پیام آذری

آخرين مطالب

مرو ای دوست... گفتگو

مرو ای دوست...
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی پیکر مطهر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه شهید تبریز در میان سیلی از جمعیت شهرهای شمالغرب کشور از محل میدان شهدا تا میدان ساعت تبریز تشییع و خاکسپاری شد.
میدان شهدای تبریز، از صبح پنجشنبه سوم خرداد ماه مملو از جمعیتی است که برای دومین بار، جهت شرکت در مراسم تشییع شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس و تعدادی از همراهان به تبریز آمده‌اند که بی‌قراری، چشمان اشک‌بار و همدلی و مهربانی، نقطه اشتراک همه آنان است.
شهادت دو اعتبار تبریز، اتحاد و همدلی میان مردم را به نمایش گذاشته و ازدحام شدید هم سبب نشده است تا کسی تندی کند و همه خواهرانه و برادرانه پشت هم ایستاده‌اند و راه را به سختی برای ریش‌سفیدان، خانواده‌های شهدا و جانبازان باز می‌کنند. شاید این رویداد، پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب و دو تن از ائمه جمعه در تبریز، سومین تشییع پرشکوه تاریخ معاصر این شهر باشد.
تصویر امام جمعه‌ی تکرارنشدنی تبریز در دست اکثر قریب به اتفاق مردم مشاهده می‌شود، یکی تصویر را با اشک چشمانش غسل می‌دهد و دیگری آن را محکم به سینه‌اش چسبانده، نیازی به مصاحبه و صحبت زیادی نیست، به هر طرف که نگاه می‌کنی، همه از مردم‌داری آل هاشم و جوانی استانداری حرف می‌زنند که با افکاری جدید و سنت‌شکنی آمده بودند، آذربایجان را به اوج ببرند.
از همان چای‌فروش گم‌نام کف بازار و افسران ارشد ارتش و سپاه و مادر شهید و دانشجوی ساده بگیرید تا برادران و خواهران اهل سنت در کردستان، همه برای بدرقه امام جمعه آمده‌اند، امامی که، شب و روز نمی‌شناخت و کل روزهای تعطیل و مناسبت‌ها را به عشق خدمت به مردم، دور از خانواده و در میان مردم و مناطق عملیاتی، سر کرده بود. مرد روزهای داغ خوزستان و کوه‌های سرد کردستان.
هر لحظه به تعداد جمعیتی که روانه میدان شهدای تبریز هستند، افزوده می‌شود و پدری که قامتش در حسرت از دست دادن فرزند، خم شده، به هنگام احترام نظامی به محضر پاک شهدا، بلند می‌شود و جمعیتی میلیونی حاضر در محل تشییع همه احترام نظامی را به جا آورده‌اند.
هیات‌های مذهبی و حسینی تبریز، همگی حق مطلب را با نوای" ای شه مظلوم، حسین وای وای" ادا کرده و از زبان آقا سید محمد تقی، مویه می‌کنند. تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و ائمه جمعه در معیت پدر و فرزند شهید آیت الله آل هاشم قرار دارند و هر بار یکی از آن‌ها دست بر روی شانه‌های نحیف پدر گذاشته و او را تسلی می‌دهند.
هق هق گریه‌های جمعیت و آقا سید محمد تقی آل هاشم با اشاره حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نوحه حضرت علی اکبر و ذکر مصیبت اباعبدالله هنگام رسیدن بر سر پیکر مطهر آن حضرت، تبدیل به شیون و ناله می‌شود؛ انگار کسی تحمل دیدن اشک‌های پدر را ندارد. مردم با خود زمزمه می‌کنند امسال ماه محرم چهل، پنجاه روز زودتر به آذربایجان رسید و ما تا ابد داغدار از دست دادن چنین مسئولانی هستیم.
پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای شکل گرفته و خبرنگاران و عکاسان در حال ثبت تصاویری بی‌بدیل از این رویداد مثال‌زدنی هستند. جمعیت حاضر که دیگر شمارشان از دست در رفته، در حال سوار شدن به اتوبوس‌ها و حرکت به سمت گلزار شهدای وادی رحمت هستند، صحنه‌هایی را شاهد هستیم که به گفته بزرگان حاضر در جمع، فقط در زمان تشییع و تدفین شهدای جنگ تحمیلی شاهدش بوده‌اند.
محل تدفین از شب گذشته آماده شده و تصاویر آن که غرق در گلبرگ‌های پرپر شده است، موجی از همدردی با خانواده آل هاشم را در شبکه‌های مجازی به راه انداخته و بی‌قراری مردم آذربایجان در فراق پدر و پسر معنوی خود، تمامی یاوه‌گویی دشمنان را بی‌اثر کرده که در تلاش برای کم‌رنگ کردن حضور مردم و میزان محبوبیت شهدای این سانحه در بین اقشار مختلف مردم است.
در حالی که ساعت 12:00 سوم خرداد ماه است و سیل جمعیت در حال حرکت به سمت میدان ساعت تبریز هستند، گلزار شهدای وادی رحمت تبریز نیز مملو از جمعیتی است که منتظرند تا پیکر مطهر امام جمعه محبوب تبریز در خانه ابدی خود جای بگیرد. صدای یا حسین در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز پیچیده و مردم در غم از دست دادن امام جمعه خود و با صدای نوحه "باجین اولیدی قارداش" از زبان حضرت زینب در شهادت برادر، شیون و زاری می‌کنند. 
پدر بلند شو، برخیز و ببین، مردم چگونه پای کار آمده‌اند و مثل همیشه از تو به یک اشاره و از ما به سر دویدن. پیکر را از تابوت، بیرون می‌آورند و مردم بر سر خود زده و قیامتی بر پا می‌شود که واژه‌ها در برابرش، زانو خم می‌کنند و صدای اذان بی‌تابی مردم و خانواده داغدار را صد چندان می‌کند. 
"اوخشاما"ی آذری‌ها به امانت از موذن‌زاده‌ها، یکی از بهترین شیوه‌های بیان میزان داغداری و اندوه است که در گلزار شهدا غوغا کرده و فقط صدای یاحسین است که مردم داغدار را کمی تسلی می‌دهد و در این میان نجابت پیر مجلس، آقا سید محمد تقی، دل سنگ را هم آب می‌کند. 
پدر بیدار شو و پیام قدردانی بده برای مردمی که همیشه آمدند، برای مردمی که فرق بین مسئول خوب و بد را با تو بهتر فهمیدند، بیدار شو و دست پدرت را بگیر که با نگاهی پر حسرت می‌گوید: محمد علی دور ایاقا، بلند شو و دست پدر را که آرزو داشت دستش را در پیری بگیری، در دستانت نگه دار. کوچه‌های تبریز، چشم انتظار قدم‌هایت هستند. 
با وجود اعمال محدودیت‌های ترافیکی، ظرفیت میدان شهدا و ساعت و خیابان‌های منتهی به این دو میدان، کاملا پر شده و گلزار شهدای تبریز، دیگر پاسخگوی ازدحام مردم نیست؛ مردمی که خستگی‌ناپذیر و بدون وسیله، خود را به محراب عشق رسانده‌اند برای وداع.
حضور میلیونی مردم در آیین تشییع پیکر مطهر شهدا نشان داد می‌توان مسئول بود؛ اما غریبه با صندلی و از جنس مردم بود. شما را با حسرت و داغی بی‌پایان به صاحب دهه کرامت و حسین بی‌سر و عباس بی‌دست می‌سپاریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/685045/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشعشعات دکل‌های مخابراتی آذربایجان‌غربی پایین‌تر از استانداردهای جهانی

دیدار استاندار بوشهر با مادر شهید «سید امیر مظفر موسوی»

جمعی از علویان ترکیه با آیت الله عاملی دیدار کردند

فرازمینی‌ها احتمالا در قالبی شبیه انسان و در میان ما زندگی می‌کنند

برگزاری جشن نسیم مهر در تبریز

کامالا هریس: پوتین به دنبال تسلیم شدن اوکراین است

ترک مدیران بد

حادثه رانندگی در جاده صوفیان - تبریز 2 کشته بر جای گذاشت

هیأت‌ها بستری برای جذب مخاطبان به ویژه جوانان هستند

راه‌اندازی دستگاه رادیولوژی پرتابل در میاندوآب

نظارت 5 اکیپ بر ذبح دام در میاندوآب

یدک‌کش‌های دنباله‌دار در تبریز؛ بدشانسی عجیب راننده ارومیه‌ای! (فیلم)

خسارت سیل به اراضی باغی و زراعی روستای افیل شهرستان اهر

اجرای میدانی گروه‌های سرود «میعاد» در روز عید غدیر

نامه دانشجویان بسیجی آذربایجان شرقی به دادستان کل کشور در مورد اهانت به شهدای خدمت

آموزش، سنجش و ارزیابی تکمیلی 200 ارزیاب و 90 تسهیل‌گر و کمک تسهیل‌گر در استان آذربایجان‌غربی

حضور آگاهانه و مسئولانه هلال احمر در حوادث یاری گر پیشرفت همه جانبه در همه امور است

محکومیت 2 میلیارد ریالی واحد تولید شکر

ضبط سه تن شکر قاچاق در پیرانشهر

31 هزار نفر کار برگزاری انتخابات را در استان اردبیل برعهده دارند

عزاداری مردم اردبیل به مناسبت شهادت مسلم بن عقیل

49 دستگاه ماشین آلات کشاورزی در میاندوآب جذب شد

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اولین قدم گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی

جلسه ستاد خانواده و جمعیت شهرستان بوکان

نشست تخصصی بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و مردم نهاد شهرستان بوکان

برگزاری میز خدمت با محوریت انتخابات ریاست جمهوری در روستای کوسه

اجرای طرح نهضت مدرسه یاریدر خوی با مشارکت خیران

تریبون آزاد انتخاباتی درروستا‌های خوی

ساخت درمانگاه تامین اجتماعی پیرانشهر با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی در مرحله پایانی بهره‌برداری

اجلاسیه 392شهیده اهل تسنن در سلماس

اتمام عملیات آبرسانی به کوی آمانج پیرانشهر

حادثه رانندگی در جاده صوفیان - تبریز 2 کشته بر جا گذاشت

تمامی مواکب اربعین حسینی باید ثبت حقوقی شوند

بیش از 51 کیلوگرم تریاک در مراغه کشف شد

میانگین عمر اتوبوس‌های آذربایجان غربی حدود 15 سال است

تفکر پزشکیان ترغیب اقشار مختلف برای مشارکت پرشور در انتخابات است

میانگین عمر اتوبوس‌های آذربایجان‌غربی حدود 15 سال است

پاسداشت مقام شهدا رسالت خطیر همه آحاد جامعه است

نخستین شهردار زن آذربایجان شرقی معرفی شد

درخواست دانشجویان بسیجی آذربایجان شرقی از دادستان کل کشور در مورد اهانت به شهدای خدمت

رئیس جدید ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجان‌غربی معارفه شد

نقض حریم دانشگاه تبریز توسط شهرداری / طرح شبدری؛ تهدیدی جدی برای محیط زیست

دو کشته و دو مصدوم در واژگونی سمند در جاده صوفیان-تبریز

کمک 136 میلیارد تومانی خیران به مراکز نیکوکاری آذربایجان‌غربی

دو کشته و دو مصدوم در پی واژگونی سمند در جاده صوفیان-تبریز

«صبا مدنی» به عنوان شهردار ممقان معرفی شد

کاهش شدید تولد در آذربایجان شرقی

اجرای 26 درصد از طرح نهضت ملی مسکن آذربایجان‌غربی در روستا‌ها

یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارت بانوان صنعت آب و برق کشور به کار خود پایان داد

چهره متفاوت محسن تنابنده و جواد عزتی در عروسی دختر سعید آقاخانی/ عکس