پیام آذری - به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، با ابلاغ معاونت پیشگیری، تشخیص و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، فرایند جدید ارجاع، ارزیابی و مداخله آموزشی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری از مدارس عادی آغاز شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل، اعلام کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، این فرایند از سوی معلم پایه آغاز و توسط مدیر مدرسه در سامانه سیدا نهایی میشود.
🟢 در گام نخست، معلم پایه در صورت مشاهدهی نشانههایی از مشکلات یادگیری در خواندن، نوشتن یا درک مفاهیم ریاضی، پس از گفتوگو با والدین و مشاور مدرسه، دانشآموز را برای بررسی تخصصی به مدیر مدرسه معرفی میکند.
🟢 مدیر مدرسه نیز پس از دریافت معرفی نامه، با ورود به سامانه سیدا از مسیر زیر اقدام مینماید:
معرفی به اختلالات یادگیری → تسهیلات → مدیریت
🟢 در این بخش، مشخصات دانشآموز ثبت و ارجاع به صورت سیستمی به مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی منطقه ارسال میشود.
🟢 پس از این مرحله، پرونده در سامانه سیرت 2 پیگیری و دانشآموز تحت ارزیابی تخصصی قرار میگیرد.
محمد شفائی هدف از اجرای این طرح را شناسایی دقیقتر، مداخله بهموقع و پیشگیری از افت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری عنوان کرد و افزود: این روند بهصورت کاملاً سیستمی و یکپارچه در بستر سامانههای سیدا و سیرت انجام میشود و مدیران مدارس میتوانند وضعیت ارزیابی و درمان دانشآموزان را بهصورت برخط (آنلاین) پیگیری کنند.
شفائی در پایان از مدیران و معلمان مدارس عادی خواست در اسرع وقت، ضمن اطلاع رسانی به خانوادهها، نسبت به ارجاع و ثبت اطلاعات دانشآموزان نیازمند مداخله در سامانه سیدا اقدام کنند.