يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

الگوی مدارس تراز برای رسیدن به درک مشترک از سیاست‌های سند تحول و اهداف تعلیم و تربیت، طراحی شده است

الگوی مدارس تراز برای رسیدن به درک مشترک از سیاست‌های سند تحول و اهداف تعلیم و تربیت، طراحی شده است
پیام آذری - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مدارس تراز برای رسیدن به درک مشترک از سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پشبرد اهداف تعلیم و تربیت، طراحی شده است، گفت: نداشتن الگویی مشترک نیازمند تلاش زیادی برای بهبود و نیل به اهداف تعلیم و تربیت بوده و طرحی مشترک تحت عنوان الگوی مدارس تراز سبب جلوگیری از ایجاد تفرق می‌شود.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مدارس تراز برای رسیدن به درک مشترک از سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پشبرد اهداف تعلیم و تربیت، طراحی شده است، گفت: نداشتن الگویی مشترک نیازمند تلاش زیادی برای بهبود و نیل به اهداف تعلیم و تربیت بوده و طرحی مشترک تحت عنوان الگوی مدارس تراز سبب جلوگیری از ایجاد تفرق می‌شود.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، سید مصطفی آذر کیش، صبح یکشنبه، دوازدهم مرداد ماه در افتتاحیه دومین دوره آموزشی مدارس و راهبران تحولی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، از اهتمام مجموعه عوامل آموزش متوسطه (نظری و فنکا) این استان قدردانی نمود و استان آذربایجان شرقی را جزو پیشگامان در اجرای دوره‌های توانمندسازی دانست.
وی با اشاره به طراحی حرفه‌ای الگوی مدارس تراز توسط متخصصان امر و تعلیم و تربیت، گفت: این الگو یکی از برنامه‌های اصلی تحولی بوده و فرایند اجرایی آن در جلسه با ریاست جمهوری نیز مرور و پرداخت گردیده و توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیت آموزشی دو برنامه‌ای هستند که در پروژه مهر سال تحصیلی آتی به آن پرداخت شده است‌.
وی، سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامه‌ریزی را از ویژگی‌های مهم مدیران مدارس برشمرد و گفت: مدیر خوب کسی است که همکاری بین اجزا را تقویت کند، نه رقابت را. شکست ناشی از عدم همکاری بوده و اگر همه ما درک مشترکی از ماموریت‌ها و وظایفمان پیدا کنیم در ارتقا کیفیت موثر خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز را ارتقا توامندی‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران دانست و افزود: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با شاخصه‌ها و مولفه‌های خود می‌خواهد ارتقا کیفیت آموزشی را محقق کند.
وی، طراحی دوره‌های آموزشی مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: شروع این حرکت به عنوان آغاز یک تعهد بوده و ما متعهد می‌شویم در یک سفر یادگیری قرار بگیریم و تا به مقصد برسیم. کل مسیر مسیری که طی خواهد شد، مسیری برای آموزش و تربیت، برنامه‌ای برای توسعه فردی و سفری مادام‌العمر به شمار می‌آید.
وی با تاکید بر لزوم تغییر بنیادین در روش‌ها، ابزارها و محتواهای تدریس، گفت: همه ما نمونه موفقی از مدیران را به خاطر داریم که چگونه با چرخش‌های تحولی، اداره کردن شورایی مدرسه و استفاده از خرد جمعی توانستند مدرسه را اداره کنند. الگوی مدرسه تراز با ابعاد و شاخص‌های تعریف شده به دنبال این است که مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله باشد.
آذر کیش خاطرنشان کرد: توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت، رمز توسعه همه جانبه کشور و رمز پایداری کشور است که دولت چهاردهم نیز آن را اولویت قرار داده است. با اجرای دقیق آئین نامه، شیوه نامه و برنامه‌های تحولی رئیس جمهوری همه به یک صدا اعلام کنیم که اگر شما این همه پشت کار را برای نظام تعلیم و تربیت آورده‌اید، ما معلمان هم پای کار و قدردان این موقعیت هستیم. اگر آموزش و پرورش، اصلاح شود، در توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موفق خواهیم شد و نگاه ریاست جمهوری، نگاه ارزشمندی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دنیای تغییرات سریع، چاره‌ای جز توسعه فردی مستمر نداریم و توسعه فردی سفری مادام العمر است که طرح‌هایی مانند "شمیم" بستری را ایجاد می‌کند تا بتوانید با هم‌آموزی، به هم‌آموزی و از هم‌آموزی، تجربه‌های خود را در قالب اجتماعات یادگیری به اشتراک بگذاریم.
وی ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی نمودن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رهبری و ریاست جمهوری، شاهد آموزش و پرورشی تحولی باشیم و خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت شخص ریاست جمهوری از این مجموعه و انگیزه مدیران و معلمان، شرایط متفاوت‌تری ایجاد کرده و مهر متفاوتی را با شما عزیزان در راستای برنامه‌های تحولی رییس جمهور داشته باشیم. شما به عنوان راهبران مسئولیتی سنگین دارید و باید هم خود را بروز نگه دارید هم با تربیت نیرو شاخص‌ها را در کلاس درس و مدرسه اجرا کنید.
آذر کیش در خاتمه تحول در یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: محدودیت‌های ذهنی خود را بشکنیم و خلاقیت‌ها را در بین معلمان و دانش‌آموزان پرورش داده و شکوفا کنیم. پویایی، تحرک، شادابی و نشاط دانش‌‌آموزان و تبدیل مدرسه از محیط آموزشی صرف به محیطی تربیتی با فرصت تجربه‌های تربیتی و یادگیری بیشتر، هدف مشترک ما بوده و این مهم مگر با سهیم کردن تمامی عوامل موثر در مدرسه میسر نمی‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، بهبود کیفیت آموزشی را در گروه تحول در کف مدارس و کلاس درس دانست و گفت: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر خود ما متحول شویم، اگر معلمان و مدیران ما از نظر فکری، متحول نشوند، تحولی در تعلیم و تربیت نخواهد افتاد. اگر سیاست‌های تحولی در کف کلاس اجرایی نشود، به موفقیت نخواهیم رسید. تمامی تحولات شیوه‌های یاددهی و یادگیری و تربیتی برای تربیت دانش‌آموزان تراز سند، شهروندان نمونه، مبتکر، خلاق پویا و متفکر است.
اسفندیار صادقی نیز در افتتاحیه دومین دوره آموزشی مدارس و راهبران تحولی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان با قدردانی از حضور مهمانان وزارتی در این افتتاحیه و تلاش‌های مجموعه معاونت متوسطه جهت پیشبرد اهداف و تعلیم و تربیت در این دوره، هدف از برگزاری این دوره را ارتقا کیفیت آموزشی دانست و اظهار کرد: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 10 درصد مدارس دولتی استان اجرا شده و با توجه به هدفگذاری 50 درصدی، این الگو در سال تحصیلی آتی در 40 درصد باقیمانده مدارس نیز اجرا می‌شود.
وی همچنین از اتمام پیاده‌سازی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 50 درصد مدارس خاص و آغاز اجرای این الگو در 50 درصد مابقی این مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین در 30 درصد مدارس غیردولتی اجرایی گردیده و در سال تحصیلی آتی نیز در 30 درصد دیگر اجرا خواهد شد.
انتهای پیام


نظرات شما