کنند.

پیام آذری

وی ادامه داد: سومین متغیر تاثیرگذار در ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی است که طی دوره‌های گذشته شورای شهر و شهرداری تبریز مورد غفلت قرار گرفته و در جهت فروپاشی حمل و نقل عمومی اقدام شده است و در مقایسه با سایر ‌کلانشهرها، تبریز چند برابر از نظر ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو عقب مانده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز ادامه داد: متغیر دیگر، کنترل هوشمند ترافیک است که باز هم در مدیریت‌های شهری قبلی کمتر به آن اهمیت داده شده است. از نظر دوربین‌های نظارتی نیز تاکنون کم کاری انجام گرفته که خوشبختانه در این دوره ، شهرداری قول داده است تا خردادماه سال آینده تعداد 724 دوربین را به سطح شهر اضافه خواهد کرد.
وی افزود: این دوربین‌ها، ابزاری برای کنترل هوشمند ترافیک مانند کنترل چراغ‌های راهنمایی هستند. در مرکز شهر تعداد 3840 پارکینگ وجود دارد که با کنترل هوشمند و به کمک نرم افزارهای در دست طراحی شهرداری، مردم می‌توانند با تلفن همراه خود وضعیت این پارکینگ‌ها را مشاهده کرده و پیش از سفر بدانند که آیا می‌توانند جای پاک پیدا کنند یا نه.
عشقی گفت: شناسایی گره‌های ترافیکی نیز یکی دیگر از متغیرهای مهم مسئله ترافیک است، به خصوص گره‌هایی که ناشی از وانت بارها و دست فروشان هستند. این حوزه نیازمند ورود جدی شهرداری، نیروی انتظامی و سایر ادارات است. شکایت‌های بسیاری از حیث سد معبر وانت بارها وجود دارد که خود عامل ایجاد ترافیک سنگین در بخش‌های مختلف شهر هستند. به خصوص در مرکز شهر تبریز، انواع وانت‌ها برای بارگیری و باراندازی هر زمانی که دلشان بخواهد می‌توانند تردد کند که این امر باید ساماندهی شوند که امر هزینه بری هم نیست و قوانین مربوطه نیز این امکان را فراهم می سازد.‌ امیدواریم اقدامات و گام‌هایی عملیاتی در این راستا برداشته شود و می‌توان از تجربه سایر شهرها هم استفاده کرد. 
وی افزود: اعمال قانون در بحث ترافیک می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. متاسفانه برخی از رانندگان نسبت به رعایت قوانین رانندگی تمکین نمی‌کنند که در این راستا تنها راه، اعمال قانون است. شهرداری برای رفع این مشکل اخیرا تعدادی خودروی ثبت تخلفات در اختیار پلیس راهور قرار داده است. 
وی اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سرسام آوری که برای متروی شهر انجام می‌گیرد، می‌توان با هزینه بسیار کمتر، مسیر بی ار تی و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی بیشتری را راه اندازی کرد که بسیار زودبازده و کم هزینه هستند.
عشقی گفت: در مورد حیطه وظایف فرمانداری در حوزه ترافیک می‌توان گفت که فرمانداری، دستگاه اجرایی نیست و فقط وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان تبریز و نظارت بر عملکرد آن‌ها را دارد؛ با توجه به برگزاری شورای ترافیک مرکز استان ها در استانداری لذا فرمانداری متولی شورای ترافیک شهرستان بوده و اقدامات شهرداری تبریز و سایر شهرهای شهرستان را نظارت می‌کند.

پیام آذری

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/655430/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اردبیل خنک می شود

تداوم هوای خُنک در اردبیل؛

مرد سال صنعت نفت در سال 1402 معرفی شد

ترامپ: کامالا هریس یهودی‌ها و اسرائیل را دوست ندارد

روایت «نشنال اینترست» از احتمال تغییر سیاست آمریکا در قبال اسرائیل در دولت آینده هریس

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

پیشتازی 2درصدی ترامپ در نظرسنجی وال‌استریت ژورنال

گواردیولا: احتمال تمدید قراردادم با منچسترسیتی را رد نمی‌کنم؛ می‌خواهم بمانم

ترامپ بقای جهان را منوط به پیروزی اش در انتخابات آمریکا دانست!

نحوه جالب حمایت هندی ها از کامالا هریس |‌ ویدئو

ثبت قابی ماندگار از تبریز در جشنواره عکس فیروزه

آمار محبوبیت هریس در انتخابات به ترامپ نزدیک می شود

مظفری‌زاده: نواقص ورزشگاه یادگار امام (ره) برطرف شده است/ سقف را رعایت کردیم

چهار مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در اصفهان فعال است

تخصیص 150 میلیارد ریال برای عملیات اجرایی باغ موزه ستارخان

آذربایجان غربی در روزی که گذشت

چهار درصد سالمندان آذربایجان شرقی زیرپوشش بهزیستی هستند

هواشناسی 1403/5/6؛ کاهش محسوس دما از دوشنبه

آماده‌باش اورژانس آذربایجان‌غربی برای کمک به افراد دچار گرمازدگی

دعوت بازیکن آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی فوتبال بانوان

صادرات نزدیک به یک میلیون تن کالا ازآذربایجان غربی

سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری مهاباد 2 برابر شد

وب‌آوای خبری آذربایجان‌غربی - هفته اول مرداد 1403

حضور سه ورزشکار آذربایجان‌غربی در المپیک پاریس

رقابت 1155 نفر در مسابقات قرآنی اوقاف در اردبیل

پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی در اکران فیلم «مصائب شیرین 2»/ عکس

نجات کوهنورد 52 ساله در ارتفاعات سوسوز خوی

کاپشن پوشیدن پزشکیان موضوع حاشیه ای است/ او 20 سال با همین کاپشن زندگی کرده است

شریعتمداری: اکثر اعضای شورای راهبری دولت پزشکیان، فاسد و محکوم امنیتی و مدافع همجنس‌بازی‌ اند

عطاءالله مهاجرانی: جلیلی نمی‌خواهد بپذیرد در انتخابات شکست خورده است

برداشت گندم در اردبیل

کاهش دمای هوا در اردبیل

درخشش دانشگاهیان علوم پزشکی اردبیل در جشنواره بین‌المللی سیمرغ

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در ششم مرداد

باکتری که سرطان را ذوب می‌کند

آمار تکان‌دهنده: نیمی از دانش‌آموزان این استان ترک تحصیل می‌کنند

نذر و نیاز هندی‌ها برای کامالا هریس + فیلم

ادامه واکنش‌ها به سفر نتانیاهو به آمریکا

علت جدایی مهند علی: راز خصوصی ماست!

281 معتاد متجاهر در کمپ ماده 16 سنندج ساماندهی شدند

هریس در یک قدمی ترامپ

ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

همه داستان موسیقی «مست عشق» را یک جا بخوانید

هشدار زرد رگبار باران در شمال آذربایجان غربی

ورزشکاران آذربایجان‌غربی طلایه دار رقابت ایرانیان در پاریس

پایان مسابقات بسکتبال نوجوانان استان با قهرمانی ارومیه

دمای تهران به 42 درجه می‌رسد

بارش‌های رگباری تابستانی شمال آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

«ونس»؛ اشتباه مهلک جمهوری خواهان/ چرا معاون ترامپ برای زنان دافعه دارد؟

مصدوم شدن 10 نفر بر اثر 2 حادثه رانندگی در جاده‌های اردبیل