کیفیتبخشی آموزشی؛ دغدغه رئیس جهمور و اولویت دستگاه تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام آذری - کیفیتبخشی آموزش و رفع تبعیض در دسترسی به آموزشهای با کیفیت همواره مورد تأکید رئیس جمهوری، قرار گرفته است. نهضتی که بر اهمیت ارتقای سطح آموزش، به ویژه در مناطق کمبرخوردار، اشاره میکند. بر همین اساس؛ همزمان با سراسر کشور در استان آذربایجان شرقی نیز اقداماتی در این راستا در حال انجام است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی،نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت چهاردهم، سپری میشود و اگر به دنبال یک کلید واژه در این دولت بگردیم، قطع یقین به عبارت "توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیتبخشی به آموزش" خواهیم رسید، دو اصلی که برخورداری از عدالت آموزشی را حق تک تک فرزندان ایران میداند. در همین راستا؛ شاهد جان گرفتن تحولاتی در روشهای آموزشی به ویژه در مدارس ابتدایی هستیم و تاکید ریاست جمهوری بر کیفیتبخشی آموزشی و رشد ابزارهای دسته جمعی و ارتباطی، افزایش سطح انتظارات والدین از کیفیت آموزش ارائه شده به دانشآموزان و تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ضرورت تغییر شیوههای تربیتی و آموزشی در مدارس، از جمله علل رو آوردن معلمان به ایجاد تحول در کلاس درس و بهبود بخشیدن به روند آموزش به شمار میآیند.
ابزارهای آموزشی، دستورزیها، ارتباط دو سویه و تعاملی بین معلم و دانشآموز، آموزش با شعرخوانی و مشارکت حداکثری دانشآموزان، تمام آن چیزی است که فیلمها و محتواهای آموزشی فضای مجازی به ما القا میکنند، اما برای قرار گرفتن در جریان امور و اقدامات انجام شده و داشتن نگاهی واقعگرایانه به مسئله کیفیتبخشی آموزشی در ادامه نظر مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی را در خصوص نسخهای که مهمترین شخص اجرایی کشور برای آموزش و پرورش، پیچیده است از چینش صندلی گرفته تا محتوای کتاب،جویا میشویم:
اسفندیار صادقی در این خصوص به ایسنا میگوید: پس از نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، دومین بُعدی که ریاست محترم جمهوری نیز پیگیر هستند، امر کیفیت بخشی آموزشی است و بر همین اساس؛ برای داشتن مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دورههای خاصی در مدارس دولتی و غیردولتی، برگزار میشود و نوع تدریس، چیدمان کلاس، نیروی انسانی و محتوای کتابهای درسی در امر کیفیت بخشی مورد نظر است.
او، اجرای برنامه درسی ملی را یکی از اصول اساسی کیفیتبخشی آموزشی میداند و معتقد است، کنار گذاشتن این برنامه، آسیبی جبرانناپذیر به بدنه آموزش، وارد میکند. صادقی بر لزوم استفاده از نیروی انسانی مسلط به علم روز در کلاس درس و مدارس در راستای کیفیت بخشی تاکید کرده و میافزاید: برنامه درسی ملی باید در تمامی مدارس اجرایی و محتوای تمامی کتابها تدریس شود. هیچ درسی نباید حذف و جایگزین درس دیگری شود؛ چرا که تدوین کتابهای درسی، بر اساس اصول و قواعد بوده است. دانشآموزانی که به طور مفهومی با درس آشنا شدهاند در امتحانات نهایی مشکلی ندارند و آموزش تحقیقی و پژوهش محور باید در روشهای تدریس، لحاظ شود.
مدیرکل آموزش و پرورش توجه به مسائل پرورشی در کنار مسائل آموزشی را مورد تأکید قرار داده و میگوید: شعار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و در بسیاری از موارد تربیت بر تعلیم مقدم است. موارد پرورشی شامل تمام مسائلی است که با شخصیت فردی دانشآموز سر و کار دارد و در همین راستا باید استعدادهای دانشآموزان شناسایی و شکوفا شود و به شخصیتهای فردی دانشآموزان شناخت پیدا کنیم و آنها را در تمامی ابعاد هدایت کنیم که طبق برنامه وزارتی و طرح شهاب در پایه چهارم و طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) در پایه ششم ابتدایی در این خصوص، اجرائی میشود و معلمان باید ضمن تدریس به ویزگیهای فردی دانشآموزان نیز توجه کنند.
اسفندیار صادقی، توانمندسازی سرگروههای درسی و راهبران آموزشی با برگزاری دورههای مختلف را از جمله اقدامات انجام شده برای کیفیتبخشی آموزشی دانسته و میافزاید: گامهای برداشته شده، موثر و ارزشمند هستند، اما کافی نیستند و با توجه به توجه و اهتمام ویژه دولت چهاردهم به مسائل آموزشی و پرورشی و به کمک معلمان، آینده روشنی را برای دستگاه تعلیم و تربیت، ترسیم خواهیم کرد.
در ادامه معاون آموزش ابتدائی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به تبیین اموری میپردازد. در همین راستا حرکتهایی برای دگرگونی محیطهای یادگیری و اصلاح روشهای آموزشی در راستای سیاستهای تحولی وزارت آموزش و پرورش و تاکیدات ریاست جمهوری بر اجراییسازی راهکار 3_17 سند تحول بنیادین در این استان، آغاز شده است.
این طرح با محوریت اجتماعات یادگیری معلمان و با هدف جایگزینی روشهای تدریس سنتی با شیوههای خلاقانه، مشارکای و کار گروهی در فضایی شاد و پویا طراحی شده است و 17 هزار و 674 معلم در این اقدام تحولآفرین شرکت داشتهاند که با تشکیل 1042 گروه آموزشی در سامانه شاد به تبادل تجربیات با استفاده از خرد جمعی پرداختهاند و به گفته علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدائی استان آذربایجان شرقی، این حرکت نظاممند، بستری برای ارتقا کیفیت یاددهی یادگیری و تربیت دانشآموزان، فراهم کرده است که معلمان در این ساختار نه تنها به عنوان آموزش دهنده؛ بلکه به عنوان بازیگران اصلی توسعه حرفهای و تحول اموزشی، ظاهر میشوند.
اکبری میافزاید: در ادامه این فرایند، جشنوارهای تحت عنوان جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری که نمادی از این اجتماعات آموزشی بود، برگزار شد و حدود 4043 اثر اموزشی در 10 عنوان درسی ارائه شد و مرحله منطقهای آن هم اکنون در حال برگزاری است.
اجرای اولین جشنواره علمی آموزشی حل مسئله با هدف متنوعسازی فرصتهای تربیتی رشد دهنده و تعالی بخش با مشارکت 6742 نفر دانش آموز پایه چهارم ابتدایی استان، زمینهسازی در برای بازیوارسازی آموزش در سطح مدارس ابتدایی استان از طریق ایجاد اتاق بازی در مدارس، اجرای پویش«من و اسباب بازیهایم» در جهت فرهنگسازی برای عبور از روشهای حافظه محوری در آموزش، اجرای جشنواره علمی و ادبی شهریارخوانی در راستای ارتقای سطح سواد خواندن دانشآموزان دوره ابتدایی، اجرای طرح چالشهای یادگیری ـ فرصتهای رشد به منظور شناسایی و رفع موانع آموزشی و پرورشی دانشآموزان در دوره ابتدایی، برگزاری نشست تحلیلی ـ تعاملی با اساتید دانشگاهها با هدف بررسی و تبادل نظر در خصوص چالشها و فرصتهای حوزه ابتدای و برگزاری اولین جشنواره الگوهای مناسب تدریس راهبران آموزشی و تربیتی با رویکرد تلفیقی در کلاسهای چند پایه به منظور از شایستگیها و صلاحیتهای علمی، دانشی، مهارتی و نگرشی نیز از دیگر برنامههای ویژه استان آذربایجان شرقی برای کیفیتبخشی آموزشی به شمار میآیند.
آموزش متوسطه نیز همواره جزو حوزههای پرچالشی بوده است و بسیاری پایین بودن میانگین نمرات نهائی را به باد انتقاد گرفتهاند. با وجود وارد بودن برخی از انتقادها در این خصوص نیز اقداماتی در حال انجام است که معاون آموزش متوسطه مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه به تبیین بخشی از آنها میپردازد:
عباس ممقانی، تلاش برای ایجاد مدارس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از جمله برنامهها در راستای کیفیتبخشی آموزشی میداند و میگوید: در استان آذربایجان شرقی نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است و در سال تحصیلی جاری 10 درصد مدارس عادی به عنوان مدارس هدف، تعیین شده و مدیرن و راهبران این مدارس، دورههای آموزشی لازم و مربوطه را طی کردهاند و برنامهریزیها برای اجرای الگوی مدارس تراز سند تحول در 40 درصد مدارس برای سال تحصیلی 1405_1404 است.
وی، اجرای طرح ارتقا سواد سنجش برای سرگروه مادههای درسی دوره اول و دوم متوسطه در حوزه سنجش و ارزشیابی، ارتقا آموزشی معلمان در فصل تابستان و برنامهریزی جهت آشنایی با شیوههای نوین آموزشی و یاددهی و یادگیری را از دیگر برنامههای اجرایی معاونت آموزش متوسطه استان آذربایجان شرقی برای بهبود کیفیت آموزش در این دوره برشمرده و با اشاره به برنامه این معاونت در زمینه هوش مصنوعی، میافزاید: آموزش مجازی هوش مصنوعی در مرحله اول شامل 20 درصد دانشآموزان مدارس دوره اول متوسطه میشود و همکاران هم در این زمینه تحت آموزش هستند.
معاون آموزش متوسطه استان آذربایجان شرقی همچنین به بروزرسانی تجهیزات و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و هنرستانها اشاره کرده و از صرف اعتبارات 25 و پنج میلیارد تومانی به این منظور در سال تحصیلی جاری با کمک اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، خبر میدهد.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۸:۴۸
-
۸ بازديد
-

-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/830209/