پیام آذری

آخرين مطالب

در واکنش به اظهارات امام جمعه مشهد درباره یک شخصیت در شاهنامه برای دفاع از حجاب

آقای علم الهدی! برای دفاع از حجاب از زن باده نوشی مثل منیژه دفاع می‌کنید؟ فرهنگي

آقای علم الهدی! برای دفاع از حجاب از زن باده نوشی مثل منیژه دفاع می‌کنید؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - «وقتی برای دفاع از حجاب، پای زن باده‌نوشی مثل منیژه به میان می‌آید، یعنی جناب علم‌الهدی هم واقف‌اند که برای دفاع از حجاب باید به سراغ شخصیت‌هایی تازه و غیراسلامی رفت و همین نشانۀ تحولی اساسی در جامعۀ ایران است که انکار می‌شود.»

در سخنان علم‌الهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
بخوانید: منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب
در خبر‌ها آمده بود که احمد علم‌الهدی، امام جمعۀ مشهد، گفته است: «حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بخصوص در تاریخ ایران باستان؛ و انعکاس این فرهنگ را می‌توان در شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل می‌کند: منیژه منم، دخت افراسیاب / برهنه ندیده تنم آفتاب».
اینکه جناب علم‌الهدی برای دفاع از حجاب ترجیح داده به سراغ شاهنامه برود و از منیژه مدد بگیرد، خود تایید ناخواسته‌ای است بر آنچه به عنوان دین‌گریزی در جامعۀ ایران مطرح و البته از تریبون‌های رسمی انکار شده است.
محافظه‌کاران در ایران، به ویژه اگر اهل سیاست باشند، غالبا منکر داعیه دین‌گریزی در جامعۀ ایران‌اند؛ ولی چگونه هم آن ادعا را نادرست می‌دانند و هم آقای علم‌الهدی برای دفاع از حجاب دست به دامن منیژه‌ای شده که اگرچه آفتاب تنِ برهنه‌اش را ندیده بود، ولی شراب‌خواری و عیش و عشرت هم از دیگر ویژگی‌های او بوده است؟
در داستان بیژن و منیژه در شاهنامه، منیژه به بیژن دل می‌بندد و او را به خیمه‌اش دعوت می‌کند. چند شبانه‌روز با او مشغول خوردن و باده نوشیدن می‌شود، در حالی که نوازندگان با بربط و چنگ برایشان می‌نواختند.
ببینیم فردوسی چه توصیفی از خلوت بیژن با "منیژه" داشته:
نهادند خوان و خورش، گونه‌گون
همی ساختند از گمانی فزون
نشستنگه رود و می‌ساختند
ز بیگانه خیمه بپرداختند
پرستندگان ایستاده به پای
ابا بربط و چنگ و رامش سرای
میِ سالخورده به جام بلور
برآورده با بیژن گیو زور
سه روز و سه شب شاد بوده به هم
گرفته بر او خواب مستی ستم
در ابتدا هم که بیژن وارد خیمۀ منیژه می‌شود، فردوسی می‌گوید:
به پرده درآمد چو سرو بلند
میانش به زرین کمر کرده بند
منیژه بیامد گرفتش به بر
گشاد از میانش کیانی کمر
به هر حال پوشش منیژه هر چه بوده باشد، رفتار و کردار او قطعا باب طبع و مطابق عقاید جناب علم‌الهدی نبوده. پس چرا ایشان از منیژه مدد جسته برای دفاع از عقایدش؟ آیا این گونه تعبیر نخواهد شد که پدیده‌ای به نام دین‌گریزی را پذیرفته‌اند که به باور منتقدان افرادی نظیر آقای علم‌الهدی در شکل‌گیری آن پدیده نقش موثری داشته‌اند از منیژه و نه شخصیت‌های دینی نام برده است؟
مثلا در همین داستان بیژن و منیژه، نوازندگان برای دو دلداده می‌نواختند تا خلوت و معاشرت‌شان خوشایندتر شود و این اقبال به موسیقی هم دقیقا بخشی از همان "فرهنگ ایرانیان" بوده که آقای علم‌الهدی به آن تمسک جسته‌اند. ولی الآن که اختیار خراسان و شهر مشهد در ید باکفایت جناب علم‌الهدی قرار گرفته، برگزاری یک کنسرت در مشهد هم ممنوع است.
این نفی موسیقی هم آیا برآمده از "فرهنگ ایرانیان" است؟ و آیا همین سخت‌گیری‌ها موجب دین‌گریزی جوانان [‌یا دست کم لایه‌های قابل توجهی از آنان]نشده؟ قطعا اگر این سخت‌گیری‌ها نبود، امروز امام جمعۀ مشهد ناچار نبود برای دفاع از حجاب، به مشی منیژه‌ای متوسل شود که پس از آن سه روز شادخواری‌اش با بیژن، در جام شراب بیژن داروی هوش‌بر ریخت و او را با کمک ملازمانش پنهانی به کاخ پدرش برد و باقی قصه را هم از زبان فردوسی بشنوید:
نهفته به کاخ اندر آمد به شب
به بیگانگان هیچ نگشاد لب
چو بیدار شد و بیژن و هوش یافت
نگار سمن‌بر در آغوش یافت
در سخنان آقای علم‌الهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
البته این نکته اهمیت چندانی ندارد و حق با آقای علم‌الهدی است. یعنی رفتار و سلوک منیژه تفاوت چندانی با رفتار زنان ایرانی نداشته. چون ایرانیان و تورانیان در مجموع تا حد زیادی در اتمسفر فرهنگی مشابهی می‌زیستند. ولی همین که امام جمعۀ مشهد واقف نیست منیژه ایرانی نبوده، نشان‌دهندۀ آشنایی کم او با "تاریخ ایران باستان" است و گمان گرده یک بیت کافی است.
نکتۀ مهم‌تر، اما این است که تفاخر منیژه به اینکه آفتاب هم تنش را ندیده، ریشۀ اشرافی هم دارد. در مکه و مدینه نیز اشراف دقیقا به علت وضع مالی بهتری که داشتند، لباس بیشتری بر تن داشتند.
اکثریت مردم حجاز فقیر بودند و لباس چندانی نداشتند. یعنی نه لباس‌های گوناگون داشتند، نه همان تک لباسی که داشتند، همۀ جای بدن‌شان را می‌پوشاند و در نتیجه آفتاب تن آن‌ها را می‌دید و می‌سوزاند.
اینکه نقل شده است پیامبر گرامی اسلام لباس‌های با آستین بسیار بلند را نمی‌پسندید و اگر لباسی می‌خرید و آستین‌اش بیش از اندازه بود، مقدار اضافی را می‌برید، دلیلش این بوده که چنین جامه‌هایی را اشراف از سر تفاخر می‌پوشیدند و بسیاری از مردم پول کافی برای تهیۀ چنین لباس‌هایی نداشتند.
احتمالا در ایران هم اقشار فقیر تا حدی گرفتار چنین مشکلی بودند. به هر حال اینکه منیژه می‌گوید آفتاب هم تن مرا ندیده، احتمالا حاوی اشاره‌ای است به خاستگاه طبقاتی برتر او؛ خاستگاهی که اکثر زنان فاقدش بودند.
به عنوان جمع‌بندی باید گفت در این یادداشت به سه نکته اشاره کردیم. یکم اینکه: وقتی برای دفاع از حجاب، پای زن باده‌نوشی مثل منیژه به میان می‌آید، یعنی جناب علم‌الهدی هم واقف‌اند که برای دفاع از حجاب باید به سراغ شخصیت‌هایی تازه و غیراسلامی رفت و همین نشانۀ تحولی اساسی در جامعۀ ایران است که انکار می‌شود.
دوم اینکه: حتی اگر بپذیریم اسلام دقیقا همان چیزی است که آقای علم‌الهدی و همفکران محافظه‌کار ایشان می‌گویند، سخت‌گیری برای اینکه سبک زندگی مردم و حتی مشی آن‌ها در عرصۀ عمومی "کاملا اسلامی" شود، علت اساسی دین‌گریزی در جامعۀ ایران بوده است. با مردم نباید سخت گرفت وگرنه دین‌گریزی به دین‌ستیزی هم منتهی خواهد شد.
سوم اینکه: اگر چیز‌هایی به نام "تاریخ ایران باستان" و "فرهنگ ایرانیان" وجود دارد، این امور قطعا تاثیر پایدار و ماندگار خودشان را بر زندگی و مشی و منش ایرانیان گذاشته‌اند. جامعه، مومی در دستان صاحبان قدرت نیست تا آن را به هر شکل که خواستند، درآورند. قناعت را فقط به مردم نباید توصیه کرد. حاکمان هم در تلاش برای ایجاد "جامعۀ مطلوب" خودشان باید اهل قناعت باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/678900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجاره آپارتمان در شش شهر بزرگ ایران؛ از تهران تا تبریز و شیراز

تصویری جالب از خانه لاکچری لیلا اوتادی/ عکس

وضعیت کنونی دریاچه ارومیه

سانحه رانندگی در جاده خواجه به ورزقان سه کشته برجا گذاشت

تصادف مرگبار در آذربایجان شرقی؛ 3 کشته در آتش‌سوزی پژو

فرآیند دیدنی برداشت و تهیه شربت و مربا از توت سیاه در آذربایجان (فیلم)

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

22 پایگاه کمیته امداد آذربایجان‌غربی آماده دریافت نذورات است

زاکانی با مردم آذربایجان دیدار می‌کند

باید دولت آینده ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشد

مراسم دعای عرفه در 11 امامزاده آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

فوت 3 نفر در سانحه رانندگی در محور خواجه به ورزقان

باران شدید موجب آبگرفتگی معابر خلخال شد+فیلم

بارش شدید باران در خلخال و جاری شدن سیلاب | ویدئو

ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» در اردبیل فعال شد

آبگرفتگی معابر عمومی خلخال بر اثر سیلاب

طنین دعای عرفه در دیار دارالارشاد اردبیل

(ویدئو) مسعود پزشکیان از تعداد خانه‌هایش رونمایی کرد

دیدگاه مردم مهاباد درباره برنامه های زنده وگفتگو محورکاندیداهای ریاست جمهوری

مراسم دعای عرفه در تبریز

چگونه به نوجوانان‌مان بگوییم از صحبت‌هایشان ناراحت هستیم؟

این حسگر ژلی می‌تواند سرطان و ضربه مغزی را تشخیص دهد

آتش‌بس 3 روزه طالبان پاکستانی به مناسبت عید قربان

آتش‌بس 3روزه طالبان پاکستانی به مناسبت عید قربان

طالبان پاکستانی به مناسبت عید قربان 3روز آتش بس داد

پویش نذر قربانی همزمان با عید قربان در مهاباد

مصدوم شدن چهارتن در سانحه رانندگی در محور پیرانشهر- نقده

مصدوم‌شدن 4 نفر در سانحه رانندگی در محور پیرانشهر- نقده

استاندار آذربایجان غربی: واحدهای تولیدی راکد استان مولدسازی شود

سرمایه گذاری حدود 10 هزار میلیارد ریالی در زیرساختهای ورزشی آذربایجان‌غربی

هشدار وقوع سیلاب در اهر، بستان آباد و مرند

بارندگی‌ها تا پایان هفته جاری در آذربایجان‌غربی تداوم دارد

انتخاباتِ ریاست جمهوری در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی

ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در آذربایجان‌غربی افتتاح شد

هر لکه لباس با چه ماده ای پاک می شود؟

برگزاری اردوی یک ماهه جهادی دامپزشکی در ماکو

تقاضای یک کشاورز: برق ما را قطع نکنید

تریبون آزاد در روستای قزل داغ ماکو

پیشرفت97 درصدی درمانگاه تامین اجتماعی‌ پیرانشهر

اوقات شرعی دوشنبه   28   خرداد به افق ارومیه

گشایش مصلی تبریز برای اقامه نماز عید قربان از ساعت 6 صبح فردا

درهای مصلای تبریز از ساعت 6 صبح فردا باز می شود

صدورپروانه ساختمانی برای بهسازی بیش ازهشت‌هزار واحدمسکونی آذربایجان‌غربی

اقامه نماز عید قربان فردا در آذربایجان شرقی

تالاب درگه لطف الله  بعد از 25 سال احیا شد

زیرگذر شورا- شهید بهشتی افتتاح شد

جابجایی حدود دو میلیون تن کالا توسط ناوگان باری آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی معطر به عطر عرفه

هشدار مدیریت بحران و آب منطقه ای آذربایجان شرقی به وقوع سیلاب

برگزاری مراسم معنوی دعای عرفه در آذربایجان شرقی