پیام آذری

آخرين مطالب

باز هم قرار است به بهانه واردات خودروی خارجی برای دستگاه‌های خاص، فوتبالیست‌ها ماشین لاکچری سوار شوند؟ اقتصادي

باز هم قرار است به بهانه واردات خودروی خارجی برای دستگاه‌های خاص، فوتبالیست‌ها ماشین لاکچری سوار شوند؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: طبق مصوبه هیات وزیران مبنی بر مجاز بودن وزارت کشور به ثبت سفارش، مجوز ورود و ترخیص دوهزار دستگاه خودروی سواری توسط فراجا ابلاغ شده است. این جدیدترین مجوز است که دولت در عرصه واردات خودرو به افراد و نهادهای مختلف می‌دهد و هیچ بعید نیست دومینوی مربوطه ادامه‌دار باشد. البته اینجا بحث خاصی روی مجوزی که دولت به نیروی انتظامی داده، وجود ندارد، زیرا این نهاد طبعا به دلیل وظایف خاصش، باید هم از خودروهایی با سطح کیفی بالا استفاده کند. بحث اصلی این است که در حوزه واردات خودرو سهمیه خاص به افراد داده نشود، زیرا منجر به ایجاد رانت خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به سود کلانی که واردات خودرو دارد، دادن هرگونه امتیاز ویژه در این حوزه به افراد خاص، می‌تواند رانت را برای آنها به همراه داشته باشد و این موضوع (اعطای امتیاز ویژه واردات خودرو) به دومینو و کادوی رسمی برای اقشار خاص تبدیل خواهد شد. پیش از فراجا، به صورت رسمی بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران و همچنین جانبازان (به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران) نیز مجوزهای خاص واردات خودرو را دریافت کرده بودند. جدا از اینکه مجوزهای مربوطه به چه افرادی داده شده و خواهد شد، مساله اصلی، رانت موجود در این سهمیه‌های خاص است. این سهمیه‌ها از جهات مختلف «خاص» هستند و با مجوز عمومی واردات که برای شهروندان عادی در نظر گرفته شده، تفاوت دارند و ممکن است از دل آنها رانت بیرون بزند. به طور کلی، سهمیه‌های خاص واردات خودرو پنج تفاوت کلی با مجوزهای عمومی دارند که شامل سود بازرگانی کمتر، تخصیص سریع‌تر و راحت‌تر ارز، واردات آسان‌تر، تضمین ترخیص و مستثنی شدن از قواعد کلی می‌شوند. در باب تفاوت نخست، مساله اصلی اینجاست که قیمت تمام‌شده خودروهای خارجی برای افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، کمتر از شهروندان عادی از آب درمی‌آید. به عنوان مثال، در ماجرای اختصاص مجوز خاص بابت واردات خودرو، سود بازرگانی حداقلی لحاظ شده است. دولت چند ماه پیش سود بازرگانی خودروهای برقی را از صفر به 11درصد رساند. همچنین سود بازرگانی خودروهای با ظرفیت 1501 تا 2000 سی‌سی از 11درصد به 16درصد رسید و خودروهای با ظرفیت 2001 تا 2500 سی‌سی نیز به جای 28درصد باید 46درصد سود بازرگانی بدهند. با این حساب، قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی برای افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، کمتر و گاهی بسیار کمتر از خودروهای متعلق به شهروندان عادی، از آب درمی‌آید. واردات تضمین‌شده و آسان‌تر تفاوت دیگر سهمیه‌های خاص واردات با مجوزهای عمومی، در ترخیص و شاید حتی دو مرحله قبل‌تر، یعنی ثبت سفارش، است. به نظر می‌رسد افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، فرآیند ساده‌تر و سریع‌تری در پروسه واردات خودرو طی می‌کنند. نمونه بارز آن، مجوز خاصی است که به بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران داده شد. گفته می‌شود این مجوز بابت حضور ایران در جام جهانی فوتبال 2022 قطر به کلیه بازیکنان و کادر فنی داده شده؛ موضوعی که با توجه به حذف از دور گروهی و باخت سنگین به انگلستان، شهروندان را بهت‌زده کرد. طبق آخرین اخبار، فوتبالیست‌ها مجوز ترخیص خودروهای خود را در مهرماه و سریع‌تر از شهروندان عادی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که طبق آخرین آمار و با وجود گذشت حدودا یک سال از ورود نخستین محموله خودروهای خارجی به کشور (پس از لغو ممنوعیت) کل خودروهای ترخیص‌شده از گمرکات به پنج‌هزار دستگاه نیز نمی‌رسد. از طرفی، کمتر از هزار نفر (از جمع 34هزار متقاضی خودروهای وارداتی) موفق به دریافت خودروی خود شده‌اند. هرچند از نظر تعداد، خودروهای وارداتی فوتبالیست‌ها قابل مقایسه با خودروهای عموم شهروندان نیست، اما پرسش اینجاست که اصلا چرا باید به قشری خاص رسما مجوز رانت‌زا اعطا کرد؟ خودروهای وارداتی فوتبالیست‌ها شاهد مثال تفاوت و رانتی دیگر در مقایسه با شهروندان عادی است. در خبرها آمده که خودروهای وارداتی متعلق به فوتبالیست‌ها، در قالب مدل‌های لوکس مانند مازراتی قرار می‌گیرند که قیمت بالای 40‌هزار دلار دارند. این در حالی است که سقف قیمتی واردات خودرو به کشور 20‌هزار دلار در نظر گرفته شده است. بنابراین عموم شهروندان نمی‌توانند از خودروهای خارجی با قیمت بالای 20‌هزار دلار (در قالب واردات جدید) استفاده کنند، اما اعطای مجوز خاص به فوتبالیست‌ها، چنین رانت بزرگی برای آنها (در مقایسه با شهروندان عادی) پدید آورده است. نکته دیگر اینجاست که خودروهای موردنظر به دلیل منفک بودن از قواعد کلی سقف قیمت واردات، بسیار خاص و به‌اصطلاح تک محسوب می‌شوند، بنابراین قیمت بسیار بالایی در بازار پیدا می‌کنند. هرچند گفته می‌شود با ورود خودروهای جدید خارجی به بازار، از حباب قیمت کاسته خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد این موضوع در مورد خودروهای دارای مجوز خاص، صادق نیست. در واقع چون واردات این خودروها همچنان برای عموم شهروندان ممنوع است، کمبود آنها در بازار کماکان حس می‌شود و مالکان خودروهای ممنوعه وارداتی - اینجا منظور فوتبالیست‌هاست - می‌توانند با فروش آنها چندمیلیارد تومان سود ببرند. مساله دیگری که در این ماجرا - اعطای مجوزهای خاص واردات خودرو - مطرح است، به تضمین ترخیص مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد ترخیص خودروهای وارداتی افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص واردات، از تضمین بالاتری نسبت به خودروهای فاقد این مجوز، برخوردار است. به عنوان مثال، ممکن است ترخیص، یا حتی یک مرحله قبل‌تر، واردات خودروهای متعلق به شهروندان عادی، درگیر بوروکراسی شده و گاهی حتی کار به ترخیص نیز نرسد (مانند اتفاقی که در سال 96 افتاد). این در حالی است که احتمالا ترخیص خودروهای دارای مجوزهای خاص توسط افراد و نهادهای دارای این مجوزها تضمین شده است. در نهایت این را هم نباید فراموش کرد که به نظر می‌رسد افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، در مقایسه با شهروندان عادی، مسیر هموارتری برای تخصیص ارز طی می‌کنند، آن هم در حالی که از کمبود ارز به عنوان دلیل اصلی کندی واردات یاد می‌شود. ادامه دومینوی مجوزهای خاص اعطای مجوزهای خاص واردات خودرو به افراد و نهادها اما این توقع و انتظار را برای دیگران نیز ایجاد کرده و خواهد کرد که چرا چنین سهمیه‌هایی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود؟ به عنوان مثال، ممکن است پس‌فردا بازیکنان و کادر فنی تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک، خواستار دریافت حواله واردات خودرو شوند. در این صورت، دومینوی مجوزهای خاص واردات خودرو ادامه‌دار خواهد بود و از دل آن، رانت بیشتر و بیشتری بیرون می‌آید.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: طبق مصوبه هیات وزیران مبنی بر مجاز بودن وزارت کشور به ثبت سفارش، مجوز ورود و ترخیص دوهزار دستگاه خودروی سواری توسط فراجا ابلاغ شده است.
این جدیدترین مجوز است که دولت در عرصه واردات خودرو به افراد و نهادهای مختلف می‌دهد و هیچ بعید نیست دومینوی مربوطه ادامه‌دار باشد. البته اینجا بحث خاصی روی مجوزی که دولت به نیروی انتظامی داده، وجود ندارد، زیرا این نهاد طبعا به دلیل وظایف خاصش، باید هم از خودروهایی با سطح کیفی بالا استفاده کند.
بحث اصلی این است که در حوزه واردات خودرو سهمیه خاص به افراد داده نشود، زیرا منجر به ایجاد رانت خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به سود کلانی که واردات خودرو دارد، دادن هرگونه امتیاز ویژه در این حوزه به افراد خاص، می‌تواند رانت را برای آنها به همراه داشته باشد و این موضوع (اعطای امتیاز ویژه واردات خودرو) به دومینو و کادوی رسمی برای اقشار خاص تبدیل خواهد شد.
پیش از فراجا، به صورت رسمی بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران و همچنین جانبازان (به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران) نیز مجوزهای خاص واردات خودرو را دریافت کرده بودند. جدا از اینکه مجوزهای مربوطه به چه افرادی داده شده و خواهد شد، مساله اصلی، رانت موجود در این سهمیه‌های خاص است.
این سهمیه‌ها از جهات مختلف «خاص» هستند و با مجوز عمومی واردات که برای شهروندان عادی در نظر گرفته شده، تفاوت دارند و ممکن است از دل آنها رانت بیرون بزند. به طور کلی، سهمیه‌های خاص واردات خودرو پنج تفاوت کلی با مجوزهای عمومی دارند که شامل سود بازرگانی کمتر، تخصیص سریع‌تر و راحت‌تر ارز، واردات آسان‌تر، تضمین ترخیص و مستثنی شدن از قواعد کلی می‌شوند.
در باب تفاوت نخست، مساله اصلی اینجاست که قیمت تمام‌شده خودروهای خارجی برای افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، کمتر از شهروندان عادی از آب درمی‌آید. به عنوان مثال، در ماجرای اختصاص مجوز خاص بابت واردات خودرو، سود بازرگانی حداقلی لحاظ شده است. دولت چند ماه پیش سود بازرگانی خودروهای برقی را از صفر به 11درصد رساند. همچنین سود بازرگانی خودروهای با ظرفیت 1501 تا 2000 سی‌سی از 11درصد به 16درصد رسید و خودروهای با ظرفیت 2001 تا 2500 سی‌سی نیز به جای 28درصد باید 46درصد سود بازرگانی بدهند. با این حساب، قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی برای افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، کمتر و گاهی بسیار کمتر از خودروهای متعلق به شهروندان عادی، از آب درمی‌آید. 
واردات تضمین‌شده و آسان‌تر
تفاوت دیگر سهمیه‌های خاص واردات با مجوزهای عمومی، در ترخیص و شاید حتی دو مرحله قبل‌تر، یعنی ثبت سفارش، است. به نظر می‌رسد افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، فرآیند ساده‌تر و سریع‌تری در پروسه واردات خودرو طی می‌کنند. نمونه بارز آن، مجوز خاصی است که به بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران داده شد. گفته می‌شود این مجوز بابت حضور ایران در جام جهانی فوتبال 2022 قطر به کلیه بازیکنان و کادر فنی داده شده؛ موضوعی که با توجه به حذف از دور گروهی و باخت سنگین به انگلستان، شهروندان را بهت‌زده کرد. طبق آخرین اخبار، فوتبالیست‌ها مجوز ترخیص خودروهای خود را در مهرماه و سریع‌تر از شهروندان عادی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که طبق آخرین آمار و با وجود گذشت حدودا یک سال از ورود نخستین محموله خودروهای خارجی به کشور (پس از لغو ممنوعیت) کل خودروهای ترخیص‌شده از گمرکات به پنج‌هزار دستگاه نیز نمی‌رسد.
از طرفی، کمتر از هزار نفر (از جمع 34هزار متقاضی خودروهای وارداتی) موفق به دریافت خودروی خود شده‌اند. هرچند از نظر تعداد، خودروهای وارداتی فوتبالیست‌ها قابل مقایسه با خودروهای عموم شهروندان نیست، اما پرسش اینجاست که اصلا چرا باید به قشری خاص رسما مجوز رانت‌زا اعطا کرد؟ خودروهای وارداتی فوتبالیست‌ها شاهد مثال تفاوت و رانتی دیگر در مقایسه با شهروندان عادی است. در خبرها آمده که خودروهای وارداتی متعلق به فوتبالیست‌ها، در قالب مدل‌های لوکس مانند مازراتی قرار می‌گیرند که قیمت بالای 40‌هزار دلار دارند. این در حالی است که سقف قیمتی واردات خودرو به کشور 20‌هزار دلار در نظر گرفته شده است.
بنابراین عموم شهروندان نمی‌توانند از خودروهای خارجی با قیمت بالای 20‌هزار دلار (در قالب واردات جدید) استفاده کنند، اما اعطای مجوز خاص به فوتبالیست‌ها، چنین رانت بزرگی برای آنها (در مقایسه با شهروندان عادی) پدید آورده است. نکته دیگر اینجاست که خودروهای موردنظر به دلیل منفک بودن از قواعد کلی سقف قیمت واردات، بسیار خاص و به‌اصطلاح تک محسوب می‌شوند، بنابراین قیمت بسیار بالایی در بازار پیدا می‌کنند. هرچند گفته می‌شود با ورود خودروهای جدید خارجی به بازار، از حباب قیمت کاسته خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد این موضوع در مورد خودروهای دارای مجوز خاص، صادق نیست. در واقع چون واردات این خودروها همچنان برای عموم شهروندان ممنوع است، کمبود آنها در بازار کماکان حس می‌شود و مالکان خودروهای ممنوعه وارداتی - اینجا منظور فوتبالیست‌هاست - می‌توانند با فروش آنها چندمیلیارد تومان سود ببرند. 
مساله دیگری که در این ماجرا - اعطای مجوزهای خاص واردات خودرو - مطرح است، به تضمین ترخیص مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد ترخیص خودروهای وارداتی افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص واردات، از تضمین بالاتری نسبت به خودروهای فاقد این مجوز، برخوردار است. به عنوان مثال، ممکن است ترخیص، یا حتی یک مرحله قبل‌تر، واردات خودروهای متعلق به شهروندان عادی، درگیر بوروکراسی شده و گاهی حتی کار به ترخیص نیز نرسد (مانند اتفاقی که در سال 96 افتاد). این در حالی است که احتمالا ترخیص خودروهای دارای مجوزهای خاص توسط افراد و نهادهای دارای این مجوزها تضمین شده است. در نهایت این را هم نباید فراموش کرد که به نظر می‌رسد افراد و نهادهای دارای مجوزهای خاص، در مقایسه با شهروندان عادی، مسیر هموارتری برای تخصیص ارز طی می‌کنند، آن هم در حالی که از کمبود ارز به عنوان دلیل اصلی کندی واردات یاد می‌شود. 
ادامه دومینوی مجوزهای خاص
اعطای مجوزهای خاص واردات خودرو به افراد و نهادها اما این توقع و انتظار را برای دیگران نیز ایجاد کرده و خواهد کرد که چرا چنین سهمیه‌هایی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود؟ به عنوان مثال، ممکن است پس‌فردا بازیکنان و کادر فنی تیم ملی والیبال در صورت صعود به المپیک، خواستار دریافت حواله واردات خودرو شوند. در این صورت، دومینوی مجوزهای خاص واردات خودرو ادامه‌دار خواهد بود و از دل آن، رانت بیشتر و بیشتری بیرون می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش 8 درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل

قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند

سرپرست جدید پردیس بنت الهدی صدر اردبیل معرفی شد

افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت

اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس

اراذل و اوباش قمه به‌دست در تبریز زمینگیر شدند

برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند

تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید

پایان دور کنونی مذاکرات برای آتش بس در غزه/ هیئت حماس امشب قاهره را ترک می‌کند

(تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری

دیدار میانه جدولی‌ها برنده نداشت + خلاصه بازی

پایان دور اول مذاکرات قاهره/ هیئت حماس مصر را ترک کرد

بهره‌برداری از 274 کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی

خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر

300 پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد

روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران

روستای بدون بیکار در مازندران

تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان

نواحی غربی کشور 17 اردیبهشت ماه بارانی می‌شود

برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران

روایت مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت/ ویدئو

ندا قاسمی علاقه دارد گوینده چه خبر خوشی از رادیو باشد؟

شور و حال انتخاباتی در تک حوزه استان اردبیل در مرحله دوم انتخابات مجلس

مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد

کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه

نهال‌کاری در 50 هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز

هنگام وقوع سیل چه کنیم ؟ | توصیه‌های کاربری برای مواقع پیش از سیل ، هنگام سیل و پس از سیل

قابل توجه پان‌ترک‌ها که منکر حضور وهابی‌ها در باکو هستند!

اسپانیا میزبان فیلم ژاو با حضور هنرمندان قمی شد

نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از760 هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت

6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند

یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است

بیشترین حیوان گزیدگی در کدام منطقه از ایران اتفاق می افتد؟

انواع مدل کابینت و کمد زیر پله: راه حلی خلاقانه برای بهینه سازی فضا

مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد

برگزاری آیین نکوداشت 16 اردیبهشت روز مراغه

برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز

شهروند خبرنگار؛پیگیری تخریب پل روستایی در چالدران

همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین

ضبط 180 راس دام زنده قاچاق در میاندوآب

توبیخ پزشک متخلف در ارومیه

محکومیت قاچاقچی پوشاک در ماکو

ضبط 45 هزار نخ سیگار قاچاق در میاندوآب

ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه

مجازات متصدی دارو خانه دامپزشکی متقلب در اشنویه

47 هزار آمپول قاچاق در تبریز کشف شد

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب