ضرورت فاصلهگیری از فضای شعارمحور در حوزه تربیت
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام آذری - مدیرکل آموزشوپرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت فاصلهگیری از فضای شعارمحور در حوزه تربیت، خواستار عملکردی نتیجهمحور و بهرهگیری از روشهای نوین و تخصصی در این زمینه شد.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، اسفندیار صادقی در اجلاس معاونین پرورشی و تربیتبدنی نواحی و مناطق استان که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با تبریک اعیاد قربان و غدیر، عید غدیر را عید کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت و امامت خواند و اظهار کرد: متولیان فرهنگی وظیفه دارند پیوندی محکم برای تداوم فرهنگ ولایت و امامت در جامعه ایجاد کنند.
وی با اشاره به ضرورت عبور از روشهای شعاری و تئوریک در حوزه تربیت، گفت: تربیت تنها با حرف و نوشته پیش نمیرود. تا زمانی که سنجش و ارزیابی دقیق از روند پرورشی نداشته باشیم، نمیتوانیم انتظار پیشرفت در آموزش را داشته باشیم. اگر پرورش بهدرستی انجام گیرد، آموزش نیز در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.
صادقی با بیان اینکه مسئولیت حوزه پرورشی سنگین و حساس است، افزود: شعار «تعهد در عمل، تحول در آموزش و توع در پرورش» باید سرلوحه کار ما باشد. هر جا که به مسئولیت خود متعهد بودهایم، زمینه رشد خود و دیگران فراهم شده است.
وی با انتقاد از ناکارآمدی روشهای قدیمی در حوزه آموزش و تربیت، گفت: امروز دیگر آموزشهای سنتی پاسخگو نیستند و لازم است برای ارتقای کیفیت، بهسراغ شیوههای بهروز، کارآمد و تخصصی برویم. باید کیفیت آموزش و پرورش را جدی بگیریم و زیرساختهای پرورشی در مدارس را تقویت کنیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همچنین از نوسازی کامل مدارس استان تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: تمامی مدارس آذربایجانشرقی تا پایان این برنامه استاندارد، ایمن و نوساز خواهند بود و تاکنون قرارداد احداث 30 مدرسه بالای 12 کلاسه نیز به امضا رسیده است.
صادقی با تأکید بر اصل شایستهسالاری در انتخابها خاطرنشان کرد: باید برای انجام کار، فرد مناسب را انتخاب کنیم، نه اینکه صرفاً برای افراد دنبال کار بگردیم. بهویژه در حوزه پرورشی، انتخاب معاونانی آشنا به مسائل تربیتی، با روحیه تعامل و همراهی با دانشآموزان ضروری است.
وی با تأکید بر اهمیت جلسات طرح «نماد» افزود: مطرح کردن مشکل کار آسانی است، اما حل آن نیاز به دلسوزی، هنر و درک واقعی از فضای دانشآموزی دارد. معاون پرورشی باید مانند عضوی از خانواده در کنار دانشآموزان باشد.
صادقی همچنین خواستار اجرای کامل طرح «هر دانشآموز، یک تشکل» شد و گفت: مدرسه باید محیطی امن و آرامشبخش برای رشد همهجانبه دانشآموزان باشد.
وی بر لزوم تقویت ارتباط خانه و مدرسه تأکید کرد و ادامه داد: باید جلسات انجمن اولیا و مربیان را جدی بگیریم، ارتباطمان را با اولیا تقویت کنیم و برای دانشآموزان غیرفعال نیز برنامههایی طراحی کنیم تا آنها نیز در فرآیندهای تربیتی مشارکت داشته باشند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با اشاره به اهمیت الگوسازی رفتاری گفت: تربیت با رفتار، نگاه و عمل شکل میگیرد، نه با شنیدن و نصیحت. باید خودمان الگوی مهربانی، رفاقت، ایثار و همدلی باشیم تا دانشآموزان نیز ما را الگوی خود بدانند.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت فکری دانشآموزان افزود: اگر از دانشآموزان بهعنوان مشاور کمک بگیریم، میتوانند در اداره بهتر مدرسه نقش مهمی ایفا کنند. همچنین در فراگیرسازی برنامههای پرورشی باید دقت بیشتری داشته باشیم.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود احیای مساجد نزدیک به مدارس را از برنامههای مهم دانست و گفت: نباید تنها به غربالگری اکتفا کنیم، بلکه باید مشکلات دانشآموزان را بهطور جدی دنبال کنیم. تکریم اربابرجوع باید در اولویت قرار گیرد و از ورود مسائل سیاسی به فضای تربیتی بهشدت پرهیز شود، چراکه کارگزار دولت باید در هماهنگی کامل با رویکردهای دولت، حرکت کند.
معاون پرورشی مدیرکل نیز در نشست با معاونین پرورشی و تربیت بدنی نواحی و مناطق استان در محل باشگاه فرهنگیان گفت: طی دو ماه گذشته، اقداماتی خوبی در حوزههای پرورشی و همچنین برنامههای آموزشی انجام شده و این اولین بار است که دوره حضوری با تلاش همکارانمان برگزار میشود.
صادقزاده ادامه داد:شاهد اتفاقات خوبی هستیم و این نشان میدهد که اگر با هم باشیم، میتوانیم به موفقیتهای بیشتری دست یابیم. اما مهم است که از فرصتها بهرهبرداری کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر همت جمعی اعضای تیم پرورشی استان از ادارات تا مدارس، گفت: در پی آغاز یک فصل جدید هستیم و میخواهیم به فهمی مشترک از سیاستهای کلان برسیم. یکی از بزرگترین مشکلات ما، ضعف در بخش تربیتی است، در حالی که استان ما رتبههای برتری در برخی زمینهها دارد، باید به این نکته فکر کنیم که چند درصد از دانشآموزان جلوه و الگویی از عملکرد ما هستند.
معاون پرورشی استان با اشاره به توجه دولت چهاردهم به آموزش و پرورش، افزود: رئیسجمهور، سه بار به استان ما سفر کرده تا به مسائل رسیدگی کند و این نشاندهنده اهمیت موضوعات آموزشی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش برای تحول در آموزش و پرورش هستیم، اما باید بدانیم که این تحول چگونه رقم خواهد خورد. مسئلهیابی و شناخت نقاط ضعف، از اقدامات ضروری در این راستا خواهد بود.
انتهای پیام


-
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۸:۰۱
-
۲۱ بازديد
-

-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/830513/