پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، ارتقا کیفیت آموزشی در مدارس دولتی و اهتمام شخص ریاست جمهوری در این خصوص را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقدامات ویژهای در این خصوص، در حال اجرا بوده و تدابیر ویژهای اندیشیده شده است تا سطح آموزشی مدارس با یکدیگر تفاوت نداشته باشد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، صبح سهشنبه، یازدهم شهریور ماه در گفتوگوی زنده تلویزیونی برنامه "چای نبات" در توضیح آخرین روند ثبت نام در مدارس، ثبت نام را پایه و اساس دیگر فعالیتهای مربوط به بازگشایی مدارس دانست و از ثبت نام 95 درصدی دانشآموزان دوره ابتدائی و اول متوسطه در استان، خبر داد.
وی، سه ماه فصل تابستان را یکی از پرکارترین دورهها در این دستگاه عنوان نمود و افزود: از ابتدای تابستان بارها تاکید شده است که اولیای محترم ثبت فرزندانشان را در اسرع وقت و زمانبندی اعلام شده انجام دهند و به روزهای پایانی موکول نکنند و هر گونه تاخیر و تعلل در این زمینه، برنامهریزی برای فرایندهای بعدی مانند کلاسبندی و ساماندهی نیروی انسانی را با مشکل مواجه و دچار تاخیر خواهد کرد.
وی همچنین در تشریح چرایی کامل نشدن چرخه ثبت نام در دوره دوم متوسطه، گفت: لزوم طی شدن فرایند صدور نمون برگ هدایت تحصیلی و زمانبر بودن اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نمونه دولتی از جمله علل عدم ثبت نام تعدادی از دانشآموزان این دوره بوده و توصیه میشود تا اولیای محترم در سریعترین زمام ممکن نسبت به ثبت نام فرزندانشان اقدام نمایند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر شعار نزدیکترین مدرسه، بهترین مدرسه است، افزود: تمایل به ثبت نام در مناطقی خارج از محدوده و محل زندگی منجر به کمبود دانشآموز در برخی مدارس و و کمبود فضا در برخی مدارس دیگر شده است و همچنان بر این باور هستیم که مدرسه محل زندگی دانشآموز، بهترین مدرسه برای تحصیل او است.
صادقی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون، مدارس دولتی حق دریافت شهریه را ندارند، افزود: با توجه به هزینهبر بودن تعمیر و تجهیز و نگهداری مدارس، دریافت کمک مردمی که با رغبت خود آنان انجام شود، هیچ گونه منعی ندارد و در این راستا از اولیای محترم جهت کمکهای داوطلبانه مادی و مهارتی که قوت قلب و سرمایه معنوی ما محسوب میشوند، قدردانی میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: برداشت اشتباهی مبنی بر دریافت وجه از تمامی دانشآموزان به راه افتاده است، درحالیکه بازدیدها و بررسیهای میدانی از مدارس و بیلانی مالیشان، خلاف این را نشان میدهد. اینگونه نیست که از همه پول دریافت شود. دانشآموزان در مدرسه به سه دسته تقسیم میشوند که دسته اول شامل دانشآموزان بیبضاعتی است که مدرسه خود به آنها کمک میکند و دسته دوم، دانشآموزانی هستند که بضاعت کافی برای اداره امور خود را دارند و به مدرسه هم کمکی نمیکنند و دسته سومی هم هست که افراد دارای بضاعت مالی را شامل میشود که میتوانند در صورت تمایل به مدرسه کمک کنند.
صادقی در ادامه به موضوع چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: شهریه این مدارس بر اساس اشل تعیین میگردد و با توجه به میزان خدمات آموزشی موقعیت مکانی مدرسه، متفاوت از هم است. تمامی شهریهها در سامانه مدارس غیردولتی ثبت شده است و اولیا می توانند با مراجعه به این سایت از میزان آن، باخبر شوند. شهریه در شهر ما در مقایسه با سایر شهرها زیاد نیست و بالاترین شهریه به طور میانگین برابر 35 الی 40 میلیون تومان است.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: شهریه ثابت و مکمل در مدارس باید به اطلاع اولیا برسد. شهریه مکمل، توافقی بین اولیا و مدرسه بوده و با توجه به فوق برنامهها تعیین میگردد و توصبه میشود تا اولیای محترم قبل از عقد هر گونه قرارداد و امضا با از مفاد تفاهنامه اطلاع یافته و با دقت آن را مطالعه کنند.
انتهای پیام