پیام آذری

آخرين مطالب

چشم‌انتظاری سیل‌زدگان «کشتارگاه» ارومیه اجتماعي

چشم‌انتظاری سیل‌زدگان «کشتارگاه» ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - روزهای پنج‌شنبه و جمعه پس از بارندگی شدید در شهر ارومیه شاهد ورود سیلاب شهری به منزل شهروندان در منطقه کشتارگاه بودیم، موضوعی که سال گذشته نیز در همین منطقه رخ داد، اما هنوز هیچ اقدامی برای جبران خسارات سال گذشته یا پیشگیری از وقوع مجدد اندیشیده نشده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، «سیل‌زده، متأثر از سیل و آب‌گرفتگی یا شهروندان آسیب‌دیده از سیلاب شهری» هر عنوان و هر نامی که نهادها و ارگان‌های مختلف که بخواهند آن‌ها را بر مبنای سیاست‌های کاری و اداری خود نام‌گذاری و معرفی کنند یا شهرداری و آب و فاضلاب انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه بروند، به حال شهروندان درگیر با موضوع سیل چند روز گذشته ارومیه تفاوتی ندارد و این زندگی آن‌ها است که زیر آب رفته و هم‌اکنون میزبان انبوهی از گل‌ولای و فاضلاب در منازل خود هستند.
روزهای پنجشنبه و جمعه در پی بارش‌های بهاری در شهر ارومیه سیلاب منطقه کم‌برخوردار کشتارگاه این شهر را در بر گرفت.
بیشترین آسیب‌دیدگی را کوچه‌های روبه‌روی پارک حرّ این منطقه داشتند که ارتفاع آب در داخل برخی منازل شهروندان به بیش از یک تا یک‌ونیم متر نیز رسید، شهروندانی که بیشتر از قشر کم‌برخوردار و کارگری جامعه هستند و آهی در بساط برای جبران خسارات ندارند و هم‌اکنون تمام اندوخت‌های چندین ساله و چندین دهه‌ای خود را نابود شده می‌بینند.

پیام آذری

اتفاقی که سال گذشته نیز در همین موقع رخ داد و زندگی‌شان را نابود کرده بود و در سال‌جاری برای دومین بار نیز گرفتار همان بلایی شدند که به علت مضاعف بودن خسارات دیگر توان جبران را ندارند تا برای خود اسباب و اثاثیه حداقلی تهیه کرده و بخرند یا جایی ندارند که بروند و از همین رو در روزهای اول در کوچه‌ها و پشت‌بام منازل خود ساکن چادرهای هلال احمر شدند و هم اکنون نیز در منازل اقوام خود زندگی می‌کنند تا بلکه فرجی حاصل و نهاد یا ارگانی به دادشان برسد.

پیام آذری

ساکنان این محلات عنوان می‌کنند که سال گذشته نیز پس از وقوع سیلاب و ورود به منازل شهروندان مسئولان قول پیگیری و مساعدت دادند و خودشان نیز با شکایت از شهرداری به دنبال احقاق حقوقشان شدند اما نه مسئولان پیگیر شدند و نه شهرداری به جبران خسارات وارده ملزم شد و پس از گذشت یک‌سال امور حقوقی شهرداری با اعتراض به رأی بدوی صادره کار را به فرداها و ماه‌های دیگر کشانده است.
کارشناسان ذی‌نفع مدیریت شهری می‌گویند که این مناطق به علت اینکه در دهه‌های گذشته به صورت غیرقانونی ساخت‌وساز شده، اصول شهرسازی در آن رعایت نشده است و از این رو شهرداری ارومیه هیچ قصوری در خصوص این ماجرا ندارد و از سویی شهرداری نیز توپ را به زمین آب و فاضلاب و فوران آب از منهول‌های این شرکت انداخته و خود را از موضوعات مطرح شده در افکار عمومی تبرئه می‌کند اما در سوی دیگر این آب و فاضلاب است که شهرداری را مقصر دانست و دلیل سیل را نه شبکه آب و فاضلاب شهری بلکه هدایت ناصحیح آب‌های سطحی در هنگام بارندگی می‌داند.

پیام آذری

با انتشار گسترده وضعیت منازل شهروندان سیل‌زده در منطقه کشتارگاه ارومیه، طیفی از مقامات ارشد استانی، شهرستانی و شهری اعم از استاندار آذربایجان‌غربی و معاون عمرانی‌اش، رئیس کل دادگستری استان و دادستان ارومیه، فرماندار شهرستان، اعضا شورای شهر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، کارشناسان بنیاد مسکن و بیمه در محل حادثه حاضر شدند و به ارزیابی حادثه پرداختند و استاندار آذربایجان‌غربی نیز دستور تشکیل ستاد مدیریت بحران برای حل مشکلات این شهروندان را که تعدادشان بیش از 100 خانوار است، داد.
از سویی رئیس کل دادگستری استان پس از بازدید از منازل شهروندان طی دستوری به شهرداری ارومیه این مجموعه را ملزم به پرداخت خسارات سیل سال گذشته کرد و همچنین به شرکت بیمه متولی نیز فرصت یک هفته‌ای برای پرداخت خسارات سال‌جاری داد.
اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه نیز بر حل مشکلات شهروندان تأکید کرده‌اند و بر همین مبنا امروز بعد از ظهر _دوشنبه هفتم خرداد_ جلسه فوق‌العاده شورای شهر برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان کشتارگاه را تشکیل خواهند داد.
اما باوجود همه این‌ها باز این مردم هستند که در عذاب هستند و به وعده‌و وعیدهای مسئولان و دستگاه‌ها تا پرداخت حق و حقوقشان بدبین خواهند بود، مردمی که از قشر مستضعف جامعه هستند و انقلاب ما نیز انقلاب مستضعفان است و وظیفه مسئولان در هر مقام و مسئولیتی با تبعیت از شهدای خدمت باید خدمت‌گذاری به آن‌ها و قرار گرفتن در کنارشان باشد.
تملک دو ملک از سوی شهرداری ارومیه برای حل مشکلات آب‌گرفتگی حسین مهدی‌زاده شهردار ارومیه در این راستا و پس از بازدید میدانی از منازل شهروندان آسیب‌دیده از سیلاب شهری اظهار کرد: به مدیر منطقه دو شهرداری ارومیه دستور داده شد که در انتهای کوچه بهار این محله که آسیب‌پذیری زیاد دارد با تملک دو ملک و ساخت کانال از بروز این گونه حوادث جلوگیری شود.
وی افزود: آسیب‌های وارده در این نقطه، دو کوچه را شامل شده که متأسفانه این کوچه‌ها از گذشته هم شیب و هم سیستم فاضلاب کاملاً غیراصولی داشته که ضروری‌است این مهم رفع شود.
شهردار ارومیه با بیان اینکه اکیپ‌های بیمه نیز با حضور در محل حادثه، خسارت وارده به منازل را برآورد کردند، گفت: در صورت نیاز به اسکان، اسکان اضطراری نیز انجام خواهد گرفت.

پیام آذری

پیام آذری

مهدی‌زاده تصریح کرد: به محض وقوع حادثه، اکیپ‌های شهرداری ارومیه با حضور در محل حادثه، نسبت به تخلیه اولیه منازل مواجه با آب همچنین پاک‌سازی و تخلیه آب از آنها کرد و در بحث رفاهی نیز هماهنگی‌های لازم با چند قالیشویی جهت شست‌وشوی اثاثیه منزل همچنین توزیع غذای گرم در بین آسیب‌دیدگان انجام شد.
وی در خصوص علت آب‌گرفتگی نیز تأکید کرد: عمده‌ترین دلیل آب‌گرفتگی معابر در شهر ارومیه در زمان وقوع بارش‌های فصلی، آرتزین منهول‌های دفع خطوط اصلی فاضلاب بوده که این مهم در این نقطه نیز به وقوع پیوست.
مشکل از عدم هدایت آب‌های سطحی است محمد اشرفی، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان آذربایجان‌غربی در این راستا معتقد است: که همکاران ما با حضور فرمانداری و سایر مسئولان از همان ابتدا حاضر بودند که همان جا معلوم شد مشکل اصلی هدایت نشدن آب‌های سطحی است که باید رفع شود.
وی افزود: انتظار می‌رود مسئولان به منظور پیشگیری از وقوع چنین بحران‌هایی تدابیر لازم را بیندیشند تا به‌دنبال مقصر نشان دادن بقیه نباشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی گفت: تکلیف شرکت آب و فاضلاب معلوم است، بهتر است به جای تخریب‌ها هرکسی به وظیفه خود در زمان قبل از بحران درست عمل کند.
کوتاهی مدیریت شهری با مقصر نشان دادن سایر دستگاه‌ها قابل توجیه نیست حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور، عضو شورای شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چند روز پیش از بارش‌ها به شهردار تاکید کردم که با توجه به هشدار هواشناسی احتمال وقوع چنین حوادثی وجود دارد و نباید ارومیه هم مانند مشهد شود تا نعمت باران به مشکلی برای مردم تبدیل شود.

پیام آذری

وی افزود: بر اثر بی‌توجهی شهرداری ارومیه با یک بارش نیم ساعته شهر به وضعیتی افتاد که موجب خسارات به مردم و نارضایتی شهروندان شد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: مدیریت شهری باید تمهیدات و تدابیر لازم را برای چنین مواقعی داشته باشد، برخی‌ها چنان این اتفاق را توجیه می‌کنند که انگار فقط سایر دستگاه‌ها مقصر هستند و این درست نیست، باید ضعف‌ها را پذیرفت و اصلاح کرد.
حق مردم این نبود احد یوسفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این‌باره اعتقاد دارد: مطالعات هدایت آب‌های سطحی ارومیه انجام گرفته است اما شهرداری در مرحله اجرایی بسیار ضعیف عمل کرد که نتیجه آن موجب شد که با بارش نیم‌ساعته باران چنین وضعیتی پیش بیاید.
وی افزود: شب حادثه در منطقه کشتارگاه حاضر شدم، برخی از خانه‌ها زیر آب بودند و مردم واقعاً گرفتار، با مساعد سپاه مردم در مساجد اسکان یافتند، فرماندار باید به صورت جدی ورود کند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: مقصر نشان دادن سایر دستگاه‌ها کارگشا نیست، نباید به‌دنبال مقصر نشان دادن بقیه باشند، بهتر است هرکس به وظیفه خود عمل کند تا کمترین بارش بحران ایجاد نشود.
مشکلات با برگزاری جلسات مدیریت بحران حل نمی‌شود حسین پناهی نیز در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به وضعیت بغرنج منطقه کشتارگاه اظهار کرد: متأسفانه خدمات‌رسانی شهرداری به مردم آسیب‌دیده در منطقه کشتارگاه کافی و مناسب نبود.
وی افزود: در این وضعیت نباید پاسکاری کنید، عده‌ای فقط به‌دنبال جناح‌بازی و سیاسی‌بازی هستند و می‌خواهند از این وضعیت مردم برای خودشان رزومه بسازند.

پیام آذری

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: شما چرا به وظیفه خودتان درست عمل نمی‌کنید و نظارت بر کارها ندارید؟ مردم تا کی باید با کمترین بارش باران در نجاست زندگی کنند؟
پناهی تأکید کرد: این مشکلات با برگزاری جلسات مدیریت بحران حل نمی‌شود باید فنی بررسی کنید.
پیگیر مطالبات مردم آسیب‌دیده کشتارگاه خواهم بود شهین جهانگیری، منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز ناراحتی از مشکل به وجود آمده برای اهالی منطقه کشتارگاه اظهار کرد: با توجه به آغاز کار مجلس در حال حاضر تهران هستم اما بلافاصله بعد از حضور در ارومیه به صورت جدی پیگیر مطالبات و مشکلات اساسی مردم آسیب‌دیده در کشتارگاه خواهم بود.

پیام آذری

وی افزود: بر حسب وظیفه انسانی تعهد داریم در کنار همشهریانمان باشیم که ان‌شاءالله به زودی سعی می‌کنیم با مساعدت خیران کمک حال این عزیزان باشیم.
منتخب مردم ارومیه در مجلس دوازدهم گفت: بنده ضمن احصای مشکلات این منطقه، قطعاً در راستای رفع موانع موجود از شهرداری برای حل مسائل پیگیری خواهم کرد.

پیام آذری

پیام آذری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: همچنین داوطلبان هلال احمر جمعیت هلال ارومیه در پخت و توزیع 300 پرس غذای گرم جهت توزیع در میان آسیب‌دیدگان از آب‌گرفتگی مشارکت فعال داشتند.
در سریع‌ترین زمان نسبت به حل مشکلات مردم اقدام شود محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران که یک روز پس از حادثه تشکیل یافته بود، با اشاره به خسارت وارد شده به تعدادی از واحدهای مسکونی در اثر بارندگی‌های اخیر در منطقه کشتارگاه ارومیه، اظهار کرد: با توجه به بازدید میدانی از این منطقه، نیاز است ارزیابی‌های دقیق براساس مستندسازی‌های لازم، انجام و میزان خسارت‌ها بررسی و در سریع‌ترین زمان نسبت به حل مشکلات مردم اقدام شود.

پیام آذری

وی اسکان اضطراری خانواده‌های متأثر از آب‌گرفتگی، شست‌وشوی منازل، تعمیر و بازسازی‌های مورد نیاز را از اقدامات مدیریت بحران شهرستان ارومیه در این منطقه عنوان کرده و یادآور شد: در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری و نهضت ملی مسکن، مشوق‌های لازم برای بازسازی منازل این منطقه صورت می‌گیرد.
استاندار آذربایجان‌غربی به شهرداری ارومیه دستور داد تا با اقدامات پیشگیرانه از جمله بازگشایی برخی از معابر و احداث کانال جدید در موازات کانال قبلی، از بروز چنین حوادثی در زمان بارش‌های شدید باران جلوگیری کند.
به گزارش ایمنا، با وجود تمام سخنان و مواضع مربوط به مسئولان مرتبط و متولی امر این مردم هستند که منتظر اقدامات عملی آن‌ها برای حل مشکلاتشان هستند و امیدوارند جبران خسارات سال‌جاری همانند سال گذشته به اما و اگر گره نخورد و همچنین نهادهای متولی اعم از شهرداری و آب و فاضلاب به اصلاح معابر، کانال‌ها و تأسیسات خود در این منطقه در نخستین فرصت اقدام کنند تا شاهد تکرار حوادث مشابه در بارندگی‌های آتی نباشیم.
کد خبر 757506

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/686084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

رشد و توسعه روستای بلیل خلخال

هشدار سطح نارنجی هواشناسی در اردبیل صادر شد

میزان خرید گندم در استان اردبیل به 118 هزار تن رسید

هشدار نارنجی هواشناسی برای اردبیل؛ تندباد، رگبار و احتمال سیل و صاعقه در راه است

آتش‌سوزی مراتع روستای کیتکه مهاباد مهار شد

اوکراین ترک عادت نکرد/ بزرگ‌ترین برد تاریخ رومانی

مصدومیت 11 نفر در ریزش سقف مسجد روستای دیزج تکیه ارومیه

7 کشته و مصدوم بر اثر واژگونی خودروی پراید در نقده

مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی نسبت به بروز سیل و آبگرفتگی معابر هشدار داد

کیا موقع شستن ظرف این اشتباهو انجام میدن؟

آمادگی مردم شهرستان گرمی برای حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری

گرمتر شدن هوا دراستان

39 خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان‌شرقی دستگیر شدند

بازار داغ نمایشگاه های بخش کشاورزی تبریز در آستانه تابستان

یک پنجم افراد یک روستا با قارچ سمی مسموم شدند + جزئیات

320 هزار تن گندم در استان اردبیل ذخیره می‌شود

کیفرخواست متهمان قاچاق ارز در پیرانشهر صادر شد

تغییر چهره بازیگر نقش منصوره سریال سه دونگ سه دونگ بعد 12 سال/ تصاویر

تغییر چهره جذاب «مینو» سریال از سرنوشت

آذربایجان‌ غربی گرم‌تر می‌شود

ذبح 120 رأس گوسفند و توزیع آن بین فقرا در اهر

امدادرسانی به حادثه دیدگان سیل و آبگرفتگى خلخال و مشگین شهر و کوثر

مرخصی 90 درصد محکومان زندان بوکان

ستاره‌ای که قصد بازنشستگی زودهنگام داشت!

توزیع 10 هزار بسته گوشت قربانی میان نیازمندان آذربایجان‌شرقی

پاشینیان: در صورت توافق با آذربایجان درباره مبادله اراضی همه‌پرسی نیاز است

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

استان اردبیل ظرفیت ذخیره 320 هزار تن گندم را دارد

رسانه‌های برتر در انتخابات مجلس تجلیل شدند+فیلم

ریسک پذیری کشاورز، در میدان دادن به جوانان

عدم شرکت در انتخابات به معنای ترک بیعت با ولی فقیه و جانشین امام زمان است!

دستگیری سارقان خودرو با 4 فقره سرقت در مراغه

امام خامنه‌ای عید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفتند

گزارش تصویری از بازار فروش دام عید قربان در تبریز

آتش سوزی کارگاه بازیافت لاستیک در جاده باسمنج مهار شد

پیام تبریک رهبری به مناسبت عید قربان

چرا از نظر کدکنی، روسیه علیه ادبیات فارسی در آسیای میانه می جنگد؟ / 4 قرن شکوفایی تمدن ساز ایرانیان / ادبیات فارسی گنجینه توسعه برای کشور

این علائم نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناک است

توزیع 10 هزار بسته گوشت توسط کمیته امداد آذربایجان‌ شرقی

اجرای رزمایش توزیع 10 هزار بسته گوشت قربانی در آذربایجان‌شرقی

حدود 2 میلیون تن کالا در آذربایجان‌غربی جابجا شد

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

نتیجه انتخابات کانون زنان بازرگان گلستان مشخص شد

ایمن سازی محور ارومیه ـ مهاباد

سراب‌باغ آبدانان لرزید

ستاره خارجی استقلال با فعال کردن یک بند جدا می‌شود؟