پیام آذری

آخرين مطالب

زبان چگونه جهان ما را می‌سازد؟/ نابودی تمثیل توسط محاوره روزانه فارسی‌زبانان! فرهنگي

زبان چگونه جهان ما را می‌سازد؟/ نابودی تمثیل توسط محاوره روزانه فارسی‌زبانان!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - در نشست «زبان چگونه جهان ما را می‌سازد؟» پرسشی مبنی بر این‌که آیا تاریخ مصرف بزرگانی همچون سهروردی که هزار سال پیش زیسته‌اند گذشته است، مطرح شد و از نابودی تمثیل در محاوره روزانه فارسی‌زبانان نیز سخن به میان آمد.

به گزارش روابط عمومی حوزۀ هنری، چهارمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «زبان چگونه جهان ما را می‌سازد؟» توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزۀ هنری، با حضور پویا امامی، متخصص علوم شناختی در حوزۀ چارچوب‌سازی شناختی، مترجم و مولف شش عنوان کتاب در زمینۀ برنامه‌ریزی عصبی‌زبانی و علیرضا نادری، دانش‌آموختۀ روان‌شناسی بالینی و پژوهشگر عصب‌شناسی زبانی، در سالن طاهره صفارزادۀ حوزۀ هنری برگزار شد.
در ابتدا، امامی با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف بزرگانی همچون سهروردی که هزار سال پیش زیسته‌اند گذشته است و آیا دانش بشر دیروز با امروز قابل مقایسه است؟، بیان کرد: در گذشته «نور» و ابعاد آن سوال مهم فلاسفه بوده است درحالی که شناخت نور برای بشر امروز از بدیهیات است اما این سوال باقی است که دانش افرادی همچون سهروردی هنوز قابل استفاده است؟
او با تأکید بر این‌که اگر زبان چارچوب شناخت و مهارت‌های ذهنی افراد را به ما می‌داد، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد، گفت: مطمئناً اگر سهروردی امروز زنده بود، به‌خاطر نوع نگاه، فکر و اندیشه او، حرف جدیدی می‌گفت و موجب پیشرفت دانش بشر می‌شد و علت آن عظمت و ذهن این فیلسوف است.
در ادامه، «علیرضا نادری» به تشریح تعریف زبان از نظر «نوآم چامسکی» پرداخت و با بیان این‌که در این تعریف، زبان دارای ساختار عمیق و سطحی است، اظهار کرد: معنی و مفهومی که «نوآم چامسکی» از ساختار عمیق زبان دارد، شیوه ارائه در ژرف‌ساخت است. یعنی این‌که من در درون خودم قصد انتقال یک مفهومی را دارم و برای انتقال آن باید از ژرف‌ساخت به روساخت و سطح برسانم که این‌جا فرایندی باید اتفاق بیافتد تا آن‌چه مدنظر شخص است از طریق شکل دادن واژه‌‎ها و جمله‌ها منتقل شود.
او با تاکید بر این‌که زبان می‌تواند به ما بفهماند که آن‌چه در سطح و گفتار و نوشتار توسط بزرگانی همچون سعدی، حافظ و سهروردی بیان ‌شود، می‌تواند از یک‌سری ژرف‌ساخت‌ها حکایت کند، افزود: سهروردی در لغت موران یک‌سری داستان و حکایات و تمثیل را استفاده کرده است؛ آنچه سهروردی در سطح گفته است، نشان می‌‎دهد که او در درون و ژرف‌ساخت خودش چگونه فکر می‎‌کرده است و چه راهبرد شناختی داشته است و چطور حل مسئله، استدلال و استنتاج کرده است و چگونه از طریق شهود خود به یک درک و نتیجه‌ای رسیده است چراکه امروز سهروردی در دسترس نیست تا از کارهای او مطلع شویم لذا برای پی‌بردن به چگونه فکر کردن او، این قابلیت در nap آموخته می‌شود که چطور از سطح یک مسئله بتوانیم مهندسی معکوس انجام دهیم و از طریق یک‌سری نشانه به عمق آن پی‌ببریم.
این پژوهشگر عصب‌شناسی زبانی به تألیف کتاب «سهروردی در لغت موران» توسط پویا امامی اشاره کرد و گفت: کار آقای امامی در کتاب «سهروردی در لغت موران» این است که چطور از طریق گفتارهای سهروردی به روش‌‎های اندیشه، فکری و شناخت سهروردی پی‌ ببریم و این مسئله است که امروز مدنظر است. اگر امروز از طریق گفتار کسی به راهبردها و استراتژی‌های فکری او پی ببریم، آن استراتژی فکری را می‌توانیم در موارد دیگر مورد استفاده قرار دهیم که این از فواید مدل‌سازی می‌باشد. موضوع این است که شخص با چه استراتژی مسئله را حل کرده است؛ اگر استراتژی حل مسئله را بفهمیم می‌توانیم مشکلات دیگری را به کمک آن استراتژی حل مسئله، حل کنیم و زبان این وسط کمک می‌کند تا افراد به طریق فکر بزرگان پی ببرند. چرا؟ چون از نظر ما زبان نماینده‌ای است تا نشان دهد در شناخت چه اتفاقی رقم می‌‎خورد و این کارکرد زبان در این مدل‌سازی مدنظر است.
در بخش دیگر این نشست، پویا امامی به قصه‌های سهروردی در جایگاه یک فیلسوف شاخص اشاره کرد و با طرح این سوال که هدف سهروردی از قصه‌گویی چیست، گفت: سهروردی می‌خواهد مفاهیم عمیق فلسفی را خیلی ساده به زبان قصه به مخاطبین منتقل کند؛ او برای انتقال مفاهیم متن را به داستان تبدیل کرده است. ما استراتژی و راهبرد او را کشف کردیم، حالا این استراتژی به چه درد ما می‌‎خورد؟ فرض کنید می‌خواهیم مفاهیم اجتماعی را به بچه‌ها بگوییم، می‌توانیم همین استراتژی سهروردی را به‎ کار ببندیم و برای انتقال مفاهیم داستان بگوییم که من در کتاب «سهروردی در لغت موران» از آن استفاده کرده‌ام.
افزون‌براین، او پس از قرائت یکی از قصه‌های سهروردی بیان کرد: این‌که ما بتوانیم مهارت‌های زندگی و اندیشه بزرگان را در امور روزمره‌ و زندگی و مسائل و حل مسئله خودمان مدل کنیم، باعث پیشرفت خواهد بود.
این متخصص حوزه برنامه‌ریزی عصبی‌زبانی، این شعر «سخن گفتن کژ ز بیچارگی است به بیچارگان بر، بباید گریست» را قرائت کرد و گفت: زیگموند فروید در عصر جدید بحث تداعی آزاد را مطرح می‎‌کند درحالی که فردوسی در همین شعر به آن اشاره داشته است، «سخن گفتن کژ ز بیچارگی است»، یعنی اگر کسی ناروا سخن گفت بیچاره است و باید به حال او گریه کنیم و بد دهنی کردن نشانه بیماری است؛ اگر همین یک شعر در جامعه ما ضرب‌المثل شود واقعا می‌تواند اثرات خیلی سازنده‌ای داشته باشد.
امامی با تاکید بر این‌که مفاهیم اخلاقی زیادی در ادبیات فارسی وجود دارد که متاسفانه کمتر مورد استفاده قرار می‌‎گیرد، بیان کرد: تمثیل در محاوره روزانه ما فارسی‌زبانان در حال نابودی است و کمتر کسی از قیاس و طنز و شعر استفاده می‌‎کند در حالی که زمانی این مسائل در محاوره عادی مردم وجود داشته است و امروز ما ماشینی شده‌ایم و زبان‌ ما نیز در حال ماشینی شدن است. آسیب این مسئله آن است که زبان قدرت حل مسئله را از دست خواهد داد چراکه تفکر تمثیلی یکی از بهترین تفکرات در حل مسئله است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/483757/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش بیماری «آبله‌مرغان» و بروز «سرخک» در کشور

مرگ سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

توضیحات صمت در مورد علل توقف عرضه خودرو در بورس

رگ‌های مغز اصول متفاوت و بی‌سابقه‌ای دارند

خودرو به همه منتخبان قطعی و ذخیره تعلق می‌گیرد

8 راهکار طلایی برای مدیریت استرس شغلی

دلایل تعرفه های نجومی ارتودنسی و یکسان نبودن هزینه ها در کلینیک های دندانپزشکی

بیمارستان‌های خالی؛ بیمارستان‌هایی که افتتاح می‌شوند اما تجهیزات و کادر درمان ندارند

جلوگیری از عفونت ادراری مکرر با یک واکسن خوراکی

ریزش قیمت خودرو در بازار/ بازار راکد خودرو در انتظار سیگنال‌های جدید

خودکشی پرستار 32 ساله کرمانشاهی

استعفای دسته جمعی پرستاران بیمارستان طالقانی چالوس / مدیر شبکه بهداشت: صحت ندارد

اختصاص خودرو به همه 38 هزار و 457 نفر منتخب اصلی و ذخیره طرح جوانی جمعیت/ افزایش تولید خودرو بدون کیفیت بی فایده است

کاهش علائم پارکینسون با پیوند مدفوع

اعلام نرخ ویزیت پزشکان در سال 1403

هوش مصنوعی باکتری‌های خفته را هدف گیری می‌کند

شوک قریب‌الوقوع به دیابتی‌ها/ استرس کمبود دارو، حال این بیماران را بدتر می کند

ابزاری برای شناسایی فوری آلودگی باکتریایی در مواد غذایی

درمان صد در صد زگیل در خانه با محلول گیاهی

یک متخصص چشم: هزینه تا 300 میلیونی عمل تغییر رنگ چشم

جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال 1403

حال پرستاران ایرانی، اصلا خوب نیست | پرونده‌سازی و تهدید برای پرستاران معترض

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند

مصرف هر نان غیرسالم معادل خوردن 11 قرص شیمیایی است

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

آخرین وضعیت نرخ باروری در ایرانیان / خطر سالمندی را جدی بگیریم

آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور

یکبار برای همیشه، همه چیز را در مورد انواع کامپوزیت دندان را بدانید!

مصرف نمک و شکر در ایران 4 برابر استاندارد جهانی

واکنش ها به «درمان رایگان» بیماران سرطانی؛ وعده‌ای که کاش محقق می‌شد!

مغز پولدارها دیرتر پیر می‌شود!

ریزپلاستیک‌ها احتمالا به مغز انسان‌ها هم راه پیدا کرده‌اند

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

سوءاستفاده از کد ملی نوزادان پس از رشد 57 درصدی قیمت شیرخشک/ غذای نوزادان همچنان کمیاب است!

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

هوش مصنوعی نتیجه آسیب‌های کودکی به مغز را کشف کرد

منتخبان رزرو سامانه فروش خودرو از امروز به سایت خودروسازان مراجعه کنند

آخرین وضعیت مالیات از خودروهای گران قیمت

ایلان ماسک: کارخانه‌های تسلا، کوره پول سوزی هستند

وزیر صمت: خودروهای وارداتی در محدوده 10 هزار دلار و کمتر خواهد بود/ از سرگیری تولید تندر 90 با قطعات روسی!

​​​​​​​ آغاز طرح پیش فروش بدون قرعه کشی محصولات ایران خودرو+جدول

پیش‌فروش 4 محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی از فردا (6 تیر 1401)

افشای هویت شرکای رائفی‌پور

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

بازتاب گسترده جهانی صدور حکم اعدام برای «توماج صالحی»

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش